Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvorfor gemmes min WB indstilling ikke i R~
Fra : Fly

Dato : 10-04-09 23:24

Hejsa!

Jeg bruger udelukkende RAW-formatet, men det undrer mig lidt, at de fotos
jeg tager med enten kameraets indbyggede flash eller den originale eksterne
ikke bliver "kodet" til at de er taget med flash.

Kamera: Canon 400D
Flash: Speedlite 430ex

Jeg er udmærket klar over, at WB er ret irrelevant, når RAW-formatet
anvendes, men det havde da været rart at Canons egen RAW-converter fra
starten "vidste" at et billede var optaget med flash, og at jeg så selv
kunen ændre den til "pipetten" eller f.eks. dagslys hvis flash kun er brugt
som fill-in. På flere fotos er det egentlig passende at WB sættes til flash,
og ja - så kan jeg jo bare kopiere indstillinger til andre fotos, men
alligevel

Er der nogle der ved om dette kan løses, og naturligvis hvordan?
(Så slipper jeg forhåbentlig med blot at få svaret "Ja"...)

-Fly

Fra : .J.S...

Dato : 10-04-09 23:41

"Fly" <doktor_flyMONKEY@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Er der nogle der ved om dette kan løses, og naturligvis hvordan?
> (Så slipper jeg forhåbentlig med blot at få svaret "Ja"...)

Nu har jeg ikke lige en 400d, men en 40d, og der er Wb indstilling og flash
on/off med i raw filen.

Prøv at vise info (ctrl-i) for et flash billede i DPP, så burde det være
markeret med at flash er on.

Hvis du har tvunget wb til f.eks daylight bliver den ikke sat til flash-wb
blot fordi du tænder flashen.

mvh/JS

Fra : Per Z

Dato : 11-04-09 06:18

Er kameraet sat til auto WB? Hvis ikke skal den jo det.