|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Startproblem med E30 320i Fra : Niels Munk
 | 
 Dato :  05-04-09 18:52
 | 
 |  | Hej!
 
 Min 320i fra 89 gik ud forleden, ret brat endda. alle forsøg på herefter at
 starte den var forgæves.
 Nu har jeg så læst vidt og bredt på nettet og i min værkstedshåndbog...
 
 Kan det virkelig passe at der ikke skal være spænding på beninpumpen, når
 man forsøger at starte motoren?
 Alle sikringer ser fine ud, og jeg har gennemmålt relæ'et til benzinpumpen.
 Det fungerer fint.
 
 Yderligere har jeg forsøgt at luse terminalerne ved benzinpumperelæet. (omgå
 relæet). Så kører benzinpumpen, men motoren tørner stadig uden så meget som
 en prut...
 
 Jeg har også målt på tændspolen, den får 12V, som den skal. Dog har jeg ikke
 målt yderligere ud i tændingssystemet.
 
 Gode råd eller erfaringer anyone?
 
 
 /Niels Munk
 
 
 
 
 |  |  | 
  Leo_Jensen (05-04-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Leo_Jensen
 | 
 Dato :  05-04-09 12:07
 | 
 |  | 
 
            On 5 Apr., 19:51, "Niels Munk" <spamfil...@sejeniels.dk> wrote:
 > Hej!
 >
 > Min 320i fra 89 gik ud forleden, ret brat endda. alle forsøg på herefter at
 > starte den var forgæves.
 > Nu har jeg så læst vidt og bredt på nettet og i min værkstedshåndbog...
 >
 > Kan det virkelig passe at der ikke skal være spænding på beninpumpen, når
 > man forsøger at starte motoren?
 > Alle sikringer ser fine ud, og jeg har gennemmålt relæ'et til benzinpumpen.
 > Det fungerer fint.
 >
 > Yderligere har jeg forsøgt at luse terminalerne ved benzinpumperelæet.. (omgå
 > relæet). Så kører benzinpumpen, men motoren tørner stadig uden så meget som
 > en prut...
 >
 > Jeg har også målt på tændspolen, den får 12V, som den skal. Dog har jeg ikke
 > målt yderligere ud i tændingssystemet.
 >
 > Gode råd eller erfaringer anyone?
 >
 > /Niels Munk
 Ud med tændrørene og se om du har gnist.
 Hvis ja, så giver du den et par cl benzin i hvert tændrørshul og ser
 om det giver nogen reaktion når du prøver at starte (med tændrørene
 monteret igen...).
 Hvis ja: Så har du tænding, men ikke benzintilførsel.
 Så er du da nået så langt i fejlfindingen...    Leo
            
             |  |  | 
  alexbo (05-04-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : alexbo
 | 
 Dato :  05-04-09 19:47
 | 
 |  | 
 "Niels Munk"  skrev
 
 > Gode råd eller erfaringer anyone?
 
 Stik i en skruetrækker i en tændrørshætte og se om der er gnist.
 Tjek tandremmen, enten direkte eller hvis du kan se ned til ventilerne ved
 oliepåfyldningen.
 
 mvh
 Alex Christensen
 
 
 
 
 |  |  | 
  Martin Bak (05-04-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Bak
 | 
 Dato :  05-04-09 19:51
 | 
 |  | 
 "alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse 
 news:49d8fd29$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...
 >
 > "Niels Munk"  skrev
 >
 >> Gode råd eller erfaringer anyone?
 >
 > > Tjek tandremmen,
 >
 >
 Også min første tanke.
 -- 
 Martin
www.martinbak.dk/ |  |  | 
  Niels Munk (05-04-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Niels Munk
 | 
 Dato :  05-04-09 20:31
 | 
 |  | "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message
 news:49d8fd29$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...
 
 > Tjek tandremmen, enten direkte eller hvis du kan se ned til ventilerne ved
 > oliepåfyldningen.
 
 Puha Alex! Sig ikke sådan noget.... Nu er det jo mørkt og alt muligt, men du
 kan regne med at du har fået javet mig ud og kontrollere remmen!
 
 Skriver tilbage med resultatet, når jeg har et :)
 
 
 /Niels Munk
 
 
 
 
 
 |  |  | 
   Ukendt (05-04-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  05-04-09 20:34
 | 
 |  | "Niels Munk" <spamfilter@sejeniels.dk> skrev :
 
 >Puha Alex! Sig ikke sådan noget.... Nu er det jo mørkt og alt muligt, men du
 >kan regne med at du har fået javet mig ud og kontrollere remmen!
 
