Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Episkop... Hvad bruges de til?
Fra : Fly

Dato : 03-05-09 21:19

Hejsa!

Så lige en der efterlyste råd om rengøring af spejl og linse i sit episkop.

Mit spørgsmål er nu hvad de bruges til. Jeg kan huske at for 25 år siden
brugte vi det i folkeskolen når en havde lavet en flot tegning som skulle
males op i større format på en træplade til dekoration i skolegården.

Men hvad bruges de til nu om dage. Kan den noget som en scanner eller et
digitalkamera kombineret med en projektor ikke kan?

Jeg prøver ikke at lyde bedrevidende - jeg er bare nysgerrig

-Fly

Fra : Max

Dato : 03-05-09 21:38

Hej Fly

> Men hvad bruges de til nu om dage. Kan den noget som en scanner eller
> et digitalkamera kombineret med en projektor ikke kan?

Jeg har et episkop til 30 kr. og ingen projektor.

--
Mvh Max

Fra : P.C.

Dato : 03-05-09 15:08

"Jeg kan huske at for 25 år siden
brugte vi det i folkeskolen når en havde lavet en flot tegning som
skulle
males op i større format på en træplade til dekoration i skolegården.
"

Det er en af de ting, der ikke helt fungerer som man tror desværre, --
ligesom med dyre stjerne kikketer er det noget der måskew fungerer
anderæedes end man tror. -- og så spilder folk en masse penge, fordi
de tror det de forestiller sig.- Det er faktisk ikke så nemt som du
siger, og det må dit skolegårds projekt jo også fortælle ; det er
faktisk svært at male på den måde, og i årevis har kunstnere ikke
brugt episkoper, men andre lidt nemmere værktøjer --- du må jo kunne
huske, hvordan man overhovedet kunne se den røde under rødt lys, ---
fordi som du nok husker, er alt der er rødt lys på jo rødt, så hvordan
hulen kan man se hvor der mangler rødt maling ?

Men for at svare dig hvad et Episkop er, så er det altså noget, hvor
du nemt kommer til at spilde en del penge i indkøb, til noget der
viser sig ikke at virke som du tror, og som godt nok kan bruges som
værktøj, men ikke til det man tror, og på en måde der er hundesværdt
at kunne, det er lidt somom folk der jo gennemfående er hubderædde for
at udtale sig om kunst, falder i samme grøft og højt anseete
formidlere og kunstmagere, kan høres sige "det kunne min datter på 6
male ligesågodt efter, med sådan en indretning", uden at fatte at op
gennem tiden, fra omkr. 1750'erne ,har kunstnere allerede brugt
lysbilleder til at vise forskellige vigtige ting, og Warhols bedste,
ved enhver offset trykker, ligner mest fejltryk, ---
Hvis du vil anskaffe en, kan jeg fortælle at det er herligt legetøj,
bare lidt voldsomt i omfang og krav til lysregning og nye lamper, og
man kan en masse med sådan et, -- men der er også voldsomme
begrænsninger, og meget af kunsten ligger netop i, f.eks. udvikle nye
metoder eller turde gøre noget de færreste har fantasi til at
forestille sig, og så er den iøvrigt håbløst forældet foruden du selv
skal forestå reperationer ect.

P.C.
www.ArtWanted.com/PC

Fra : P.C.

Dato : 03-05-09 15:18

On 3 Maj, 23:08, "P.C." <per.cor...@privat.dk> wrote:
> [...]
> metoder eller turde gøre noget de færreste har fantasi til at
> forestille sig, og så er den iøvrigt håbløst forældet foruden du selv

Så principielt har du ret, -- man kyne nok det samme med et kamera og
en projector, men heg har bare ikke set noget med virkelig bid i
endnu.Måske er det fordi det altid er nemmere at kopiere andre, eller
andres metoder eller udtryk, alligevel er det jo ikke penslen eller
spraydåsen der er det vigtigste.

Fra : P.C.

Dato : 04-05-09 06:18

On 3 Maj, 23:18, "P.C." <per.cor...@privat.dk> wrote:

> [...]
> endnu.Måske er det fordi det altid er nemmere at kopiere andre, eller
> andres metoder eller udtryk, alligevel er det jo ikke penslen eller

Eh -- jeg gik nok en smule off-topic, men når man ser de grimmeste og
værste spekulations kunstværker, blive beskrevet med de sædvanlige
intetsigende floskler og ser pølseværker blive udstillet som unik
nutidigt formsprog med tilladelse fra allerhøjeste formidler og
kurator , -- og man selv falder i grøften som kritikerne holder sig
langt fra med , -- alligevel tror jeg de fleste kritikere nok en
enkelt gang, har haft lyst til at skrive ; "Det kunne min søn/datter
på 5 male bedre", --- men sådan gør man jo ikke med kunst. Tilgengæld
har jeg opdaget at en masse folk tror at man med f.eks. et episkop,
bare kan "male efter", og en del har kontaktet mig for at få advide
hvor og hvordan man finder et. Men problemet er jo netop, at det ikke
fungerer som man tror og at det kan være meget nemmere at lade være
med at bruge et episkop, eller at de problemer man oplever med dem,
gør at sklderiet bliver forfærdeligt dårligt og det havde man jo ikke
forestillet sig, måske enda fordi en meget klog ven har fortalt, at
man "bare" skal købe et episkop. Somsagt er det er herligt værktøj,
men noget helt andet end den Karl Smart der selv ikke har prøvet et,
tror.
Men så er der de kloge kritikere, der ellers ikke tør sige hvad de
mener deres søn/datter på 6 kan klare, -- de har tilgengæld noget at
sige når de f.eks. ser nogle af de rigtigt gode billeder og malerier,
hvor forskellige tekniker er kombineret, fordi selvom det er billeder
man falder næsegrus i blymatros over, billeder der simpelthen er
smadder flotte, virkelig gode og ind til benet i udtrykket, --- så
forestiller nogle sig desværre at det er værktøjet og ikke det
umiddelbare overbevisende udtryk som kunsten handler om, ---- og
kritikerne der ellers idag kan kapere alt muligt vås og kanel i samme
æske, og som ellers ikke tør sige deres mening ligeud, kan altså give
fem stjerner til en børnetegning, og minus fem stjerner til et værk
der har taget uger, fordi "det kan man da bare "tegne efter" med et
Episkop ; nej man kan ej !!!