Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvordan er det nu lige med det der DX på N~
Fra : Thomas

Dato : 14-04-09 23:32

Hejsa

Jeg har et spørgsmål.
Det hele går ud på, at jeg for nylig er blevet ejer af et Nikon D90.
Jeg købte kittet, hvor der medfølger et
"AF-S nikkor 18-105mm 1:3.5-5.6 G ED"-objektiv.
På objektivet står der også et DX Logo.

Nu vil jeg bare lige sikre mig, at jeg har forstået det hele rigtigt.

Det er noget med, at DX er en betegnelse for, at CMOS'en er mindre end et
24x36mm negativ - Det er faktisk nærmere et APS negativ i størrelse.

Det er sådan en CMOS der er i D90 - Så et objektiv angivet som DX 18-105,
sat på at kamera som nikon D90, svarer til et alm. 18-105 objektiv sat på
f.eks.
et alm. 24x36mm analog kamera?

Har jeg forstået det rigtigt indtil videre?

Dvs. hvis jeg f.eks. køber et objektiv som dette :
http://www.dpreview.com/news/0608/06080901nikonafs70-300vrlens.asp
Som er et 70-300mm objektiv, så vil det svare til, at jeg har et 105-450mm
objektiv, pga. at mit kamera har 'en CMOS i DX format' ?

Altså har jeg så en 18-105, og en 105-450mm?

Har jeg forstået det rigtigt?

Mvh. Thomas

Fra : Robert Piil

Dato : 15-04-09 00:48

Thomas skrev:
> [...]
> objektiv, pga. at mit kamera har 'en CMOS i DX format' ?
>
> Altså har jeg så en 18-105, og en 105-450mm?

Næsten.

Uanset om objektivet hedder DX eller ej, er der en forlængelsesfaktor på
1,5. Dvs dit 18-105 bliver til 27-157½mm. Billedvinklen forandres dog
ikke uanset hvilken sensor der sidder i kameraet.

--
Robert Piil

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra :    ab©

Dato : 15-04-09 04:38

"Robert Piil" <piil@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> .... Billedvinklen forandres dog ikke uanset hvilken sensor der sidder i
> kameraet.

Hvad gør den ikke ? (Det var da noget af en påstand)

ab©

Fra : Anders

Dato : 15-04-09 15:11

" ab©" <huskFJERN@DETTEc.dk> skrev i en meddelelse

> "Robert Piil" <piil@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad gør den ikke ? (Det var da noget af en påstand)

Er der nogen den kan forklare hvad der menes med "billedvinkel" ? Jeg føler
mig helt dum :)

Mvh Anders

Fra : Robert Piil

Dato : 15-04-09 15:20

Anders skrev:

> Er der nogen den kan forklare hvad der menes med "billedvinkel" ? Jeg føler
> mig helt dum :)

Så skulle du bare være i mine sko

Jeg har ikke fået den nærlæst endnu, men hvis du kan udenlansk så er der
her et link:
http://en.wikipedia.org/wiki/Angle_of_view

--
Robert Piil

Fra : Bo Bjerre

Dato : 15-04-09 15:24

Anders wrote:
> " ab©" <huskFJERN@DETTEc.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogen den kan forklare hvad der menes med "billedvinkel" ? Jeg føler
> mig helt dum :)

Tegn en lodret linje på et stykke papir. Lad den være af samme længde
som diagonalen på sensoren (for et cropkamera, ca 30mm) Ud for midten af
linjen, i en afstand på 35mm (eller brændvidden for det objektiv, du
vælger) sætter du en prik på papiret. Det er det optiske midtpunkt i
objektivet.
Fra hver ende af din sensor linje tegner du nu en ret linje gennem
punktet). Vinklen mellem de to linjer er billedvinklen. Kortere afstand
fra punktet til sensoren svarer til vidvinkel og længere afstand til tele.

Var det en brugbar forklaring ??

Bo //

Fra : Ole Larsen

Dato : 15-04-09 06:25

Robert Piil skrev:

> [...]
> 1,5. Dvs dit 18-105 bliver til 27-157½mm. Billedvinklen forandres dog
> ikke uanset hvilken sensor der sidder i kameraet.

Billedvinkel ændres. Forstørrelsesgrad ikke (men du har lavet en
"udsnitsforstørrelse" med den mindre sensor)

http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : Robert Piil

Dato : 15-04-09 06:36

Ole Larsen skrev:

> Billedvinkel ændres. Forstørrelsesgrad ikke (men du har lavet en
> "udsnitsforstørrelse" med den mindre sensor)

Hm, jeg skal vist hjem at læse lidt på lektien igen...

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : Ukendt

Dato : 15-04-09 11:07

"Thomas" <thomas.elbo@REMOVEmail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> objektiv, pga. at mit kamera har 'en CMOS i DX format' ?
>
> Altså har jeg så en 18-105, og en 105-450mm?

DX formatet er ganske rigtigt en sensorstørrelse på 16x24 mm.
Når der står DX på dit objektiv, betyder det, at objektivet specifikt er
bygget til DX-formatet og ikke kan udlyse en fuldformat sensor (FX)

Din opfattelse af brændvidde er korrekt, ud fra at du forstørrer billedet 1½
gang mere fra et DX-format kamera i forhold til et 24x36mm kamera.

Du opnår samme effekt på et FX-kamera ved at beskære billedet efterfølgende.
I praksis har det følgende betydning.
Ved vidvinkel skal du have et 16 mm objektiv monteret for at få lige så
meget med på billedet på et DX-kamera som på en 24 mm på et FX-kamera.
I den anden ende gir cropfaktoren dig en forlængelsesfaktor på 1,5 gang,
hvilket kan være nyttigt ved sport og fuglefotografi.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Robert Piil

Dato : 15-04-09 16:56

Frodo Nifinger skrev:

> Din opfattelse af brændvidde er korrekt, ud fra at du forstørrer
> billedet 1½ gang mere fra et DX-format kamera i forhold til et 24x36mm
> kamera.

Det er altså ikke korrekt (på trods af at jeg vrøvlede med
billedvinklen) at 18-105 DX svarer til 18-105 (35mm ækvivalent) på et
1,5 crop-kamera, og det er sådan jeg forstår OP's indlæg.

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : Christian Cederberg

Dato : 15-04-09 17:32

On Wed, 15 Apr 2009 00:31:30 +0200, "Thomas"
<thomas.elbo@REMOVEmail.dk> wrote:

>Altså har jeg så en 18-105, og en 105-450mm?

Ikke helt. Du har en 18-105 mm og en 70-300 mm.
I billedudsnit svarer de på dit D90 til et 28-127.5 mm og et 105-450
mm på et Full-frame kamera eller et filmkamera som f.x.
F65/F70/F80/F100.

Det nemmeste er nok at lege med Tamrons udmærkede sammenligner:
http://www.tamron.com/lenses/learning_center/tools/focal-length-comparison.php

Bemærk du kan skifte om mellem digital og 35 mm film.
Med venlig hilsen
Christian Cederberg
--
Besøg min side med damplokomotivfotos http://www.damplokomotiv.dk/
The steam locomotive teaches us that there's a viable alternative to the