Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Erfaring med FD til EF convertere
Fra : mis

Dato : 04-05-09 19:49

Hej alle sammen

Jeg er ude og se hvad erfaring folk har med FD til EF convertere
så man kan komme gamle analog objektiver på nye dslr kameraer.

canon har vist engang selv haft en men tror ikke den laves mere

http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/canon/fdresources/fdlenses/fdeos.htmmen
der er flere varianter på ebay kan jeg senogle med linse i midten nogle
uden, er der nogle af jer der har erfaring med nogle af dem og ved i om der
findes nogle danske forhandleremvhmis

Fra : Leif Langgaard

Dato : 04-05-09 20:28

"mis" <mis_mis@surfsun(hest).com> skrev i en meddelelse
> [...]
> uden, er der nogle af jer der har erfaring med nogle af dem og ved i om
> der findes nogle danske forhandleremvhmis

Hej

Afstanden fra "filmen" og til bajonetkanten, altså der hvor objektivet
sættes på, er ikke den samme som fra "chippen" og til bajonetkanten, derfor
er der problemer med at fokusere på uendeligt, og det problem er så løst med
at montere et stykke glas af tvivlsom kvalitet i konverteren.
Sæt ikke næsen op efter noget hurtigt arbejdende grej, ingen autofokus,
ingen automatisk springblænde, så med mindre du bare vil lege, så opgiv
allerede nu, du vil også opdage at matskiven i et DSLR ikke egner sig til at
stille skarpt på, den er væsentlig dårligere end i de gamle SLR kameraer!
Du kan så få en konverter med "fokushjælp", så den grønne diode i kameraet
lyser når der er stillet optimalt skarpt
Men har du noget makro/bælg/diaaffotograferingsgrej, så er løsningen god
nok.

--
Leif Langgaard - www.megapixels.dk -
Smid NRE i dit killfilter, det giver ro og god tone i grupperne!

Fra : Ivar

Dato : 04-05-09 21:21

mis skrev:

> nogle med linse i midten nogle uden,

Hvis man bruger en af dem uden linse, kan objektivet ikke
stille skarpt på uendelig. Dem med linse er en lille telekonverter,
der der går man op i blændetal.
Den originale Canon har ikke været lavet i mange år. Og sælges
til meget høje priser på ebay.

Der er et meget billigt alternativ.
http://www.foto-walser.biz/shop/Artikel/703/124/Bajonett_Adapter_walimex_pro_Bajonettadapter_Canon_FD_Canon_AF.htm

Jeg købte en gang en af disse, og brugte den på et FD500 f/4,5
Foto Walser skriver, at den ganger med 1.4, det er ikke sandt.
Det er 1,25. Så objektivet blev til et 625 f/5,6. Desværre
dur det ikke til ef full frame kamera, da hjørnerne bliver mørke.
Reelt er det ikke til noget.

Foto Walser har forøvrigt en del objektiver med manuel fokus,
til dem der kun går efter lang brændevidde.
http://www.foto-walser.biz/shop/default.aspx?TY=item&ST=3&CT=85
De er nok ikke mere værd end de koster, men FD på EOS kan
jeg heller ikke anbefale. En spejltele på 500 f/6,3 er nok
bedre end en FD500 og en af Foto Walser konvetere.

Ivar Magnusson

--
Liste over objektiver og blitz til Canon EOS:
http://lexinfo.dk/eos/canon.html

Fra : mis

Dato : 04-05-09 21:25

OKay jeg skal måske tilføje
at jeg godt ved at det ikker er automatisk og det er heller ikke meningen
og fokus i det udendelige er ikke synderligt vigtigt da det skal bruges til
macro

netop derfor jeg leder så jeg har en mulighed for at stille min blænde
manuelt
da jeg køre med macrobælg