pkg-config kan ikke finde pakken "atk"
Fra : Kenneth Brun Nielsen

Dato : 06-05-09 06:13

Jeg forsøger at installere gtk+-2.4.14 på min RHEL4 maskine.

Jeg får dog problemer relateret til pakken "atk" (i samspil med pkg-
config). Se nedenfor output af ./configuration for gtk+-2.4.12

"
checking for glib-2.0 >= 2.4.0 atk >= 1.0.1 pango >= 1.4.0...
Package atk was not found in the pkg-config search path. Perhaps you
should add the directory containing `atk.pc' to the PKG_CONFIG_PATH
environment variable No package 'atk' found
configure: error: Library requirements (glib-2.0 >= 2.4.0 atk >=
1.0.1 pango >= 1.4.0) not met; consider adjusting the
PKG_CONFIG_PATH environment variable if your libraries are in a
nonstandard prefix so pkg-config can find them.
"

Jeg forstår godt fejlbeskeden, men undrer mig over at den påstår at
"atk" ikke er installeret, idet:
$ rpm -qa | grep atk
atk-1.8.0-2

Nogen løsningsforslag?

/Kenneth

Fra : Peter Makholm

Dato : 06-05-09 14:02

Kenneth Brun Nielsen <kenneth.brun.nielsen@googlemail.com> writes:

> Jeg forstår godt fejlbeskeden, men undrer mig over at den påstår at
> "atk" ikke er installeret, idet:
> $ rpm -qa | grep atk
> atk-1.8.0-2

Mon ikke du skal have fat i den pakke der hedder atk-devel (eller
lignende) når du skal oversætte ting. Dt er nok der .pc-filen og alle
mulige andre nødvendige filer for at oversætte programmer ligger.

//Makholm

Fra : Tom G. Christensen

Dato : 07-05-09 15:28

Kenneth Brun Nielsen wrote:
> Jeg forsøger at installere gtk+-2.4.14 på min RHEL4 maskine.

Hvorfor ikke bruge den gtk+-2.4.13 pakke der følger med?
$ rpm -q gtk2
gtk2-2.4.13-24.el4

-tgc