Køb af ny CPU + Bundkort >> AMD vs PE~
Fra : Danni Philipsen

Dato : 30-07-01 13:41

Hejsa

Jeg er meget i tvivl om jeg skal vælge en Pentium 4 1,3 Ghz eller om jeg
skal vælge en Athlon 1400 Mhz Thunderbird da prisen ca. er det samme ??

MVH
Danni

Fra : Kim Søvsø Pedersen

Dato : 30-07-01 13:57

> Jeg er meget i tvivl om jeg skal vælge en Pentium 4 1,3 Ghz eller om jeg
> skal vælge en Athlon 1400 Mhz Thunderbird da prisen ca. er det samme ??

Jeg ville til hver en tid vælge AMD frem for Intel, fordi man efter min
mening (og mange magasiner/website) får langt mere ydelse for pengene.

Mvh,
Kim

Fra : JLL

Dato : 30-07-01 14:27

--

"Kim Søvsø Pedersen" <ksp@diaphoni.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ville til hver en tid vælge AMD frem for Intel, fordi man efter min
> mening (og mange magasiner/website) får langt mere ydelse for pengene.
>
> Mvh,
> Kim

Mere ydelse pr krone..ja
flere mhz pr krone..ja
Er nemmere at OC..ja
Alligevel ville jeg vælge Intel da det ikke (som du ikke nævner), har f.eks
varme problemer eller f.eks generelle problemer med at køre stabilt med en
vifte af diverse HW. Jeg ved godt at der er nogle problemer med Intel¨s
chipset i nogle henseender, men kunne jo f.eks vælge Via eller andet. Amd er
billigt, men kræver næsten "nørdstatus" får at få til at køre fejlfrit,
hvorimod Intel kan laves af næsten enhver.

Fra : DaWizeGuy

Dato : 30-07-01 15:24

"JLL" <jenslar@mail.tele.dk> wrote in message

> [...]
> billigt, men kræver næsten "nørdstatus" får at få til at køre fejlfrit,
> hvorimod Intel kan laves af næsten enhver.

Det er da utroligt, at der stadig er folk som hårdnakket holder liv i denne
skrøne!! Så længe man køber en ordentlig køler og holder sig fra
discount-bundkort, er der ikke flere problemer med AMD-systemer end Intel.
Det kræver da heller ikke hjæklp fra en nørdet fætter at installere VIA's
4-in-1 drivere, AMD miniport eller ALi-drivere og placere sine PCI-kort
rigtigt på bundkortet. I øvrigt er det ikke "nemmere" at sætte et Intel
system op. Der skal stadig installeres Intel chipset-drivere, da Windows
98/ME/2000 ikke umiddelbart genkender Intel 815 og 850 chipsets, ligesom
PCI-kortene stadig skal placeres korrekt.

---
Mvh
Anders

Fra : JLL

Dato : 30-07-01 15:52

"DaWizeGuy" <anders@herlevkollegiet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 98/ME/2000 ikke umiddelbart genkender Intel 815 og 850 chipsets, ligesom
> PCI-kortene stadig skal placeres korrekt.

Det kan da godt være jeg var hurtig på aftrækkeren, men det jeg "tændte" på,
var Kim´s ubetingede "falden på knæ" foran AMDalteret.
Jeg troede efterhånden at de fleste havde fået lært at det IKKE er
ligegyldigt hvad du skal bruge pc'en til.
Jeg har intet imod Amd, jeg er blot træt af de ubetingede tilbedelser af
Amd, uden skæven til hvad det nu lige var det skulle bruges til.
Hvorfor ser jeg ingen kunder der bestiller Amd-servere?
tja, et af svarene kunne være at de havde skyklapper på, men der må da være
flere svar end det.
ps/skal vi ikke stoppe her, vi ER enige.....jeg har bare en kort lunte.

--
Venlig Hilsen
Jens Erik Lind Larsen

Fra : Anders Lund

Dato : 30-07-01 16:31

> Hvorfor ser jeg ingen kunder der bestiller Amd-servere?

