Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Ekstern strømforsyning til kameraet
Fra : Martin Kaltoft

Dato : 26-04-09 20:51

Jeg har i den seneste tid eksperimenteret lidt med løsninger til eksternt at
strømføde mit kamera så jeg kan holde gang i f.eks en hel nats eksponering
af ting som startrails eller lange timelapse sekvenser.

Jeg er kommet op med denne løsning:

http://www.ebz.dk/camerapower.php

Håber det har interesse for andre end mig...

Martin Kaltoft (http://www.ebz.dk/)

Fra : Hans Jørgen Jakobsen

Dato : 26-04-09 21:27

On Sun, 26 Apr 2009 21:50:50 +0200, Martin Kaltoft wrote:
> [...]
>
> Jeg er kommet op med denne løsning:
>
> http://www.ebz.dk/camerapower.php
>
> Håber det har interesse for andre end mig...
Det ser ud som om du anvender et stik der kan vendes begge veje. Det er da viste
at bede om at få kameraet ristet.
/hjj

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 26-04-09 21:33

> Det ser ud som om du anvender et stik der kan vendes begge veje. Det er da
> viste
> at bede om at få kameraet ristet.

Nej så starter kameraet slet ikke op, og man vender stikket, og så virker
det som det skal...

Martin Kaltoft (http://www.ebz.dk/)

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 26-04-09 21:38

Martin Kaltoft wrote:
> [...]
>
> Jeg er kommet op med denne løsning:
>
> http://www.ebz.dk/camerapower.php
>
> Håber det har interesse for andre end mig...

Fed ide - men du skriver:

"man skal dog være opmærksom på at der er risiko for at ødelægge
kameraet hvis det får en for høj strømstyrke."

Du mener vel for høj spænding - du har så vidt jeg kan se ingen
strømbegrænser på.

Jørn

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 26-04-09 21:40

> Du mener vel for høj spænding - du har så vidt jeg kan se ingen
> strømbegrænser på.

Ja det tror jeg du har ret i, jeg har ikke rodet ret meget med det her...

Martin Kaltoft (http://www.ebz.dk/)

Fra : www.tsp-photo.com

Dato : 26-04-09 22:57

"Martin Kaltoft" <kaltoft@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg er kommet op med denne løsning:
>
> http://www.ebz.dk/camerapower.php
>
> Håber det har interesse for andre end mig...

En hel nats eksponering giver dig et andet problem, nemlig støj. Jeg har
selv været ved at lege lidt med det (de to batterier i min 5D holdte fint
til 2x én times eksponering og yderligere 20 minutter).

MVH
Thomas

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 26-04-09 23:13

> En hel nats eksponering giver dig et andet problem, nemlig støj. Jeg har
> selv været ved at lege lidt med det (de to batterier i min 5D holdte fint
> til 2x én times eksponering og yderligere 20 minutter).

Det kommer jo an på hvordan man bærer sig ad. Skyder man 1 min.
eksponeringer og bagefter stacker dem får man ikke ret meget støj, og
slutresultatet bliver det samme som én lang eksponering...

Martin Kaltoft (http://www.ebz.dk/)

Fra : www.tsp-photo.com

Dato : 27-04-09 06:30

> Det kommer jo an på hvordan man bærer sig ad. Skyder man 1 min.
> eksponeringer og bagefter stacker dem får man ikke ret meget støj, og
> slutresultatet bliver det samme som én lang eksponering...

Må man spørge hvad software du bruger til det?

MVH
Thomas

Fra : Lars B. Nielsen

Dato : 27-04-09 09:10

"www.tsp-photo.com" <sass@-slet-mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "Martin Kaltoft" <kaltoft@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Må man spørge hvad software du bruger til det?
>
> MVH
> Thomas

Ved ikke lige hvilket program Martin bruger, men hvis man benytter PC så kan
Image Stacker anbefales: http://www.tawbaware.com/imgstack.htm

Se galleriet: http://www.tawbaware.com/maxlyons/cgi-bin/image.pl?gallery=8

Der er flerer muligheder for at stakke billederne, se beskrivelsen eller
dokumentationen/help menuen:
http://www.tawbaware.com/is_help/imgstack_help.htm

Glemte forøvrigt at skrive i mit foregående indlæg, at man nok skal være
temmelig forsigtig med, at drive sit fotoudstyr ved højrere spændinger end
de er beregnet til, jeg synes det ser noget risikabelt/fusket ud på
billederne. Man kan dog på en nem måde sænke spændingen fra en eksteren
strømkilde, ved at indskyde en eller flerer dioder i kredsløbet. En diode
(effekt diode) æder ca. 0,5 volt, og sættes ind i plusledningen fra den
eksterne kilde, således at pilen på dioden peger mod plus på det apperat,
som skal modtage spændingen. Skal spændingen sænkes mere, sættes flere
dioder efter hinanden.

/Lars

Fra : www.tsp-photo.com

Dato : 28-04-09 09:17

"Lars B. Nielsen" <lbnspammigej@BRENDAL.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> eksterne kilde, således at pilen på dioden peger mod plus på det apperat,
> som skal modtage spændingen. Skal spændingen sænkes mere, sættes flere

Takker for linksne, Lars, jeg vil da lige kigge videre på det. 1 times
eksponeringer er i hvert fald ikke værd at satse på (med mindre det er
filmkameraet der er i brug).

MVH
Thomas

Fra : Lars B. Nielsen

Dato : 28-04-09 20:31

> Takker for linksne, Lars, jeg vil da lige kigge videre på det. 1 times
> eksponeringer er i hvert fald ikke værd at satse på (med mindre det er
> [...]

Nej så kommer der vist alt for mange stjerner )
Men 120 stk. ½ min. (digital)eksponeringer, som stakkes gør det jo ud for
det samme.

/Lars

Fra : www.tsp-photo.com

Dato : 28-04-09 21:26

> [...]
>>

> Nej så kommer der vist alt for mange stjerner )
> Men 120 stk. ½ min. (digital)eksponeringer, som stakkes gør det jo ud for

Det gør det, men jeg tænker bare, om man ikke kommer for højt op i
ISO-værdier for at få det til at virke? Jeg kan tage fejl

MVH
Thomas

Fra : Lars B. Nielsen

Dato : 29-04-09 16:06

> Det gør det, men jeg tænker bare, om man ikke kommer for højt op i
> ISO-værdier for at få det til at virke? Jeg kan tage fejl
>
> MVH
> Thomas

Det er netop derfor det er en fidus, at kunne stakke billederne på
forskellige måder.
Man kan lægge billedernes data sammen, dermed opnår man det samme som ved en
lang eksponering, og man kan derfor klare sig med helt lave ISO
indstillinger.
Man kan stakke billederne som en gennemsnitlig eksponering.
Man kan stakke ved at bruge det kraftigst lysende punkt (pixel) fra hvert
enkelt billed.
Endelig kan man blande de forskellige stakke metoder, for at opnå den
ønskede effekt og lysstyrke for det endelige billed.

Hvis det kun er startrails man vil lave, har man jo ikke nøde at køre med
lille blændeåbning, for at få stor dybdeskarphed, da alle stjerne jo
allegivel er langt væk. Mere udfordrene hvis man også vil have silluetten af
et træ med, så må man køre med lille blændeåbning, og nogle flerer billeder
og lidt højere ISO, og så ellers vælge en vindstille nat )

/Lars

Fra : www.tsp-photo.com

Dato : 29-04-09 19:47

> [...]
> af et træ med, så må man køre med lille blændeåbning, og nogle flerer
> billeder og lidt højere ISO, og så ellers vælge en vindstille nat )

Jeg havde såmænd kun lige fået købt image stacker, og endnu ikke fået det
testet, så min erfaring er ikke stor. Andet end, at jeg har fundet ud af, at
digital kameraer ikke dur til eksponeringer på flere timer. Måske Mamiya'en
er god til det, der sidder jo en god gammeldags dias-film i

MVH
Thomas

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 30-04-09 06:13

On Wed, 29 Apr 2009 20:46:43 +0200, "www.tsp-photo.com"
<sass@-slet-mail.tele.dk> wrote:

>....... så min erfaring er ikke stor. Andet end, at jeg har fundet ud af, at
>digital kameraer ikke dur til eksponeringer på flere timer.
Hvorfor ikke, hvad sker der ?

/Hans

Fra : www.tsp-photo.com

Dato : 30-04-09 06:34

> Hvorfor ikke, hvad sker der ?

Selv på ISO 50 og ISO 100 får du støj i stor stil. Jeg fik i hvert fald på
min 5D ved en 1 times eksponering.

MVH
Thomas

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 27-04-09 14:53

> Må man spørge hvad software du bruger til det?

Ja programmet image stacker som tidligere er nævnt er udmærket.

Der findes et freeware program som hedder Startrails 1.1 lavet af en tysker,
som også fungerer fint. (findes her:
http://www.startrails.de/html/software.html)

Har man photoshop kan man også anvende denne, ved at bruge
file->scripts->statistics, hvilket er en stacking funktion hvor man kan
indstille forskellige parametre.

Martin Kaltoft (http://www.ebz.dk/)

Fra : www.tsp-photo.com

Dato : 28-04-09 09:18

> [...]
>
> Har man photoshop kan man også anvende denne, ved at bruge
> file->scripts->statistics, hvilket er en stacking funktion hvor man kan

Takker for link, det ser rigtig spændende ud.

MVH
Thomas

Fra : Kai

Dato : 26-04-09 23:35

"Martin Kaltoft" skrev

> [...]
>
> Jeg er kommet op med denne løsning:
>
> http://www.ebz.dk/camerapower.php
>
> Håber det har interesse for andre end mig...

