Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Optik rens
Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 01-05-09 15:17

Hej, jeg synes efterhånden optiken på mit Episkop trænger til at
rengøres, ikke at det direkte er møjbeskidt, men jeg kan se forskel på
midten og de andre steder på optiken, ----- Optiken er en 260 mm.
projekterings optik og Episkopet er ret specielt fordi optiken er
vendt så billedet sendes opad og derefter vendes med et spejl, derved
er optiken vandret og bkiver ret varm med en 1000 Watt kviksølvdamp
lampe, Men kik her, billeder fortæller jo mere end ....
Episkop Type 522 Liesegang Type E 11-522 ;

http://i8.ebayimg.com/01/i/001/3d/5f/da6e_1.JPG

Jeg vil nemlig gerne finde noget så jeg roligt kan rengøre optiken
jævnligt, uden at være bekymret for coatningen på optiken, fordi
selvom den normalt ligger beskyttet bag klap spejlet, så trænger den
nok jævnligt til rengøring. --- hvordan "vasker" eller renser man en
optik af denne type hvis man skal gøre det helt rigtigt, -- og kan det
gøres billigt ?

Fra : Max

Dato : 01-05-09 22:23

Hej Per

> Jeg vil nemlig gerne finde noget så jeg roligt kan rengøre optiken
> jævnligt, uden at være bekymret for coatningen på optiken, fordi

Den her

http://www.ajax-rengoering.dk/58.asp

dog ikke spejlet, det tåler ikke aftørring.

Spejlet skylles under den varme hane, lidt opvaskemiddel hældes på
og med en ren hånd vaskes spejlet. Sæben skylles af og spejlet
lufttørre i lodret position. Hvis du har problemer med kalk kan sidste
skylning foregå med demineraliseret vand.

--
Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 02-05-09 09:46

hej
For at undgå spam burde du sløre din e-mail adresse

Poul

Fra : Bo Bjerre

Dato : 02-05-09 09:48

Poul B-H wrote:
> hej
> For at undgå spam burde du sløre din e-mail adresse

Vi er mange, der bruger "rene" adresser, uden problemer, og et gør det
let at kontakte os direkte...

Bo //

Fra : P.C.

Dato : 02-05-09 04:52

On 2 Maj, 10:48, Bo Bjerre <b...@sarek.dk> wrote:

> Vi er mange, der bruger "rene" adresser, uden problemer, og et gør det
> let at kontakte os direkte...
>
> Bo //

Ja, O.T. har jeg også brugt min egen mail addresse uhæmmet og tiltider
uden, men indrømmet, til andre tider med en del spam problemer.
Men man lærer jo hurtigt at slette og gennemskue spam, -- og det er
vigtigt efterhånden som de bliver dygtigere at vi også lærer at kende
forskel på pebber og kanel.
Pt. modtager jeg ml 3 og 6 spam mail i døgnet, så problemet er ikke
større end jeg altså vil beholde samme mail addresse som altid, --
også fordi jeg efterhånden har den inde så mange steder at det bliver
en masse bøvl at ændre den --- og gør jeg det, mon så ikke spam
robotten også finder min nye addresse, --- "fordelen" ved min
nuværende er jo at jeg sletter før jeg læser fordi jeg genkender Spam,
så min adresse er ikke værd at samle på.

Tilbage til Optik rens så forstår jeg at coatningen på den type optik,
må være så robust at jeg kan bruge det anbefalede midel --- Spejlet er
jo et "overflade spejl" altså et hvor spejl materialet ligger frit og
ike under glasset, for at undgå glassets reflektion og dobbelt
billeder, og så ska man jo pase på ikke at pudse men vaske spejlet.
Jeg har først fornyligt anskaffet apparatet og derfor er det første
gang jeg skal rense optiken, men til forskel for andre almindelige
Episkop hvor spejlet ligger beskyttet inde i kassen, er spejlet altså
udendørs på denne type og der kommer der nemt finger aftryk på
spejlet, --- så tak for rådet, jeg vil gå forsigtigt frem.

P.C.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 02-05-09 11:59

P.C. wrote:

> [...]
> udendørs på denne type og der kommer der nemt finger aftryk på
> spejlet, --- så tak for rådet, jeg vil gå forsigtigt frem.

Coating på et objektiv kan være lavet på mange måder. Men det, der
ligger på mine briller har kunnet leve med at blive vasket med alm
opvadkemiddel og lunkent vant dagligt i mere end 5 år. Så vindu's rens
eller lignende skulle vel være OK.

Bo //

Fra : Max

Dato : 02-05-09 12:05

Hej P.C.

> Tilbage til Optik rens så forstår jeg at coatningen på den type optik,
> må være så robust at jeg kan bruge det anbefalede midel --- Spejlet er

Det meste optik er coatet ved hjælp af pådampet metal og det
forsvinder ikke sådan bare lige, det er faktisk temlig holdbart.

Men overfladespejle er en tynd metalbelægning beskyttet af en
meget, meget tynd kvartsbelægning og deres kvalitet variere
meget, nogle kan tåle at man røre ved dem, men andre kan
man ødelægge bare ved at røre ved dem. Så hvis dit spejl
ikke ligefrem er møjbeskidt, ja så lad det være.

--
Mvh Max

Fra : N/A

Dato : 02-05-09 11:59

Fra : P.C.

Dato : 02-05-09 09:36

On 2 Maj, 13:05, "Max" <Max_J...@post9.tele.dk.invalid> wrote:
> [...]
> man ødelægge bare ved at røre ved dem. Så hvis dit spejl
> ikke ligefrem er møjbeskidt, ja så lad det være.

Ja det er også min opfattelse, det kræver måske en rimelig forståelse
af hvordan en optik fungerer at vide at den ikke nødvendigvis skal
være helt ren, men jeg tror nok jeg fatter hvorfor. Jeg har aldrig
gjort noget særligt for at vaske mine optiker af samme grund og når
jeg en enkelt gang har gjort det, har jeg haft svært ved at konstatere
nogen forskel på om optiken har været ren eller beskidt., ---
alligevel tror jeg at når jeg er oppe på 1000 Watt og kviksølvdamp
lampe, så er det måske en ide at fjerne det der kan danne varme. Selve
lampen er et problem i sig selv, netop fordi den bliver så varm må der
vidst ike være for meget støv i luften ; hvilket så er et andet
problem.

Tak !