Lille linuxmaskine med lavt strømforbrug?
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-05-09 19:14

Jeg kom til at tænke på:

Jeg er egentlig interesseret i en lille Linuxserver der kan stå og passe
sig selv uden jeg behøver bekymre mig om den og hvor CPUen ikke er
vigtigt - hverken arkitektur eller hastighed da den ikke skal afspille
film, men den skal have USB porte.

Jeg har tidligere kigget på en lille router, men den lykkedes det mig at
svitse af. Er der nogen der har gode forslag?

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 01-05-09 19:21

> Jeg har tidligere kigget på en lille router, men den lykkedes det mig at
> svitse af. Er der nogen der har gode forslag?

Jeg er lidt forelsket i
http://www.globalscaletechnologies.com/p-22-sheevaplug-dev-kit.aspx

--
Allan Willems Joergensen, OnDemand: http://www.nowhere.dk

"One lump or two?" asked Mary sweetly.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-05-09 20:07

Allan Willems Joergensen skrev:

> Jeg er lidt forelsket i
> http://www.globalscaletechnologies.com/p-22-sheevaplug-dev-kit.aspx

Nuttet, men jeg synes den ser ret meget ud som om den bedst kan lide at
bo i USA. Foretrækker en der kan bestilles :)

Kunne jeg hacke min Airport Express, havde jeg nok gjort det som det
næste :)

Fra : Christian Laursen

Dato : 01-05-09 19:22

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> [...]
>
> Jeg har tidligere kigget på en lille router, men den lykkedes det mig at
> svitse af. Er der nogen der har gode forslag?

PC Engines har nogle stykker:
http://www.pcengines.ch/alix.htm

Hos fx. interprojekt er de også til at betale sig fra.
http://www.interprojekt.com.pl/alix-boards-c-71.html

En lille router er nok billigere, men knap så fleksibel.

--
Christian Laursen

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 01-05-09 20:57

"Thorbjørn Ravn Andersen" <> skrev i meddelelsen ...
> [...]
>
> Jeg har tidligere kigget på en lille router, men den lykkedes det mig at
> svitse af. Er der nogen der har gode forslag?

Hvad med sådan en?
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=497233&searchArea=products&Soegeord=asus+eee
Der er vist knas med netværket. Jonas har ikke fået scar på hans spørgsmål.

HP har også sådan en dims på bedding.

mvh
Henning

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-05-09 21:06

Henning Præstegaard skrev:

> Hvad med sådan en?
> http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=497233&searchArea=products&Soegeord=asus+eee

Nuttet men lidt for dyr. Jeg vil helst holde mig under 1000 kroner.
Det gør ikke spor det er en brugt, men det skal være i kabinet - jeg er
ikke fristet af at have bundkort flydende i tøjskabet :)

Fra : Jonas Bo Jalling

Dato : 02-05-09 05:44

Henning Præstegaard skrev:

> [...]
>
> Der er vist knas med netværket. Jonas har ikke fået scar på hans spørgsmål.

Hej Henning,

Der er ikke knas. Det var ikke et spørgsmål, men en løsning på
problemet. Nu kører den ganske fint.

Mvh Jonas

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 02-05-09 06:34

"Jonas Bo Jalling" <> skrev i meddelelsen ...

> Der er ikke knas. Det var ikke et spørgsmål, men en løsning på problemet.
> Nu kører den ganske fint.

DOH. Kunne bare huske at der var noget og så kun på emnefeltet
og læste ikke meddelsen inden jeg skrev mit stykke.

mvh
Henning

Fra : Brian Lassen

Dato : 01-05-09 21:11

Jeg har en lille server som bruger meget lidt strøm, men stadig er
kraftig:

Intel atom 330 bundkort, bruger meget lidt strøm
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?
ID=505417&searchArea=products&Soegeord=atom+330

WD Caviar Green
http://www.wdc.com/en/products/products.asp?driveid=576

os:
ubuntu server

eBox
http://ebox-platform.com/

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 01-05-09 21:30

> Nuttet, men jeg synes den ser ret meget ud som om den bedst kan lide at
> bo i USA. Foretrækker en der kan bestilles :)

GlobalScale sender i hele verden (omkring $37 til .dk).

