Backup og ny Ubuntu 9.04
Fra : kkgdoobie@gmail.com

Dato : 07-05-09 01:57

Har Ubuntu kørende med flere opgraderinger i sig og vil nu gerne smide
en ny ren 9.04 ind. Hvad skal jeg være opmærksom på i forbindelse med
backup fra det gamle system inden det køre der ud af?

Fra : Frank Damgaard

Dato : 07-05-09 14:34

kkgdoobie@gmail.com skrev:
> Har Ubuntu kørende med flere opgraderinger i sig og vil nu gerne smide
> en ny ren 9.04 ind. Hvad skal jeg være opmærksom på i forbindelse med
> backup fra det gamle system inden det køre der ud af?

jeg plejer at gemme min /home partition for en sikkerheds skyld.
og så installerer i / og huske at oprette brugere med samme navn og UID.

Skal desktop nyinitialiseres så kan man for hver bruger slette passende
system/skjulte directories i /home/USER/ :

rm -rf .gnome .gnome2 .gconf .gconfd .metacity

(du kan altid hente dem igen fra din backup hvis du fortryder)

Du skal så også finde ud af hvilke pakker du vil have installeret
ud over standardpakkerne.
Men så får du også en ny installation uden alle gamle pakkevalg :)

men er det et problem at der er opgraderet?
min hjemmeserver er en Debian 0.9 (ca. 1996) der har været opgraderet lige siden....
og min ubuntu på laptop har kun været opgraderet siden ubuntu røg på den for 3 år siden.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 07-05-09 14:49

Frank Damgaard wrote:
> [...]
>
> rm -rf .gnome .gnome2 .gconf .gconfd .metacity
>
> (du kan altid hente dem igen fra din backup hvis du fortryder)

Og det gør man nok, hvis man ikke lige kigger på det, for der er en del
applicationer, der gemmer ting i .gnome2

Fra : Frank Damgaard

Dato : 07-05-09 16:00

Peter Mogensen skrev:

> Og det gør man nok, hvis man ikke lige kigger på det, for der er en del
> applicationer, der gemmer ting i .gnome2

Nen spørgeren var ikke så præcis om hvorfor han ville lave nyinstallation,
nogle brugere tror at når dekstop kokser så er det installationen der
er problemet, og så hjælper nyinstallation...

Og jeg plejer nu kun at bruge denne "desktop removal" som sidste udvej
hvis desktop ikke starter op.
Der var en gang nogle opgraderinger hvor det er gået helt i fisk på desktop ....

Egentlig burde det ikke være nødvendigt at pille i /home/ blot for
at nyinstallere system (uden desktop).
Jeg har med held flyttet /home/ til en anden PC hvor jeg installerede
ubuntu og det kørte fint derfra uden problemer.