Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Lensbaby erfaringer?
Fra : Seth

Dato : 04-05-09 11:30

Shift & Tilt original optik er vældig dyre uanset fabrikat.

Jeg efterlyser erfaringer med lensbaby produkter.
Kvalitet og brugervenlighed.

_
Seth

Fra : Steen Lund Hansen

Dato : 04-05-09 16:35

Seth wrote:
> Shift & Tilt original optik er vældig dyre uanset fabrikat.
>
> Jeg efterlyser erfaringer med lensbaby produkter.
> Kvalitet og brugervenlighed.

Jeg har en sådan http://lensbaby.com/lenses-controlfreak.php
Det et stykke lejetøj, så man kan lave selektiv fokus. Man får en "skarp
plet" et sted på billedet. Størrelsen er afhængig af blænden, som består
af nogle små skiver med forskellige huller i, som anbringes foran
opjektivet. Den kræver lidt øvelse at bruge, især da den naturligvis
ikke har autofokus, og den eneste fokus hjælp der er i mit D40x er en
lille grøn lampe. Lysmåling stilles på manuel, hvorefter man gætter sig
frem. Man køber den for sjov og ikke for den optiske kvalitet. Nu ved
jeg ikke hvad du skal bruge den til, men hvad jeg forstår ved "shift &
tilt" objektiver er noget med at undgå f.eks. styrtende linjer, og det
kan denne lensbaby ikke bruges til.
Et eksempel er der her:
http://www.fotobasen.dk/?page=16&author=1857&id=78476&photopage=1

-Steen Lund Hansen, Aalborg

Fra : Hans Kruse

Dato : 04-05-09 17:15

"Steen Lund Hansen" <steenlundhansen@stofanetNOSPAM.dk> wrote in message
> Nu ved jeg ikke hvad du skal bruge den til, men hvad jeg forstår ved
> "shift & tilt" objektiver er noget med at undgå f.eks. styrtende linjer,

Ikke kun det, men også til at placere skarphedsplanet på en anden måde end
parallelt med sensorplanet.
En udmærket forklaring findes her
http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/tilt-shift-lenses2.htm

Et eksempel på dybdeskarphed i et andet plan er her
http://www.pbase.com/hkruse/image/112128676/original hvor skaprhedsplanet
følge anemonerne i toppen igennem hele billedet. Lille dybdeskarphed med
f/3.5 gør at bladende nedenunder ikke er skarpe.
Her så samme indstilling
http://www.pbase.com/hkruse/image/112128684/original med f/16 hvor bladene
nu er med i skarphedsplanet. Skarphedsplanet går altså lodret op/ne fra det
plan, som de øverste blomsterhoveder repræsenterer. Det er så tilt
mekanismen der er burgt her. Jeg kunne have brugt shift også til at tage 3
billeder ialt. Et skiftet til den venstre side og et som det viste og et
skiftet til højre. De kunne så sættes sammen i stitching software til et
panorama. Jeg har tænkt mig at bruge det til landskabsbilleder. Objektivet
er et Canon 24mm TS-E F/3.5. Fokus er kun manuelt og jeg bruger live view
til at checke skarphedsplanets hældning ift der hvor jeg ønsker det.

--
Med venlig hilsen/Kind regards,
Hans Kruse www.hanskrusephotography.com, www.hanskruse.com