Selve boksen kan køre på både 110 og 220V - Stikket kan klares med
http://dealextreme.com/details.dx/sku.3529

Det hele er selvfølgelig bare baseret på hvad jeg har læst, jeg har ikke
rent faktisk købt en endnu :)

Allan Willems Joergensen, OnDemand: http://www.nowhere.dk

"He looks like a tall elf" -- Crow T. Robot

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-05-09 21:41

> [...]
> http://dealextreme.com/details.dx/sku.3529
>
> Det hele er selvfølgelig bare baseret på hvad jeg har læst, jeg har ikke

Kan du ikke lige gøre det og så fortælle hvad du finder ud af :D

Men det gør jo priserne overkommelige. Dimser skal helst være til at
have med at gøre :)

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 01-05-09 21:35

On 01 May 2009 20:11:08 GMT
Brian Lassen <sanmann@fjern.dette.desertstorm.dk> wrote:

> Intel atom 330 bundkort, bruger meget lidt strøm
> http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?
> ID=505417&searchArea=products&Soegeord=atom+330

Jeg har en sådan stående. Kører XEN i bunden (Debian Lenny), og ovenpå 2
domU også med Debian Lenny. Fungerer aldeles perfekt, og har reduceret
min el-regning i forhold til min gamle server med ~1000 kr.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Sune Vuorela

Dato : 01-05-09 22:28

On 2009-05-01, Allan Willems Joergensen <allan@nowhere.dk> wrote:

> GlobalScale sender i hele verden (omkring $37 til .dk).
>
> Selve boksen kan køre på både 110 og 220V - Stikket kan klares med
> http://dealextreme.com/details.dx/sku.3529

Stikket kan afmonteres og der er et normalt 8-apperatstik inde bag ved.
Har jeg hørt.

/Sune
- som også skal til at bestille en.

Fra : Jesper Lund

Dato : 02-05-09 00:53

Stampe wrote:

> Er der nogle der kender et board magen til bare med to netkort? Jeg har
> en MEGET gammel kasse stående der kører IpCop firewall

Se her
<http://linitx.com/>

Der er flere mini-ITX mobos med 2 netkort. En anden mulighed er ALIX hvis
du ikke har brug for harddisk men kan nøjes med bootable CF. Til en
firewall er ALIX nok det mest oplagte.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 02-05-09 01:10

Brian Lassen wrote:

> [...]
>
> Intel atom 330 bundkort, bruger meget lidt strøm
> http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?
> ID=505417&searchArea=products&Soegeord=atom+330

Har du målt strømforbruget? Intel Atom bruger meget lidt strøm, men visse
Atom chipsets sluger til gengæld en del strøm.

Jeg har en VIA C7 1.2 GHz server med samme disk (WD Caviar Green, godt
nok 1 TB). Den bruger 26W.

--
Jesper Lund

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 02-05-09 07:38

Stampe <ask@SLET> wrote:

> Er der nogle der kender et board magen til bare med to netkort? Jeg har en
> MEGET gammel kasse stående der kører IpCop firewall

Jeg overvejede det samme - Eftersom min nuværende maskine har
forbindelse ud til verden gennem et USB->ethernet-kort tror jeg ikke det
giver nogle problemer.

Allan Willems Joergensen, OnDemand: http://www.nowhere.dk

"Our invention exchange today is...you!"

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 02-05-09 08:53

On Sat, 2 May 2009 01:11:41 +0200
"Stampe" <ask@ SLET ask-service.dk> wrote:

> Er der nogle der kender et board magen til bare med to netkort? Jeg har en MEGET gammel kasse stående der kører IpCop firewall
Der finde en PCI sokkel på boardet. Heri kan du jo blot montere et
ekstra netkort.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Stig Johansen

Dato : 02-05-09 09:56

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

Afhængig af dit behov, så..

> [...]
> sig selv uden jeg behøver bekymre mig om den og hvor CPUen ikke er
> vigtigt - hverken arkitektur eller hastighed da den ikke skal afspille

Kig på TTYLinux.

Stig Johansen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-05-09 10:56

Stig Johansen skrev:
> Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
>
> Afhængig af dit behov, så..

> Kig på TTYLinux.

