logwatch
Fra : Ukendt

Dato : 03-05-09 21:31

Hi Alle

Logwatch kører en gang i døgnet fra cron, og sender en mail til root
med en rapport. Det er udemærket, men når man har 50-60 servere så er
det mange mail at modtage.

Er der nogen der kender en måde at lave en central LogWatch server?

Mvh
Greg

Fra : Kent Friis

Dato : 04-05-09 19:12

Den Sun, 03 May 2009 22:31:22 +0200 skrev mickeymouse:
> [...]
> det mange mail at modtage.
>
> Er der nogen der kender en måde at lave en central LogWatch server?

Hvad med en central syslog-server, og så køre logwatch derpå?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Ukendt

Dato : 04-05-09 20:01

Tak Kent for det hurtige svar.

Det er en mulighed, men hvis man benytter logwatch på den centrale
syslog server, så afføder det 2 sprg:

- Hvordan får du informationer om disk forbrug over i syslog?
- Hvilken switch skal sættes i logwatch, så den kan se forskel på
oprindelsene af en syslog besked?

BR
Greg

Fra : Kent Friis

Dato : 04-05-09 20:14

Den Mon, 04 May 2009 21:00:39 +0200 skrev mickeymouse:
> [...]
>
> - Hvordan får du informationer om disk forbrug over i syslog?
> - Hvilken switch skal sættes i logwatch, så den kan se forskel på

Pas.

En anden mulighed er at lade logwatch sende mails'ne til et
script via /etc/aliases, og sende en samlet mail videre. Det kan
ikke kræve mange linjer shell-script.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 05-05-09 20:20

mickeymouse wrote in news:cmeuv45u6ni7cl3nha9a7acli15npoaujj@4ax.com:

> Det er en mulighed, men hvis man benytter logwatch på den centrale
> syslog server, så afføder det 2 sprg:
>
> - Hvordan får du informationer om disk forbrug over i syslog?

Pas - men jeg vil gerne vide det

> - Hvilken switch skal sættes i logwatch, så den kan se forskel på
> oprindelsene af en syslog besked?

--splithosts virker (jeg har den i /etc/cron.daily/00logwatch på en ubuntu)

Mvsh. Ænkå (DDS' Internetgruppe)

Fra : Niels Baggesen

Dato : 07-05-09 06:30

Niels Kristian Jensen <nkj@internetdytgruppen.dk> wrote:

> Pas - men jeg vil gerne vide det

Hvorfor egentlig? Var det ikke bedre at køre en regulær overvågning af
diskplads som både kan tegne en graf over udviklingen og sende dig en
mail når det er noget du skal forholde dig til?

MRTG med et defineret threshold skulle være nok.

Jeg er en modstander af automatisk genererede mails man IKKE skal
forholde sig til. Det gør bare at man overser dem man SKAL forholde
sig til.

/Niels

--
Niels Baggesen -- @home -- Århus -- Denmark -- niels@baggesen.net
The purpose of computing is insight, not numbers -- R W Hamming