Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Farvekalibrering, Dobbelt monitor profil?
Fra : Ove Ilsoee

Dato : 07-05-09 23:55

Hej Gruppe.

Der har været diskuteret meget farvekalibrering her inde, og det er et
område, hvor man kan komme gevaldigt i tvivl om, hvad der egentlig
sker i den kære PC.

Her er mit bidrag til forvirringen.

Jeg har netop anskaffet Spyder3 Studio og brugt timer på at
gennemkalibrere Monitoren og Printerprofiler for forskellige
papirmedier.

Til udprintning benytter jeg Fotoslate fra ACDSee med farvestyring.
Til browsing benytter jeg ACDSee Pro, valgt pga. farvestyring.
Til Editering bruger jeg bl.a. Photoshop Elements, også med
farvestyring.

Monitorprofilen sættes ind i Vista's farvestyring som standard af
spydersoftwaren og printerprofilen vælges inden udprintning i
Fotoslate. I Photoshop elements kan den ikke vælges, den benytter
åbenbart Vista's default.

Printerdelen er lykkes , tror jeg, i hvert fald får jeg nu samme
udprint på forskellige papirmedier, så det er hjulpet.
Efter udprint gennem Fotoslate er billederne imidlertid for røde i
forhold til monitoren, og her ligger så humlen i mine spørgsmål.

Jeg mener man i kalibreringsflowet på Vista dobbelt profilerer
monitoren. - Hvorfor:

Når jeg ser et sRGB billede med en ikke farvekalibreret browser vises
dette korrekt, idet der overalt i kæden benyttes Vistas default
farverum, som monitoren netop er kalibreret til. Det er Vista, der
profilerer billedet til skærmen.

Viser jeg nu billedet med ACDSee Pro med farvekalibrering og med
spyderprofilen som monitorprofil, får jeg et billede, der er mere
gult.

Vises billedet med Photoshop elements fås samme gule billede.

Herefter skiftes monitorprofilen i ACDSee Pro til sRGB, og nu vises
billedet korrekt.
Dette er imidlertid ikke muligt i Photoshop elements.
Derfor snydes programmet, idet Vistas farvekalibrerings standardprofil
for monitoren sættes til sRGB. Dett har ikke indflydelse på
monitorbilledet umiddelbart. Dette først slår igennem ved næste Boot
af Vista.
Når Photoshop så genstartes og billedet loades, vises dette nu
korrekt, idet sRGB opfattes som den aktuelle monitorprofil.

Link til billeder:

http://www.ilsoee.dk/monitorkal/Med.jpg

og

http://www.ilsoee.dk/monitorkal/Uden.jpg

Tja- ikke særlig smart af Photoshop, og for øvrigt heller ikke særligt
nemt at overskue, for dette profilforløb beskrives ikke i diverse
vejledninger. For mig at se er det en bug i Adobe's programmer.
Jeg indser nu, at jeg hidtil har arbejdet med forkert visning og
kæmpet unødigt med printeren igennem lang tid.

Hvad gør I?
Har i samme problem?
Hvordan har I løst det?

Mvh
Ove

Så vises billedet med ACDSee Pro, der er

--

Landskabsbilleder, mest fra Sønderjylland:
www.ilsoee.dk

Fra : Ukendt

Dato : 08-05-09 08:52

"Ove Ilsoee" <o_ils@operafjernmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Viser jeg nu billedet med ACDSee Pro med farvekalibrering og med
> spyderprofilen som monitorprofil, får jeg et billede, der er mere

Jeg oplever noget lignende - men jeg har altid troet at det var Acdsee der
var problemet.

Vælger jeg et billede i sRGB, får jeg samme farver i Photoshop, internet
explorer, firefox, windows billedgalleri... Alt sammen meget fint... Men i
ACDsee ser det anerledes ud, ... Jeg oplever heller ikke den store forskel,
om jeg slår farvestyringen til eller fra i ACDsee - det er som om det bare
kører lidt som vinden blæser...