Har noget lignende til mit 400D, der er en 8V regulator puttet ind i et
gammel batteri, skruet på en lille aluminium køleplade og ledningerne
er trukket ud gennem bunden med et par kabelsko på.
Jeg har dog kun et 12V 7Ah Gel batteri, men det kører længe.

Der må være noget galt i din beregning af batteriet til din softgun.
Cellerne sidder i serie og
giver stadig kun 1100Mah, ikke 7700.

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 27-04-09 14:57

> [...]
> er trukket ud gennem bunden med et par kabelsko på.
> Jeg har dog kun et 12V 7Ah Gel batteri, men det kører længe.

Spændende, hvilken regulator har du brugt som der er plads til inde i et
batteri?

> Cellerne sidder i serie og giver stadig kun 1100Mah, ikke 7700.

Ok, det forklarer måske at den ikke holder så længe, men jeg har ikke ret
meget forstand på hvordan elektricitet virker, så det er alt sammen skrevet
på baggrund af de forklaringer jeg tidligere har fået i dk.teknik.elektronik
gruppen...

Martin Kaltoft (http://www.ebz.dk/)

Fra : Kai

Dato : 28-04-09 01:13

"Martin Kaltoft" skrev

> Spændende, hvilken regulator har du brugt som der er plads til inde i et
> batteri?

En ganske alm 7808 3benet regulator og et par smd kondensatorer
loddet direkte på benene på den.
Der sidder en 9.1V 5W zener over udgangen og en 1N5401 diode
på + ledningen fra batteriet.
Det kan sikkert laves meget smartere, men det virker fint til mit brug

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 28-04-09 20:02

> [...]
> på + ledningen fra batteriet.
> Det kan sikkert laves meget smartere, men det virker fint til mit brug

Javel ja, det lyder som lidt over midt niveau. Mit niveau er ting man kan
købe færdige i en forretning

Men smart at man kan have den inde i "dummy" batteriet, så virker den næsten
som den originale Canon adapter...

Martin Kaltoft (http://www.ebz.dk/)

Fra : Lars B. Nielsen

Dato : 27-04-09 00:04

> [...]
>
> Jeg er kommet op med denne løsning:
>
> http://www.ebz.dk/camerapower.php
>
> Håber det har interesse for andre end mig...

Meget interessant men din udregning af det lille ekstra batteri er forkert.
Man kan ikke både lægge spænding (Volt (1,2)) og strøm (Ampere/milliampere
mA (1100)) sammen for de enkelte elementer når de sættes sammen. Enten
forbindes elementerne i parallel, dvs. at plus forbindes til plus, herved
kan man lægge strømmen sammen (7x1100 mA = 7700 mA og 1,2 V), eller også
forbindes elementerne i serie, dvs. at plus forbindes til minus på det næste
element (som vist på billedet), herved kan man lægge spændingen sammen
(7x1,2 V = 8,4 V og 1100 mA).

Ellers et fint link til det polske site med uoriginal udstyr, særligt
batterigrebne synes jeg er interessante.

/Lars

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 27-04-09 15:00

> [...]
> forbindes elementerne i serie, dvs. at plus forbindes til minus på det
> næste element (som vist på billedet), herved kan man lægge spændingen

Ok, det er nyt for mig, det var ikke det jeg fik indtryk af via min research
i dk.teknik.elektronik gruppen, men det er nu rettet til så det passer, tak
for det.

> Ellers et fint link til det polske site med uoriginal udstyr, særligt
> batterigrebne synes jeg er interessante.

Ja, jeg er også blevet utrolig glad for mit, jeg synes det fungerer udmærket
og prisen er jo ganske tilfredstillende ;.-)

Martin Kaltoft (http://www.ebz.dk/)

Fra : N/A

Dato : 27-04-09 15:03

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 27-04-09 15:03

> Jeg har en Nikon MC-36 fjernbetjeningsenhed. Den giver mig gode
> muligheder. Du fastlægger selv intervallængde og intervalhyppighed.
> Indebærer også et mindre stømforbrug. F.eks. har jeg ikke oplevet
> problemer med billeder over en nat. Ellers har den Interval Timer,

Jeg må sige jeg er ret imponeret over Nikons batterier hvis du kan lave
eksponeringer i en hel nats længde på et normalt batteri.

Eller mener du korte eksponeringer i en nats længde? For det er intet
problem, det er når den samlede eksponeringstid overstiger et par timer at
de normale batterier giver op...

> Langtidseksponering (Interval Timer og Langtidseskponering kan bruges
> samtidig), Selvudløser, Tidsstyret eksponering, Fokuslås (udløserknappen
> kan trykkes halvt ned og låse fokus). Men jeg blev ikke klar over, hvad
> mærke, du anvender

Jeg anvender en kopi intervalometer som jeg har købt fra ebay, med de samme
funktioner som du nævner...

Martin Kaltoft (http://www.ebz.dk/)