Nuttet, men der følger vist ikke hardware med :) Det ser også ud til de
er ved at miste fokus hvis de vil portere til ARM og andre.

Fra : Per Jørgensen

Dato : 02-05-09 13:57

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Nuttet, men der følger vist ikke hardware med :) Det ser også ud til de
> er ved at miste fokus hvis de vil portere til ARM og andre.

Jeg bruger en NSLU2 - med debian installeret - dog kun 1NIC i.
http://www.linuxin.dk/node/276
Som backup server mm

Omkring det at bygge en firewall med IPcop - var en Soekris ikke en
mulighed ?
Den har endda og USB port mm. Men lidt over budgettet!
http://www.soekris.com/net5501.htm
Men dælme en fed maskine.
Jeg har dog en net4801+LAN1641 - som kører kanon med Debian og eget
script af IPtables til håndtering af 4 individuelle netværk!

Per

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 02-05-09 14:11

On Sat, 02 May 2009 14:56:36 +0200
Per Jørgensen <archlinux@address.invalid> wrote:

> Omkring det at bygge en firewall med IPcop - var en Soekris ikke en mulighed ?
Nope, IPCop findes ikke til ARM.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 02-05-09 14:18

On Sat, 2 May 2009 15:10:58 +0200, Michael wrote:

> Nope, IPCop findes ikke til ARM.

Soekris'erne har vel også i586-kompatible Geode-processorer?

Jvnf.:

* http://www.soekris.com/

Mvh.

Adam

--
"riverrun, past Eve and Adam's, from swerve of shore Adam Sjøgren
to bend of bay, brings us by a commodius vicus of asjo@koldfront.dk

Fra : Frank Damgaard

Dato : 02-05-09 14:41

> [...]
>
> Jeg har tidligere kigget på en lille router, men den lykkedes det mig at
> svitse af. Er der nogen der har gode forslag?

Jeg syntes ikke nogen har nævnt FitPC, den er dog måske lidt svært
at få ned i den pris på 1000 kr du nævnte andet steds i tråden.

http://www.linuxshoppen.dk/fit-pc.php
http://www.version2.dk/artikel/10385-mit-naeste-fit-pc-er-paa-vej-fit-pc2

Fra : Tomas Pedersen

Dato : 03-05-09 08:56

On Sat, 02 May 2009 01:11:41 +0200, Stampe wrote:

> Er der nogle der kender et board magen til bare med to netkort? Jeg har
> en MEGET gammel kasse stående der kører IpCop firewall

Det her måske:
http://www.logicsupply.com/products/ms_9832

"1.6 GHz dual core Intel Atom 330 processor with fan. Features 6 RS-232
COM support, 4 SATA (3 Gb/sec.) connectors, VGA, dual Gb LAN, and
wireless connectivity."

Tomas

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 03-05-09 15:28

On Sun, 03 May 2009 16:17:44 +0200

Officielt understøttes i386, Alpha. PPC og Sparc kommer med i 2.0.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 03-05-09 16:06

On Sun, 03 May 2009 16:57:51 +0200, Per wrote:

> Så vidt min viden er omkring processor - er det denne maskine jeg har.
> http://www.soekris.com/net4801.htm
> med en ganske almindelig debian netinstall på - om det så er en ARM
> proocessor - det skal jeg ikke kunne sige?

Det er ikke en ARM.

Alle Soekris'erne bruger x86-kompatible processorer (AMD ElanSC520, NSC
SC1100, AMD Geode SC1100, AMD Geode LX).

Se også: <http://en.wikipedia.org/wiki/Geode_(processor)>

[...]
> Om Ipcop ikke officielt anerkender det eller ej - faktum er vel at det
> kan lade sig gøre ??

Ja, men faktum er også at din Soekris ikke bruger en ARM processor.

Mvh.

--
"Achtung, babies!" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Peter Makholm

Dato : 03-05-09 16:13

Per Jørgensen <archlinux@address.invalid> writes:

> Så vidt min viden er omkring processor - er det denne maskine jeg har.
> http://www.soekris.com/net4801.htm
> med en ganske almindelig debian netinstall på - om det så er en ARM
> proocessor - det skal jeg ikke kunne sige?

