Hvordan installerer man programmer ?
Fra : Ukendt

Dato : 19-04-09 19:54

Hej

Jeg er helt ny Linux bruger, og har nu installeret Kubuntu på en gammel
Thinkpad og det gik faktisk fint. Jeg har 2 USB harddiske (ntfs), som jeg
gerne vil koble på, men jag kan simpelthen ikke finde ud af at installere
'NTFS-3g' via den downloadede tgz-fil, hjælp ?

Jeg har også downloaded 'Trickle' (tar.gz), den kan jeg så heller ikke finde
ud af at installerer.

Jeg har ledt lidt på nettet, men kan ikke finde en 'Kom i gang med Kubuntu'
eller lignende, findes det ?

Brian

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 19-04-09 20:32

On Sun, 19 Apr 2009 20:54:05 +0200, Brian wrote:

> [...]
> finde ud af at installerer.
>
> Jeg har ledt lidt på nettet, men kan ikke finde en 'Kom i gang med

Kan du ikke bare bruge KDEs grafiske programinstalleringsværktøj? Eller
evt. bare åbne en terminal og skrive 'sudo apt-get install ntfs-3g'? Det
burde ikke være nødvendigt manuelt at downloade programmet.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 19-04-09 21:45

Brian wrote:

> Jeg har ledt lidt på nettet, men kan ikke finde en 'Kom i gang med Kubuntu'
> eller lignende, findes det ?

ubuntudanmark.dk er en ganske godt sted at starte.

Ellers skal du sammenligne din Linux-distro lidt med Windows, sådan at
forstå at programmer kan findes og installeres samme sted som man
opgraderer.
Forestil dig at Microsoft havde størstedelen af alle Windows-programmer
til direkte download og installation via Windows Update?

Hvis du kan forestille dig det, så er du allerede godt på vej

Jesper Poulsen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 19-04-09 23:33

Den Sun, 19 Apr 2009 20:54:05 +0200 skrev Brian:

> [...]
> finde ud af at installerer.
>
> Jeg har ledt lidt på nettet, men kan ikke finde en 'Kom i gang med

Start en terminal og skriv:
tar xvf den_fil_du_har_downloadet.tar.gz

I det udpakkede dir skriver du sudo ./configure (måske sudo ./CONFIGURE),
du kan se configure filen med kommandoen ls i en terminal.

Derefter sudo make install

Du får måske fejlmeddelelser fordi der mangler dependcies, så derfor bør
du, som Rasmus skriver, bruge det grafiske værktøj eller sudo apt-get
install det_du_vil_installere.

Jesper Poulsen skriver som sædvanligt noget sludder og vrøvl.

---
Karl Erik.

Fra : Leif Neland

Dato : 20-04-09 00:24

Karl Erik Christensen skrev:

> Jesper Poulsen skriver som sædvanligt noget sludder og vrøvl.

Nu må du lige styre dig...

Man kan altså komme ret langt ved at indstallere via pakkehåndteringen,
og aldrig have brug for en kommandolinie.

I dette tilfælde så er der en fin guide (tror jeg) her:
HOWTO: NTFS with read/write support using the ntfs-3g (easy & safe method)

ntfs-3g findes i debians pakkehåndtering.

Også 0Trickle findes som .deb-pakke, der sandsynligvis kan installeres
fra pakkehåndteringen; den findes ihvertfald i Debian og FreeBSD's pakker.

Leif

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 20-04-09 16:23

Karl Erik Christensen wrote:

> Jesper Poulsen skriver som sædvanligt noget sludder og vrøvl.

Ok. Interessant. Så vil du måske også gerne forklare mig - og andre
hvordan jeg kan sætte en Ubuntu op eller skifte en Ubuntu til en Kubuntu
eller Xubuntu uden nogensinde at komme i shell eller en konsol?

Det grafiske pakkehåndteringsværktøj er alt rigeligt.

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Lund

Dato : 20-04-09 01:40

Brian wrote:

> [...]
> jeg gerne vil koble på, men jag kan simpelthen ikke finde ud af at
> installere 'NTFS-3g' via den downloadede tgz-fil, hjælp ?

Hvis det er Kubuntu 8.10 (seneste), vil det undre mig meget hvis NTFS-3G
ikke allerede er installeret.

Hvad sker der hvis du tilslutter en USB harddisk med NTFS?

PÃ¥ Ubuntu 8.10 med Gnome desktop, bliver USB disken automountet og kan
tilgås som /media/disklabel. Jeg har dog konstateret at det forudsætter
at man i Windows brugte "sikker fjernelse". Uden dette skal disken
mountes med /force (er det vist?), og det sker ikke automatisk.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 20-04-09 01:45

Brian wrote:

> Jeg har også downloaded 'Trickle' (tar.gz), den kan jeg så heller ikke
> finde ud af at installerer.

Som andre skriver: start med at checke Ubuntu repositories inden du giver
dig til at compile og installere fra source

Trickle er inkluderet i intrepid repository (og tidligere)
<http://packages.ubuntu.com/intrepid/trickle>

--
Jesper Lund