Newbie: Installere Ubuntu på Win-maskine
Fra : Kurt Hansen

Dato : 21-05-09 11:33

Fra PC World har jeg downloadet wubi.exe
(http://www.pcworld.com/downloads/file/fid,72716/description.html), som
laver en Linux-partition og installerer Ubuntu. No nonsens. Hvis jeg
overhovedet skal prøve at lege med Linux, skal det være præcist SÅ nemt.

Jeg kører med Windows XP og min primære harddisk er i forvejen delt op i to
partitions og min sekundære er helt fuld.

Mit eneste spørgsmål er: Hvis jeg fortryder, er der så en nem måde at
afinstallere og genetablere på? Skal jeg gøre det fra Ubuntu eller Windows?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 21-05-09 12:43

Kurt Hansen wrote:
> [...]
>
> Mit eneste spørgsmål er: Hvis jeg fortryder, er der så en nem måde at
> afinstallere og genetablere på? Skal jeg gøre det fra Ubuntu eller Windows?

Wubi er en Windows applikation, der kører Ubuntu; der laves ingen nye
partitioner på disken.
Citat:
Wubi does one simple thing: It creates a Linux partition within your
Windows partition.

Windows er forbliver uændret. Hvis du ikke vil have Ubuntu-linux mere
kan du bare afinstallere Wubi.

Se også: http://wubi-installer.org/
Citat:
You keep Windows as it is, Wubi only adds an extra option to boot into
Ubuntu. Wubi does not require you to modify the partitions of your PC,
or to use a different bootloader, and does not install special drivers.
It works just like any other application. Wubi is free of spyware and
malware, and being open source, anyone can verify that.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 21-05-09 12:59

On Thu, 21 May 2009 11:43:00 +0000, Jørgen Heesche wrote:

> [...]
> It works just like any other application. Wubi is free of spyware and
> malware, and being open source, anyone can verify that.

Hmmm, jeg mente ellers at have læst det hele, men det havde jeg åbenbart
ikke.Okay, takker.

Men får jeg så den rigtige fornemmelse af at køre Linux, eller er det bare
et "program" der kører under Windows?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Frank Damgaard

Dato : 21-05-09 14:44

Kurt Hansen skrev:

> Men får jeg så den rigtige fornemmelse af at køre Linux, eller er det bare
> et "program" der kører under Windows?

Wubi laver en stor fil i dit windows filsystem, denne fil bruges
af linux installationen og til at køre linux.

Wubi lavet en boot option i Windows egen bootmanager/loader
således at linux kan startes fra denne.

Linux kører således ikke samtidig med windows, men via
bootloaderen, dvs. enten starter du windows XP eller
du starter linux.

Fordelen ved Wubi er at du slipper for at ompartionere
dine eksisterende windows partitioner, og dermed
en del nemmere at installare (of fjerne).

Ulempen er en lidt langsommere disk-access da hele linux filsystem
er en del af en stor fil i windows's eget filsystem (feks. NTFS).
Men bortset fra det bør der ikke være forskel fra at installere
linux i egen partition.

OBS.
Er din PC med 64bit duelig CPU (Intel eller AMD), så vil Wubi
som standard installere 64 bit linux, hvilket kan give nogle
småproblemer med visse programmer som skype-linux der kun fås i 32 bit
og eventuelt visse browser plugins. (eller man skal bøvle
med at også installere 32 bit biblioteker og køre en 32 bit browser)

Så man kan ved kald af Wubi.exe angive at man ønsker 32 bit:
https://wiki.ubuntu.com/WubiGuide#Can%20I%20force%20Wubi%20to%20download%20and%20install%20a%2032%20bit%20version%20of%20Ubuntu?
dvs f.eks. kalde med:
wubi.exe --32bit
og så installeres 32 bit udgaven.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 21-05-09 18:47

On Thu, 21 May 2009 12:32:49 +0200, Kurt Hansen wrote:

> [...]
>
> Jeg kører med Windows XP og min primære harddisk er i forvejen delt op i to
> partitions og min sekundære er helt fuld.

