Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nybegynder i luftfoto - hvilket grej, inds~
Fra : Fly

Dato : 28-04-09 15:21

Hejsa!

Jeg har et Canon EOS 400D med 4 forskellige objektiver.

Nu er jeg blevet tilbudt at komme med op at flyve i et 2- eller 4-personers
fly en enkelt gang eller to, og så vil jeg selvfølgelig have fotogrejet med.
Alt andet ville jo være dumt

Jeg vil helst undgå at fumle for meget med at skifte objektiver der oppe, så
jeg er nu ude efter nogle gode fif til bl.a.:

1) Brændvidde?

2) Er det en fordel med zoom eller er et fast (mere lysstærkt) at
foretrække?

3) Fast lukkertid og lysmåler bestemmer blænde eller omvendt?

4) Er manuel blænde og lukkertid bedst?

5) Billedstabilisering eller ej?

6) Er det ok at fotografere gennem et måske ridset vindue af plexiglas.
Gennem vindue: Ingen forstyrrende vind men "kun" rystelser
Åbent vindue: Ingen ridser men måske forstyrrer vinden

Fra : Ukendt

Dato : 28-04-09 15:39

"Fly"
> [...]
> være dumt
>
> Jeg vil helst undgå at fumle for meget med at skifte objektiver der oppe, så jeg er nu

Du skal bestemt have en brændvidde..

> 2) Er det en fordel med zoom eller er et fast (mere lysstærkt) at foretrække?

Med mindre det er nat flyvning - vil tro du skal vælge dine skarpeste
objektiver.

> 3) Fast lukkertid og lysmåler bestemmer blænde eller omvendt?
>
> 4) Er manuel blænde og lukkertid bedst?

Du vælger optimal skarphed, som regel 2-3 blænder under max åbning
og en lukkertid der fungerer.

> 5) Billedstabilisering eller ej?

Det er garanteret en god ide med stabilisering.

> 6) Er det ok at fotografere gennem et måske ridset vindue af plexiglas.
> Gennem vindue: Ingen forstyrrende vind men "kun" rystelser
> Åbent vindue: Ingen ridser men måske forstyrrer vinden

Fuck nej - ridsede plexiglas ruder, hva tænker du dog på.
-max-

Fra : Søren Friberg

Dato : 28-04-09 16:07

Fly skrev:
> [...]
> Gennem vindue: Ingen forstyrrende vind men "kun" rystelser
> Åbent vindue: Ingen ridser men måske forstyrrer vinden

Lukkertiden skal være rimelig kort og mindst 1/500s

--

Kh Søren Friberg,
http://sfriberg.onexposure.net - http://fotofriberg.dk (kun til sjov)

Fra : Bo :o\)

Dato : 28-04-09 21:38

> 1) Brændvidde?
Hvis du vil have det store overblik er et sted mellem 24 - 70mm ok. Har du
planer om at fotografere på husniveau så er 300-400mm. rart at have.
Lidt større bygningsværker som f.eks Lillebæltsbroerne kan klares med
omkring 100mm. vel og mærke hvis i flyver i 1000 - 1500 fod.

> 2) Er det en fordel med zoom eller er et fast (mere lysstærkt) at
> foretrække?
Jeg ville foretrække en zoom det giver lidt mere frihed med hensyn til at
udvælge motivet.

> 3) Fast lukkertid og lysmåler bestemmer blænde eller omvendt?
Fast blænde der omkring hvor det pågældende objektiv er skarpt og så en
fornuftigt ISO så du mindst får 1/500 i lukker gerne lidt hurtigere da de
fleste fly har det med at ryste.

> 4) Er manuel blænde og lukkertid bedst?
Nej

> 5) Billedstabilisering eller ej?´
Plejer at have det slået til på mit Canon grej.

> 6) Er det ok at fotografere gennem et måske ridset vindue af plexiglas.
> Gennem vindue: Ingen forstyrrende vind men "kun" rystelser
> Åbent vindue: Ingen ridser men måske forstyrrer vinden
Undgå plexiglas, det er altid noget skidt, selv uden ridser påvirker det
ekstrem meget.
Et åbent vindue er at foretrække men det er meget forskelligt om det er
muligt afhængig af flytype.
Jeg har gode erfaringer med en Cessna C172 som for det meste kan åbne
sideruden i pilotsiden og så sidder jeg på bagsæder og skyder ud over
skulderen på ham/hende.

Undgå at flyve midt på dagen hvis det er her i foråret. Der er ofte en del
turbulens som bestemt ikke gør det nemmere, og der er også en minimal chance
for at du kan blive lidt luftsyg.
Hvis du gerne vil være luftsyg så er det en god ide at sidde og kigge
billeder på lcd-skærmen mens i flyver..... så skal du bare se løjer ))

God fornøjelse og flyvetur

Bo

Fra : Ukendt

Dato : 29-04-09 20:49

On Tue, 28 Apr 2009 22:38:25 +0200, "Bo :o\)"
<bo_o@detteskalfjernesMAIL.dk> wrote:

> [...]
>Hvis du gerne vil være luftsyg så er det en god ide at sidde og kigge
>billeder på lcd-skærmen mens i flyver..... så skal du bare se løjer ))

==========
Jeg har taget mange luftbilleder fra motorsvævefly, og bruger
D200/300:

Huse & villaer: 70-200 mm med en 1,7X converter
Gårde & mindre virksomheder: 70-200 mm
Store virksomheder & hele landbrug: 24-70 mm
Skal dele af flyet med i billedet: 17-55 mm,

ISO 320 / 400; fast lukkertid 1/500.

Billedstabilisering "On" & "Aktiv"

Autofokus kontinuert, med fokuspunkt på hovedmotivet, ELLER efter
kameraets eget valg.
Fast uendelig duer ikke på lange brændvidder, kun på korte.

Aldrig igennem ruden, undtagen med fiskeøje for at få cockpittet med.

En anden ting, udstyret må ALDRIG røre skroget eller karmen, på grund
af vibrationer fra motor og propel.
Det kan ingen billedstabilisering klare.
Albuen helst heller ikke.

Luftsyge skyldes en misforståelse imellem ørets balance system og det,
dine øjne ser.
Hold flyet som reference for øjnene, og jorden som det bevægelige, så
sker det normalt ikke.

Desværre er det bedste fotovejr dagen efter en koldfront passage, her
er luften klarest.
Men, på det tidspunkt er der også mest termik (motorpiloter kalder det
turbulens), du kan ikke få det hele.
Medbring brækpose, så sker der ikke noget!

Pas på solen, selv om du ikke fotograferer direkte i modlys, når du
fotograferer nedad, så vil for eksempel foto fra nord imod syd midt på
dagen blive slørede, fordi luftens indhold af vanddamp spejler dele af
sollyset op imod dig.
Du ser det ikke med øjnene, hjernen er fantastisk til at korrigere det
sete.

Stærkt reflekterende overflader som for eksempel vand kan kræve
eksponerings kompensation.
Er der meget af den slags i motivet, bruger jeg cirkulært polfilter.

Men, det er fanatstisk skægt, altså Hals und Beinbruch

Arnold