Hvordan laver man .deb pakker?
Fra : Morten P

Dato : 03-05-09 05:43

Jeg sidder og skriver på et program på Ubuntu hvor jeg gerne ville kunne
bygge debian pakker ud af.

De skal have et versionsnumer, e.g. fra changelog (dch) så man kan
identficere dem og opgradere når der er behov.

Men hvilke(n) kommando bruger man til at lave dem?

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 03-05-09 10:10

Morten P wrote:
> [...]
> identficere dem og opgradere når der er behov.
>
> Men hvilke(n) kommando bruger man til at lave dem?

http://www.debian.org/doc/maint-guide/ch-build.en.html
Debian New Maintainers' Guide
Chapter 6 - Building the package

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 03-05-09 10:23

Jørgen Heesche wrote:

> http://www.debian.org/doc/maint-guide/ch-build.en.html
> Debian New Maintainers' Guide
> Chapter 6 - Building the package

Her et andet link til emnet:
http://www.qandr.org/quentin/writings/debscons
Building Debian/Ubuntu packages using SCons

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 03-05-09 10:13

Morten P wrote:
> [...]
> identficere dem og opgradere når der er behov.
>
> Men hvilke(n) kommando bruger man til at lave dem?

Her er lidt inspiration. Jeg havde meget glæde af den guide da jeg
skulle prøve at lave debs første gang.

http://www.debian.org/doc/maint-guide/

/Magnus

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 03-05-09 11:38

On Sun, 3 May 2009 06:42:51 +0200, Morten wrote:

> [...]

> identficere dem og opgradere når der er behov.

> Men hvilke(n) kommando bruger man til at lave dem?

dh_make kan hjælpe med at lave en "skelet"-debian/ mappe - når du har
rettet changelog, control, rules og evt. Makefile eller lignende (så der
installeres til $DESTDIR) til, kan du bygge pakken med dpkg-buildpackage.

Den lange udgave findes i Debian New Maintainers guide og i en masse
tutorials

Mvh.

--
"It's also now officially a GNU project, so it's not Adam Sjøgren
going anywhere any time soon." asjo@koldfront.dk

Fra : Sune Vuorela

Dato : 04-05-09 07:26

On 2009-05-03, Jørgen Heesche <heesche@webspeed.dk> wrote:
> Her et andet link til emnet:
> http://www.qandr.org/quentin/writings/debscons
> Building Debian/Ubuntu packages using SCons

Hvor i alverden kom SCons ind i billedet henne?

(og folk der overvejer at bruge SCons til noget skal helst genoverveje
det og tage et kig på cmake eller autotools)

/Sune

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 04-05-09 17:39

On Mon, 4 May 2009 06:25:46 +0000 (UTC)
Sune Vuorela <nospam@vuorela.dk> wrote:

> (og folk der overvejer at bruge SCons til noget skal helst genoverveje
> det og tage et kig på cmake eller autotools)
Er SCons overhovedet understøttet af dh_utils?

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen