Trækker i linen
Fra : Ukendt

Dato : 27-04-09 15:03

Hejsa -
Vi har fået en pragtfuld Jack Russell Terrier hvalp, som vi er utroligt
glade for.

Den trækker desværre meget, når vi lufter den. Har I nogle gode tips til,
hvorledes vi kan vænne hende af med det?

På forhånd tak!

- Jensby

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 27-04-09 15:28

> Den trækker desværre meget, når vi lufter den. Har I nogle gode tips til,
> hvorledes vi kan vænne hende af med det?

Så snart hunden trækker, så stopper du op - og går ikke videre inden hunden
holder op med at trække - så snart snoren er slap, går du videre indtil den
atter trækker, så stopper du atter op.
De første par gange kan det snildt tage en halv time at gå 100 meter - men
hunden lærer snart at man kun kommer fremad når snoren er slap.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 27-04-09 18:22

"Andreas M. Hansen" skrev

> [...]
> De første par gange kan det snildt tage en halv time at gå 100 meter - men
> hunden lærer snart at man kun kommer fremad når snoren er slap.

Tak for svaret Andreas!

Det lyder som sund fornuft - så det vil jeg straks begynde på.

- Jensby

Fra : Pwh

Dato : 27-04-09 20:14

Jan Bang Jensby, skrev:
> "Andreas M. Hansen" skrev

> Tak for svaret Andreas!
>
> Det lyder som sund fornuft - så det vil jeg straks begynde på.
>
> - Jensby

Det er vejen frem.
Men husk på at det kan tage mdr inden hunden
fatter pointen. Giv ikke op

/Jens

Fra : Nana

Dato : 27-04-09 20:39

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i en meddelelse

> Det er vejen frem.
> Men husk på at det kan tage mdr inden hunden
> fatter pointen. Giv ikke op
>
> /Jens

Nej, det er det vigtigste. Hæng på, selv når du tror at hunden er retarderet
og aldrig vil fatte det. Det virker, men kan tage tid. Peanut, min ældste
hund, trak også ret meget i starten. Han er tæppetisser, så det var ikke
fordi jeg fik lange arme, men ikke desto mindre irriterende. Det viste sig
så, at han ud over at trække lidt for sjov, trak fordi han forsøgte at
flygte fra halsbåndet. Købte en kropssele til ham, og så forsvandt problemet
på under en uge.

Fra : Ivan Madsen

Dato : 27-04-09 20:49

On Mon, 27 Apr 2009 21:38:38 +0200, "Nana" <nana@phobiasild.dk> wrote:

> [...]
>flygte fra halsbåndet. Købte en kropssele til ham, og så forsvandt problemet

En "Halti" eller lignende snudegrime kan også hjælpe på en trækkende
hund - vores balladebarn hjælper den i hvert fald på! Den skal
monteres korrekt ellers kan hundens hals blive skadet.

Fra : Nana

Dato : 28-04-09 19:26

> En "Halti" eller lignende snudegrime kan også hjælpe på en trækkende
> hund - vores balladebarn hjælper den i hvert fald på! Den skal
> monteres korrekt ellers kan hundens hals blive skadet.

Jeg er klar over at det ikke er til mig, men for dælen hvor fik jeg lige
griner på, ved tanken om lille åndssvage Peanut med en hundesnor om næsen.
Han ville NÆGTE at gå et skridt, efter at havde skidt en angstpølle.

Fra : Ivan Madsen

Dato : 28-04-09 19:32

On Tue, 28 Apr 2009 20:25:49 +0200, "Nana" <nana@phobiasild.dk> wrote:

>Jeg er klar over at det ikke er til mig, men for dælen hvor fik jeg lige
>griner på, ved tanken om lille åndssvage Peanut med en hundesnor om næsen.
>Han ville NÆGTE at gå et skridt, efter at havde skidt en angstpølle.

Jeg tror nu også man skal starte med at stoppe, hver gang hunden
trækker og se om ikke det hjælper. Men snudegrimen virker og er ikke
så hård ved pelsen omkring halsbåndet, når dyret er lidt uroligt

Fra : Nana

Dato : 28-04-09 21:45

"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg tror nu også man skal starte med at stoppe, hver gang hunden
> trækker og se om ikke det hjælper. Men snudegrimen virker og er ikke
> så hård ved pelsen omkring halsbåndet, når dyret er lidt uroligt

Det var netop derfor jeg købte en kropssele. Jeg syntes ligesom man kan hive
i hele hundens krop, og ikke bare halsen. Tror ikke at hunden syntes bedre
om klemmen på halsen end jeg selv gør.
Bortset fra det... Sådan en snudegrime... Er den sådan lidt mundkurvs-agtig
eller hvordan sidder den fast?

Fra : ager

Dato : 29-04-09 05:16

"Nana" <nana@phobiasild.dk> skrev i meddelelsen

> [...]

> Bortset fra det... Sådan en snudegrime... Er den sådan lidt
> mundkurvs-agtig eller hvordan sidder den fast?

den sidder som en grime på en hest, altså ikke noget mundkurvsagtigt, der er
fuld bevægelighed i mund og kæber, den fungerer som en total servostyring.
jeg har også en liggende, som jeg bruger i perioder, og er meget glad for
den.

--
Mvh. Marie
www.agers.dk

Fra : ager

Dato : 28-04-09 09:52

> [...]
> viste sig så, at han ud over at trække lidt for sjov, trak fordi han
> forsøgte at flygte fra halsbåndet. Købte en kropssele til ham, og så

Jeg har også en af slagsen som du beskriver med Peanut, og har oplevet det
mange gange efterhånden på vores træningshold.
så en god sele kan i nogle tilfælde løse problemet.

--
Mvh. Marie - Der udelukkende bruger seler til sine 3 uhyrer
www.agers.dk

Fra : Nana

Dato : 28-04-09 19:29

"ager" <big@city.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> så en god sele kan i nogle tilfælde løse problemet.

> Mvh. Marie - Der udelukkende bruger seler til sine 3 uhyrer

Alle mine har også kun seler. Jeg føler også at jeg har bedre styr på dem
sådan, og selen klemmer ingensteder. Ud over det, så har selen den fordel,
at man i en nødsituation kan løfte hunden i den. Peanut hoppede engang i en
vandfyld grøft, og der kunne jeg uden at skade ham redde ham op vha.
rygremmen. At han så stank af råddent vand... Han kan heldigvis godt
lide at komme i bad.
Selen har i øvrigt holdt i fem år nu, så det er kram. Har desværre ikke
kunnet finde samme model til de andre.

Fra : Leyna

Dato : 28-04-09 06:08

On Mon, 27 Apr 2009 19:22:09 +0200, "Jan Bang Jensby"
<janFJERN@FJERNbang-jensby.dk> wrote:

>"Andreas M. Hansen" skrev

>Tak for svaret Andreas!
>
>Det lyder som sund fornuft - så det vil jeg straks begynde på.
>
>- Jensby

Det lyder både nemt og indlysende, men så nemt er det altså heller
ikke. Mine går som regel rimeligt i snor (ikke pænt, kun rimeligt),
men selvom vi har øvet gå-pænt efter ovenstående metode, så har vi
altså stadig gevaldige problemer ind imellem. Har de fået øje på noget
de vil undersøge nærmere, så er det ned i knæ og så trækker vi altså
lige alt hvad vi har lært... med det resultat at jeg et par gange har
været nede på tælling og er blevet slæbt et par meter hen ad vejen,
før de har "opdaget", at det da vist var galt. Min hunde er hhv. 2 og
6 år gamle, såeh...
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Pwh

Dato : 28-04-09 08:05

Leyna, skrev:

> [...]
> været nede på tælling og er blevet slæbt et par meter hen ad vejen,
> før de har "opdaget", at det da vist var galt. Min hunde er hhv. 2 og

Jeg vil vove den påstand at det er fordi dine hunde simpelthen
ikke respekterer dig tilstrækkeligt som fører i flokken,
hvor du har fejlet i opdragelsen skal jeg lade værer usagt

Jeg kan slet ikke identificerer med med den slags som du beskriver,
tror at nogen bøvede køtere fik lov til at lave sådan et stunt med
mig en eneste gang, og så ville de vide til næste gang at den slags gør
man bare ikke. Jeg tror ikke du kan sætte dig i respekt overfor dine hunde,
du skal nok tænke dig om mere end 2 gange inden du evnt
anskaffer dig en Mastiff når du ikke engang kan styrer dine Labblandinger.

/Jens

Fra : ager

Dato : 28-04-09 09:50

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> du skal nok tænke dig om mere end 2 gange inden du evnt
> anskaffer dig en Mastiff når du ikke engang kan styrer dine Labblandinger.

En rigtig mastiff gider ikke at trække.. LOL..

--
Mvh. Marie - Der også ind i mellem får lange arme og bliver meget vred!
www.agers.dk

Fra : Pwh

Dato : 28-04-09 09:56

ager, skrev:

> En rigtig mastiff gider ikke at trække.. LOL..

Fortæl du det til Pedro's ejer, det er verdens rareste
Labrador som næsten blev slagtet af en Mastiff som netop
blev luftet af en som ikke kunne holde den eller styrer den.
Den slags hunde bør man ikke have med mindre man har
110% styr på at kontrollerer hunde,
det lyder det ikke som at Leyna har.

/Jens

Fra : ager

Dato : 28-04-09 10:15

> [...]
> blev luftet af en som ikke kunne holde den eller styrer den.
> Den slags hunde bør man ikke have med mindre man har

En engelsk mastiff?

--
Mvh. Marie
www.agers.dk

Fra : Pwh

Dato : 28-04-09 10:22

ager, skrev:
> "Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i meddelelsen

> En engelsk mastiff?

Mener det er en Fransk, men er ikke ekspert i den race.
Men det er for så vidt underordnet om det er en Matstiff
eller en Rotte eller en anden stor og stærk hund.
Har man ikke 110% styr på sin hund bør man i mine
øjne ikke have en hund der er stærkere end en selv.

/Jens

Fra : ager

Dato : 28-04-09 18:24

> [...]
> Har man ikke 110% styr på sin hund bør man i mine
> øjne ikke have en hund der er stærkere end en selv.

jeg ved godt hvad du mener.. (-;
En Engelsk mastiff, er hvad jeg mener er en "rigtig" mastiff, og vel nok den
største af dem, er en rolig og besindig hund der ikke lader sig hidse
unødigt op..
både den franske (dogoue de bordoux), den tibetanske - især!, og bull`en er
mere livlige og kan godt være lidt stridbare

Fra : Pwh

Dato : 29-04-09 07:00

ager, skrev:

> jeg ved godt hvad du mener.. (-;
> En Engelsk mastiff, er hvad jeg mener er en "rigtig" mastiff, og vel
> nok den største af dem, er en rolig og besindig hund der ikke lader
> sig hidse unødigt op..

Jeg synes stadig det er betænkeligt når folk har hunde de ikke
har den fysiske overmagt over, gør mig lidt ytryg at møde den slags
da jeg ved at det er mig der står med lor... hvis det går galt.

> både den franske (dogoue de bordoux), den tibetanske - især!, og
> bull`en er mere livlige og kan godt være lidt stridbare

Sådan to var en 12 års knægt blevet sendt ned for at lufte på engen,
han var gået helt i sort da den ene røg på Labben,
det var Labejeren selv der måtte hive den væk, med det resultat
at han også selv blev bidt i armen.

/Jens

Fra : ager

Dato : 29-04-09 07:20

> [...]
> han var gået helt i sort da den ene røg på Labben,
> det var Labejeren selv der måtte hive den væk, med det resultat

Forældre til sådan en knægt burde have sådan en bøde og et los i røven, hvor
i alverden er ansvarsfølelsen henne??
jeg kunne da for pokker ikke drømme om at lade mine unger gå med boxerne
her, måske Emma, men det vil kun være hvis vi alle er i skoven feks. og da
aldrig alene, selv om hun er fredeligheden selv.

--
Mvh. Marie
www.agers.dk

Fra : Pwh

Dato : 29-04-09 07:39

ager, skrev:

> Forældre til sådan en knægt burde have sådan en bøde og et los i
> røven, hvor i alverden er ansvarsfølelsen henne??

Tror ikke der skete dem noget ud over at de self kom til at betale
for hele gildet, Labben slap heldigvis uden men.

/Jens

Fra : ager

Dato : 29-04-09 10:57

> Tror ikke der skete dem noget ud over at de self kom til at betale
> for hele gildet, Labben slap heldigvis uden men.

jeg er målløs, beviser bare hvor lidt folk tænker på evt. konsekvenser.
og hunden er med garanti blevet en meget ubehagelig oplevelse rigere..

kan bare se på min egen hvor meget der er ødelagt fra dengang med Berner
sennen hunden, der umotiveret røg i flæsket på ham.
han er på stikkerne og MEGET vågen overfor dominerende hanner, specielt de
store, hvor han førhen kunne med alt og alle der bare gad at lege og løbe
stærkt (-; og ellers slappede helt af overfor.
Så det er slut med at lade ham løbe og lege med hanner jeg ikke kender ret
godt, og jeg er nok selv blevet mere vågen overfor fremmede løse hunde vi
møder, det var sørme ikke en rar oplevelse.

