Load balancer til SMTP?
Fra : Steen Suder

Dato : 15-04-09 20:38

Jeg har brug for lave en hurtig og simpel løsning til at fordele
indkommende SMTP til to forskellige modtagere vha. en load
balancing-mekanisme.

Som jeg ser det, er det nemmeste en Linux-boks med "balance" på som så
kører simpel round robin henover de modtagende servere.

Bedre forslag?

--
Steen Suder

Fra : Kent Friis

Dato : 15-04-09 20:55

Den Wed, 15 Apr 2009 21:37:39 +0200 skrev Steen Suder:
> [...]
>
> Som jeg ser det, er det nemmeste en Linux-boks med "balance" på som så
> kører simpel round robin henover de modtagende servere.

Round Robin DNS?

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Steen Suder

Dato : 15-04-09 20:57

Kent Friis skrev:

> Round Robin DNS?

Virker ikke ordentligt. Den første boks får pt. ca. syv gange så meget
som boks nr. to. Derfor et ønske om LB.

--
Steen Suder

Fra : Kent Friis

Dato : 15-04-09 21:04

Den Wed, 15 Apr 2009 21:57:17 +0200 skrev Steen Suder:

> Virker ikke ordentligt. Den første boks får pt. ca. syv gange så meget
> som boks nr. to. Derfor et ønske om LB.

Så kan du prøve at gøre det med iptables DNAT.

(Jeg er ikke sikker på om man kan gøre det på samme box. Om man kan
DNAT'e til "sig selv").

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Leif Neland

Dato : 16-04-09 22:43

Steen Suder skrev:

> Virker ikke ordentligt. Den første boks får pt. ca. syv gange så meget
> som boks nr. to. Derfor et ønske om LB.

Du må gøre noget forkert...

dit.dom   MX 10 server1.dit.dom
dit.dom MX 10 server2.dit.dom

og/eller giv samme navn til begge servere.

server1.dit.dom   A 10.0.0.1
server1.dit.dom A 10.0.0.2
server2.dit.dom A 10.0.0.1
server2.dit.dom A 10.0.0.2

så skal der komme praktisk taget lige megen trafik på begge servere.

Leif

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 16-04-09 22:54

On 2009-04-16, Leif Neland <leif@neland.dk> wrote:

> Du må gøre noget forkert...

Nej. RR DNS giver typisk ikke en 50/50 lastdeling. Jeg vil gå ud fra at
der er nogle resolvere, der gør dumme ting som at sortere resultaterne
o.lign.
RR DNS har også den ulempe at det ikke er nemt at fjerne en maskine fra
servicen hurtigt.

--
Andreas

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 15-04-09 21:08

On Wed, 15 Apr 2009 21:37:39 +0200
Steen Suder <sfs_news_spam@suder.dk> wrote:

> Som jeg ser det, er det nemmeste en Linux-boks med "balance" på som så kører simpel round robin henover de modtagende servere.

Har du set denne?
http://httpd.apache.org/docs/2.2/mod/mod_proxy_balancer.html
Din nye Linux-boks installeres med dette, og vil være første point of
entry.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Kent Friis

Dato : 15-04-09 21:13

Den Wed, 15 Apr 2009 22:08:26 +0200 skrev Michael Rasmussen:

> Har du set denne?
> http://httpd.apache.org/docs/2.2/mod/mod_proxy_balancer.html
> Din nye Linux-boks installeres med dette, og vil være første point of
> entry.

Apache? Til e-mail?

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 15-04-09 21:29

On 2009-04-15, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> Apache? Til e-mail?

Lige i dette tilfælde er det nok ikke særlig brugbart, men det er mange
år siden at udviklerne bag apache mente at deres server var velegnet som
generelt server framework.
http://httpd.apache.org/mod_smtpd/
http://httpd.apache.org/mod_ftp/

--
Andreas

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 15-04-09 21:56

On 15 Apr 2009 20:12:54 GMT
Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> Apache? Til e-mail?

Ups, det havde jeg overset.

For SMTP kan man configurere flere MX records for et specifikt domæne.
Giver man så de forskellige MX records samme prioritet, har man en
simpel round robin algoritme.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Martin Arendtsen

Dato : 16-04-09 17:59

On 2009-04-15, Steen Suder <sfs_news_spam@suder.dk> wrote:
> Jeg har brug for lave en hurtig og simpel l?sning til at fordele
> indkommende SMTP til to forskellige modtagere vha. en load
> balancing-mekanisme.
>
> Som jeg ser det, er det nemmeste en Linux-boks med "balance" p? som s?
> k?rer simpel round robin henover de modtagende servere.
>
> Bedre forslag?

Du kunne evt bruge http://www.linuxvirtualserver.org/

/martin
--
Martin Arendtsen
------------------

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 16-04-09 23:33

Leif Neland <leif@neland.dk> writes:

> [...]

7 gange så meget er godt nok voldsomt, det ville jeg grave lidt og så
overveje at fortælle nogle af dem der sender meget post at deres
software opfører sig meget uheldigt (eller bare blokere dem, hvis det
alligevel bare er spammere).

Men har du prøvet begge mulighederne, der er nemlig (typisk) forskel i
hvilket software i den anden ende der håndtere fordelingen.

> dit.dom   MX 10 server1.dit.dom
> dit.dom MX 10 server2.dit.dom

(Her er det mailserveren der tager sig af fordelingen.)

På arbejdet har vi to mx-records med samme prioritet og ser ca. 25%
flere forbindelser til den ene end til den anden.

> og/eller giv samme navn til begge servere.
>
> server1.dit.dom   A 10.0.0.1
> server1.dit.dom A 10.0.0.2
> server2.dit.dom A 10.0.0.1
> server2.dit.dom A 10.0.0.2

(rigtig Round Robin - her er det typisk os'ets resolver der tager sig af
fordelingen)

Det havde vi engang på de navne vores MX-recordds pegede på, jeg husker
ikke at der var nogen stor forskel på mange forbindelser der gik de
forskellige maskiner på ét navn (dengang havde vi også flere ligevægtede
MX-records, og kunne se forskel på dem).

Ellers virker http://www.linuxvirtualserver.org/ som Martin allerede har
nævnt glimrende.

..Henrik

--
.... applications which need to address vast amounts of memory
(e.g., big scientific crankers, large databases, emacs) ...

Fra : Jens Henrik Leonhard~

Dato : 18-04-09 20:13

Steen Suder wrote:
> Jeg har brug for lave en hurtig og simpel løsning til at fordele
> indkommende SMTP til to forskellige modtagere vha. en load
> balancing-mekanisme.

Jeg har med held brugt pen, som kan meget af det du kan forlange af en
load balancer. Den kan selv springe over en der ikke svare, og balancere
på flere forskellige parametre.

> Som jeg ser det, er det nemmeste en Linux-boks med "balance" på som så
> kører simpel round robin henover de modtagende servere.

Enig.

/Jens Henrik