NNTP-forum (design-overvejelser)
Fra : Jesper Stocholm

Dato : 30-07-01 13:28

Jeg kunne godt tænke mig at lave et privat (ikke Usenet) diskussionsforum
via NNTP på et lokalt intranet - dvs indlæg postes til en newsserver - og
ikke i en database.

Jeg har kigget lidt på RFC 977 (http://sunsite.dk/RFC/rfc/rfc977.html) for
at se, hvad man kan med disse servere, og det ser ud til, at man kan hente
følgende informationer (de vigtigste kommandoer):

LIST: giver alle grupper på newsserveren
GROUP <some group name>: giver antallet af indlæg i gruppen
NEWNEWS: giver nye msg-id siden en bestemt dato
POST
HEAD
BODY

Som jeg umiddelbart ser det, så er en måde at gøre det på følgende:

Hent alle MSG-ID siden en eller anden dato med NEWNEWS og læg dem ind i et
array eller disctionary-object. Dette array gennemløbes og for hver af disse
msg-IDs hentes HEAD(msg-ID) og informationerne derfra lægges ind i endnu et
array eller dictionary-object (måske det sidste). Informationerne skrives ud
med en rekursiv funktion som på fx html.dk [1]

Er jeg på den rigtige vej ? Jeg regner med at have al kommunikation sendt
igennem W3 Sockets.

Et problem jeg umiddelbart har observeret er, at msg-ID så vidt jeg kan se
kommer i "omvendt" rækkefølge - hvor jeg helst så, at de var sorteret med
det nyeste indlæg først. Hvis jeg lægger mine data ind i et dictionary-
object - kan det så lade sig gøre at sortere det, så indlæg kommer i den
ønskede rækkefølge ?

[1] Men på html.dk er samles indlæg i en database, ikke ?
--
.... der søger lejlighed fremleje/leje i Københavnsområdet. Max. kr. 3500 om
måneden alt inklusive.

- Jesper Stocholm - http://stocholm.dk

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 31-07-01 17:08

Jesper Stocholm wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [1] Men på html.dk er samles indlæg i en database, ikke ?

Jo, men jeg er ved at eksperimentere med XML som lager istedet - spændende...
meget spændende...

Mvh
Jonas

- Pædagoiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 02-08-01 22:06

Jonas Astrup - html.dk <jonas.usenet@html.dk> wrote in

> Jo, men jeg er ved at eksperimentere med XML som lager istedet -
> spændende... meget spændende...

der findes nogle eksempler på dette på bla. www.asp.dk ... men flytter du
ikke bare besværet med at lave tråde til lagringsprocessen ... i stedet for
display-processen ? Jeg går ud fra, at du vil lagre indlæggene i XML-tråde
(træstruktur) ikke ?

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Allan Ebdrup

Dato : 03-08-01 08:00

"Jonas Astrup - html.dk" <jonas.usenet@html.dk> skrev i en meddelelse

> Jo, men jeg er ved at eksperimentere med XML som lager istedet -
spændende...
> meget spændende...

HEHE
Men ikke så spændende at du vil dele dine erfaringer med os andre ?

MVH
Allan