Mine settings i ACDsee er, at den som default er sat til sRGB hele vejen,
men med et flueben i ´use embedded profiles...´ hvilket i mine øjne burde
være rigtigt.
I minitor profil har jeg også valgt sRGB som standard - men er lige nu i
tvivl om denne burde spyder-profilen i stedet...
Anyway - jeg kan ikke se forskel alligevel...

vh Palle

Fra : Ove Ilsoee

Dato : 08-05-09 09:05

On Fri, 8 May 2009 09:52:29 +0200, "Palle Johansen" <invalid> wrote:

>Jeg oplever noget lignende - men jeg har altid troet at det var Acdsee der
>var problemet.
Jeg har problemer med printer CM i ACDsee, men det er anden historie.

> [...]
>om jeg slår farvestyringen til eller fra i ACDsee - det er som om det bare
I Browseren ser det OK ud ved mig, når jeg som nævnt vælger sRGB som
monitor profil.

>Mine settings i ACDsee er, at den som default er sat til sRGB hele vejen,
>men med et flueben i ´use embedded profiles...´ hvilket i mine øjne burde
>være rigtigt.
Også i mine..
>I minitor profil har jeg også valgt sRGB som standard - men er lige nu i
>tvivl om denne burde spyder-profilen i stedet..
Du bør have Spyderprofilen i OS'et, så burde alt blive profileret
korrekt, altså undtagent i Photoshop (Gælder Vista, ved ikke med XP).
Mvh
Ove

Fra : Ukendt

Dato : 08-05-09 15:48

> [...]
> Du bør have Spyderprofilen i OS'et, så burde alt blive profileret
> korrekt, altså undtagent i Photoshop (Gælder Vista, ved ikke med XP).

yep - jeg har spyderprofilen i OS (den kommer jo ind automatisk) -
ovenstående var kun indstillingerne i ACDsee...
ALT i mit workflow funger perfekt - undtagen ACDsee...

Fra : Jan Strægaard

Dato : 08-05-09 16:20

Palle Johansen wrote:

> yep - jeg har spyderprofilen i OS (den kommer jo ind automatisk) -
> ovenstående var kun indstillingerne i ACDsee...
> ALT i mit workflow funger perfekt - undtagen ACDsee...

Jeg loader min spyderprofil i OS og explicit i ADDsee. Ingen explicit
profiljustering i Photoshop Elements. Så virker både ADDsee og Photoshop
Elements ok, men i f.x. IE og Firefox virker billederne lidt for mættede
i farverne.

Mvh
Jan Strægaard

Fra : Ove Ilsoee

Dato : 08-05-09 17:27

On Fri, 08 May 2009 17:20:05 +0200, Jan Strægaard
<noreply@straegaard.dk> wrote:

> [...]
>profiljustering i Photoshop Elements. Så virker både ADDsee og Photoshop
>Elements ok, men i f.x. IE og Firefox virker billederne lidt for mættede
Hej Jan.

Først lige mulighedene i Elements:

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
No Color Management Leaves your image untagged. This option uses your
monitor profile as the working space. It removes any embedded profiles
when opening images, and does not tag when saving.

Always Optimize Colors For Computer Screens Uses sRGB as the RGB
working space; the Grayscale working space is Gray Gamma 2.2.
Preserves embedded profiles, and assigns sRGB when opening untagged
files.

Always Optimize For Printing Uses Adobe RGB as the RGB working space;
the Grayscale working space is Dot Gain 20%. Preserves embedded
profiles and assigns Adobe RGB when opening untagged files.

Allow Me To Choose Lets you choose sRGB (the default) or Adobe RGB
when opening untagged files..
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hvis du med ingen justering i Elements mener "No Color Management", så
har du ret i at billedet vises korrekt i Elements. Jeg tror årsagen
er, at idet farverummet er det samme som monitorprofilen, profileres
dette til en sRGB profil til monitoren, og så er alt jo OK.
Dette valg betyder dog, at du under editeringen i Elements mister det
øgede farverum, som Adobe RGB giver, og du har ingen profil i
billedet, når du save'r det.
Hvis man er semiamatør nok til at benytte hardware profileringsudstyr
til sin monitor bl. andet for at kunne softproofe sine udprint,
fotograferer iRAW for at have de fulde muligheder under
convertering/editering, mener jeg ikke det er acceptabelt at smide
dette overbord, blot fordi Adobe Elements ikke kan håndtere det.

Jeg tror at det du ser mht. mættede farver er det samme som mig, blot
er forskellen ikke så stor fordi din Spyderprofil ligger tæt på en
standard sRGB profil.

Prøv at ændre sin monitorprofil i ACDSee til sRGB og se, om den ikke
så viser de samme farver som IE.

Mvh
Ove

Fra : Ukendt

Dato : 08-05-09 18:45

> [...]
> standard sRGB profil.
>
> Prøv at ændre sin monitorprofil i ACDSee til sRGB og se, om den ikke

Hmm - jeg troede jeg havde helt styr på det, men jeg kan se at jeg har samme
forskelle som her beskrevet...

Spørgsmålet er så, hvilken farveprofil der er den korrekte... Jeg har ACDsee
sat til sRGB, og har samme farver som i IE - mens at farverne i Photoshop er
en anelse anerledes... Men er det så farverne i photoshop eller IE der er de
korrekte ???

vh Palle

Fra : Ove Ilsoee

Dato : 08-05-09 19:26

On Fri, 8 May 2009 19:45:05 +0200, "Palle Johansen" <invalid> wrote:

> [...]
>en anelse anerledes... Men er det så farverne i photoshop eller IE der er de

Det er farverne i IE og nu ACDSee, der er korrekte.

De benytter nu kun monitorprofilen på vej ud af OS'en.

Hvis du ændrer denne profil i Vistas kontrolpanel til sRGB, så vil det
hele blive ens (du skal nok Boote før det træderi kraft.).

Men tak for det, du har bekræftet min antagelse, nu er spørgsmplet
bare hvad gør vi ved det?.

Mvh
Ove

Fra : Ukendt

Dato : 08-05-09 20:50

> [...]
> hele blive ens (du skal nok Boote før det træderi kraft.).
>
> Men tak for det, du har bekræftet min antagelse, nu er spørgsmplet

Jeg har lige et tillægsspørgsmål, der er noget jeg ike helt forstår...

Når jeg åbner min spyder software, skriver den, at current profile hedder
´s2231W digital-2.icm´ - så langt så godt...
Men hvis jeg åber egenskaber for mit grafikkort og tjekker profilen for
farvestyring, står den til sRGB ??!?

Er dette normalt, eller er der noget helt galt her ?

Fra : Ukendt

Dato : 08-05-09 22:03

"Palle Johansen" <invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> farvestyring, står den til sRGB ??!?
>
> Er dette normalt, eller er der noget helt galt her ?

Nå, jeg prøvede lige at opdatere spyderen -nu tror jeg at jeg har fået styr
på det hele... Her er mit setup:

Spyder profilen er sat til i OS-farvestyringen, og i ACDsee er samme profil
valgt i output monitor profile...

Jeg har nu samme farver i Lightroom, Photoshop, ACDsee og firefox....

Til gengæld ser farverne helt tosset ud i IE nu - hvilket undre mig lidt.
Godt nok er IE ikke farvestyret, men alligevel...

vh Palle

Fra : Ove Ilsoee

Dato : 08-05-09 23:20

On Fri, 8 May 2009 23:02:46 +0200, "Palle Johansen" <invalid> wrote:

> [...]
>
>Til gengæld ser farverne helt tosset ud i IE nu - hvilket undre mig lidt.
>Godt nok er IE ikke farvestyret, men alligevel...

Det bliver mere og mere mystisk.