--
Mvh. Marie
www.agers.dk

Fra : Pwh

Dato : 29-04-09 16:27

ager, skrev:

> jeg er målløs, beviser bare hvor lidt folk tænker på evt.
> konsekvenser. og hunden er med garanti blevet en meget ubehagelig
> oplevelse rigere..

Jeg tror oplevelsen tog hårdere på ejeren end på hunden,
var ved at blive idiot af at hører ham fortælle den historie til sidst

> [...]
> kender ret godt, og jeg er nok selv blevet mere vågen overfor
> fremmede løse hunde vi møder, det var sørme ikke en rar oplevelse.

Din hanhund har måske været en kende for naiv førhen,
der findes jo desværrer agrassive hunde, det må ens egne hunde
jo lærer er en del af livet og kunne takle.
Det er jo også noget man selv skal lærer, jeg lærte det dengang
Tyson blev bidt af en Dogo, det var bare Tyson der betalte prisen.
Jeg var blevet advaret dagen før da den havde været lidt agrassiv
overfor Angel, der skulle jeg ikke have givet den en chanche mere,
det har jeg så lært nu, holder mig væk fra hunde der virker det mindste agrassive.

/Jens

Fra : ager

Dato : 29-04-09 19:15

> [...]
> overfor Angel, der skulle jeg ikke have givet den en chanche mere,
> det har jeg så lært nu, holder mig væk fra hunde der virker det mindste

nu var situationen med min en noget anden, hunden der angreb var en han
kendte rigtigt godt i forvejen, og respekterede, det var under en
træningssekvens og kom fuldstændigt umotiveret og ud af det blå.

--
Mvh. Marie
www.agers.dk

Fra : Nana

Dato : 28-04-09 19:33

> [...]
> Har man ikke 110% styr på sin hund bør man i mine
> øjne ikke have en hund der er stærkere end en selv.

Egentlig sjovt, for det var klart en ting jeg overvejede da jeg endte med at
vælge en tæppetisser. Og nu har jeg Peanut, som går SÅ pænt med og uden
snor, at jeg også havde turdet hvis han var en lodden kampvogn. Dog tror jeg
ikke at man kan have 110% styr på sin hund. Alle hunde kan vel fejle i en
eller anden situation?

Fra : ager

Dato : 29-04-09 05:18

"Nana" <nana@phobiasild.dk> skrev i meddelelsen
Alle hunde kan vel fejle i en
> eller anden situation?

ja, det er ihvertfald min overbevisning, det er et rovdyr med drifter og
instinkter, og ikke en programeret maskine.
--
Mvh. Marie
www.agers.dk

Fra : Pwh

Dato : 29-04-09 06:55

ager, skrev:
> "Nana" <nana@phobiasild.dk> skrev i meddelelsen
>>
> ja, det er ihvertfald min overbevisning, det er et rovdyr med drifter
> og instinkter, og ikke en programeret maskine.

En maskine er det ikke, men i en ret stor udstrækning har man
jo via træning programmeret sin hund.
Jeg mener at man netop via træning bør kunne komme derhen
at man kan overrule hundens instinkter, det er da den erfaring
jeg har gjort mig med mine egne.
Også det at hunden lærer hvad der er acceptapel opførsel og
hvad der ikke er det, simpelt lederskab i mine øjne.

Ps.
Skal hilse og sige at mekaniske maskiner også fejler,
har arbejdet med slagsen de sidste 26 år

/Jens

Fra : Nana

Dato : 29-04-09 15:48

> En maskine er det ikke, men i en ret stor udstrækning har man
> jo via træning programmeret sin hund.

Man kan give den input, men man kan ikke være sikker på at hunden har
forstået det nøjagtigt som man ville?

> [...]
> Også det at hunden lærer hvad der er acceptapel opførsel og
> hvad der ikke er det, simpelt lederskab i mine øjne.