Cobalt Raq er basseret på k7 prosessore!

Anders Lund
webmaster@123grin.dk
Webmaster for GEnet.dk, Jyllands bedste netparty

Fra : DaWizeGuy

Dato : 30-07-01 16:37

> Jeg har intet imod Amd, jeg er blot træt af de ubetingede tilbedelser af
> Amd, uden skæven til hvad det nu lige var det skulle bruges til.

Jeg tror nu ikke, at nogen i denne diskussion tilbeder AMD. Vi er bare en
del der mener, at AMD i øjeblikket, når man ser på forholdet mellem pris og
ydelse, er at foretrække fremfor Intel. Skulle Intel engang i fremtiden
komme med en løsning, der er bedre end AMD, og til den samme pris, vil jeg
da uden at tøve skifte tilbage til Intel.

> Hvorfor ser jeg ingen kunder der bestiller Amd-servere?
> tja, et af svarene kunne være at de havde skyklapper på, men der må da
være
> flere svar end det.

En af årsagerne er, at AMD, indtil for ganske nyligt, ikke understøttede
dual-processor konfigurationer. En anden årsag er nok, at AMD ikke har
satset helt så målrettet på server-fronten som Intel. Men det tror jeg vil
ændre sig en del, nu hvor AMD har udviklet deres Athlon MP.

> ps/skal vi ikke stoppe her, vi ER enige.....jeg har bare en kort lunte.

Det er da OK. Jeg tillod mig nu alligevel at svare på dit indlæg

---
Mvh
Anders

Fra : Esben

Dato : 30-07-01 17:36

"JLL" <jenslar@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
være
> flere svar end det.
> ps/skal vi ikke stoppe her, vi ER enige.....jeg har bare en kort lunte.

Folk der køber servere, køber i meget høj grad noget de kender i forvejen -
måske er det også derfor AMD-baserede servere ikke er udbredte. Jeg siger
ikke at de er bedre eller dårligere end Intel, men udbredelsen af mærkerne
afhænger af meget andet end den faktiske kvalitet.

--
Esben

Fra : THF

Dato : 30-07-01 20:04

> [...]
>ikke at de er bedre eller dårligere end Intel, men udbredelsen af mærkerne
>afhænger af meget andet end den faktiske kvalitet.

Jeg har lige læst en test af TB mp, og serveren var på alle måder hurtigerer
en en tilsvarende intel.

Jeg fortrækker selv P3 pga stabilitet, (DaWizeGuy, de jeg kender med TB, har
alle et eller andet periodisk problem, reboot, maskinen fryser især i spil
og andet.)
Det er muligt din ruller fint, men da jeg kender endel så jeg tør jeg ikke
tage den chance endnu, så derfor en P3.
TB 1400, ville være mit valg, næste gang jeg skifter, hvis jeg ikke kan
finde en billig brugt P3E 1ghz, hvad jeg max kan trække nu.

--
Brøndby
MVH THF Cessna 182S

Fra : DaWizeGuy

Dato : 31-07-01 00:24

"THF" <thf@thf.dk> wrote in message

> [...]
> TB 1400, ville være mit valg, næste gang jeg skifter, hvis jeg ikke kan
> finde en billig brugt P3E 1ghz, hvad jeg max kan trække nu.

OK du bestemmer selvfølgelig selv. Men hvis du alligevel skulle bestemme dig
for at opgradere til AMD står jeg gerne til rådighed med gode råd, hvad
angår valg af komponenter, opsætning og overclocking.

---
Mvh
DaWizeGuy

Fra : Esben

Dato : 31-07-01 06:42

"THF" <thf@thf.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> TB 1400, ville være mit valg, næste gang jeg skifter, hvis jeg ikke kan
> finde en billig brugt P3E 1ghz, hvad jeg max kan trække nu.