Tø-hø! Efter hentning af installationsfiler rebootes og den går igang med
at kontrollere konfigurationen m.m.

Ved trin 6 af 7 slår den pludselig over i engelsk og der står:

"There were no users or operating systems suitable for importing from".

Hvis man ikke sønsker at importere noget, skal man blot klikke på "Næste",
men den mulighed får jeg ikke. Eneste mulighed er at klikke på "Afslut", da
"Tilbage" og "Fremad" er grå. Efter afslut kommer baggrundstapetet og så
sker der ikke mere.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Frank Damgaard

Dato : 22-05-09 09:50

Kurt Hansen skrev:

> [...]

> "Tilbage" og "Fremad" er grå. Efter afslut kommer baggrundstapetet og så

lidt underligt, for den fejlmelding har jeg ikke oplevet ?

er det nyeste wubi.exe du har prøvet med fra
http://wubi-installer.org/ ?

eller er det en ældre ubuntu ?

fejlmedlignen er set i bugreports fra 2007 og 2008:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/migration-assistant/+bug/96083
http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-414000.html

Fra : Kurt Hansen

Dato : 22-05-09 11:27

On Fri, 22 May 2009 10:49:34 +0200, Frank Damgaard wrote:

> lidt underligt, for den fejlmelding har jeg ikke oplevet ?
>
> er det nyeste wubi.exe du har prøvet med fra
> http://wubi-installer.org/ ?
>
> eller er det en ældre ubuntu ?

Jeg har downloadet den fra PC Worls, så jeg regnede med at det var en
aktuel version. Det er øjensynligt ikke tilfældet. Det er version 8.10,
mens det nyeste, jvnf. dit link, er v.9.04. Den vil jeg nu forsøge at
installere.

1. Der ligger jo en ukomplet installation påmin maskine. Kan og skal den
fjernes først og evt. hvordan?

Hvordan kan jeg se, om den installation jeg installerer erpå dansk?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 22-05-09 12:46

Kurt Hansen wrote:

> [...]
> installere.
>
> 1. Der ligger jo en ukomplet installation påmin maskine. Kan og skal den

Den bør sikkert fjernes.
I det link til Wubi Guide, som Frank viste, kan du se hvordan.

> Hvordan kan jeg se, om den installation jeg installerer erpå dansk?

Jeg har ingen erfaring med Wubi, men kan der ikke vælges sprog ved
installationen?.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Frank Damgaard

Dato : 22-05-09 13:35

Kurt Hansen skrev:

> 1. Der ligger jo en ukomplet installation påmin maskine. Kan og skal den
> fjernes først og evt. hvordan?

ja hvis du går tilbage i tråden , der var et link til

http://wubi-installer.org/
og
https://wiki.ubuntu.com/WubiGuide

sidstnævnte har et afsnit om "uninstallation"

https://wiki.ubuntu.com/WubiGuide#Uninstallation

> Hvordan kan jeg se, om den installation jeg installerer erpå dansk?

det er jo samme exe, den prøver vel at gætte sprog hvis der ikke
kommer menu med sprogval.

og ellers kan man altid senere ændre sprog i Ubuntu.
Normalt er linux ikke født med et sprog som i windows,
så efterfølgelde kan hver bruger anvende sit eget sprog.
Muligvis skal visse programmpakker have efterinstallaret
sprogpakker (f.eks til openoffice,...)

Fra : Kurt Hansen

Dato : 23-05-09 08:33

On Thu, 21 May 2009 19:46:50 +0200, Kurt Hansen wrote:

> [...]
> "Tilbage" og "Fremad" er grå. Efter afslut kommer baggrundstapetet og så

Tak for indledende råd. Jeg har nu installeret 9.04 og det gik glat. Og jeg
var straks på nettet; enten har den selv opdaget kablet, eller også har den
lånt noget fra min Windowsinstallation.

Brugerfladen virker tiltalende, men ved første øjekast kan jeg ikke finde
en stifinder, så hvordan browser jeg rundt på harddiskene?

Skal jeg hurtigst muligt installere en firewall og et antivirusprogram?
Linux skulle ikke være så udsat som Windows, har jeg set et sted.

Nu skal jeg så finde nogle programmer, men det er meget forvirrende. Der er
åbenbart mange Linux-versioner, så Linux er vist ikke bare Linux, eller
hvad?

Jeg fandt pan.rebelbase.com og downloadede Pan newsreader, men så fik jeg
at vide, at det er tilgængeligt i en softwarekanal og om jeg vikelig ville
installere pakken alligevel? Jeg turde ikke andet end at svare nej, så nu
ligger filen bare og afventer. Hvad er en softwarekanal?

Skal programmer være skrevet lige bræcist til Ubuntu. Der er også noget der
hedder Debian, men er de indbyrdes kompatible?

På Pan-siden er der under download en 64 bit, som ikke er aktuel for mig,
mn hvad betyder det, nårder ved den anden udgave står:
Pan Ubuntu (Breezy, Dapper and Edgy). Er det forskellige varianter?

Fint med lidt anarki, men efter et langt liv med Windows, kan det være
svært at vænne sig til den nye kultur
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 23-05-09 10:04

Kurt Hansen skrev:

> Tak for indledende råd. Jeg har nu installeret 9.04 og det gik glat. Og jeg
> var straks på nettet; enten har den selv opdaget kablet, eller også har den
> lånt noget fra min Windowsinstallation.

Den finder selv forbindelsen.

> Brugerfladen virker tiltalende, men ved første øjekast kan jeg ikke finde
> en stifinder, så hvordan browser jeg rundt på harddiskene?

Klik på Steder => Hjemmemappe (eller en anden mappe). Du kan
læse lidt om stifinderen, der her hedder Nautilus, på denne
side:
http://kimludvigsen.dk/linux/nautilus.php

> Skal jeg hurtigst muligt installere en firewall og et antivirusprogram?

Nej, det er normalt ikke nødvendigt.

> Nu skal jeg så finde nogle programmer, men det er meget forvirrende. Der er
> åbenbart mange Linux-versioner, så Linux er vist ikke bare Linux, eller
> hvad?

I dag kan de fleste Linux-programmer køre på de fleste
Linux-distributioner.

> Jeg fandt pan.rebelbase.com og downloadede Pan newsreader

Du skal ikke finde og installere programmer som i Windows,
det er meget nemmere i Ubuntu:
http://kimludvigsen.dk/linux/tilfoej_og_fjern_programmer.php

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hjælp til svære ord og ordsprog:

Fra : Frank Damgaard

Dato : 23-05-09 10:22

Kurt Hansen skrev:

> [...]
>
> Brugerfladen virker tiltalende, men ved første øjekast kan jeg ikke finde
> en stifinder, så hvordan browser jeg rundt på harddiskene?

I ubuntu (Gnome) er der Nautilus. Den kaldes i toppen via "Steder->"
eller fra prompt.

Der findes sikkert også andre "stifindere",
Prøv i synaptic at søge efter "file manager"
en lille simpel stifinder er pcmanfm
eller endnu simplere med 2 fil-vinduer: emelfm og bsc

> Skal jeg hurtigst muligt installere en firewall og et antivirusprogram?
> Linux skulle ikke være så udsat som Windows, har jeg set et sted.

antivirus findes til linux, men mest beregnet til mail og filservere
hvor der er windows PC'ere involveret.
firewall kan installeres, men sidder du kun tilsluttet via LAN og
en router med NAT, er der ikke så stort brug for det.
vigtigere er ikke at åbne for services der ikke er behov for.

Derudover undgå så vidt muligt at køre programmer som "root" (administrator)
andet end til opsætning, men her vil ubuntu normalt bede om
dit password efter behov. Som standard er der ikke password
på root brugeren i Ubuntu.

