Klokken og tiden
Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 30-07-01 19:20

Hej NG!

Et måske ganske primitivt spørgsmål. Hvordan indstiller man sin tidszone
på ens linuxbox? De -- ifølge dokumentationen -- nødvendige
konfigurationsfiler findes ikke på min installation (RH7.1). Som det
sikkert kan ses, befinder min maskine sig ikke i Danmark (mener
system-uret).

Mvh
Martin

Fra : Kim Nielsen

Dato : 30-07-01 14:11

> [...]
> konfigurationsfiler findes ikke på min installation (RH7.1). Som det
> sikkert kan ses, befinder min maskine sig ikke i Danmark (mener
du kan sikkert stille det via linux-conf men eller kan du selv stille
det i den .bash_profile/.profile via system variablen TZ

Mvh
Kim

Fra : frank damgaard

Dato : 30-07-01 14:39

Kim Nielsen <knielsen@proventum-solutions.net> wrote:
> du kan sikkert stille det via linux-conf men eller kan du selv stille
> det i den .bash_profile/.profile via system variablen TZ

Jeg er ikke så sikker på at TZ anvendes af særlig mange applikationer ;(

klip fra min debian /usr/doc/timezone/FAQ :

4.3. When I set the timezone by setting the TZ environment variable
to EST5EDT things go wrong since glibc computes the wrong time
from this information.

{UD} The problem is that people still use the braindamaged POSIX method to
select the timezone using the TZ environment variable with a format EST5EDT
or whatever. People, read the POSIX standard, the implemented behaviour is
correct! What you see is in fact the result of the decisions made while
POSIX.1 was created. We've only implemented the handling of TZ this way to
be POSIX compliant. It is not really meant to be used.

The alternative approach to handle timezones which is implemented is the
correct one to use: use the timezone database. This avoids all the problems
the POSIX method has plus it is much easier to use. Simply run the tzselect
hell script, answer the question and use the name printed in the end by
making a symlink to /usr/share/zoneinfo/NAME (NAME is the returned value
from tzselect) from the file /etc/localtime. That's all. You never again
mvh Frank Damgaard | http://home3.inet.tele.dk/frda/

Fra : Byrial Jensen

Dato : 01-08-01 20:29

frank damgaard <frank.damgaard@no.spam> skrev:

> Jeg er ikke så sikker på at TZ anvendes af særlig mange applikationer ;(

Det er jeg. Hvis et program viser (eller på anden måde bruger)
klokken, men ikke bruger TZ, er det en klar fejl. Normalt klarer
libc den slags af sig selv når man bruger tidsrelaterede
biblioteksfunktioner - det er ikke noget applikationsprogrammøren
behøver at tage sig af.

Noget andet er så at det normalt ikke er nødvendigt at sætte TZ
fordi default-værdien normalt er (eller bør være) i orden. Et typisk
eksempel hvor det kan være nødvendigt, er hvis man logger ind på en
maskine som står i anden tidszone end man selv er i.

> klip fra min debian /usr/doc/timezone/FAQ :

Den klip siger blot at nogle bruger TZ på en forkert måde og derfor
ikke får det forventede resultat. Man bør læse sin libc-manual før
man bruger TZ! Brugere af GNU libc kan bruge 'info libc TZ' til det.

Fra : Jesper Krogh

Dato : 30-07-01 14:21

In article <3B65A544.81840719@jarl.dk>, Martin Agersted Jarl wrote:
> [...]
> konfigurationsfiler findes ikke på min installation (RH7.1). Som det
> sikkert kan ses, befinder min maskine sig ikke i Danmark (mener

Der plejer at være et kommandolinie program der hedder tzselect der kan
klare det for dig.

--
../Jesper Krogh, jesper@linuxpusher.dk
webshop: http://www.linuxpusher.dk

Fra : Jesper Yde

Dato : 30-07-01 19:04

Undskyld jeg blander mig - men hvirdan stiller man tiden (min gpr 1 time
forkert efterhånden). Jeg har kun kommandolinje adgang (ingen grafik)
mvh
Jesper Yde

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 30-07-01 19:18

Jesper Yde skrev:

> hvordan stiller man tiden

Med date(1).

Men du sku' ta' og installere en NTP-klient, så er dit ur altid up-to-date
(no pun intended). Chrony (vistnok <URL:http://surf.to/chrony>) er god til
dial-up-linier og ntp (<URL:http://www.ntp.org/>) er god til mere permanente
forbindelser.

// Klaus

Fra : Leo Laursen

Dato : 30-07-01 19:24

Mon, 30 Jul 2001 20:03:53 +0200, skrev Jesper Yde
<jesper.hansen3@e-box.dk>:
> Undskyld jeg blander mig - men hvirdan stiller man tiden (min gpr 1 time
> forkert efterhånden). Jeg har kun kommandolinje adgang (ingen grafik)

Jeg bruger et program der hedder ntpdate, der sætter tiden efter en
tidserver. Hvis det er så slemt skulle du overveje noget lignende.
Vil du bare stille klokken en gang imellem, kan du bruge hwclock, se
man hwclock.

Leo
--
If you can't say anything good about someone, sit right here by me.
      -- Alice Roosevelt Longworth

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 31-07-01 01:14

Jesper Krogh wrote:

> Der plejer at være et kommandolinie program der hedder tzselect der kan
> klare det for dig.

Ja, men det siger:

/usr/bin/tzselect: /usr/share/zoneinfo/iso3166.tab: No such file or directory
/usr/bin/tzselect: time zone files are not set up correctly

Fra : Jesper Krogh

Dato : 30-07-01 19:27

In article <3B65F836.5ECA19CB@jarl.dk>, Martin Agersted Jarl wrote:

> Ja, men det siger:
> /usr/bin/tzselect: /usr/share/zoneinfo/iso3166.tab: No such file or directory
> /usr/bin/tzselect: time zone files are not set up correctly

Det har jeg også prøvet bare på en Mandrake, jeg løste problemet ved
at force geninstallere glibc pakken hvor filerne skulle komme fra:
rpm -ivh glibc-2.2*rpm --force
på pakken.

Der må være et eller andet configurations program der går og sletter de
filer, men hvilket?

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 01-08-01 02:34

Jesper Krogh wrote:

> Det har jeg også prøvet bare på en Mandrake, jeg løste problemet ved
> at force geninstallere glibc pakken hvor filerne skulle komme fra:
> rpm -ivh glibc-2.2*rpm --force
> på pakken.

Det så ud til at virke. Jeg skulle også inkludere pakken
glibc-common-2.2.2-10.i386.rpm.

> Der må være et eller andet configurations program der går og sletter de
> filer, men hvilket?

Hm, ved det ikke.

Mvh
Martin