Ubuntu adgang fra PuTTY? .
Fra : KE Kofod / 7100

Dato : 23-04-09 23:24

Jeg har min ubuntu 9.04, og min putty på min windows maskine, jeg kan ikke
komme ind i min ubuntu? .
Hvordan lukker jeg op i ubuntu så jeg kan komme ind? .
Skal der oprettes en ny bruger konto for at komme ind? .
/KE Kofod.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 23-04-09 23:41

On Fri, 24 Apr 2009 00:24:25 +0200, KE Kofod wrote:

> Jeg har min ubuntu 9.04, og min putty på min windows maskine, jeg kan ikke
> komme ind i min ubuntu? .
> Hvordan lukker jeg op i ubuntu så jeg kan komme ind? .

Har du installeret pakken openssh-server?

Hvad sker der, når du prøver at ssh'e til maskinen?

Mvh.

Adam

--
"Industrispionasj" Adam Sjøgren
"Appelsinfromasj" asjo@koldfront.dk

Fra : KE Kofod / 7100

Dato : 23-04-09 23:52

"Adam "Sjøgren"" <asjo@koldfront.dk> skrev i en meddelelse

> Har du installeret pakken openssh-server?
>
> Hvad sker der, når du prøver at ssh'e til maskinen?

> [...]
Jeg kan overhovedet ikke se min ubuntu.
Der sker ikke noget med putty.
Jeg kan se at openssh ikke ligger som en pakke i ununtoen, hvis jeg går i
terminal og skriver: sudo apt-get install openssh finder den ikke noget? .
/KE Kofod.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 24-04-09 00:13

On Fri, 24 Apr 2009 00:52:20 +0200, KE Kofod wrote:

> Jeg kan se at openssh ikke ligger som en pakke i ununtoen, hvis jeg går i
> terminal og skriver: sudo apt-get install openssh finder den ikke noget? .

Læs nøjere. "openssh-server", ikke "openssh"

Jvnf.

* http://packages.ubuntu.com/jaunty/openssh-server

Mvh.

Fra : Jesper Lund

Dato : 24-04-09 01:30

KE Kofod / 7100 wrote:

> Du kan den se Ubuntuen så langt så godt, hvis jeg så vil logge ind som
> root og skal skrive mit password, skriver den access denied, hvor sætter
> jeg så det? .

Log ind som den bruger du oprettede under installationen. Derefter
skriver du

sudo apt-get install openssh-server

Login som root er disablet i Ubuntu (indtil du selv aktiverer det ved at
sætte et password for root brugeren).

--
Jesper Lund

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 24-04-09 07:58

On Fri, 24 Apr 2009 08:15:52 +0200, KE Kofod wrote:

> Vil det så sige at jeg skal oprette en bruger med navnet "root" for at
> logge ind som root? .

Nej, det vil sige at du logger ind som dig selv og bruger sudo til
enkeltkommandoer som en anden bruger, eller su til at skifte til en
anden.

Mvh.