Mit eget system er skam Intel baseret, i440bx-chipset og en celeron 300@450
.. Jeg har dog en AMD Athlon 800 Mhz på et Asus A7V til låns for øjeblikket,
men bruger den kun til at brænde cd'er med. FØR jeg fik den til låns var jeg
ikke i tvivl om at min næste pc skulle være AMD, men nu er jeg i tvivl. Ud
over at min egen maskine er meget mere stabil, er den også behageligere at
arbejde på (mere responsive på en eller anden måde), selv om den i alle
specs er langsommere. AMD'en går ned for et godt ord og LARMER, mens
Celeronen kører flere dage i træk i sommervarmen. Med andre ord kan man vel
sige at min loyalitet er tilbage hos Intel. Hvis jeg kunne finde en P3 600
katmai, ville jeg være lykkelig (lidt endnu).

--
Esben

Fra : Robert Jacobsen

Dato : 01-08-01 09:36

On Tue, 31 Jul 2001 07:42:17 +0200, "Esben" <esben@huleboer.dk> wrote:

Jeg kører selv med et A7V og en Duron 700, med Windows 2000 og det kan
køre i MANGE dage uden at gå ned og den kører i disse dage på en temp.
59C da jeg har en skod køler, men alligevel kører det stabilt. Og nej
det larmer ikke mere end andrer systemer, min lillebror har PII-400
som jeg kan samligne med.

Fra : Michael Petersen

Dato : 30-07-01 14:04

Jeg ville til enhver tid vælge Intel da min personlige erfaring er at de er
mere stabile end AMD

mvh

Michael

Fra : Rasmus Klitgaard-Nie~

Dato : 30-07-01 14:14

Danni Philipsen wrote:

> [...]
>
> Jeg er meget i tvivl om jeg skal vælge en Pentium 4 1,3 Ghz eller om jeg
> skal vælge en Athlon 1400 Mhz Thunderbird da prisen ca. er det samme ??

AMD!

P4 Bundkort kræver (allesammen?) en strømforsyning med specielt
strømstik...
Så du ska' både have CPU, Bundkort og Strømforsyning - og sikkert også
Rambus RAM :)

--
>o ********* PINKY! aka. Rasmus Klitgaard-Nielsen *********
<()> **** Mad Programmer - Commodore Freak - ABP regular ****
^^ "Can't sing. Can't dance. Can handle a sword a little."
-- Victor's resume (Terry Pratchett, Moving Pictures)

Fra : DaWizeGuy

Dato : 30-07-01 14:22

"Rasmus Klitgaard-Nielsen" <pinky@cs.auc.dk> wrote in message

> AMD!
>
> P4 Bundkort kræver (allesammen?) en strømforsyning med specielt
> strømstik...

Helt korrekt.

> Så du ska' både have CPU, Bundkort og Strømforsyning - og sikkert også
> Rambus RAM :)

Ikke nødvendigvis. Som regel sælges Pentium 4 i In-a-box pakning med enten
2x64 mb eller 2x128 mb RD-RAM.

---
Mvh
Anders

Fra : DaWizeGuy

Dato : 30-07-01 14:20

"Danni Philipsen" <dphilipsen@mail.dk> wrote in message
> Hejsa
>
> Jeg er meget i tvivl om jeg skal vælge en Pentium 4 1,3 Ghz eller om jeg
> skal vælge en Athlon 1400 Mhz Thunderbird da prisen ca. er det samme ??

Ydelsesmæssigt får du mest for pengene ved at købe Athlon 1400 MHz. Det er
er en skrøne, at Intel skulle være mere stabilit end AMD som det nævnes i et
andet indlæg. Det er korrekt at der var problemer med de første chipsets til
Athlon, men nu har VIA, ALi og AMD efterhånden fået styr på tingene. Jeg har
personligt skiftet fra et Intel-baseret system med Pentium III og Intel 815
chipset til Athlon og VIA KT133A chipset, og har ikke oplevet forskel i
stabilitet. Det til trods for at jeg overclocker og kører med Soundblaster
Live! lydkort og AGP x4. Endelig bør det nævnes at den nuværende Pentium 4
Williamette sokkel 423 platform står overfor en udskiftning sidst på året.
De kommende Pentium 4 Northwood processorer til den nye platform kan ikke
køre på den nuværende sokkel 423 platform, hvorfor man bevæger sig ind i
blindgyde ved at købe nu. Omvendt kan man trygt købe AMD nu, da den kommende
Athlon 4 også kan køre på nuværende bundkort.

---
Mvh
Anders

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 30-07-01 15:20

> Det er korrekt at der var problemer med de første chipsets til
> Athlon, men nu har VIA, ALi og AMD efterhånden fået styr på tingene.

Således at man skal have meget specifik viden om hvilket mobo man køber,
netop for at undgå at få noget af det ældre udstyr som ikke virker...
Et væsentligt argument for at den almindelige bruger skal holde fingrene fra
AMD; eller som en anden skrev: "Det kræver nørdstatus"

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : DaWizeGuy

Dato : 30-07-01 15:27

"Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk> wrote in message
> [...]
fra
> AMD; eller som en anden skrev: "Det kræver nørdstatus"

Du mener altså, at det kræver "nørdstatus" at installere VIAs 4-in-1 drivere
eller AMDs Miniport driver? Hvis ikke man magter den slags helt basale ting,
bør man måske overveje at købe en skrivemaskine eller spille Matador i
stedet

---
Mvh
Anders

Fra : Anders K. Olsen

Dato : 30-07-01 15:37

"Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
fra
> AMD; eller som en anden skrev: "Det kræver nørdstatus"

Kræver det ikke altid en vis "nørdstatus" selv at udskifte bundkort og CPU?
Jeg ville i hvert fald ikke gå i gang med det, hvis jeg ikke kendte lidt til
hvordan en computer fungere, og hvad de forskellige ting gør.

Men bortset fra det, så skal du ikke have specifik viden for at vide hilket
mobo du skal købe, for der sælges mig bekendt ikke noget AMD mobo i
butikkerne idag som ikke er baseret VIA, ALI eller AMD chipset. Men
selvfølgelig, hvis du køber brugt, så er det rigtigt at du bør vide lidt om
hvad du begiver dig ud i. Men det var vist alligevel ikke hvad Danni havde
planer om.

Jeg vil i øjeblikket også klart vælge AMD. Jeg vil måske være mere i tvivl
om hvorvidt jeg vil vælge en 1.4 GHz, specielt fordi den udvikler så meget
varme. Jeg vil nok selv holde mig til en langsommere og billigere Athlon
processor, og så bruge lidt flere penge på andre ting som fx. grafikkort.

/Anders.

Fra : Santa Xcaze

Dato : 30-07-01 18:11

SNIP

> [...]
> processor, og så bruge lidt flere penge på andre ting >som fx. grafikkort.

Ehm jeg tror altså at 1.4 ghz udviklede mindre varme end en 1 ghz eller 1.2
ghz, har de ikke gjort processorne bedre med hensyn til varmeudvikling???

Fra : Anders K. Olsen

Dato : 30-07-01 20:54

"Santa Xcaze" <no@shit.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
1.2
> ghz, har de ikke gjort processorne bedre med hensyn til varmeudvikling???

Er det ikke kun den nye Athlon MP det gælder? Jeg er dog ikke 100% sikker.

/Anders.

Fra : Morten Skarstad

Dato : 31-07-01 15:23

Danni Philipsen <dphilipsen@mail.dk> skrev i

> Jeg er meget i tvivl om jeg skal vælge en Pentium 4 1,3 Ghz eller om jeg
> skal vælge en Athlon 1400 Mhz Thunderbird da prisen ca. er det samme ??

Hvordan får du disse systemene til å koste det samme? Har du tatt RAM med i
beregningen da? Og hvor mye RAM har du planer om å kjøpe?

Morten