Ubuntu-guide - hjælp og smugkig
Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 14-04-09 06:54

Som tidligere nævnt arbejder jeg på en brugerguide til
Ubuntu for begyndere. I har et par gange hjulpet mig med
problemer og med forslag, og nu vil jeg lige spørge om hjælp
en sidste gang.

Hvis nogen har lyst til at tjekke guiden eller dele af
guiden for åbenlyse - eller mindre åbenlyse - fejl, vil jeg
være meget glad. Jeg er forholdsvis ny med Ubuntu, så det,
jeg er mest bange for, er, at jeg har lavet en brøler, fordi
jeg ikke kender alle afkroge af Ubuntu/Linux. Forslag til
forbedringer eller oplysninger om mangler er også mere end
velkomne.

Hvis man ikke har tid/lyst til at hjælpe, kan man altid få
et smugkig og fx se resultatet af de mange programforslag, I
kom med.

Guiden er så småt ved at være færdig, den offentliggøres d.
23. april, når Ubuntu 9.04 udsendes. Da den endnu ikke skal
indekseres af Google, har jeg indsat et mellemrum i adressen:
http://kimludvigsen.dk/ linux

Bemærk, at guiden er lavet til begyndere - der er således
intetsteds i den krav om brugen af et terminalvindue.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Bliv klogere på betydningen af ord og vendinger:

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 14-04-09 18:31

Den Tue, 14 Apr 2009 07:54:24 +0200 skrev Kim Ludvigsen:

> [...]
>
> Bemærk, at guiden er lavet til begyndere - der er således intetsteds i
> den krav om brugen af et terminalvindue.

Afsnittet om ophavsret er ikke i den originale Linux "Ã¥nd".
Slet ikke når man ser på hvad Linus Thorvalds og Mark Shuttleworth har
gjort for computer folket.

Det er i det hele taget fy-fy at tale om ophavsret - free, like in free
beer.

Dem der har hjulpet dig med ideer og råd, må nu have en dårlig
fornemmelse i maven - hvis de ellers er ægte Linux folk.

---
Karl Erik.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 14-04-09 19:00

Karl Erik Christensen skrev:

> Afsnittet om ophavsret er ikke i den originale Linux "ånd".
> Slet ikke når man ser på hvad Linus Thorvalds og Mark Shuttleworth har
> gjort for computer folket.

Du kan betragte mit Ubuntu-hæfte som support - Ubuntu
(Canonical Global Support Services team) sælger også
support. Og der findes flere bøger om Linux og Ubuntu,
hvilket jeg har på fornemmelsen, at såvel Linus Torvalds som
Mark Shuttleworth synes er helt fint. Torvalds har fx selv
skrevet (eller været med til at skrive) nogle bøger, som
koster penge, og som man ikke bare må kopiere.

Til forskel fra de fleste andre forfattere, så tilbyder jeg,
at man kan bruge mine guider på hjemmesiden helt gratis.

> Det er i det hele taget fy-fy at tale om ophavsret - free, like in free
> beer.

Ophavsretten forsvinder ikke, bare fordi man ikke nævner
den. Faktisk tværtimod. Man kan kun give brugerne flere
rettigheder, hvis man specifikt giver tilladelse til det.

> Dem der har hjulpet dig med ideer og råd, må nu have en dårlig
> fornemmelse i maven - hvis de ellers er ægte Linux folk.

Der er ingen, der har hjulpet mig omkring ophavsretten, så
du behøver ikke frygte, at nogle sidder med dårlig mave.
Synd, at du åbenbart mener, at Linus Torvalds ikke hører til
blandt de ægte Linux-folk.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Kent Friis

Dato : 14-04-09 19:18

Den Tue, 14 Apr 2009 19:59:51 +0200 skrev Kim Ludvigsen:

> Du kan betragte mit Ubuntu-hæfte som support - Ubuntu
> (Canonical Global Support Services team) sælger også
> support.

Hvor er lige det afsnit om ophavsret? Jeg kunne ikke finde det.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Carl Drud

Dato : 14-04-09 19:38

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

> Hvor er lige det afsnit om ophavsret? Jeg kunne ikke finde det.

