Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Panasonic Lumix DMC-TZ5 billedstøj, støj, ~
Fra : Aperture

Dato : 08-04-09 13:05

Købte Panasonic Lumix DMC-TZ5.
Hvilken skuffelse.
Allerede ved ISO 100 og "højeste" billedkvalitet (laveste kompression) er
billedstøjen udtalt.
Detaljer udviskes og kompressionsstøj er markant.
Hvad er andres erfaringer ? Har hukommelseskortet betydning ?
Hvad nytter god optik og 10x tele, når detaljer er uigenkendelige over
4x.....
Hvordan kunne det kamera få en EISA pris for årets kompaktkamera ?
Per

Fra : AndersH

Dato : 08-04-09 14:28

"Aperture" <psslo@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 4x.....
> Hvordan kunne det kamera få en EISA pris for årets kompaktkamera ?

Påstand: Sådan er samtlige kompakt kamera i dag!
Hukommelseskortet betyder for resten intet i denne sammenhæng.

Jeg er selv så super skuffet over kvaliteten af samtlige kompaktkamera i
dag. Det er farvelade og sløring det hele. Støjfjerningen er bare alt for
agrasiv og ødelægger billederne. Jeg tror, at det skyldes at de presser
10-12 og 14 megapickles ind på så bitte små sensorer.. For min skyld kunne
de nøjes med 6 megapixel, hvis kvaliteten bare var bedre.

Jeg har næsten været ved at købe et Panasonic LX3, indtil jeg så
billedkvaliteten, f.eks. bare ved ISO200. Detajlerne er udviskede og jeg
bryder mig simpelt hen ikke om akvarel-looket. Eksempler:
http://www.pbase.com/viztyger/image/103835426/original
Iso 125, tror jeg nok:
http://a.img-dpreview.com/gallery/panasoniclx3_samples/originals/p1000222_pa.jpg

Jeg er skuffet
Man kan jo sige, at man typisk ikke har brug for alle 10-14megapixel som de
fleste kamera i det leje tilbyder og, at man ikke så let ser
farvelade-filter-effekten når det resizes.. Men hvad nu hvis man skal
beskære og bibeholde et 4mpixel udsnit til udprint i A4.. så kommer
farveladen ind i billedet igen.

Øv bøv.
Jeg har ellers ledt efter en kompakt hjælper til mit D700 m. 24-70..
Billedkvaliteten bliver selvfølgelig ikke den samme, men det ville være rart
med et lidt mindre alternativ, når man kører rundt på motorcyklen. Bud på et
super godt kompaktkamera modtages. Uden farvelade

Mvh Anders

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-04-09 13:54

AndersH <anders@andersh.sletdette.dk> wrote:

> [...]
> med et lidt mindre alternativ, når man kører rundt på motorcyklen. Bud på et
> super godt kompaktkamera modtages. Uden farvelade

LX3 får gode ord med på vejen ...

<http://www.dpreview.com/reviews/panasonicdmclx3/page17.asp>

/thomas

Fra : AndersH

Dato : 08-04-09 15:02

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i en meddelelse

> LX3 får gode ord med på vejen ...
>
> <http://www.dpreview.com/reviews/panasonicdmclx3/page17.asp>

Hmm ja, der er sgu nok ikke andet at gøre, end at prøve at købe det, og se
hvor godt det er. :)

Mvh Anders

Fra : Hans Kruse

Dato : 08-04-09 14:05

"AndersH" <anders@andersh.sletdette.dk> wrote in message

> [...]
> rart med et lidt mindre alternativ, når man kører rundt på motorcyklen.
> Bud på et super godt kompaktkamera modtages. Uden farvelade

Prøv at se på Canon G10. Du kan finde testbilleder her
http://www.imaging-resource.com/PRODS/G10/G10THMB.HTM. Den understøtter også
RAW format. Prøv at downloade dem fra denne side nederst.
Up til ISO 200 er kvaliteten forbavsende fin. ISO 400 degynder at sløre
detaljer og ISO 800 er ikke så god. Up til ISO 100 vil din D700 få svært ved
at slå den Prøv at se!

--
Med venlig hilsen/Kind regards,
Hans Kruse www.hanskrusephotography.com, www.hanskruse.com

Fra : Ole Larsen

Dato : 08-04-09 17:37

Hans Kruse skrev:
Up til ISO 100 vil din D700 få svært ved
> at slå den Prøv at se!