Vi må være enige om, at efter monitoren er kalibreret, skal den vise
de korrekte farver, når den får et sRGB billede fra OS'et.
Da IE ikke er farvestyret, kan den kun aflevere et sRGB signal, hvis
det billede du viser gennem IE har sRGB som farverum.
Hvis det ser mærkeligt ud, er der noget galt et eller andet sted i
flowet.

Ser IE billedet bedre ud, hvis du skifter til sRGB profil for
monitoren? Hvis ja må din kalibrering være misset.

Husk monitoren skal stå i fabriksindstilling (neutral) inden
kalibreringen og efter denne må intet røres, heller ikke lyset.
Hvis du er i tvivl, så må rettesnoren være, at monitoren skal stilles
så billedet ser bedst muligt ud med sRGB monitorprofil.
Benyt et testbillede med sRGB farverum og udfør grundindstillingen.
NB. Du har vel ikke Adobe justeret skærmen, så den loader sin profil
ved opstart? Den ødelægger kalibreringen og skal fjernes. Svjv ligger
den i startfolderen.
Kalibrer herefter.
Når kalibreringen er afsluttet kan du på sidste billede efterprøve
hvor stor forskellen er mellem de to profiltilstande. Hvis din
grundindstilling var udført korrekt, skal forskellen her ikke være alt
for stor.

Mvh
Ove

Fra : Ukendt

Dato : 09-05-09 07:15

> [...]
> hvor stor forskellen er mellem de to profiltilstande. Hvis din
> grundindstilling var udført korrekt, skal forskellen her ikke være alt

Jeg giver dig ret i, at det er lidt mystisk...

Umiddelbart tolkede jeg det som, som om hele systemet i de nævnte programmer
nu henter spyder-profilen ind og bruger den - mens IE bare henter sRGB
profilen ind... Og da der er forskel på de 2 profiler, ser det anerledes -
og forkert ud - i IE...

Du kan så have ret i, at min spyder-profil evt. er forkert, det har jeg
endnu ikke tjekket, men gør det senere i dag...

vh Palle

Fra : Ukendt

Dato : 09-05-09 08:27

> [...]
>
> Du kan så have ret i, at min spyder-profil evt. er forkert, det har jeg
> endnu ikke tjekket, men gør det senere i dag...

Nu har jeg kalibreret igen, uden nogen synlig forskel. Jeg har fjernet alle
andre farveprofiler som beskrevet i linket fra microsoft.

Jeg har samme farver i alle programmer undtagen IE... På nogle billeder er
forskellen meget stor, andre ikke så meget endda. Men se fx dette foto:

www.cliffhanger.dk/farveforskel.jpg

Det er som om IE ikke går ind og henter systemprofilen, som er fra
spyderen...

vh Palle

Fra : Ove Ilsoee

Dato : 09-05-09 08:36

On Sat, 9 May 2009 09:26:30 +0200, "Palle Johansen" <invalid> wrote:

> [...]
>
>www.cliffhanger.dk/farveforskel.jpg
>
>Det er som om IE ikke går ind og henter systemprofilen, som er fra

IE henter intet, den kører kun på OS'et, og her er profilen jo nu
fjernet.
Hvis du med alle andre programmer mener de farvestyrede, så er det som
forventet, de farvestyrede skulle være OK, idet de er sat til at
benytte Spyderens monitorprofil. IE kan så ikke.

Det er utilfredsstillende, ja.

Mvh
Ove

Fra : Jan Strægaard

Dato : 09-05-09 06:25

Ove Ilsoee wrote:
> Prøv at ændre sin monitorprofil i ACDSee til sRGB og se, om den ikke
> så viser de samme farver som IE.

Jo, det gør den.

Mvh
Jan

Fra : Bo Bjerre

Dato : 08-05-09 21:13

Jan Strægaard wrote:

> [...]
> profiljustering i Photoshop Elements. Så virker både ADDsee og Photoshop
> Elements ok, men i f.x. IE og Firefox virker billederne lidt for mættede

Husk at du manuelt skal sætte farvestyring til i FireFox. Hvis det er
sRGB filer mener jeg ikke det gør forskel.

Bo //