Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Tethered?
Fra : Thomas Schreiber

Dato : 02-05-09 09:52

Er her nogen der et Nikon hus tethered til en mac, og som bruger det i
praksis? Hvad virker bedst og opdaterer billederne i real tid eller
hvordan? Nikon Camera Control eller?

Det er til et lille studie setup med produktbilleder og billeder til
tutorials. Det er et helvede, at skulle skifte kort hele tiden og loade
billeder ind i computeren for at se, om de blev som det var tiltænkt.

På forhånd tak

--
Med Venlig hilsen
Thomas Schreiber

Fra : Robert Piil

Dato : 02-05-09 10:06

Thomas Schreiber skrev:
> [...]
> tutorials. Det er et helvede, at skulle skifte kort hele tiden og loade
> billeder ind i computeren for at se, om de blev som det var tiltænkt.

Jeg har ikke prøvet det på en Mac, men har set beskrevet i en
Lightroom-bog, at det foregår på samme måde.

Camaera Control pro, connecter til cameraet, og smider billeder i en
bestemt folder. Denne folder tilføjes så i Ligtroom som "watched"
folder, også så kommer billedet (med nogle sekunders forsinkelse)
direkte ind i LR.

Jeg har dog ikke så stort et behov for den løsning at jeg har villet
købe CCP. Der kan findes en prøveversion her:
http://nikoneurope-dk.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/23744

Der er også lidt om forskellige muligheder her, med andre programmer en
Nikons, men dem har jeg ikke fået testet:
http://www.lightroomkillertips.com/2008/options-for-shooting-tethered-into-lightroom/

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : Per Falkjær

Dato : 02-05-09 13:12

Thomas Schreiber skrev:
> [...]
> tutorials. Det er et helvede, at skulle skifte kort hele tiden og loade
> billeder ind i computeren for at se, om de blev som det var tiltænkt.

Jeg har tidligere forbundet min Nikon med Windows via Camera Control Pro
og det har kørt fuldt tilfredsstillende i et par år.

Så skiftede jeg til Mac og installedere Control Pro i en demoudgave. Jeg
er bekendt med, at der efterfølgende er et kommet nogle opdateringer,
men da jeg brugte det - crashede det hele tiden. Jeg har ikke prøvet siden.

Det er ellers ret smart. Du laver en watch folder i Lightroom, og så kan
man se billederne ganske få sekunder efter.

Via Camera Control Pro kan du med musen vælge, hvor du vil stille skarpt
og så via skyde fra mac'en og ellers kontrollere alle indstillinger på
kameraet. Du ser "søger-billedet" via Control Pro - hvor du også kan
vælge at checke det netop optagne billede.

Du kan også via Control Pro instille, hvad billederne skal hedde - i det
hele taget et rigtigt godt produkt, som godt nok er fordoblet i pris og
efter min mening burde følge med ethvert Nikon kamera. En upgrade var
også urimelig dyr, for at få det til at fungere på D300 - og d

Jeg er for så vidt også interesseret i at høre, om nogle har fået det
til at fungere uden problemer med OSX.

Det er det eneste problem, jeg har haft siden min faneflugt fra Windows
- ellers er jeg kun blevet meget positivt overrasket over, hvor lækkert
et operativsystem, der er at anvende.

mvh - Per