 Det er ellers meget sjovere at jave folk ud i hylende snestorm -  men
 ok - vi er i April ;)
 --
 Jan_stevns
 
 
 |  |  | 
    Ivan Madsen (05-04-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ivan Madsen
 | 
 Dato :  05-04-09 20:46
 | 
 |  | 
 
            On Sun, 05 Apr 2009 21:33:57 +0200, jan_stevns wrote:
 >"Niels Munk" <spamfilter@sejeniels.dk> skrev :
 >
 >>Puha Alex! Sig ikke sådan noget.... Nu er det jo mørkt og alt muligt, men du
 >>kan regne med at du har fået javet mig ud og kontrollere remmen!
 >
 >Det er ellers meget sjovere at jave folk ud i hylende snestorm -  men
 >ok - vi er i April ;)
 Du sidder da ikke og siger, jeg er en pivskid, fordi jeg syntes det
 var for koldt at skifte vintersutterne af idag?   )))
 De ryger nu en af dagene - i år er jeg en af de (u)lykkelige der
 holder påskeferie. Vil hellere holde fri, når der er mange biler på
 vejene   ))
            
             |  |  | 
     Ukendt (05-04-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  05-04-09 20:48
 | 
 |  | 
 
            Ivan Madsen <karinogivan@gmail.com> skrev :
 >Du sidder da ikke og siger, jeg er en pivskid, fordi jeg syntes det
 >var for koldt at skifte vintersutterne af idag?   )))
 Prøv at spørge mig hvad der sidder på Previa'en ;)
 Og om jeg har set en skid sne ?
 gid pokker have profeterne !
 >De ryger nu en af dagene - i år er jeg en af de (u)lykkelige der
 >holder påskeferie. Vil hellere holde fri, når der er mange biler på
 >vejene   ))
 bare du bliver væk fra Bugten, må du holde alt det fri du vil ;)
 -- 
 Jan_stevns
            
             |  |  | 
      Ivan Madsen (05-04-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ivan Madsen
 | 
 Dato :  05-04-09 20:57
 | 
 |  | 
 
            On Sun, 05 Apr 2009 21:48:13 +0200, jan_stevns wrote:
 >Ivan Madsen <karinogivan@gmail.com> skrev :
 >
 >>Du sidder da ikke og siger, jeg er en pivskid, fordi jeg syntes det
 >>var for koldt at skifte vintersutterne af idag?   )))
 >
 >Prøv at spørge mig hvad der sidder på Previa'en ;)
 >
 >Og om jeg har set en skid sne ?
 >
 >gid pokker have profeterne !
 >
 >>De ryger nu en af dagene - i år er jeg en af de (u)lykkelige der
 >>holder påskeferie. Vil hellere holde fri, når der er mange biler på
 >>vejene   ))
 >
 >bare du bliver væk fra Bugten, må du holde alt det fri du vil ;)
 Hvornår skal du ud og køre i morgen, så tager jeg traileren med og
 kører i 2. spor bare for at drille   ))
            
             |  |  | 
       Ukendt (05-04-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  05-04-09 21:01
 | 
 |  | 
 
            Ivan Madsen <karinogivan@gmail.com> skrev :
 >Hvornår skal du ud og køre i morgen, så tager jeg traileren med og
 >kører i 2. spor bare for at drille   ))
 skal slet ikke ud at køre i morgen - skal flå lampen af skraldemanden
 når han kommer 
 -- 
 Jan_stevns
            
             |  |  | 
        Ivan Madsen (05-04-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ivan Madsen
 | 
 Dato :  05-04-09 21:03
 | 
 |  | 
 
            On Sun, 05 Apr 2009 22:00:40 +0200, jan_stevns wrote:
 >Ivan Madsen <karinogivan@gmail.com> skrev :
 >
 >>Hvornår skal du ud og køre i morgen, så tager jeg traileren med og
 >>kører i 2. spor bare for at drille   ))
 >
 >skal slet ikke ud at køre i morgen - skal flå lampen af skraldemanden
 >når han kommer 
 Hmm.......hvad er hans telefonnummer - må hellere advare ham om, at
 hans mobiltelefon bør opbevares i pengeskab   ))
            
             |  |  | 
     Klaus D. Mikkelsen (05-04-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen
 | 
 Dato :  05-04-09 20:51
 | 
 |  | 
 
            Ivan Madsen skriver:
 > 
 > Du sidder da ikke og siger, jeg er en pivskid, fordi jeg syntes det
 > var for koldt at skifte vintersutterne af idag?   )))
 Jo. Mine blev vasket i går og er klar til at blive sat på - engang når
 tid er.....
 > De ryger nu en af dagene - i år er jeg en af de (u)lykkelige der
 > holder påskeferie. Vil hellere holde fri, når der er mange biler på
 > vejene   ))
 Helt ærligt, så skal jeg da på arbejde de næste 3 dage, men så er der
 også meldt påskeferie. Der er der trafik på vejen, men dog næppe klokken
 6.45 der er normal "kørehjemmefratid".
 Klaus
 -- 
  Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk    Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
                  http://home6.inet.tele.dk/moppe |  |  | 
    Niels Munk (05-04-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Niels Munk
 | 
 Dato :  05-04-09 20:48
 | 
 |  | <jan_stevns> wrote in message
 news:cs1it458t45dqu18t9c91javarhiv2fnhv@news.tele.dk...
 
 > Det er ellers meget sjovere at jave folk ud i hylende snestorm -  men
 > ok - vi er i April ;)
 
 Ja, det ku' du li' hva?  ;)
 
 /Niels Munk
 
 
 
 
 |  |  | 
     Ukendt (05-04-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  05-04-09 20:51
 | 
 |  | "Niels Munk" <spamfilter@sejeniels.dk> skrev :
 
 >> Det er ellers meget sjovere at jave folk ud i hylende snestorm -  men
 >> ok - vi er i April ;)
 
 >Ja, det ku' du li' hva?  ;)
 
 Jeg har før oplevet hylende snestorm i April !
 --
 Jan_stevns
 
 
 |  |  | 
   Niels Munk (05-04-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Niels Munk
 | 
 Dato :  05-04-09 20:47
 | 
 |  | "Niels Munk" <spamfilter@sejeniels.dk> wrote in message
 news:49d9070a$0$90271$14726298@news.sunsite.dk...
 
 > Skriver tilbage med resultatet, når jeg har et :)
 
 Så har jeg tjekket, og knasten roterer da heldigvis når jeg tørner motoren!
 *puha*
 
 Gnist ser jeg umiddelbart ikke noget af. Som tidligere nævnt, har jeg dog
 målt 12v ved tændspolen. Så nu har jeg vel kun tændspole og fordeler tilbage
 som fejlled?!
 
 Findes der en nem måde at kontrollere tændspolen på?
 
 /Niels Munk
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
    Ukendt (05-04-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  05-04-09 20:49
 | 
 |  | "Niels Munk" <spamfilter@sejeniels.dk> skrev :
 
 >Så har jeg tjekket, og knasten roterer da heldigvis når jeg tørner motoren!
 >*puha*
 
 den har vel også kædetræk sådan en fætter ?
 
 men har den monstro en sikkerhedsafbryder gemt til brændstofsystemet ?
 --
 Jan_stevns
 
 
 |  |  | 
     Niels Munk (05-04-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Niels Munk
 | 
 Dato :  05-04-09 20:55
 | 
 |  | <jan_stevns> wrote in message
 news:1p2it4hh96fcsnpvio4hosm435vcg5f65p@news.tele.dk...
 
 > den har vel også kædetræk sådan en fætter ?
 
 Nej, ikke kædetræk på E30'eren, det kommer først i E36'eren (fra 1991).
 
 
 > men har den monstro en sikkerhedsafbryder gemt til brændstofsystemet ?
 
 Jeg tvivler på en sådan anordning eksisterer. I øvrigt starter den jo heller
 ikke, selvom jeg tvinger pumpen igang med en lus. Har haft brændstofslangen
 pillet af, helt oppe ved indsprøjtningen - der kommer tigeligt med benzin,
 skulle jeg hilse og sige...
 
 
 /Niels Munk
 
 
 
 
 |  |  | 
     Martin Bak (05-04-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Bak
 | 
 Dato :  05-04-09 21:01
 | 
 |  | 
 <jan_stevns> skrev i en meddelelse 
 news:1p2it4hh96fcsnpvio4hosm435vcg5f65p@news.tele.dk...
 > "Niels Munk" <spamfilter@sejeniels.dk> skrev :
 >
 >>Så har jeg tjekket, og knasten roterer da heldigvis når jeg tørner 
 >>motoren!
 >>*puha*
 >
 > den har vel også kædetræk sådan en fætter ?
 >
 > men har den monstro en sikkerhedsafbryder gemt til brændstofsystemet ?
 >
 Den gik brat ud. Det hænger ikke sammen med brændstof i mine ører. 
 Tændspolen kunne vel være et bud? Nu er det jo en ældre dame, men ellers 
 kunne man mistænke noget tændings-elektronik. Det kan man måske alligevel 
   -- 
 Martin
www.martinbak.dk/ |  |  | 
      Niels Munk (05-04-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Niels Munk
 | 
 Dato :  05-04-09 21:15
 | 
 |  | 
 
            "Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote in message 
 news:grb2lb$1hac$1@newsbin.cybercity.dk...
 > Den gik brat ud. Det hænger ikke sammen med brændstof i mine ører. 
 > Tændspolen kunne vel være et bud? Nu er det jo en ældre dame, men ellers 
 > kunne man mistænke noget tændings-elektronik. Det kan man måske alligevel 
 >    Ja, det er jo også min teori. Dog har jeg aldrig før prøvet at miste en 
 benzinpumpe, så jeg aner ikke hvor brat den stopper hvis det sker. Det 
 føltes i hvert fald ikke som når man løber tør, i normal forstand.
 Hun er en ældre dame, ja. Har dog både centrallås, ABS og elektronisk styret 
 indsprøjtning uanset... Jow Jow ;)
 /Niels Munk 
            
             |  |  | 
       hanzen (06-04-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : hanzen
 | 
 Dato :  06-04-09 10:43
 | 
 |  | 
 "Niels Munk" <spamfilter@sejeniels.dk> skrev i en meddelelse 
 news:49d91142$0$90262$14726298@news.sunsite.dk...
 > "Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote in message 
 > news:grb2lb$1hac$1@newsbin.cybercity.dk...
 >
 >> Den gik brat ud. Det hænger ikke sammen med brændstof i mine ører. 
 >> Tændspolen kunne vel være et bud? Nu er det jo en ældre dame, men ellers 
 >> kunne man mistænke noget tændings-elektronik. Det kan man måske alligevel 
 >>    >
 >
 > Ja, det er jo også min teori. Dog har jeg aldrig før prøvet at miste en 
 > benzinpumpe, så jeg aner ikke hvor brat den stopper hvis det sker. Det 
 > føltes i hvert fald ikke som når man løber tør, i normal forstand.
 Det kan komme meget pludseligt.
 Holdt en gang ved et supermarked efter ca 25 km problemfri kørsel.
 Da jeg kom ud 10 min efter var benzinpumpem død.
 Så det må være sket lige da jeg standsede.
 -- 
 hilzen
 hanzen
 SAAB 900 
            
             |  |  | 
    alexbo (05-04-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : alexbo
 | 
 Dato :  05-04-09 21:19
 | 
 |  | 
 "Niels Munk"  skrev
 
 > Findes der en nem måde at kontrollere tændspolen på?
 
 Tag stikkene af tændspolen, sæt en plus på plussiden, sæt en prøveledning på
 det andet ben, tag den tykke op af fordeleren og læg i nærheden af stel,
 gnister med prøveledningen på stel, et par hundrede gange i minuttet, så
 leger du tændingsgiver.
 
 Den tykke bør så komme med en serie solide gnister.
 
 Tændspolen virker ved at at primærsiden, de tynde ledninger, sender et
 magnetfeldt gennem sekundærsiden, den tykke, hver gang strømmen tændes og
 slukkes.
 Så man skal tænde/slukke for at få tændgnister.
 
 Der sidder en tændingsgiver i strømfordeleren, afløseren for platinerne, det
 er muligvis den eller måske den føler der holder øje med
 tændingstidspunktet, hvis der er sådan en.
 Du må studere tændingskapitlet i din håndbog.
 
 Men kan du lave gnister og motoren ikke selv kan, har du indkredset
 problemet.
 
 Der findes forøvrigt en anden Ng, dk.teknik.bil, der er måske gode råd at
 hente, mange af skribenterne er de samme, men der er nogle der ikke læser
 med her.
 
 mvh
 Alex Christensen
 
 
 
 
 |  |  | 
     Niels Munk (05-04-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Niels Munk
 | 
 Dato :  05-04-09 21:41
 | 
 |  | "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message
 news:49d91263$0$90270$14726298@news.sunsite.dk...
 
