Netværk, ASUS Eee Box B206 og Ubu
Fra : Jonas Jalling

Dato : 30-04-09 20:18

Hej alle,

jeg erhvervede mig for et par dage siden sådan en lille computer, som er
tiltænkt at fungere som en lille fil- og webserver.
Jeg installerede straks Ubuntu (9.04) på den, hvilket gik ganske smertefrit.
Jeg var altså en glad og tilfreds kunde... indtil jeg begyndte at flytte
filer til den. Når jeg kopierede via. samba, fra OSX på min mac, tabte
Eee Boxen simpelthen forbindelsen. Computeren reagerede stadig på at man
trykkede på slukknappen, så den var altså ikke gået ned.
Jeg fik sat en skærm på, men system-loggen havde desværre ikke noget
brugbart at fortælle.

For at finde en løsning på problemet begyndte jeg at spørge google om
hjælp! Ganske rigtigt var jeg ikke den eneste som havde haft problemer,
og fandt ud af at det var driveren til netkortet, et RTL8111/8168B, som
gjorde vrøvl.
Det viser sig at der bliver loadet et modul der hedder r8169 i stedet
for r8168.

Løsningen på det hele, var at hente en driver fra Realtek's hjemmeside,
kompilere den, fjerne den gamle driver (eller patche kernen så den ikke
bruger den til dette netkort) og benytte den nye i stedet.
Jeg kan nu nyde godt af et stabilt netværk igen

Mvh Jonas