Men der kan jo være situationer, som man ikke har kunnet træne hunden i, og
som man derfor ikke aner hvordan den vil reagere på. Jeg gider f.eks ikke at
vænne mine hunde til køer og heste, da de aldrig møder den slags. Men hvis
man nu tog hunden med på landet, eller der var optog/whatever, så kunne den
jo ikke være trænet til det?

Fra : Pwh

Dato : 29-04-09 16:17

Nana, skrev:
> "Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i en meddelelse

> Man kan give den input, men man kan ikke være sikker på at hunden har
> forstået det nøjagtigt som man ville?

Nu er det ikke det vildt avancerede ting jeg træner med mine hunde
I bund og grund keder det mig nemlig, men basal lydighed er en
nødvendighed for at jeg kan holde ud og værer sammen med mine hunde.
I min verden skal mine hunde altid lystrer en given kommando som feks,
kom, slut og bliv, mere forlanger jeg såmænd ikke af dem

Men rigtigt nok, det er precis i formidligen af ens budskab til hunden
hvor man oftest fejler, kunne værer rart hvis de kunne tale dansk

> [...]
> den slags. Men hvis man nu tog hunden med på landet, eller der var
> optog/whatever, så kunne den jo ikke være trænet til det?

Helt rigtigt, men kender man sin hund godt og den stoler på en
vil jeg mene at man kan takle de fleste nye situationer.
Mht de første gange mine hunde så 'mærklige' dyr reagerede de
da bare ved at værer nysgerrige og lidt forbeholdne.
Faktisk synes jeg det er utroligt som mine hunde accepterer
de mest besynderlige ting, bare jeg selv slapper af omkring det.
Dog har jeg opgivet at gører min tyson ligeglad med fyrværkeri,
men det er da blevet bedre med årene.

/Jens

Fra : Pwh

Dato : 29-04-09 06:46

Nana, skrev:

> [...]
> med at vælge en tæppetisser. Og nu har jeg Peanut, som går SÅ pænt
> med og uden snor, at jeg også havde turdet hvis han var en lodden

Jeg ville ikke bryde mig om at have en hund der var fysisk
stærkere end mig selv.
De må godt værer stærke, bare ikke stærkere end mig

> Dog tror jeg ikke at man kan have 110% styr på sin hund.
> Alle hunde kan vel fejle i en eller anden situation?

Det er jo ikke robotter vi har, så self kan de og vi fejle.
Med 110% mener jeg at ens hund altid adlyder en,
og i en evnt skarp situation kan bremses med en kommando.

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 29-04-09 07:33

On Tue, 28 Apr 2009 20:33:03 +0200, "Nana" <nana@phobiasild.dk> wrote:

> Dog tror jeg
>ikke at man kan have 110% styr på sin hund. Alle hunde kan vel fejle i en
>eller anden situation?

Præcis! Og det gælder så både for små og store hunde.

Og så en lille historie fra i går, som gjorde mig rigtig glad.
Jeg havde en ven på besøg, og da han osse er meget glad for hunde, så
tager han ofte det ene hold (jeg går som regel med dem 2 og 2)ud på
lufteturen, mens jeg tager det andet. Vi går så enten forskudt (rent
tidsmæssigt), eller vi går hver sin vej. netop for at undgå at de alle
4 hidser hinanden voldsomt op.

Men i går prøvede vi for første gang samlet, og til at starte med
havde jeg alle 4 selv. Det gik over al forventning. Jeg måtte så
overgive mig, og overlade de 2 til ham, da jeg ikke kan styre 4
flexliner samtidigt. De kan virkelig lave en gevaldig fletning skulle
jeg hilse at sige. Men en dejlig og positiv oplevelse, som jeg så
desværre kun kan (tør) give dem (og mig), når jeg er sikker på
back-up.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Leyna

Dato : 29-04-09 07:21

On Tue, 28 Apr 2009 10:50:06 +0200, "ager" <big@city.dk> wrote:

>"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i meddelelsen

>En rigtig mastiff gider ikke at trække.. LOL..

En rigtig mastiff er (så vidt jeg er underrettet) så doven at det
næsten er løgn. Stille og rolig uden jagtinstinktet, og en der
foretrækker luntetrav. Jeg har planer om at besøge en opdrætter her i
sommer, for at høre (og se) om det virkelig kan passe, for lige pt
lyder den til at være perfekt til mig og mit svigtende helbred.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : ager

Dato : 29-04-09 07:27

"Leyna" <leyna@leyna.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> sommer, for at høre (og se) om det virkelig kan passe, for lige pt
> lyder den til at være perfekt til mig og mit svigtende helbred.

Har du planerne, så sørg for at gennemtjek markedet og find en virkelig
entusiastisk opdrætter af racen, en der har mange års erfaring og virkelig
går op i racen, sundhed og mentalitet.
der er ikke mange af dem i landet, og skulle jeg have en, blev det ikke fra
danmark.
nu er det også nogle år siden jeg selv var på udkik, så det kan have ændret
sig siden.

Jeg havde en tæve forrige år på vores hvalpehold, en fra et dansk opdræt.
Hun var skræmmende!.
hun var så bange og abnorm i sin opførsel, at jeg aldrig har set nogen
lignende!.
jeg mødte hende igen på udstilling i sommers, hun var blevet en stor dame,
men puhh et temperement, stadig bange for stort set alt, trak sig fra alt og
alle og var slet ikke til at lokke til en hundesnak. hun var blevet kasseret
af dommeren pga. at hun trak sig.
JEG havde ikke turdet have en hund af den kaliber med sådan et temperement,
hun skulle slet ikke have lov til at have forladt opdrættere i mine øjne.
At ejerene så heller ikke havde spottet noget, kom sig af at de havde købt
hende uden først at se hende!!, hvor dum har man lov at være!! og naiv!.

Så.. moralen er; se dig godt for!.

--
Mvh. Marie
www.agers.dk

Fra : Leyna

Dato : 29-04-09 09:29

On Wed, 29 Apr 2009 08:27:00 +0200, "ager" <big@city.dk> wrote:

> [...]

>entusiastisk opdrætter af racen, en der har mange års erfaring og virkelig

Planen er indtil videre blot at SE racen. Anskaffelse ligger en del år
ude i fremtiden. Jeg har rigeligt i de 4 jeg har nu og skal ikke have
flere før de ALLE er væk. Jeg er altså ikke totalt uansvarlig!

Det er jo heller ikke sikkert at det bliver sådan et "bjerg", men de
fascinerer mig altså dybt og inderligt bare med deres gevaldige
størrelse.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Leyna

Dato : 29-04-09 07:16

On Tue, 28 Apr 2009 09:05:22 +0200, "Pwh" <kkkjhh@email.dk> wrote:

>Jeg kan slet ikke identificerer med med den slags som du beskriver,

Og det var netop pointen med mit indlæg. Det er nemt nok at skrive
HVAD man skal gøre, men det er ikke altid nemt at føre ud i livet, og
så kan der komme sådanne bedrevidende indlæg om at vedkommende ikke
har en dyt styr på hundene og faktisk er lidt dum i nakken - og aldrig
burde have haft hund...! Det er jo ikke råd man kan bruge til noget
som helst, men kun en nedgørelse af spørgeren. Det fremmer ikke
ligefrem lysten til at spørge fremover.
Når du ikke kan identificere dig med beskrivelsen, hvor er så dit
grundlag for at give et brugeligt svar på spørgsmålet?

Der er forskel på hunde, og nogle af dem har slet ikke læst hvad der
"står i bøgerne", og derfor opfører de sig altså heller ikke efter
bogen. Men generelt tror jeg, at når man har fået "afrettet" sin hund,
som man nu engang vil ha' den, så har man en tendens til at glemme,
hvor stort et arbejde det var... og for nogle er det så et større job
end for andre. (Tænker på renlighedstræning - og Oy *SUK*)

>du skal nok tænke dig om mere end 2 gange inden du evnt
>anskaffer dig en Mastiff når du ikke engang kan styrer dine Labblandinger.

Og lige denne her er så et af de meget personlige angreb, som du bare
er så eminent til at komme med. Jeg gider ikke bruge krudt på at
forsvare noget, men ville bare gerne have at du selv lige nærlæser,
hvad det er for en slags svar du giver...
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Pwh

Dato : 29-04-09 07:36

Leyna, skrev:

> [...]
> burde have haft hund...! Det er jo ikke råd man kan bruge til noget
> som helst, men kun en nedgørelse af spørgeren. Det fremmer ikke

Det har jeg vist aldrig skrevet til spørgeren.
Jeg erklærede mig bare enig med Andreas i den metode
han foreslog, havde jeg stor succes med med mine egne hunde.
Jeg har på intet tidspunkt skældt spørgeren (Jan Bang) ud for noget.

