Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
"Keep" vs. "Reject" af billeder
Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 28-04-09 22:37

Jeg starter lige en ny tråd ud fra tråden om "katalogisering af billeder".

Den handler om at diskutere hvilke forhold der gør sig gældende når man er
færdig med at fotografere en opgave og nu skal til at lave den indledende
sortering som går på "behold" eller "slet", (eller "keep" og "reject" for at
bruge Adobe's ordvalg for denne del af det digitale workflow).

Hvilke vurderinger lægger I til grund for at udvælge om et billede skal
beholdes eller slettes?

Hvis der er en "serie" med samme situation/model/opstilling, beholder I så
et enkelt billede fra serien, eller beholder I måske flere eksemplarer af
nogen billeder som ellers næsten er identiske?

Hvilke billeder er "færdige" og skal udskrives / afleveres til kunden /
langtidsarkiveres?

Hvilke billeder er "råmateriale" til at arbejde videre med en anden gang?

Langtids arkiverer I billeder som ikke er færdige / klar til udskrivning?

Mvh.
Anja

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 28-04-09 23:06

Og så svarer jeg lige selv på min egen tråd Ideen er at komme med et
oplæg til at lære om hvordan I har valgt at udføre denne vigtige del af
workflowet.

Her er nogen af mine tanker om "keep"/"reject". Det er værd at nævne at jeg
for det meste fotograferer personer, og de situationer de befinder sig i.

I forhold til serier af næsten ens billeder, vælger jeg næsten altid kun at
beholde et enkelt billede fra serien, medmindre to af billederne fortæller
hver sin historie.

Hvis jeg har mange billeder af samme person beholder jeg som regel kun et,
medmindre personen indgår i meget forskellige situationer på billederne.

I det hele taget sletter jeg for det meste kun de billeder som er "kikset"
af tekniske årsager, da jeg gennem en længere periode har øvet mig I kun at
trykke på udløseren når der er en eller anden form for planlagt bagtanke med
billedet.

De fleste "reject" billeder er gruppebilleder af flere personer på en gang,
hvor den ene person har "stone face", eller laver et "E-TTL blink" med
øjnene ved brug af flash. Men dette er også en vigtig "reject" årsag selv
ved fotos af blot en enkelt person. Via LCD skærmen vurderer jeg om der er
grund til at tage et nyt billede. Så når jeg kommer hjem sletter jeg de "første"
billeder som ikke blev gode. Og jeg sørger altid for at have mindst et par
gode billeder af de vigtigste motiver. Jeg sletter altså aldrig noget ved
brug af kameraets LCD skærm. Al sletning foregår på computeren.

Så er der en del "reject" billeder hvor personerne når at flytte sig ud af
skarphedsområdet ved F2.8 eller F4.0, eller hvor jeg helt enkelt "rammer
galt" med AF punktet "i farten", fordi jeg har mere travlt med at
kommunikere med personerne end med at kigge i søgeren og nå at flytte AF
punktet rundt.

Og så "rejecter" jeg en del billeder pga. "kikset flash". Fx hvis der bruges
bounce flash og personerne får mørke skygger i øjenhulerne, eller hvis der
sker uheld med flashen, fx refleksion eller en ekstern IR-trigget flash som
svigter, eller hvis eksponeringen blev så skæv at RAW filen ikke kan rette
problemet.

Men i store træk "sletter" jeg en masse billeder ved helt at undlade at
rykke på udløseren i første omgang. Denne evne til sortering har jeg trænet
igennem mange år. Og grundlæggende har jeg plan for hvad formålet er med en
"opgave". Ofte er planen skrevet ned på forhånd.

Mvh.
Anja

Fra : /Peter

Dato : 29-04-09 08:28

"Anja Dunning-Krüger" <spam@spam.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg for det meste fotograferer personer, og de situationer de befinder sig

Jamen det lyder da fornuftigt, altsammen

Jeg tror det er vigitgt at fotografen vælger/fravælger, med få undtagelser
hvor der godt kan være nogle stykker "kunden" kan vælge imellem, de kan
måske se noget andet i billedet som er vigtigere end fokus/lys mm..
Men der skal nok ikke være mere end et billede af den samme motiv/situation
i en billedserie, det kan virke forstyrrende, som om fotografen har svært
ved at beslutte sig for hvilket billedet der er bedst.

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-09 12:17

"Anja Dunning-Krüger" <spam@spam.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> trænet igennem mange år. Og grundlæggende har jeg plan for hvad formålet
> er med en "opgave". Ofte er planen skrevet ned på forhånd.

Med udgangspunkt i de billeder du tager, lyder din plan fornuftig og
gennemtænkt!
Jeg har et par gang i nyere foretaget den slags fotografering - Fordi jeg
skulle - Jeg var fotograf og lay-outer for firmaets interne personaleblad.
Antallet af eksponeringer blev holdt nede, og kun de billeder, der blev
brugt, er blevet beholdt.

Men jeg afskyr den slags arbejde. Som regel betød det altid, at
festen/receptionen blev oplevet fra sidelinien, fordi jeg pinedød altid var
den, der skulle sørge for billederne til bladet eller til firmaets
marketing. Det betød også, at jeg altid måtte deltage i arrangmenter, jeg
ikke havde lyst til, bare for at skaffe billederne.

Nu fotograferer jeg kun for min egen skyld. Det er hjerteblod jeg brænder
af, og det kan jeg skisme ikke finde ud af at sortere løbende i.
Det er værd at nævne, at jeg tager billeder af alt muligt, der fanger mig.
Lige fra Studioportrætter over fugle, natur, stilleben, streetfotografi,
sære projekter og meget meget mere - Alt hvad en kreativ sjæl kan tænke
sig....! Jeg jager "billedet" Det billede. Og det kræver mange
eksponeringer.

Egentlig kunne jeg tage fat i mine gamle albummer og bare fiske Raw'ene ud
til netop de billeder, jeg rent faktisk har lavet færdige, og så bare slette
resten. Hold op en mængde hardiskplads, jeg vil få fri. Det ville være
overkommeligt, og jeg ville næppe lide nød eller miste noget, for jeg laver
næppe nogen af de billeder, jeg ikke allerede har lavet. Jeg er jo gået
videre til næste projekt. Men at få mig til at gøre det
Jeg vil ryste på hånden som et espeløv, hver gang den skulle svæve over
delete-knappen. Tænk, hvis guldkornet - Billedet var der, som jeg har
overset! så blir jeg nødt til at gå hvert album igennem med en tættekam -
Nope Ain't gonna happen

Så køber vi sq bare en større harddisk

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Martin [6000]

Dato : 30-04-09 12:29

> Hvilke vurderinger lægger I til grund for at udvælge om et billede skal
> beholdes eller slettes?

Allerførst teknisk kvalitet. Den bestemmer i 99% af tilfældende om jeg
gemmer eller sletter.

I grelle tilfælde kan jeg gemme et teknisk dårligt billede hvis jeg
vurderer at jeg senere kan lave noget sjovt med det.

Men hvis det er uskarpt, rystet eller lign. (noget jeg ikke kan rette op
på) så ryger det ud og så er det bare ærgerligt.

> Hvis der er en "serie" med samme situation/model/opstilling, beholder I
> så et enkelt billede fra serien, eller beholder I måske flere
> eksemplarer af nogen billeder som ellers næsten er identiske?

Jeg beholder det bedste og slette de andre "identiske".

> [...]
> gang?
>
> Langtids arkiverer I billeder som ikke er færdige / klar til

Der falder jeg nok lidt udenfor kategori da jeg skyder digitalt for at
arbejde digitalt, forstået på den måde at jeg ikke udskriver mine
billeder. Jeg kan ikke rigtig se formålet med det

Men eller "keepers" bliver arkiveret qua min daglige backuprutine.