 > Du må studere tændingskapitlet i din håndbog.
 
 Nu har jeg målt på hhv. primær og sekundærsiden af tændspolen.
 Ifølge Haynes, skal primærsiden have en modstand mellem 5000-6000Ohm.
 Sekundærsiden skal have cirka 0,5Ohms modstand.
 
 Jeg måler ca. 5300Ohm på primær og 0,9Ohm på sekundær.
 
 Jeg har endnu ikke prøvet dit trick med at lege impulsgiver, idét
 strømfordeleren er pakket godt ind på min model....
 
 
 /Niels Munk
 
 
 
 
 |  |  | 
      Klaus D. Mikkelsen (05-04-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen
 | 
 Dato :  05-04-09 21:47
 | 
 |  | 
 
            Niels Munk skriver:
 > 
 > Jeg måler ca. 5300Ohm på primær og 0,9Ohm på sekundær.
 Så er det jo fint nok.
 
 > Jeg har endnu ikke prøvet dit trick med at lege impulsgiver, idét
 > strømfordeleren er pakket godt ind på min model....
 Nu er spørgsmålet så om der trækkes strøm gennem tændspolen. Sæt en pære
 hen over tilledningerne til spolen, lyser den når du forsøger at starte?
 Tændgiveren kan være problemet. Det var det på min fars Demio.
 Tændgiveren kan være lavet som en optokobler der kigger på en skive med
 et hul i.
 Klaus
 -- 
  Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk    Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
                  http://home6.inet.tele.dk/moppe |  |  | 
       Klaus D. Mikkelsen (05-04-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen
 | 
 Dato :  05-04-09 21:59
 | 
 |  | 
 
            "Klaus D. Mikkelsen" skriver:
 > 
 > Tændgiveren kan være problemet. Det var det på min fars Demio.
 > Tændgiveren kan være lavet som en optokobler der kigger på en skive med
 > et hul i.
 Og sådan er det ikke med Motronic styringen kan jeg se.
 Tjek side 5.8 i Haynes manualen (fandt den på rapidshare)
 Klaus
 -- 
  Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk    Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
                  http://home6.inet.tele.dk/moppe |  |  | 
  Finn Egmose (06-04-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Finn Egmose
 | 
 Dato :  06-04-09 11:12
 | 
 |  | 
 "Niels Munk" <spamfilter@sejeniels.dk> skrev i en meddelelse
 news:49d8efb0$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...
 > Hej!
 >
 > Min 320i fra 89 gik ud forleden, ret brat endda. alle forsøg på herefter
 > at starte den var forgæves.
 > Nu har jeg så læst vidt og bredt på nettet og i min værkstedshåndbog...
 >
 > Kan det virkelig passe at der ikke skal være spænding på beninpumpen, når
 > man forsøger at starte motoren?
 > Alle sikringer ser fine ud, og jeg har gennemmålt relæ'et til
 > benzinpumpen. Det fungerer fint.
 >
 > Yderligere har jeg forsøgt at luse terminalerne ved benzinpumperelæet.
 > (omgå relæet). Så kører benzinpumpen, men motoren tørner stadig uden så
 > meget som en prut...
 >
 > Jeg har også målt på tændspolen, den får 12V, som den skal. Dog har jeg
 > ikke målt yderligere ud i tændingssystemet.
 >
 > Gode råd eller erfaringer anyone?
 >
 >
 > /Niels Munk
 Har du prøvet at undersøge strømfordelerdækslet. Jeg tænker især på det
 lille fjederbelastede kul der sidder indvendigt i toppen af dækslet .Hvis
 det kul er brændt af kan bilen ikke noget som helst. At dømme efter
 symptomerne kan det godt være det
 
 Mvh
 Finn
 
 
 
 
 |  |  | 
  Niels Munk (06-04-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Niels Munk
 | 
 Dato :  06-04-09 12:59
 | 
 |  | "Niels Munk" <spamfilter@sejeniels.dk> wrote in message
 news:49d8efb0$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...
 
 Nu har jeg målt lidt videre.
 
 Alex's trick med at lege manuel tændingsgiver, giver fin gnist helt hen til
 strømfordeleren. Tændspolen er også målt igennem, og holdt op mod
 referenceværdier - Den er OK.
 
 Benzinpumpe relæ og sikring er også testet, gennemmålt og udelukket.
 
 Nu har jeg så målt i stikket fra pulsgiveren (som kigger på et takthjul,
 nede ved krumtappen). Den passer ikke med referenceværdier i
 Haynes-manualen, dvs. jeg måler noget i omegnen af uendelig modstand, hvor
 Haynes påstår jeg skal måle 500-600Ohm.
 Dog vil jeg ikke dødsømme den med det samme, idét jeg synes Haynes er noget
 uklar på det område. (flere forskellige tændingssystemer, snakker om stik
 der ikke er der osv.)
 
 Jeg har endnu ikke haft strømfordeleren adskilt, idét den sidder et meget
 besværligt sted.
 
 
 /Niels Munk
 
 
 
 
 |  |  | 
  Klaus D. Mikkelsen (~ (06-04-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen (~
 | 
 Dato :  06-04-09 06:08
 | 
 |  | On 6 Apr., 13:58, "Niels Munk" <spamfil...@sejeniels.dk> wrote:
 >
 > Alex's trick med at lege manuel tændingsgiver, giver fin gnist helt hen til
 > strømfordeleren. Tændspolen er også målt igennem, og holdt op mod
 > referenceværdier - Den er OK.
 
 Så sæt tændpolen til igen og se om der kommer gnist, når du forsøger
 at starte. Så finder du ud af om du får spænding til tændspolen.
 
 Gnister?
 
 Ja = Så er det fordeler eller fremefter
 
 Nej = Tændingssystem, enten motronic'en eller impulsgivere.
 
 > Nu har jeg så målt i stikket fra pulsgiveren (som kigger på et takthjul,
 > nede ved krumtappen). Den passer ikke med referenceværdier i
 > Haynes-manualen, dvs. jeg måler noget i omegnen af uendelig modstand, hvor
 > Haynes påstår jeg skal måle 500-600Ohm.
 
 Hvis det er sådan en taktgiver som på ABS bremser lyder det ret
 plausibelt med de 5-600 ohm. Uendeligt er som regel lig afbrudt.
 
 Klaus
 
 
 |  |  | 
   Niels Munk (06-04-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Niels Munk
 | 
 Dato :  06-04-09 13:42
 | 
 |  | "Klaus D. Mikkelsen (google groups)" <moppemail@gmail.com> wrote in message
 news:0e5fd8b7-5132-4c87-a3cd-94cc22937b47@e25g2000vbe.googlegroups.com...
 
 >Så sæt tændpolen til igen og se om der kommer gnist, når du forsøger
 >at starte. Så finder du ud af om du får spænding til tændspolen.
 
 Jeg har tidligere målt på tilledningerne til tændspolen. Der er 12V mellem
 stel og + på tændspolen, når nøglen er drejet til tænding.
 
 Nu har jeg så fået skruet strømfordeler af, og umiddelbart ser den ok ud
 indeni. Det lille fjederbelastede kul går noget trægt, og teminalerne i
 dækslet og på rotoren ser noget slidte/svejste ud, men ser ikke direkte
 defekte ud... Det ligner bare mange års slid.
 
 Nu vil jeg så lige rense delene, og skrue fordeler på igen. Så må jeg prøve
 din idé. Dermed må jeg jo kunne bestemme hvorvidt pulsgiveren er død eller
 ej, uanset måling.
 
 
 /Niels Munk
 
 
 
 
 |  |  | 
    Martin Bak (06-04-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Bak
 | 
 Dato :  06-04-09 13:54
 | 
 |  | 
 "Niels Munk" <spamfilter@sejeniels.dk> skrev i en meddelelse 
 news:49d9f89f$0$90272$14726298@news.sunsite.dk...
 > "Klaus D. Mikkelsen (google groups)" <moppemail@gmail.com> wrote in 
 > message 
 > news:0e5fd8b7-5132-4c87-a3cd-94cc22937b47@e25g2000vbe.googlegroups.com...
 >
 >>Så sæt tændpolen til igen og se om der kommer gnist, når du forsøger
 >>at starte. Så finder du ud af om du får spænding til tændspolen.
 >
 > Jeg har tidligere målt på tilledningerne til tændspolen. Der er 12V mellem 
 > stel og + på tændspolen, når nøglen er drejet til tænding.
 >
 > Nu har jeg så fået skruet strømfordeler af, og umiddelbart ser den ok ud 
 > indeni. Det lille fjederbelastede kul går noget trægt, og teminalerne i 
 > dækslet og på rotoren ser noget slidte/svejste ud, men ser ikke direkte 
 > defekte ud... Det ligner bare mange års slid.
 >
 > Nu vil jeg så lige rense delene, og skrue fordeler på igen. Så må jeg 
 > prøve din idé. Dermed må jeg jo kunne bestemme hvorvidt pulsgiveren er død 
 > eller ej, uanset måling.
 >
 >
 Google kender til flere tilfælde af problemer med toppunktsføleren på e30.
 -- 
 Martin
www.martinbak.dk/ |  |  | 
  Niels Munk (06-04-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Niels Munk
 | 
 Dato :  06-04-09 14:53
 | 
 |  | "Niels Munk" <spamfilter@sejeniels.dk> wrote in message
 news:49d9ee71$0$90266$14726298@news.sunsite.dk...
 
 Nu er strømfordeler og rotor adskilt, renset og genmonteret.
 
 Jeg får ingen gnist fra tændspole, når jeg forsøger at starte den, men kan
 godt lave gnist med tændspole manuelt.
 
 Ovenstående sammenholdt med min (udefinitive) måling af pulsgiveren, betyder
 vel at det er min pulsgiver der er synderen?
 
 
 /Niels Munk
 
 
 
 
 |  |  | 
   alexbo (06-04-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : alexbo
 | 
 Dato :  06-04-09 15:45
 | 
 |  | 
 "Niels Munk"  skrev
 
 > Ovenstående sammenholdt med min (udefinitive) måling af pulsgiveren,
 > betyder vel at det er min pulsgiver der er synderen?
 
 Du skulle kunne måle om der er liv i pulsgiveren, ikke den stilstandsmåling
 du har udført, men ved startforsøg, uanset udgave bør den gøre noget.
 Ændre modstand, genere en lille strøm, et eller andet du den måle, gør den
 intet er den død, eller har forskubbet sig så den er for langt fra mærket.
 
 mvh
 Alex Christensen
 
 
 
 
 
 |  |  | 
    Niels Munk (06-04-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Niels Munk
 | 
 Dato :  06-04-09 16:50
 | 
 |  | 
 
            "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message 
 news:49da1554$0$90274$14726298@news.sunsite.dk...
 > Du skulle kunne måle om der er liv i pulsgiveren, ikke den 
 > stilstandsmåling
 > du har udført, men ved startforsøg, uanset udgave bør den gøre noget.
 > Ændre modstand, genere en lille strøm, et eller andet du den måle, gør den
 > intet er den død, eller har forskubbet sig så den er for langt fra mærket.
 Ok. Nu har jeg så målt på pulsgiveren, under startforsøg.
 Måler jeg Ohm, ser jeg bare en uendelig modstand hele tiden.
 Måler jeg AC eller DC, ser jeg en helt svag strøm på en volt eller 2. Ikke 
 noget konstant, overhovedet.
 Jeg ved så heller ikke om mit billige Silvan-multimeter er godt nok til en 
 sådan opgave. (den hurtige frekvens)
 Impulsgiveren er sådan en fætter her:
http://www.schmiedmann.dk/526/produkt/12141720852.htm /Niels Munk 
            
             |  |  | 
     alexbo (06-04-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : alexbo
 | 
 Dato :  06-04-09 16:59
 | 
 |  | 
 "Niels Munk"  skrev
 > Impulsgiveren er sådan en fætter her:
 > http://www.schmiedmann.dk/526/produkt/12141720852.htm Skift den,
 Martin skriver jo også at han har læst om problemer med føleren, så den har 
 under alle omstændigheder nok godt af at blive skiftet.
 mvh
 Alex Christensen 
            
             |  |  | 
      Niels Munk (06-04-2009) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Niels Munk
 | 
 Dato :  06-04-09 17:05
 | 
 |  | "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message
 news:49da26bb$0$90274$14726298@news.sunsite.dk...
 
 > Skift den,
 > Martin skriver jo også at han har læst om problemer med føleren, så den
 > har under alle omstændigheder nok godt af at blive skiftet.
 
 
 Joe... Den koster jo ca. 500,- bobs når fragt regnes med. Der skal i øvrigt
 afmonteres en pokkers masse, alene for at trække ledningen. Så jeg ville jo
 gerne undgå at skifte alt for mange dele, uden at vide med sikkerhed om de
 er defekte.
 
 /Niels Munk
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |