Kubuntu 9.04 / Thunderbird -- webbank
Fra : Bjarne Jensen

Dato : 20-05-09 12:32

Jeg har lige opdateret til 9.04 og Thunderbird 3.x og pist væk var min
adgang til netbank (Ringkjøbing Bank) - jeg får konstant at vide, at
"oplysningerne er forældet" men i XP+IE funger bemeldte oplysninger OK.

Er der nogen....???

/Bjarne

Fra : Peter Mogensen

Dato : 20-05-09 12:47

Bjarne Jensen wrote:
> Jeg har lige opdateret til 9.04 og Thunderbird 3.x og pist væk var min
> adgang til netbank (Ringkjøbing Bank) - jeg får konstant at vide, at
> "oplysningerne er forældet" men i XP+IE funger bemeldte oplysninger OK.

Hvad har Thunderbird med din netbank at gøre.?
"riba" bruger BEC's netbank, (i fald andre har oplevet noget lignende).

Hvad er det, der siger "oplysningerne er forældet"?

Fra : Bjarne Jensen

Dato : 20-05-09 16:41

Ach - nej sæ'følig - det var Firefox jeg mente

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-05-09 17:44

Bjarne Jensen skrev:
> Jeg har lige opdateret til 9.04 og Thunderbird 3.x og pist væk var min
> adgang til netbank (Ringkjøbing Bank) - jeg får konstant at vide, at
> "oplysningerne er forældet" men i XP+IE funger bemeldte oplysninger OK.

Kan du fortælle mere om, hvilke oplysninger der er
forældede, og hvornår i processen du får beskeden?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Ubuntu-guide for begyndere og uøvede:

Fra : Bjarne Jensen

Dato : 20-05-09 20:06

Kim Ludvigsen skrev:
> Kan du fortælle mere om, hvilke oplysninger der er forældede, og hvornår
> i processen du får beskeden?

Ja : det mest almindelige er, at Firefox fryser/går helt død - når den
begynder at loade den applet som kommer fra BEC.

På en god dag kommer jeg frem til login siden men nu kan den ikke
længere huske mit bruger nummer.

Når jeg har tastet brugernummer ind og ticket "jeg har brugt webbank
før", kommer den næste side op med "Siden kan ikke vises, fordi
oplysningerne er forældede".

Ifg "hjælp" er det / kan det være et tegn på, at forbindelsen til
serveren er afbrudt eller, at sessionen er udlæbet og man skal
justere sessionstiden....

Jeg har forsøgt, at bruge linket til "fast forbindelse til serveren" men
det har ingen effekt.

Jeg har Kubuntu 9.04 / Firefox kørende på 2 forskellige putere og
oplevelsen er identisk.

/Bjarne

Fra : Peter Mogensen

Dato : 20-05-09 20:34

Bjarne Jensen wrote:

> [...]
> begynder at loade den applet som kommer fra BEC.
>
> På en god dag kommer jeg frem til login siden men nu kan den ikke

Dit brugernummer bliver du spurgt om før den loader login-applet.
Det "husker" firefox som den husker alle mulige andre input-felter.
Så det har vist ikke noget med BEC at gøre.

Har du prøvet at tømme din cache ?

Fra : Bjarne Jensen

Dato : 20-05-09 22:30

Peter Mogensen skrev:
> Har du prøvet at tømme din cache ?

ja, nu har jeg men der er no joy

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-05-09 20:40

Bjarne Jensen skrev:

> Ja : det mest almindelige er, at Firefox fryser/går helt død - når den
> begynder at loade den applet som kommer fra BEC.

Har du prøvet bankens tjekside for at se, om Java osv. er ok
i henhold til bankens krav?
https://webbankhelp.prod.bec.dk/webbankhelp/WebbankHelp.nsf/frmwebbanktjekpc?OpenForm&fromurl=https://web5.prod.bec.dk&banknr=00005
Samme link i kort form, hvis ovenstående ikke virker:
http://tinyurl.com/q7obtn

> På en god dag kommer jeg frem til login siden men nu kan den ikke
> længere huske mit bruger nummer.

Det problem har jeg også haft i en BEC-bank. Og det er
åbenbart et kendt problem, siden din bank selv nævner det på
log-in-siden.

> Når jeg har tastet brugernummer ind og ticket "jeg har brugt webbank før", kommer den næste
> side op med "Siden kan ikke vises, fordi oplysningerne er forældede".

Du kan evt. prøve at spørge med de samme oplysninger som her
i MozillaDanmarks forum:
http://forum.mozilladanmark.dk/viewforum.php?f=1

Så vidt jeg ved, bruger en af de erfarne supportere derovre
selv Firefox og Linux til en BEC-bank.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Ubuntu for begyndere:

Fra : none

Dato : 20-05-09 22:10

Kim Ludvigsen wrote:
> [...]

Jeg kender ikke BEC, men Sparekassernes netbank. Jeg har oplevet at
Firefox går kold når jeg forsøgt at loade java-koden, som netbanken
består af. En mange, lange forskellige undersøgelser fandt jeg at
Adblock+ extension til Firefox var synderen, men jeg har efterfølgende
fundet ud af at der måske er andre extensions, som har samme problem i
følge adblock+ udvikleren hos hvem jeg har dumpet en fejlmelding.

Nu har jeg fundet en alternativ adblocker og kan nu altid komme på men
netbank. Adblocker 0.6.4 - den en noget mindre velsmurt end Adblock+,
men man kan selv tilføje sites, dybt ned i dens kode - hvis man tør

System: Fedora 10, KDE alt i friskeste opdatering
Firefox også i den friskeste udgave Fedora gir mig.
Java er en Sun java, relativ ny, jeg har installeret, da openjava (eller
hvad det lige er den hedder) ikke fungerer.

/Klaus

Fra : Bjarne Jensen

Dato : 21-05-09 08:15

Nu har jeg ikke haft en ad-blocker så lige den kan det ikke være. Men
jeg har iøvrigt lige fjernet samtlige plugins ( undtagen Java(TM)
Plug-in 1.6.0_13-bo3 ) uden at det ændrede noget.

Fra : Bjarne Jensen

Dato : 20-05-09 23:15

Kim Ludvigsen skrev:
> Har du prøvet bankens tjekside for at se, om Java osv. er ok i henhold
> [...]

Ja, jeg bruger Linux og Firefox og "systemet kan ikke forventes at
fungere optimalt..."

Vi tager en kigger - tak.

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 21-05-09 20:52

Bjarne Jensen wrote:

> Ja, jeg bruger Linux og Firefox og "systemet kan ikke forventes at
> fungere optimalt..."

> Vi tager en kigger - tak.

Rygterne vil (sagde BEC's support da jeg pev for et stykke tid siden).
At der er blevet sat noget ny kode i deres applet der bruger noget
java-3D snavs og det ikke har det ret godt med linux.

Jeg har bidt i det sure æble og smidt en xp i en virtuelbox til når jeg
skal netbanke (I firefox og med samme sun java som jeg bruger på min linux).

/Magnus

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 21-05-09 20:53

Magnus Pedersen wrote:

> [...]
>
> Jeg har bidt i det sure æble og smidt en xp i en virtuelbox til når jeg
> skal netbanke (I firefox og med samme sun java som jeg bruger på min

Forøvrigt virkede det med OS versionen af suns java på linux...

Fra : Peter Mogensen

Dato : 21-05-09 20:55

Magnus Pedersen wrote:
> Rygterne vil (sagde BEC's support da jeg pev for et stykke tid siden).
> At der er blevet sat noget ny kode i deres applet der bruger noget
> java-3D snavs og det ikke har det ret godt med linux.

Hvis det er sandt, så er det godtnok det mest tåbelige jeg længe har hørt.

> Jeg har bidt i det sure æble og smidt en xp i en virtuelbox til når jeg
> skal netbanke (I firefox og med samme sun java som jeg bruger på min
> linux).

Jeg har ingen problemer med BEC's applet på Ubuntu. Men får jeg det
p.g.a. ovenstående, så vil jeg nok alvorligt overveje om jeg har tillid
til deres udviklere nok til at bruge deres (net)bank.

/Peter

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 22-05-09 08:36

Peter Mogensen wrote:

> [...]
> p.g.a. ovenstående, så vil jeg nok alvorligt overveje om jeg har tillid
> til deres udviklere nok til at bruge deres (net)bank.

Mail til mig fra IT-Service, BEC:

Det du oplever med at den fryser er, som du selv har opdaget, en fejl
der opstår på visse maskiner efter opdatering til java 6u12, i en del
tilfælde har fejlen at gøre med det nye javaplugin der blev introduceret
efter 6u10, dette plugin bruger bl.a. 3d acceleration, og på visse
grafikkort med visse drivere kan det nye plugin altså give problemer,
men du er den første der har meldt en sådan fejl på en linuxdistro.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 22-05-09 21:12

Magnus Pedersen wrote:
> [...]
[...]
> [...]
> grafikkort med visse drivere kan det nye plugin altså give problemer,
> men du er den første der har meldt en sådan fejl på en linuxdistro.

Godt så - men så er det jo heller ikke deres Applet, der bruger 3D-kode.
Så er det en fejl i dit Java plugin til browseren.

/Peter

Fra : Kent Friis

Dato : 24-05-09 00:36

Den Wed, 20 May 2009 21:06:14 +0200 skrev Bjarne Jensen:
> [...]
>
> Ifg "hjælp" er det / kan det være et tegn på, at forbindelsen til
> serveren er afbrudt eller, at sessionen er udlæbet og man skal

Prøv lige at checke computerens ur. Nogen ting er kun gyldige i en
bestemt periode, hvis din computer tror den periode er udløbet, vil
du få fejl der minder om ovenstående.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 20-05-09 22:14

On Wed, 20 May 2009 23:10:24 +0200
none <""klaus\"@(none)"> wrote:

>undersøgelser fandt jeg at Adblock+ extension til Firefox var synderen, men jeg har >efterfølgende fundet ud af at der måske er andre extensions, som har samme problem i >følge adblock+ udvikleren hos hvem jeg har dumpet en fejlmelding.

noscript plugin giver også problemer. Firebug kan muligvis også være
årsag til problemer.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Jesper Lund

Dato : 20-05-09 22:39

none wrote:

> [...]
> netbank. Adblocker 0.6.4 - den en noget mindre velsmurt end Adblock+,
> men man kan selv tilføje sites, dybt ned i dens kode - hvis man tør

Var det ikke nemmere at deaktivere AdblockPlus for din netbanks webside?
Jeg har selv været nødt til at gøre dette med Nykredit netbank. Det
gælder både Firefox på Linux og Windoze.

--
Jesper Lund

Fra : none

Dato : 24-05-09 16:27

Bjarne Jensen skrev:
> [...]
> adgang til netbank (Ringkjøbing Bank) - jeg får konstant at vide, at
> "oplysningerne er forældet" men i XP+IE funger bemeldte oplysninger OK.

Havde et lignende problem med Firefox (Ubuntu 9.04), der blev løst med at:
I Rediger->Preferencer->Avanceret->Generelt->"Advar mig når sider
forsøger at viderestille eller genindlæse siden" slåes fra.

Har tilgengæld også et problem med: "Cirkulær omdirrigeringsløkke:
Firefox har opdaget at serveren henviser forespørgelsen for denne
adresse på en måde så den aldrig vil blive færdig.", som får firefox til
at blokere, hvilket ikke sker i andre browsere (ex. SeaMonkey). Den har
jeg ikke fået løst. Bud?

Mvh Bo

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 24-05-09 16:32

none skrev:

> Har tilgengæld også et problem med: "Cirkulær omdirrigeringsløkke:
> Firefox har opdaget at serveren henviser forespørgelsen for denne
> adresse på en måde så den aldrig vil blive færdig.",

Prøv at slette dine cookies til den hjemmeside, som udløser
fejlen.

Fra : Bjarne Jensen

Dato : 25-05-09 08:03

Something is rotten.... nu virker min webbank igen på den ene puter men
ikke på den anden ...

/Bjarne