> Når du ikke kan identificere dig med beskrivelsen, hvor er så dit
> grundlag for at give et brugeligt svar på spørgsmålet?

Jeg kan ikke identificerer mig med den opførsel som dine
hunde tilsyneladene udsætter dig for, det var det jeg skrev.
At mine også har skullet lærer basal lydighed er da en selvfølge,
så Jans indlæg kan jeg godt forholde mig til.
Specielt tyson var slem til at trække i snoren da han var yngre,
det tog en rum tid at få det trænet ud af ham.
Faktisk er det lykkedes så godt at han slet ikke behøver en snor mere,
og der kan jeg se at fidusen med at stoppe op fra den gang stadig virker.

> [...]
> hvor stort et arbejde det var... og for nogle er det så et større job
> end for andre. (Tænker på renlighedstræning - og Oy *SUK*)

Det har jeg såmænd ikke glemt, man bliver jo husket på det når
man læser diverse indlæg her i gruppen
Derfor er jeg faktisk heller ikke specielt vild med at have hvalpe,
synes faktisk først jeg har rigtig glæde af mine hunde når
de er blevet opdraget, hvalpe er faktisk bare lidt anstrengende

> [...]
> forsvare noget, men ville bare gerne have at du selv lige nærlæser,
> hvad det er for en slags svar du giver...

Kan godt se at jeg fik skrevet det lidt for hårdt, det må du undskylde
Men det er ligesom når nogen ryger op af stolen når jeg skriver at jeg
lufter trådløst, så får den slags indlæg som dit, eller hvis folk skriver
om at deres hunde (ikke dine) er argrassive mig op af stolen.
Det er ingen undskyldning for at svarer lidt hårdt, men min forklaring
som jeg da håber du kan godtage, intet personligt ment med det

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 29-04-09 09:34

On Wed, 29 Apr 2009 08:35:55 +0200, "Pwh" <kkkjhh@email.dk> wrote:

>Kan godt se at jeg fik skrevet det lidt for hårdt, det må du undskylde

Alt forladt. Jeg "kender" dig jo efterhånden, og at du giver mig en
over snuden kan jeg godt leve med. Jeg ved jo selv hvad jeg står for,
og hvordan mine hunde er, så det behøver jeg ikke andre til at
fortælle mig. vi gør det på vores måde, og så godt vi nu engang kan.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : C.H

Dato : 02-05-09 09:12

> [...]

> ikke respekterer dig tilstrækkeligt som fører i flokken,
> hvor du har fejlet i opdragelsen skal jeg lade værer usagt

Fører i flokken?
En hund gør, hvad der kan betale sig. Det kan betale sig at trække fremad og
der er ikke noget i den anden ende der gør, at det kan betale sig at lade
være.

> [...]
> du skal nok tænke dig om mere end 2 gange inden du evnt
> anskaffer dig en Mastiff når du ikke engang kan styrer dine Labblandinger.

Den slags gør man ikke - hvordan fortæller du dem, at den slags gør man
ikke?
Hvordan sætter du dig i respekt overfor dine hunde?

Omkring emnet. Når en hund trækker er det oftest fordi vi selv har lært dem
det (og det har INTET med lederskab at gøre). Når de er hvalpe har vi en
tendens til at lade dem føre os rundt. Vi ønsker de skal miljøtrænes, derfor
følger vi ivrigt efter, når hunden går i en eller anden retning for at
undersøge verden.
Det falder tilbage på os selv, da hunden lærer, at det kan betale sig at
gøre linen stram - så kommer man hen, hvor man gerne vil.

Det, træningen skal gå ud på er, at tilføre hunden det, man kalder en
"negativ straf". En negativ straf er, at afholde hunden fra at få noget, den
gerne vil have. Og når man stopper op, og ikke lader hunden komme fremad,
får den ikke det, den vil.
Et alternativ, som for nogen er mere virksomt er, at vende rundt hvergang
linen bliver stram. Det vil hele tiden afbryde den og den når aldrig frem
til det, den ønsker, hvis den trækker.
Hvis man kan overskue det, kan man begynde at belønne den for at gå som man
ønsker det. Kan man få begge dele ind, så er indlæringskvoten kraftigt
stigende, og træningen går hurtigere.

Ryk aldrig i linen, træk ikke hunden bagud - det stimulerer den til at gå
fremad. Tryk avler modtryk som bekendt.

Connie.

Fra : Pwh

Dato : 02-05-09 10:32

C.H, skrev:
> "Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i en meddelelse

> Fører i flokken?

Det betragter jeg mig selv som værende

> En hund gør, hvad der kan betale sig. Det kan betale sig at trække
> fremad og der er ikke noget i den anden ende der gør, at det kan
> betale sig at lade være.

Det var mere den med ligefrem at blive trukket omkuld af sine hunde
flere gange jeg opfattede som manglende respekt.
Ikke noget jeg ville finde mig i der skete mere end en gang.

> Den slags gør man ikke - hvordan fortæller du dem, at den slags gør
> man ikke?

Lige i sådan en situation ville jeg sikkert have skældt om smældt,
et dask i røven kunne det også værer blevet til.
Kan love dig de ville værer krøbet i et musehul og have husket
det til næste gang

> Hvordan sætter du dig i respekt overfor dine hunde?

Banker dem med en kæp
Svært at beskrive på skrift synes jeg, tror det simpelthen bare
er den daglige omgang med dem og det faktum at jeg er 100 gange
mere stædig end dem gør at de accepterer mit ord
som lov efterhånden.
Kan berolige dig med at jeg mest har brugt ros i min opdragelse af dem,
men når en skideballe har været på sin plads har de da fået sådan en.
Det korte af det lange er at de ikke bryder sig om at værer uvenner med mig,
ikke som jeg ser med mange andre hunde der bare skider på deres ejer.
Det er stadig en bøvet køter og ikke en menneske vi taler om,
den har intet at skulle have sagt her i huset overfor mig.
Deres rangorden indbyrdes blander jeg mig ikke i.

> [...]
> Det falder tilbage på os selv, da hunden lærer, at det kan betale sig
> at gøre linen stram - så kommer man hen, hvor man gerne vil.

Det tror jeg du har helt ret i.
Kan huske med Tyson der som hvalp der begyndte at hyle når jeg ville
varierer turen lidt, det skulle han da ikke bestemme,
så bevidst gik jeg en anden vej hvis han brokkede sig.
Angel ville som hvalp ikke gå når det regnede, det skulle hun da ikke bestemme,
og da hun ikke ville med det gode måtte jeg "slæbe" hende det første stykke.
Så var det ligesom på plads inden det udviklede sig til et problem

> [...]
> som man ønsker det. Kan man få begge dele ind, så er indlæringskvoten
> kraftigt stigende, og træningen går hurtigere.

Jeg brugte (og bruger stadig) alle tre metoder.
Belønningen består så af ros og ikke godbider her i huset da jeg er lidt
allergisk overfor at skulle købe mine hunde til lydighed med mad

> Ryk aldrig i linen, træk ikke hunden bagud - det stimulerer den til
> at gå fremad. Tryk avler modtryk som bekendt.

Jeg brugte nu det med at give et ryk i linen hvis der blev trukket
for lige at give et signal, kan godt værer det ikke var en god ide.
Som bekendt har de meget sjældent snor på nu om dage,
men når de skal have det er en besked om at slappe af da rigeligt
til at der ikke er noget trækkeri.

Det er meget muligt af nogle af mine metoder ikke er "efter bogen",
men for mig har de virket.
Har ikke tal på de gange jeg og mine hunde er blevet rost for hvor
velopdragne de er, og det er altså uden de er underkuede
Faktisk sværger jeg til at kommanderer så lidt med dem som muligt,
det er er større fornøjelse for mig at se de kan finde ud af det selv
og husker hvad de har lært.

/Jens

Fra : nielsen

Dato : 27-04-09 18:50

> En "Halti" eller lignende snudegrime kan også hjælpe på en trækkende
> hund - vores balladebarn hjælper den i hvert fald på! Den skal
> monteres korrekt ellers kan hundens hals blive skadet.-

Arrh.. giv den nu lige en chance. Der var kun tale om en hvalp.

Fra : oz3bto

Dato : 29-04-09 21:19

"Jan Bang Jensby" <jansnabelabang-jensby.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Den trækker desværre meget, når vi lufter den. Har I nogle gode tips til,
> hvorledes vi kan vænne hende af med det?

Få en sele til den.. Virker tit bedere som sat stoppe op