> Nu skal jeg så finde nogle programmer, men det er meget forvirrende. Der er
> åbenbart mange Linux-versioner, så Linux er vist ikke bare Linux, eller
> hvad?

Gå ind i system->Administration->Synpatic-pakkemanager
her kan du vælge mange programmer.
Normalt skan man i ubuntu sjældent hente filer andre steder fra og
selv bøvle med vanskelig installation fra måske tvivlsomme websteder.

Se evt. også på http://ubuntudanmark.dk/
der er en del guides og hjælp.

> [...]
> installere pakken alligevel? Jeg turde ikke andet end at svare nej, så nu
> ligger filen bare og afventer. Hvad er en softwarekanal?

Måske der menes via synpatic pakkemanager.
Altid først checke om ikke programmet findes via ubuntu repositories
(= softwarekanaler, kilder, arkiver,... ?)
(jeg kan bedst lide de engelske udtryk, danske oversættelser kan være forvirrende....)

Pan er i øvrigt med i ubuntu.
Som standard er ikke alle repositories/softwarekilde medtaget.
I synaptic kan du under Indstillinger->Arkiver i ubuntu software
sætte flueben ved main, universe, restricted og multiverse.

Main er dem fra Canonical (Ubutu).

Universe er fra ubuntu-community (frivillige)

Restricted er hvis man vil anvende specielle drivere fra f.eks. producent, men
hvor driver ikke er opensource

Multiverse er hvor det ikke nødvendigvis er opensource, eller andre (juridiske)
begrænsninger i anvendelse af programmerne.

> Skal programmer være skrevet lige bræcist til Ubuntu. Der er også noget der
> hedder Debian, men er de indbyrdes kompatible?

til dels, hvis det er korrekte versioner.
Nu findes Ubuntu jo til både 32 bit og 64 bit intel kompatibel cpu,
og forskellige ældre ubuntu versioner .
Og Debian findes til en masse andre CPU'ere, så det nytter jo ikke
noget med at installere et binært program til PowerPC-CPU på intel CPU...

> På Pan-siden er der under download en 64 bit, som ikke er aktuel for mig,
> mn hvad betyder det, nårder ved den anden udgave står:
> Pan Ubuntu (Breezy, Dapper and Edgy). Er det forskellige varianter?

forskellige ældre/nyere ubuntu versioner,
Hver ny ubuntu navngives, nuværende 9,04 hedder "Jaunty Jackalope"
https://wiki.ubuntu.com/Releases

Der kan være forskel i de biblioteksfiler
programmerne afhænger af (i stil med windows DLL), så derfor kan
det være vigtigt med version hvis man henter programmer andre steder fra.

> Fint med lidt anarki, men efter et langt liv med Windows, kan det være
> svært at vænne sig til den nye kultur

Det er netop ikke anarki, windows er anarki hvor du henter programmer
fra alle mulige steder, og installerer og håber på det bedste at det
ikke er spyware, adware, virusbefængt, og selv overvåge om der
er sikkerhedsopdateringer til programmerne.

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 23-05-09 13:30

Kurt Hansen wrote:

> [...]
>
> Skal jeg hurtigst muligt installere en firewall og et antivirusprogram?
> Linux skulle ikke være så udsat som Windows, har jeg set et sted.

Der er sikkert installeret en firewall i WUBI.
Firewall installation er som regel default i linux-distributionerne.
Ubuntu firewall (UFW) omtales her:
https://wiki.ubuntu.com/UbuntuFirewall
Citat:
Ubuntu 8.04 LTS introduced ufw, and it is available by default in all
Ubuntu installations after 8.04 LTS.

Linux er et multiuser system med et mere effektivt fil-rettigheds-system
end Windows attributes, og er derfor ikke udsat for virus.
Virusangreb er nok ikke totalt umuligt, men skadevirkningen vil være
meget begrænset.
Læs om linux file permisions her.
http://www.cyberciti.biz/faq/how-linux-file-permissions-work/

Linux er som sagt et multiuser-system. Hver user har sit eget password.
Systemadministrationen sker gennem en 'superuser' (root). Selvom alle
brugere kan logge på som root, er det noget man kun gør undtagelsevis.
Man har af og til brug for root-rettighedder, men så benyttes kommandoen
sudo. sudo logger ikke ind som root, men forlanger brugerens eget password.
Ved installation af programmer beder installations-systemet om
rootpasword, men logger ind som root.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 23-05-09 10:07

On Sat, 23 May 2009 09:32:35 +0200, Kurt wrote:

> Tak for indledende råd. Jeg har nu installeret 9.04 og det gik glat. Og jeg
> var straks på nettet; enten har den selv opdaget kablet, eller også har den
> lånt noget fra min Windowsinstallation.

Den har selv opdaget netkort og kabel. (Der plejer at være lille
Networkmanager ikon oppe til højre i din menubar (panel)).

> Brugerfladen virker tiltalende, men ved første øjekast kan jeg ikke finde
> en stifinder, så hvordan browser jeg rundt på harddiskene?

Du har en række valgmuligheder under andet menupunkt, "Places", som du
kan starte fra. Programmet der tager sig af mapper (og ikoner på
desktoppen) hedder Nautilus.

> Skal jeg hurtigst muligt installere en firewall og et antivirusprogram?

Det er typisk ikke nødvendigt at gøre noget ekstra.

> Nu skal jeg så finde nogle programmer, men det er meget forvirrende. Der er
> åbenbart mange Linux-versioner, så Linux er vist ikke bare Linux, eller
> hvad?

Linux er faktisk kun kernen, selvom de fleste kalder "hele pakken" for
Linux (den pernittengrynede term er "Linux distribution", eller hvis man
virkelig skal gøre det kompliceret "GNU/Linux distribution").

Og ja, der findes mange forskellige distributioner. En af de rare ting
er at de forskellige distributioner laver pakker af masser af
programmer, som passer direkte ind i distributionen, så det er meget
nemt at installere.

I Ubuntu kan du finde Synaptic i menuerne, men der er også et (endnu)
simplere interface til at installere programmer med, så vidt jeg husker.

Pan er pakket til Ubuntu, så installér via Pakkeinstallering eller
Synaptic, så passer programmet, og afhængigheder, til præcis den Ubuntu
du har installeret.

Du kan såmænd også gøre det direkte fra en kommandolinie (terminal):

$ sudo aptitude install pan

At installere direkte fra et programs hjemmeside er typisk "sidste
udvej" når man kører Linux.

[...]

> Skal programmer være skrevet lige bræcist til Ubuntu. Der er også
> noget der hedder Debian, men er de indbyrdes kompatible?

Ubuntu er afledt af Debian, så de har en masse til fælles. Derfor kommer
man alligevel ud i færrest problemer ved at installere via
pakkesystemet, og dermed pakker der "passer til" den distribution man kører.

> På Pan-siden er der under download en 64 bit, som ikke er aktuel for mig,
> mn hvad betyder det, nårder ved den anden udgave står:
> Pan Ubuntu (Breezy, Dapper and Edgy). Er det forskellige varianter?

Det er kælenavne for de forskellige versioner af Ubuntu:

Breezy Badger er 5.10 (år.måned)
Dapper Drake er 6.06
Edgy Eft er 6.10

- http://en.wikipedia.org/wiki/Ubuntu#Releases

Så det er nogle gamle pakker de har liggende der. Du kan se her, at der
er en pan-pakke i Ubuntu 9.04 (Jaunty):

* http://packages.ubuntu.com/jaunty/pan

Så du kan nemt installere den via pakkesystemet, som nævnt ovenfor. (Lad
være med at download'e den i hånden fra linket, det giver bare besvær).

> Fint med lidt anarki, men efter et langt liv med Windows, kan det være
> svært at vænne sig til den nye kultur

Bare rolig, når nogen nævner hvor mange udgaver af Vista der findes og
hvad de er til, så er jeg også ved at falde ned af stolen.

Mvh.

Adam

--
"Money always takes the place of life" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk