NFS problem med DVD / CDrom drev
Fra : Per Jørgensen

Dato : 21-05-09 16:34

Hey Gruppe.

Kan man optimere NFS-delingen således at man kan bruge en CDrom / DVD
afspiller via NFS?
For at forklare nærmere:
Jeg har et MythTV setup hvor jeg har en server stående i min garage. Det
er den eneste maskine der har DVDdrev eller CDrom. Der er så GB-LAN
Netværk, så det skulle ikke være et problem med hastighed.
Mine Frontends er små ASUS EEE B202 uden DVD CDrom. Alle maskiner kører
ArchLinux og MythTV0.22 --> Trunk version.

For at afspille en DVD havde jeg planer om at bruge DVD-drevet fra
maskinen i garagen og bruge det via NFS share.
Jeg har mountet DVD'en i /mnt/dvd som så indeholder AUDIO_TS og VIDEO_TS.
Denne er exportet via NFS med denne kommando:
# DVD
/mnt/dvd 172.16.20.1/24(rw,sync,subtree_check,crossmnt)
Har læst flere steder dette skulle kunne gøre tricket.
På mine frontends er de mounted via fstab med følgende kommando:
172.16.20.10:/mnt/dvd /mnt/dvd nfs rw 0 0

Og jeg kan også se indholdet på klienterne, ved hjælp af ls -lah.
Men når jeg afspiller - hakker DVD'erne rimeligt meget, men hvis jeg
mounter et ISO er der ingenting - så kører det fint.
Kan man tweake tingene på nogen måde.
Min /etc/conf.d/nfs ser således ud - som skulle være OK - som jeg har
læst mig til:
# Number of servers to be started up by default
NFSD_OPTS=16

# Options to pass to rpc.mountd
MOUNTD_OPTS="--no-nfs-version 1 --no-nfs-version 2"

# Options to pass to rpc.statd
STATD_OPTS=""

# Options to pass to sm-notify
SMNOTIFY_OPTS=""

Kan man tweake tingene noget bedre ?
Noget andet er - Hver gang jeg smider en DVD i drevet skal jeg genstarte
NFS på serveren og derefter genstarte maskinen for at det vil fungere.
og så er det den hakker.
Kan man automatisere dette på noget måde

Takker på forhånd

Per

Fra : Lasse Jensen

Dato : 21-05-09 18:11

On Thu, 21 May 2009 17:34:16 +0200, Per Jørgensen wrote:

> [...]
>
> # Options to pass to rpc.mountd
> MOUNTD_OPTS="--no-nfs-version 1 --no-nfs-version 2"

Jeg kunne forestille mig at en (større) læsebuffer i klienten ville løse
problemet. Men hvordan det fungerer under MythTV ved jeg ikke.

> [...]
> og så er det den hakker.
> Kan man automatisere dette på noget måde

exportfs -r på serveren, umount og mount på klienten?

--
Lasse Jensen

Fra : Per Jørgensen

Dato : 22-05-09 10:23

Lasse Jensen wrote:

> Jeg kunne forestille mig at en (større) læsebuffer i klienten ville løse
> problemet. Men hvordan det fungerer under MythTV ved jeg ikke.

> exportfs -r på serveren, umount og mount på klienten?

Den står til /usr/bin/exportfs -r i scriptet der starter nfsd - så det
er ikke der.
jeg må ty til videre studering omkring dette.

Takker for svaret!

Fra : Steen Suder

Dato : 23-05-09 09:23

Per Jørgensen skrev:
> Hey Gruppe.

<KLIP>

> [...]
> Denne er exportet via NFS med denne kommando:
> # DVD
> /mnt/dvd 172.16.20.1/24(rw,sync,subtree_check,crossmnt)

Hvad skulle rationalet bag de argumenter være?

> Har læst flere steder dette skulle kunne gøre tricket.

<KLIP>

--
Steen Suder

Fra : Per Jørgensen

Dato : 23-05-09 13:34

Steen Suder wrote:

> <KLIP>

> Hvad skulle rationalet bag de argumenter være?

> <KLIP>

http://lkml.indiana.edu/hypermail/linux/kernel/9909.2/1196.html

Per

Fra : Steen Suder

Dato : 23-05-09 21:05

Per Jørgensen skrev:

> http://lkml.indiana.edu/hypermail/linux/kernel/9909.2/1196.html

OK, men hvad med rw, sync og subtree_check? Hvad skal de gøre godt for i
denne sammenhæng?

--
Steen Suder

Fra : Per Jørgensen

Dato : 24-05-09 14:09

Steen Suder wrote:

> OK, men hvad med rw, sync og subtree_check? Hvad skal de gøre godt for i
> denne sammenhæng?

Personligt ville min bedste overbevisning have været at det skulle være
ro og crossmnt som det eneste - (evt async) men det har jeg ikke kunne
få access til at læse drevet med mine klienter.
jeg har prøvet flere gange med det samme resultat af at jeg ikke kunne
læse DVD - eller rettere at brugeren ikke kan læse drevet. Jumper
tilbage til menuen. har dog set indhold i selve mappen undervejs.

Men ideen er at det hele kører via MythTV med en bruger (ikke root). Men
det har været et problem - netop for at spare strøm og ikke have store
maskiner ved TV'erne.Men brugeren har rettigheder via sudo til at skulle
kunne bruge dette.I sidste ende ville jeg så meget gerne kunne skrive
til DVD'en f.eks hvis jeg vil brænde en optagelse ud fra systemet - men
det er kun hvis og så frem det overhovedet er muligt???? men later -
bare jeg kan læse i første omgang!

Men du må meget gerne uddybe kommentarer - For efter flere timers
læsning og ??fornuft?? der banker op og imod hinanden, så kan jeg se
drevet på ovenstående kommando - men ikke hvad jeg selv syntes logisk?
Netop pga mulighederne imellem stabile og ikke-stabile drev.

Per

Men det kan have noget med det at gøre.