eget navn på modificerede .deb-pakker
Fra : Leif Neland

Dato : 21-04-09 20:10

Hvordan kan jeg ændre navnet på en .deb-pakke, jeg modificerer og bygger?

Hvis jeg f.ex. ændrer en option i debian/rules, og derefter laver
debian/rules binary, hvordan får jeg så pakken til at hedde

foo_2.2.3-leif_i386.deb

så jeg kan kende forskel på den og den officielle?

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 21-04-09 20:29

On Tue, 21 Apr 2009 21:10:08 +0200, Leif wrote:

> [...]

> foo_2.2.3-leif_i386.deb

> så jeg kan kende forskel på den og den officielle?

Du ændrer versionen i debian/changelog - tilføj et nyt afsnit, med en
tekst og din egen version.

Eksempel:

hello (2.2-3leif1) unstable; urgency=low

* Local package with experimental patch.

-- Leif Neland <leif@neland.dk> Tue, 21 Apr 2009 21:28:18 +0200

hello (2.2-3) unstable; urgency=low

* Added debian/watch file. Closes: #489213.
* Removed unneeded section .comment from binary. Closes: #428722.
* Run "make distclean" only if Makefile exists, but do not ignore errors.

-- Santiago Vila <sanvila@debian.org> Fri, 28 Nov 2008 17:08:46 +0100

[...]

Hvis du bruger Emacs giver pakken dpkg-dev-el en praktisk Debian
changelog mode.

Mvh.

Adam

--
"Industrispionasj" Adam Sjøgren
"Appelsinfromasj" asjo@koldfront.dk

Fra : Peter Makholm

Dato : 22-04-09 08:13

asjo@koldfront.dk (Adam Sjøgren) writes:

> Du ændrer versionen i debian/changelog - tilføj et nyt afsnit, med en
> tekst og din egen version.

[...]

> Hvis du bruger Emacs giver pakken dpkg-dev-el en praktisk Debian
> changelog mode.

Og hvis man bruger en editor, så er det let at bruge dch(1) fra
devscripts pakken.

dch laver en passende changelog-entry der bare skal udfyldes med de
ændringer man rent faktisk har lavet. Den har en option til netop at
indsætte et lokalt tag i versionsnummeret (--local/-l).

//Makholm