Streaming video-server
Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 16-04-09 07:08

Jeg leder efter noget server-software, der kan 1) læse video-filer fra
en server, 2) transcode/transrate til lavere bitrate og 3) streame det
til en afspiller på en tilfældig (Windows) pc. Findes det?

Punkt 2 er af hensyn til den begrænsede båndbredde på fx wireless
eller en VPN-forbindelse fra et fjernt hotelværelse.

Fruen skulle også gerne kunne bruge det, så løsninger, hvor man skal
lave noget fra CLI'et er ikke særlig velegnede.

Til streaming af musik bruger jeg Ampache (et web-interface til en
SQL-database og en finger ned i fil-systemet, se evt www.ampache.org),
og det virker rigtig fint, så noget i samme stil til film ville være
smukt.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 16-04-09 22:16

On 2009-04-16, Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

> Jeg leder efter noget server-software, der kan 1) læse video-filer fra
> en server, 2) transcode/transrate til lavere bitrate og 3) streame det
> til en afspiller på en tilfældig (Windows) pc. Findes det?
[...]
> Fruen skulle også gerne kunne bruge det, så løsninger, hvor man skal
> lave noget fra CLI'et er ikke særlig velegnede.

Vlc kan ihvertfald løse første del, og løse det godt.
Anden del har jeg ikke den store erfaring med, men det burde da være
muligt at klampe noget sammen, der kan klistre apache sammen med vlc.

--
Andreas

Fra : jos

Dato : 16-04-09 22:47

Asbjorn Hojmark wrote:
> [...]
> Punkt 2 er af hensyn til den begrænsede båndbredde på fx wireless
> eller en VPN-forbindelse fra et fjernt hotelværelse.
kig lige på:
ORB, VLC [klient og server] og Slingbox m. sw.klient
> Fruen skulle også gerne kunne bruge det, så løsninger, hvor man skal
> lave noget fra CLI'et er ikke særlig velegnede.
WAF indgår jo altid i multimedie

Hauppauge med 3'part uPnPsw(GBpvr) er godkendt her i huset, men det er jo
kun lokalt.
ORB har jeg brugt fra alternativ adresse til lokaltv, men er ikke til
kvalitet, film mm. men din kommentar vedr. båndbredde, indikerer at du er
forberedt.
VLC ved jeg andre har haft success med.

> [...]
> SQL-database og en finger ned i fil-systemet, se evt www.ampache.org),
> og det virker rigtig fint, så noget i samme stil til film ville være
Har lige anskaffet en Philips MCI500, som virker perfekt, hvis man aktiverer
"share" i mediaplayer (eller lign. medieserver: TVersity, iTunes etc.).
Cisco (hovsa AH har lavet en lign. boks, meget gedigen.
Men begge produkter lider af at man ikke har lavet video/HDMI udgang på
kassen, selvom det er oplagt ;(

finn

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-04-09 23:03

http://www.videolan.org/doc/streaming-howto/en/ch04.html#id311085

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 16-04-09 23:06

On 2009-04-16, Michael Rasmussen <mir@miras.org> wrote:

> http://www.videolan.org/doc/streaming-howto/en/ch04.html#id311085

Ja, sådan streamer man. Men det giver ikke asbjørns familie mulighed for
på en let måde at vælge hvilket indhold de vil streame.

--
Andreas

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-04-09 23:11

On Thu, 16 Apr 2009 22:06:06 +0000 (UTC)
Andreas Plesner Jacobsen <apj@daarligstil.dk> wrote:

> Ja, sådan streamer man. Men det giver ikke asbjørns familie mulighed for
> på en let måde at vælge hvilket indhold de vil streame.

Det er vel ikke raketvidenskab at flække en Perl/PHP applikation op,
der lister indholdet af et katalog, og når brugeren klikker på en fil,
starte vlc med denne fil samt passende options.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 16-04-09 23:15

Nej. Det var det jeg skrev i mit første indlæg i denne tråd :)

--
Andreas

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-04-09 23:27

On Thu, 16 Apr 2009 22:15:29 +0000 (UTC)
Andreas Plesner Jacobsen <apj@daarligstil.dk> wrote:

> Nej. Det var det jeg skrev i mit første indlæg i denne tråd :)

Nu var mit link også mere en uddybning af VLC's muligheder for
transcoding som del af streaming. Jeg har nørklet lidt med det på et
tidspunkt, og har serveren tilstrækkeligt med RAM og CPU kraft, er
resultatet overraskende godt. Et mere avanceret setup med hardware
encoding/decoding reducerer selvfølgeligt kravet til CPU kraft
væsentligt. Masser af RAM slipper man dog ikke udenom, men med nutidens
RAM priser er det næppe nogen show-stopper

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Stephan Henningsen

Dato : 19-04-09 10:49

Asbjorn Hojmark wrote:
> [...]
> SQL-database og en finger ned i fil-systemet, se evt www.ampache.org),
> og det virker rigtig fint, så noget i samme stil til film ville være

Jeg tror ikke, jeg forstår 1), men måske kan jeg alligevel komme med
lidt inspiration, nemlig UPnP.

Herhjemme bruger jeg Mediatomb[1] som UPnP-medieserver, til at servere
lyd, billeder og video til min PlayStation 3 primært. Mediatomb kan
konfigureres og scriptes til at transcode både lyd og video, og kan
endvidere scriptes til at præsentere filerne i strukturer nøjagtigt
efter behag.

Normalt tilgår jeg min servers filer via sshfs fra et fint mountpoint på
min desktop. Således fremstår og fungerer filerne nøjagtigt som lokale
filer, hvilket er vigtigt for mig: dobbeltklik og voilá! Det må findes
en sshfs-mount til Windows.

Det eneste problemet med sshfs i denne sammenhæng, er, at det ikke er
filerne ikke leveres via Mediatomb, og videofiler derfor heller ikke
transcodes, og heller ikke vises i den konfigurerede struktur. Men det
er endnu ikke lykkedes mig at finde en fornuftig UPnP-browser og
-afspiller til Linux.

Først fornyelig har jeg fundet djmount[2], som faktisk mounter hele
UPnP-netværket. Her kan man se alle UPnP-servere, deres filstruktur og
alle filerne, og åbnes filerne, benyttes transcoding!

Det ser ikke ud til, at djmount findes til Windows, men der findes
garanteret noget tilsvarende, og så tror jeg, du vil være i mål. I
hvert fald så tror jeg UPnP er vejen frem, hvis du skal have transcoding
med i spillet. Om UPnP fungerer over VPN er jeg ikke klar over, men det
kunne da være spændende at prøve.

[1] http://mediatomb.cc/
[2] http://djmount.sourceforge.net/

--