Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilket af disse er bedst til "makro"
Fra : thhedk@gmail.com

Dato : 27-04-09 14:28

Hej,

Hvilke af mine objektiver kan komme tættest på, altså tage det mindste
udsnit af et makrobillede?

Canon EF-S 18-55mm
Canon EF-S 17-85mm IS USM
Canon EF 70-300 IS USM
Canon EF 50mm f/1.8
Sigma 10-20mm 1:4-5.6
Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM

Der er jo forskel på hvor tæt på de kan fokusere og hvor meget zoom de
har

Fra : .J.S...

Dato : 27-04-09 21:45

<thhedk@gmail.com> wrote in message
[...]

Er du lidt doven

Prøv dog at tage et billede af en lineal på korteste afstand du kan
fokusere.

mvh/JS

Fra : Jan

Dato : 27-04-09 22:38

> Canon EF-S 18-55mm
> Canon EF-S 17-85mm IS USM
> Canon EF 70-300 IS USM
> Canon EF 50mm f/1.8
> Sigma 10-20mm 1:4-5.6
> Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM
>
> Der er jo forskel på hvor tæt på de kan fokusere og hvor meget zoom de
> har
>>>

> Er du lidt doven
>
> Prøv dog at tage et billede af en lineal på korteste afstand du kan
> fokusere.

Ja det vil virke, men det burde også stå i objektivets data. målestock
forhold 1:4 f.eks.

ellers ville 30mm nok være den bedste, rent kvalitets mæssigt, især hvis du
købte et mellemrings sæt.

Fra : Brian Lund

Dato : 28-04-09 06:28

[...]

------------------------------------

Se under producentens data for største forstørrelse!

Min erfaring siger at Canons 50'er er hø til makro, den går ikke ret tæt på.
Canon 18-55 går rimeligt tæt på men er ikke ret god billedkvalitet
(medmindre det er 18-55 IS)...

Sigmas 10-20mm har en max forstørrelse på 1:6,7
Sigmas 30mm har max på 1:10,4
Canon 50mm f/1,8 - 0,15x (1:6,7)
Canon 18-55 - 0,28x (1:3,6)
Canon 17-85: 0,2x (1:5)
Canon 70-300 IS: 0,26x (1:3,8)

Så 18-55 kan gå klart tættest på, 70-300 IS næsten lige så tæt på og har IS
som bonus...

Data fundet på
http://www.canon.com/camera-museum/camera/lens/ef/ultra_wide.html
http://sigmaphoto.com/lenses/lenses_all.asp

Fra : thhedk@gmail.com

Dato : 28-04-09 08:41

On 28 Apr., 07:28, "Brian Lund" <br...@-FJERN-lundfoto.dk> wrote:
> [...]
> Canon 70-300 IS: 0,26x (1:3,8)
>
> Så 18-55 kan gå klart tættest på, 70-300 IS næsten lige så tæt på og har IS

Ok hvordan læser jeg de tal, jeg er ikke helt med..

Sorry det var ikke fordi jeg var doven, det var mere om man kunne læse
tallene et eller andet sted, og det kunne man altså.

Fra : Brian Lund

Dato : 29-04-09 06:16

> [...]

Sorry det var ikke fordi jeg var doven, det var mere om man kunne læse
tallene et eller andet sted, og det kunne man altså.

----------

En forstørrelse på 1:1 (eller 1x) betyder at et motiv på f.eks. 10mm * 10mm
også fylder 10*10mm på din sensor, eller sagt på en anden måde, ved 1:1 vil
du på dit crop faktor kamera få et motiv på ca. 22,5*15mm til at fylde hele
billedet ud.
Ved 1:10 (0,1x) er det selvsagt en tiendedel, altså et motiv på 225*150mm
der vil fylde hele billedet, ved 1:2 (0,5x) er det 45*30mm der vil fylde
hele billedet.

Altså jo tættere på 1:1 (1x) du kommer, jo bedre! - Eller jo tættere på vil
du ihvertfald kunne komme.
Alle "rigtige" makro objektiver går til 1:1.

Brian

Fra : Jesper Lillesø

Dato : 30-04-09 02:04

Hej

On Apr 27, 11:37 pm, "Jan" <jandamkj...@gmail.dk> wrote:
> ellers ville 30mm nok være den bedste, rent kvalitets mæssigt, især hvis du
> købte et mellemrings sæt.- Hide quoted text -

Uden at kende ovenstående objektiver, så ville jeg også prioritere en
relativ høj brændvidde.Bliver brændvidden "for lav" skal man jo
(fysisk) meget tæt på det man vil fotografere makro af. Det kan have
ulemper både lydmæssigt, men også rent motivmæssigt (hvis det man
fotograferer bliver forstyrret af at have et kamera helt tæt på).

Jeg har selv Nikon, og har udkig på en 100mm (til et "DX" kamera)...

--
Jesper