Soekris-maskiner er ikke ARM-baserede, men bruger alle x86-baserede
CPU'er. net4800 og nyere bruger AMD's Geode-chip og tidligere var
baserede på AMD's Elan-model.

//Makholm

Fra : Ian

Dato : 03-05-09 18:59

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0002@gmail.com> writes:

> [...]
> er vigtigt - hverken arkitektur eller hastighed da den ikke skal
> afspille film, men den skal have USB porte.

Jeg har to af følgende:

http://www.omnima.co.uk/store/catalog/Embedded-controller-p-16140.html

hvor jeg bruger den ene som router og den anden som printserver.

2 USB, 2 LAN, meget lavt strømforbrug...
Hvad skal den stå og lave?

mvh Ian

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-05-09 19:21

Ian skrev:

> [...]
>
> hvor jeg bruger den ene som router og den anden som printserver.
>
> 2 USB, 2 LAN, meget lavt strømforbrug...

Tjah, webserver for at diske hjemmevideoer ud til familien samt samle
dvb-t streams op. Måske trække et par USB-højttalere til lyd.

Det er vist det.

Dimsen ser spændende ud og i et fornuftigt prisleje - takker!

Fra : Ian

Dato : 04-05-09 07:56

> [...]

> Det er vist det.
>
> Dimsen ser spændende ud og i et fornuftigt prisleje - takker!

Jeg er bang for de lige er i underkanten - de 16Mb RAM bliver
hurgtigt brugt op, og OpenWrt kan være begrænsende.

Tror du vil komme længere med f.eks NSLU2'en - den har 32Mb RAM
og kan køre Debian.

mvh Ian

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-05-09 16:51

Ian skrev:

> Jeg er bang for de lige er i underkanten - de 16Mb RAM bliver
> hurgtigt brugt op, og OpenWrt kan være begrænsende.

Det er noteret - jeg plejer dog at kunne klare mig med lidt :) Det jeg
nåede at se til OpenWRT inden rutteren svitsede af, var helt ok. Den
der minimalistiske indstilling passer mig fint.

> Tror du vil komme længere med f.eks NSLU2'en - den har 32Mb RAM
> og kan køre Debian.

Ka vær. Synes bare den er lidt for stor og lidt for skrumlet. Nå, jeg
har ikke travlt - kan være det bliver efteråret projekt.

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 04-05-09 15:50

Ian <spam@braithwaite.dk> wrote:

> Tror du vil komme længere med f.eks NSLU2'en - den har 32Mb RAM
> og kan køre Debian.

Jeg opgav at bruge min Asus WL-500GP til samme formål; OpenWRT virkede
fint med OptWare, men de 32MB RAM var bare ikke nok.

--
Allan Willems Joergensen, OnDemand: http://www.nowhere.dk

"That's not much reward for being trustworthy, isn't it?" - Sheridan

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-05-09 16:52

Allan Willems Joergensen skrev:

> Jeg opgav at bruge min Asus WL-500GP til samme formål; OpenWRT virkede
> fint med OptWare, men de 32MB RAM var bare ikke nok.

Du kan jo aktivere et swapområde på en ekstern disk (som man gør når man
kører torrentklienten).

Betyder det du har en WL500GP billigt til overs (Det var sådan en
jeg futtede af :)

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 04-05-09 17:15

> Du kan jo aktivere et swapområde på en ekstern disk (som man gør når man
> kører torrentklienten).

Ja, men jeg synes stadig at den var alt for tung at arbejde med.

Det virkede fint da den kun var Samba-/NFS-server, men med webserver,
torrent-klient og så videre, så..

> Betyder det du har en WL500GP billigt til overs (Det var sådan en
> jeg futtede af :)

Desværre, den gør det ud for en switch :)

--
Allan Willems Joergensen, OnDemand: http://www.nowhere.dk

"Boldly going forward, cause we can't find reverse."

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-05-09 17:29

> Ja, men jeg synes stadig at den var alt for tung at arbejde med.
>
> Det virkede fint da den kun var Samba-/NFS-server, men med webserver,
> torrent-klient og så videre, så..

> Desværre, den gør det ud for en switch :)

Bytte med en WL500G'er? :) DEN virker fint