freebsd, on/off af usb-port
Fra : Leif Neland

Dato : 20-04-09 23:45

Freebsd 8.0 CURRENT:

Jeg vil styre en USB-strømspareskinne fra FreeBSD, men jeg kan
tilsyneladende med usbconfig kun styre devices, ikke tomme porte.

Her er output fra usbconfig, når jeg i den ene port har sat en 4-ports
usb-hub.

ugen0.1: (port 1 på bundkortet)
<OHCI root HUB SiS> at usbus0, cfg=0 md=HOST spd=FULL (12Mbps) pwr=ON

ugen1.1: (port 2 på bundkortet)
<OHCI root HUB SiS> at usbus1, cfg=0 md=HOST spd=FULL (12Mbps) pwr=ON

ugen1.2: (4-ports hub i port 2)
<USB2.0 Hub Genesys Logic> at usbus1, cfg=0 md=HOST spd=FULL (12Mbps) pwr=ON

ugen1.3: (Wifi-dongle i port 1 på hub)
<Warplink Acer> at usbus1, cfg=0 md=HOST spd=FULL (12Mbps) pwr=ON

ugen1.4: (Bluetooth dongle i port 2 på hub)
<BCM2045B2 Broadcom> at usbus1, cfg=0 md=HOST spd=FULL (12Mbps) pwr=ON
ugen1.5: (Den samme dongle igen)
<BCM92045B3 ROM Broadcom Corp> at usbus1, cfg=0 md=HOST spd=FULL
(12Mbps) pwr=ON

ugen1.6: (Logitech webcam i port 3 på hub)
<product 0x08b1 Logitech> at usbus1, cfg=0 md=HOST spd=FULL (12Mbps) pwr=ON

Jeg kan power_on og power_off på ugen1.2 til ugen1.6; slukker jeg for
hubben på ugen1.2, bliver de resterende devices (dongler og cam) også
koblet fra; tilsvarende når jeg tænder ugen1.2.

Men en dum spareskinne i port 4 på hubben er altid tændt.

Så jeg kan styre de enheder, der er koblet til, men jeg kan ikke styre
strømskinnen, for der er ingen intelligens i den, så den ses ikke på
usb-hubben og dermed heller ikke af usbconfig.

Er det slet ikke muligt at slukke for selve porten?

Jeg vil gerne lade cups kunne tænde og slukke for printeren, jeg vil
sætte på spareskinnen efter behov.

Leif