Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Macro objektiv. Hvad skal man købe?
Fra : Preben G. Kristensen

Dato : 05-04-09 10:32

Hej

Mangler et par gode råd da jeg står for at skulle bruge lidt penge
på et macro objektiv til min Canon EOS 400D

Men hvad skal man vælge, hvis man ikke vil ofre en hel bondegård ?

Forslag modtages med tak.

---
Med venlig hilsen
Preben G. Kristensen

Fra : Robert Piil

Dato : 05-04-09 10:52

Preben G. Kristensen skrev:

> Mangler et par gode råd da jeg står for at skulle bruge lidt penge
> på et macro objektiv til min Canon EOS 400D
>
> Men hvad skal man vælge, hvis man ikke vil ofre en hel bondegård ?
>
> Forslag modtages med tak.

Jeg har lige fået en Tamron 90mm med i et brugtkøb. Jeg havde egentlig
ikke planer om at skulle have et makroobjektiv, men på den anden side
kan jeg ikke få mig til at videresælge det nu. Det går for at være
ganske godt ift. prisen.

Ret beset hører dit indlæg nok hjemme i dk.fritid.foto.indkoeb

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : Preben G. Kristensen

Dato : 05-04-09 13:13

> Ret beset hører dit indlæg nok hjemme i dk.fritid.foto.indkoeb
>
> --
> Robert Piil
> http://piil.org/

Ups! Havde overset at der var en gruppe med det navn. Sorry.

---
Med venlig hilsen
Preben G. Kristensen

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 05-04-09 14:28

Preben G. Kristensen skrev:
> [...]
> på et macro objektiv til min Canon EOS 400D
>
> Men hvad skal man vælge, hvis man ikke vil ofre en hel bondegård ?

Macro er flere forskellige ting - teoretisk er det en 1:1 afbildning på
sensoren, men mange er ikke så nøjeregnende med størrelsesforholdet, så
f.eks. et blomsterhovede eller en sommerfugl også medregnes til macro.

Der er også super-macro, som går meget tættere på end 1:1, f.eks. en
støvdrager på en blomst, eller munddelene på en bille...

Hvis du har ét eller flere faste objektiver kan det være en god og
billig start at prøve et sæt macro-mellemringe, f.eks. har Kenko et sæt
med tre ringe i forskellig bredde. De giver noget afstand fra objektivet
til sensoren, så objektivet kan focusere også på kort afstand.

Jeg bruger mest en Canon EF 100mm f/2.8 Macro, som er udmærket og skarp,
men lidt langsom AF. Ellers har jeg brugt varierende længde faste
objektiver med mellemringe afhængigt af formålet.

Nogle typer macro kræver afstand til emnet, f.eks. et insekt, som ellers
vil flyve. Det kræver længere brændvidde, men giver også problemer med
ringe dybdeskarphed, som kræver nedblænding og gerne brug af flash,
gerne ringflash.

Hvis du vil ned i super-macro området så check Canons MP-E 65mm f/2.8
1-5X macro, se
<http://www.motleypixel.com/reviews/index.htm?openfolder=Canon%20Zooms/Canon%20EF%20100-400mm%20f4.5-5.6%20L%20IS/>,
<http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/eos/EF-lenses/MP-E65mmf28MACRO/index.htm>,
<http://www.waynesthisandthat.com/macro.html>. Bemærk at det kræver
stativ, belysning, manuel focus og masser af tålmodighed.

Hvis du vil se flere macrobilleder, så også check eventuelt
<http://www.juzaphoto.com/eng/photos_fauna-macro.htm>

--
Vh Kurt

Fra : kim rasmussen

Dato : 05-04-09 14:49

"Preben G. Kristensen" <mail1@hyggesiden.dk> wrote in message

Hej
Jeg vil foreslå Canon EF-s 60mm f / 2.8 USM......
Den er rinmelig i pris og bragende god til macro ,når man har lært den at
kende ..
Se evt. mine macrobilleder på :
http://photo.net/photos/Kiras
Hilsen Kim

Fra : Klaus G.

Dato : 05-04-09 15:16

> Mangler et par gode råd da jeg står for at skulle bruge lidt penge
> på et macro objektiv til min Canon EOS 400D
>
> Men hvad skal man vælge, hvis man ikke vil ofre en hel bondegård ?
>
> Forslag modtages med tak.
Der er mange som er godt tilfreds med et Sigma 105mm 2.8. Det kan du finde
på edbpriser.dk og jeg går ud fra der findes en model som passer på dit
kamera.

--
Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 06-04-09 08:27

Bedst til prisen må være Cosina's 100mm/3,5

Mekanisk er det ikke særlig godt, men det levere fantastiske billeder. Den
fås vist for omkring 1000,- med AF. Den kan/kunne også fås uden AF til en
billigere penge.

--
Mvh.
Henrik

Fjern de 2 x'er i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Preben G. Kristensen

Dato : 06-04-09 13:16

Tak for de mange gode råd, tips og ideer.

Hvad med Canon EF 50mm f/2.5 II Compact Macro?

Er der nogen der har erfaring med den?

----
Med venlig hilsen
Preben G. Kristensen

Fra : Brian Lund

Dato : 07-04-09 06:51

> Tak for de mange gode råd, tips og ideer.
>
> Hvad med Canon EF 50mm f/2.5 II Compact Macro?
>
> Er der nogen der har erfaring med den?

Du skal bruge en Canon "life size converter" for at få 1:1 med Canons 50mm!
Den koster ekstra.

Så se evt. på Sigma 50mm f/2,8 macro eller Canons EF-S 60mm f/2,8 macro!
Selv har jeg en Sigma 105mm f/2,8 macro og den er fantastisk, skarp allerede
fra f/2,8 (selvom man dog oftest blænder ned ved makro).

Brian

Fra : Lars B. Nielsen

Dato : 07-04-09 11:38

"Brian Lund" <brian@-FJERN-lundfoto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Selv har jeg en Sigma 105mm f/2,8 macro og den er fantastisk, skarp
> allerede fra f/2,8 (selvom man dog oftest blænder ned ved makro).

Er man alligevel oppe i prisklassen med 100 mm macro objektiver, så er
Canon´s 100 mm macro, absolut også et objektiv man bør have med i
overvejelserne. Ca. 400,- kr. mere end Sigma 105 mm, men med super hurtig
USM til autofocus, hvilket er rigtig lækkert onlocation/håndholdt. Det er
ligeledes et fantastisk skarpt tegnende objektiv, men også en anden
prisklasse end 50/60 mm objektiverne.

Lars