Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon D5 Mk II blits tændspænding
Fra : Søren Haahr

Dato : 05-04-09 20:11

Jeg har en ældre flash med en kontaktspænding på 180 V, som jeg ville bruge
mens jeg må undvære min Sigma flash, der er sendt ind til omprogrammering,
så den kan køre sammen med med D5 Mk II.

Manualen angiver:
"Kameratet pc-stik må heller ikke bruges til tilslutning af en flashenhed
der kræver 250 V eller mere."

Med kabel virker det fint, 180 V er mindre end 250 V. Jeg har prøvet det
flere gange.

Så kommer den næste bemærkning i manualen:

Monter ikke en flash til høj spænding på kameraets hot shoe. Den kan
muligvis ikke udløses.

1. Hvad er høj spænding
2. Kan kameraet blive beskadiget?

Det er samme advarsel, der anvendes i fx. D350 manualen. Her har jeg hørt at
høj spænding er over 6 V?

Ka' det passe et den ene tilslutning kan holde til 250 V og den anden kun
til 6 V?
Jeg kunne da selvfølgeligt bare prøve

vh
Søren

Fra : Ukendt

Dato : 06-04-09 07:15

"Søren Haahr" <oz1asf@qrz.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> høj spænding er over 6 V?
>
> Ka' det passe et den ene tilslutning kan holde til 250 V og den anden kun

Hej

Hvis jeg var dig ville jeg ikke tilslutte et ældre flashanlæg direkte til et
kamera, jeg har oplevet en i klubben, hvor kameraet skulle indsendes til
reparation efterfølgende

Lån en lille flash og så udløs med den

med venlig hilsen

Leif Elsborg
www.elsborg1.dk

Fra : Ukendt

Dato : 06-04-09 08:14

"Søren Haahr" <oz1asf@qrz.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> høj spænding er over 6 V?
>
> Ka' det passe et den ene tilslutning kan holde til 250 V og den anden kun

Hej Søren

Du kan blive klogere her:
http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html

Mvh. Claus Petersen