Og prøv at se hvordan skygger og højlys i kontrastrige motiver
behandles - så er det ikke længere så svært

http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : Hans Kruse

Dato : 08-04-09 17:49

"Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> wrote in message

> Og prøv at se hvordan skygger og højlys i kontrastrige motiver
> behandles - så er det ikke længere så svært

Den har klart et mindre arbejdsområde og dels det meget dårligere
støj/signalforhold og dels ca. 3.5 blænder mindre dynamisk omfang gør
selvfølgelig en stor forskel. Min pointe var at den performer iflg.
testbilleder imponerende godt så længe man er indenfor det område. Vi ved
selvfølgelig alle at det ikke er en D3 killer Se også
http://www.luminous-landscape.com/reviews/kidding.shtml selvom jeg efter at
have downloadet billederne ikke er helt enig i hans omtale, så er G10'erens
billedkvalitet under de rigtige omstændigheder imponerende.

Fra : www.tsp-photo.com

Dato : 08-04-09 21:09

> [...]
> Up til ISO 200 er kvaliteten forbavsende fin. ISO 400 degynder at sløre
> detaljer og ISO 800 er ikke så god. Up til ISO 100 vil din D700 få svært

Testbilleder fra G10 kan findes her, i hvert fald når det har med ISO at
gøre:
http://www.tsp-photo.com/G10/g10-iso.html

MVH
Thomas

Fra : Anders Houmark

Dato : 08-04-09 21:11

> [...]
> Up til ISO 200 er kvaliteten forbavsende fin. ISO 400 degynder at sløre
> detaljer og ISO 800 er ikke så god. Up til ISO 100 vil din D700 få svært

Hahah ja det er sgu klart at D700 vil få svært ved at slå den ved op til
iso100, når d700 starter på iso200

Ej G10 er sgu et fint bud, jeg har faktisk haft et, og det er pisse smart,
faktisk et rigtig godt kamera! Men jeg synes det er stort i forhold til at
være kompakt..
Men det ender nok med at jeg køber sådan et igen.. eller også prøver jeg
lige LX3 først

Mvh Anders

Fra : Ole Larsen

Dato : 08-04-09 17:32

AndersH skrev:

> [...]
> med et lidt mindre alternativ, når man kører rundt på motorcyklen. Bud på et
> super godt kompaktkamera modtages. Uden farvelade

Panasonic G1 er jeg _meget_ begejstret for

http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : Lyrik

Dato : 08-04-09 14:58

Den 08.04.2009 kl. 14:04 skrev Aperture <psslo@yahoo.dk>:

> [...]
> 4x.....
> Hvordan kunne det kamera få en EISA pris for årets kompaktkamera ?
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Min kone har det også. Jeg betragter det som et ganske almindeligt
hverdagskamera til lommen. De 10x zoom adskiller det fra andre
lommemodeller. Det skal den have point for.
Noget ganske andet er at det er et fortræffeligt "billigmands" High
Definition videokamera 1280 x 720 30fps.

EISA bedømmelsen var:
”Et perfekt rejsekamera, som passer i lommen på trods af, at det har 28 mm
vidvinkel, superzoom og billedstabilisator”

Så de lagde vægt på noget ganske andet! De vægtede de 10x zoom og
billedstabilisatoren der sørger for at dine dagen derpå hænder ikke
ødelægger billederne.
Og så lige 28mm vidvinkel!! Hvar'behar?
Det er et rejsekamera og du kan da bare skyde blitzen af inden døre.

Du kan se konen skyde billeder og video med sit TZ5 her:
http://www.youtube.com/watch?v=MJUH0cKMZnQ

--
Hilsen
Jens

Fra : hamselv

Dato : 09-04-09 13:16

Forstår ikke lige helt hvorfor du er utilfreds med tz5.
Jeg var utrolig glad for mit, men den eneste ulempe for mig var at der så
godt som ikke var mulighed for manuel indstilling af blænde og lukketid. Du
kan se nogle af mine billeder lige her :
http://www.hkmk.dk/best_of_2008.html

henrik

Fra : Aperture

Dato : 12-04-09 17:18

"Aperture" <psslo@yahoo.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> 4x.....
> Hvordan kunne det kamera få en EISA pris for årets kompaktkamera ?

Jeg kan se, at nogle har været tilfredse med deres Lumix DMC-TZ5.
Jeg købte den bla. grundet de 10x zoom, for at være fri for at rende rundt
med spejlrefleks på ferier etc.
Desværre skulle man tro, at der er tale om 3-4 x zoom og at resten er
interpolation (digital zoom),
- men da jeg har slået den fra, kan det ikke være tilfældet.....
Generelt drukner detaljer i støj og ønsker man som jeg også at kunne se fine
detaljer, er det ikke kameraet.
En skam, for i modsætning til andre småbilledkameraer er der fx. minimal
fortegning ved vidvinkel.
Optikken synes altså at være ok, mens elektronikken halter.
Billederne er generelt som på en (dårlig) fladskærm.
Per