Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
5D2 med 580EX blitz spørgsmål
Fra : sbjensen

Dato : 15-04-09 01:25

Hejsa

Jeg kan ikke finde ud af om der er forskel på 580EX og den samme i mk.
II versionen.

Jeg har en EOS 5D II og skal jeg opgrade 580eren til mk. II eller er
det ligemeget ?

Svend

Fra : /Peter

Dato : 15-04-09 12:18

"sbjensen" <sbj@events.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Den væsentlige forskel er nok du kan styre 580 EX II fra 5D II.

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 15-04-09 19:01

Jeg har begge (både 580EX og 580EX-II). Ved daglig brug oplever du næppe den
store forskel, men jeg vil alligevel fremhæve II'eren fremfor I'eren. Ud
over at du kan indstille samtlige funktioner i flashen (incl. custum
functions) via. en bruger venlig menu i kameraet på 5D2 så får du også disse
fordele:

* Mere robust konstruktion som er sikret imod vand men kun med visse
kamerahuse. Ved ikke om det gælder 5D2.
* Hurtigere genopladning
* Støjfri så du slipper for hyletone under opladning
* Batteridækslet er en bedre konstruktion
* Stik så du kan bruge radiotrigger eller forlængerkabel uden adaptor

Fotografisk set er der i praksis ingen eller næsten ingen forskel på de to.
Det med at du kan indstille flashen via kameraets menu er super rart og
nyttigt da man hurtigt glemmer custom function numre og værdier. Specielt i
Canon's master/slave trådløs konfiguration er det rart at kunne bruge
kameraets menu til at indstille flashen. Fx. under fuldt manual trådløs
konfiguration. Det er svært at styre C-gruppen på manual uden mulighed for
kameraets menu.

Jeg vil derfor kun anbefale I'eren hvis du kan få den til en attraktiv pris,
fx. brugt. Ellers gå efter II'eren.

Læs mere her (på engelsk). Der er også andre forskelle som jeg har valgt
ikke at nævne.
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-580EX-II-Speedlite-Flash-Review.aspx

Mvh.
Anja

Fra : sbjensen

Dato : 16-04-09 00:14

Tak for begge svar - jeg beholder min 580EX lidt endnu og ser om der
ikke kommer et godt tilbud på en mkII et sted.

Svend