Det må være det i afsnittet om det fremtidige pdf hæfte indeholdende
guiden.

http://kimludvigsen.dk/linux/pdf-haefte.php#ophavsret

--
Carl

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 14-04-09 19:50

Carl Drud skrev:
> Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:
>
> Det må være det i afsnittet om det fremtidige pdf hæfte indeholdende
> guiden.
>
> http://kimludvigsen.dk/linux/pdf-haefte.php#ophavsret

Fy, Carl! Siderne skal ikke indekseres af Google endnu. Jeg
har ændret filens navn, så den nu ligger her:
http://kimludvigsen.dk/ linux/ubuntu-pdf-haefte.php
(mellemrum indsat)

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Kent Friis

Dato : 14-04-09 20:35

Den Tue, 14 Apr 2009 20:50:20 +0200 skrev Kim Ludvigsen:

> Fy, Carl! Siderne skal ikke indekseres af Google endnu. Jeg
> har ændret filens navn, så den nu ligger her:
> http://kimludvigsen.dk/ linux/ubuntu-pdf-haefte.php
> (mellemrum indsat)

Når du nu bruger PHP, burde det vel være muligt at lade alle siderne
svare med 404, men med korrekt indhold?

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 14-04-09 20:44

Kent Friis skrev:

> Når du nu bruger PHP, burde det vel være muligt at lade alle siderne
> svare med 404, men med korrekt indhold?

Det er ikke noget, jeg har tjek på. Det er meget nemmere at
indsætte et mellemrum. Om ni dage er det jo heller ikke et
problem længere - jeg er bare ikke så interesseret i, at
alle enhver kommer ind på siderne, inden de er helt færdige.

Og med robots.txt - som Jesper Lund foreslår - risikerer jeg
dels, at nogle søgetjenester ikke respekterer det, og dels
at der så går lidt længere tid, før de indekserer, når først
siderne åbnes.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Carl Drud

Dato : 14-04-09 21:29

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> writes:

> Fy, Carl! Siderne skal ikke indekseres af Google endnu. Jeg har ændret
> filens navn, så den nu ligger her:
> http://kimludvigsen.dk/ linux/ubuntu-pdf-haefte.php
> (mellemrum indsat)

Arrh shit. Jeg beklager.

--
Carl

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 14-04-09 19:46

Kent Friis skrev:

> Hvor er lige det afsnit om ophavsret? Jeg kunne ikke finde det.

Jeg har to steder lidt tekst om ophavsret. Den ene tekst
gælder for al indhold på Ludvigs Hjørne, og den ligger her:
http://kimludvigsen.dk/hjaelp-ophavsret.php

Men mon ikke Karl Erik tænker på min tekst om ophavsret i
forbindelse med det hæfte, som jeg har tænkt mig at lave,
baseret på hjemmesidens guider. Hæftet er beregnet til dem,
der gerne vil have noget mere bogagtigt, som også er nemmere
at udskrive end en hjemmeside. Ophavsretsteksten til hæftet
ligger her:
http://kimludvigsen.dk/ linux/pdf-haefte.php
(mellemrum indsat for at snyde Google)

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 14-04-09 19:52

Kim Ludvigsen skrev:

> Ophavsretsteksten til hæftet ligger her:
> http://kimludvigsen.dk/ linux/pdf-haefte.php

Adressen er ændret til:

Fra : Kent Friis

Dato : 14-04-09 20:40

Den Tue, 14 Apr 2009 20:51:52 +0200 skrev Kim Ludvigsen:

> Adressen er ændret til:
> http://kimludvigsen.dk/ linux/ubuntu-pdf-haefte.php

Umiddelbart er det jo standard ophavsret, men det virker alligevel
overkill at skrive det. Lidt a'la amerikanske tilstande, hvor en
bilproducent risikerer at blive sagsøgt for ikke at fortælle køberen
at han skal overholde færdselsloven...

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 14-04-09 20:54

Kent Friis skrev:

> Umiddelbart er det jo standard ophavsret, men det virker alligevel
> overkill at skrive det.

Det er for at undgå misforståelser - det er ikke alle, der
kender Ophavsretsloven.

De fleste e-bøger er beskyttet i alle ender og kanter med
begrænsninger på kopiering og udskrivning. Den slags er jeg
stærkt imod - medmindre man også udgiver en udgave uden
disse begrænsninger. Men jeg vil selvfølgelig ikke risikere,
at nogle tror, at man frit må distribuere filen på
internettet eller til venner og bekendte, fordi den ikke er
beskyttet.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Kent Friis

Dato : 14-04-09 21:07

Den Tue, 14 Apr 2009 21:53:56 +0200 skrev Kim Ludvigsen:

> [...]
> at nogle tror, at man frit må distribuere filen på
> internettet eller til venner og bekendte, fordi den ikke er

Og så er der lige de andre 90% der godt ved de ikke må, men bare
gør det alligevel... (Jeg er sikker på du har hørt om The Pirate Bay).

Så jeg mener stadig det er overkill.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 14-04-09 21:38

Kent Friis wrote:

> Hvor er lige det afsnit om ophavsret? Jeg kunne ikke finde det.

Der mangler et stikordsregister.
Se f.eks http://www.linuxbog.dk/

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Jesper Lund

Dato : 14-04-09 19:05

Karl Erik Christensen wrote:

> [...]
> computer folket.
>
> Det er i det hele taget fy-fy at tale om ophavsret - free, like in free

GPL bygger i høj grad på ophavsret (diskussionen må være OT her).

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 14-04-09 20:21

Kim Ludvigsen wrote:

> Fy, Carl! Siderne skal ikke indekseres af Google endnu. Jeg har ændret
> filens navn, så den nu ligger her: http://kimludvigsen.dk/
> linux/ubuntu-pdf-haefte.php (mellemrum indsat)

Hvad med at bruge robots.txt? SÃ¥ vidt jeg ved respekterer Google dette.

--
Jesper Lund

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 14-04-09 21:43

Den Tue, 14 Apr 2009 19:59:51 +0200 skrev Kim Ludvigsen:

> En masse fordrejet sludder om mit svar

Om Linux skriver du jo selv:

"Når man på engelsk siger, at Linux er "free", hentydes der ikke til
prisen, men til at enhver har fri adgang til kildekoden bag Linux. Det
betyder, at de kan hjælpe med at videreudvikle Linux samt finde og
udbedre fejl, eller de kan tage koden og lave deres helt egen version.
Eneste betingelse er, at et afledt styresystem skal tilbyde samme licens
og derfor også tilbyde fri adgang til kildekoden."

Det jeg opponerer mod er din tekst vedr. ophavsret:

"Ophavsret

Selv om pdf-hæftet ikke er kopibeskyttet, gælder Ophavsretsloven stadig.
Her kan du læse, hvad du må, og hvad du ikke må.

* Du må gerne kopiere pdf-hæftet til brug i din egen husstand, dvs.
du må fx gerne lave en kopi til sønnens computer. Du må ikke distribuere
kopier uden for husstanden, dvs. du må ikke give en kopi til fætter Frank
eller en ven, og du må selvfølgelig heller ikke distribuere kopier til
andre på internettet.
* Du må gerne udskrive hele eller dele af hæftet, og du kan
selvfølgelig frit bruge udskrifterne i husstanden.
* Du må gerne som privatperson udskrive enkelte sider og give dem til
et familiemedlem uden for husstanden eller en ven.
* Du må ikke sprede kopier af pdf-hæftet eller videregive udskrifter
fra det i en virksomhed, medmindre du indgår en speciel
virksomhedsaftale."

Det er slet ikke i Linux's "ånd", hvor alt skal være frit tilgængeligt og
Ã¥bent for videre udvikling.

Du tager et ærværdigt produkt, med lange traditioner for frivilligt og
ulønnet arbejde, og forsøger nu at indføre "ophavsret" på arbejde der
tidligere er lavet af andre - blot ikke omhandlende Ubuntu, men mere
generelt angående Linux.

Jeg henviser endnu en gang til: http://www.linuxbog.dk/

Forfatterne til Linux bøgerne skriver:

"1. Kopiering og distribution af værket i uændret form
Du må frit kopiere dette værk uændret og distribuere det på ethvert
medium, forudsat at du sammen med hver kopi bibeholder denne licens og en
henvisning til værkets kilde.

Du kan vælge at kræve penge for kopiering og distribution af indholdet,
for undervisning i indholdet, for brugerstøtte og garantier i forbindelse
med indholdet. Hvis du videregiver værket til andre, har du pligt til at
se til, at du selv eller andre giver modtageren gratis adgang i minimum 3
år til en elektronisk udgave af indholdet - i et åbent redigérbart format
- for eksempel via internettet, og at der i hvert eksemplar tydeligt
angives, hvordan man kan få den elektroniske udgave.
2. Ændring af indholdet
Du må gerne ændre i dette værk eller dele af det (og dermed lave et nyt
værk baseret på dette værk) og distribuere det som nævnt ovenfor,
forudsat at du opfylder alle følgende krav:

* a) Du skal sørge for at det nye værk indeholder en tydelig
anmærkning om at du ændrede det, hvad du ændrede og datoen for
ændringerne.
* b) Det skal være omfattet af samme rettigheder og betingelser
("licens"), som det oprindelige værk.

Alternativt kan det nye værk bære en anden licens eller almindelig
ophavsretlig beskyttelse, forudsat at samtlige dele, der oprindeligt
stammer fra dette værk, tydeligt er markeret (f.eks i sidefoden på hver
side) som værende under denne licens, og at licensen følges for disse
dele af værket, herunder at der gives gratis elektronisk adgang som nævnt
under afsnittet om kopiering og distribution.
3. Pligter
Enhver anvendelse, kopiering eller distribuering betragtes som en accept
af denne licens og dens betingelser. Ved overtrædelse af
licensbetingelserne, vil almindelig ophavsretlig beskyttelse være
gældende for hele værket og vil dermed gøre person eller personer
erstatningspligtige for enhver uautoriseret anvendelse."

Det du gør Kim, er at forsøge at få "æren" for "folkeliggørelse" af Linux
- du bruger mange gode argumenter for at bruge Linux i stedet for
Windows, men du glemmer de gode intentioner der ligger bag udviklingen af
Linux.

Jeg har stor beundring for dit nye hæfte - men drop dog "Ophavsretten".

MVH.

---
Karl Erik.

Fra : Kent Friis

Dato : 15-04-09 18:54

Den Tue, 14 Apr 2009 20:42:53 +0000 (UTC) skrev Karl Erik Christensen:

> [...]
> Eneste betingelse er, at et afledt styresystem skal tilbyde samme licens
> og derfor også tilbyde fri adgang til kildekoden."

Det er korrekt. Men det gælder kun for de ting, hvor filen COPYING
indeholder en tekst som fx GPL.

> [...]
> virksomhedsaftale."
>
> Det er slet ikke i Linux's "ånd", hvor alt skal være frit tilgængeligt og

"Alt"? Du er mere fundamentalistisk end jeg er. Og det selvom jeg
installerer stort set alt fra source.

Alligevel er der flere programmer på min Linux-maskine der ikke er
open source.

Jeg kan fx nævne:
Flash
Unreal Tournament
Railroad Tycoon 2
Sim City 3000
StarCraft
Sid Meiers Alpha Centauri

Bort set fra Flash, er disse ikke engang til fri download. De er altså
mere lukkede end Kims side. Det er ikke noget problem, og jeg kan
ikke forestille mig andre end nogle meget få fundamentalister der
vil protestere over det.

> Du tager et ærværdigt produkt, med lange traditioner for frivilligt og
> ulønnet arbejde, og forsøger nu at indføre "ophavsret" på arbejde der
> tidligere er lavet af andre

Nej, han har lavet noget helt nyt fra bunden, som tilfældigvis omhandler
samme emne. Vil folk ikke acceptere at de bliver nødt til at downloade
det fra Kims side, må de jo bare bruge nogen af de andre guides.

> [...]
> Du må frit kopiere dette værk uændret og distribuere det på ethvert
> medium, forudsat at du sammen med hver kopi bibeholder denne licens og en

Ja, det er meget fint, men de har altså også selv skrevet bogen, og
må derfor naturligvis bestemme hvilken licens de vil frigive den under.

Præcis lige som Kim selv må vælge licens for det han selv har skrevet.

"Friheden til at vælge" - er det ikke det det hele handler om?

> [...]
> - du bruger mange gode argumenter for at bruge Linux i stedet for
> Windows, men du glemmer de gode intentioner der ligger bag udviklingen af

Som du selv startede med at skrive, så nævnte han dem faktisk i første
afsnit.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Jesper Lund

Dato : 14-04-09 22:08

Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
> lavet en brøler, fordi jeg ikke kender alle afkroge af Ubuntu/Linux.
> Forslag til forbedringer eller oplysninger om mangler er også mere end

Et par kommentarer (jeg har rettet URLerne til ludvigsen.invalid/...)

http://kimludvigsen.invalid/linux/hvorfor_bruge_linux.php
Du skriver at LTS har 5 års support. Det er kun server udgaven, desktop
udgaven har 3 år. Det er selvfølgelig en ubetydelig detalje, men måske
gør du i virkeligheden for meget ud af dette fordi den almindelige Ubuntu
bruger alligevel vil opgradere hver 6. måned (det sker automatisk
medmindre man har en LTS version).

http://kimludvigsen.invalid/linux/flere_partitioner.php
Du anbefaler FAT32 hvis partitionen skal deles mellem Windows og Linux.
Efter at NTFS-3G er blevet stabil (og en del af Ubuntu), kan man ligeså
godt vælge en NTFS partition. Der er ingen grund til at bruge FAT32 efter
min mening, og jeg vil tro at mange anbefalinger af FAT32 er fra før
NTGS-3G blev mainstream (det er NTFS-3G som du bruger når du mounter dine
Windows partitioner fra Ubuntu).

http://kimludvigsen.invalid/linux/tilfoej_og_fjern_programmer.php
Deb vs gz: en vigtig forskel er at deb håndteres dependencies
(afhængigheder), altså andre pakker som skal installeres for at den givne
pakke fungerer. Det gør gz ikke. Her må man selv finde ud af hvad der
mangler (been there, done that).

Tilføj softwarekilde: så vidt muligt bør man også tilføje den signing key
som det nye repository (kilde) bruger. Ellers kommer der hele tiden
advarsler om at opdateringen ikke er signeret. Du kan eventuelt bruge
Wine guiden som eksempel (hvis man vil benytte Wine er det generelt en
god ide at bruge seneste version, og ikke den som er i Ubuntu, da der
sker temmelig meget med Wine)
http://www.winehq.org/download/deb

Et afsnit som jeg synes der mangler:
FÃ¥ DR (WMV streams) til at fungere med Ubuntu..
Det kræver lidt tweaking på Intrepid, jeg har ikke prøvet Jaunty (DR
bliver åbenbart aldrig færdig med deres H.264 projekt, så Ubuntu brugerne
er i praksis nødt til at bruge DRs wmv streams).

Et andet afsnit som kunne være relevant: mobilt internet/3G i Ubuntu.
Teleselskaberne skriver at de ikke understøtter Linux, hvilket jo ikke er
det samme som at det ikke virker..

P.S. I stedet for dit salg af PDF filer til 50 kr/stk synes jeg at du
skulle overveje at udgive guiden i bogform, eventuelt via en print-on-
demand service som bod.dk.

--
Jesper Lund

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 14-04-09 23:06

Jesper Lund skrev:
> Kim Ludvigsen wrote:
>
> http://kimludvigsen.invalid/linux/hvorfor_bruge_linux.php
> Du skriver at LTS har 5 års support. Det er kun server udgaven, desktop
> udgaven har 3 år.

Bemærk, at jeg har skrevet "op til" 60 måneder.

> [...]
> Du anbefaler FAT32 hvis partitionen skal deles mellem Windows og Linux.
> Efter at NTFS-3G er blevet stabil (og en del af Ubuntu), kan man ligeså

Rettet.

> [...]
> Deb vs gz: en vigtig forskel er at deb håndteres dependencies
> (afhængigheder), altså andre pakker som skal installeres for at den givne

Jeg har tilføjet lidt tekst herom.

> Tilføj softwarekilde: så vidt muligt bør man også tilføje den signing key
> som det nye repository (kilde) bruger.

Øv, det kræver lidt ekstra arbejde. Jeg skal lige sætte mig
ind i det, før jeg får tilføjet tekst herom.

> Wine guiden som eksempel (hvis man vil benytte Wine er det generelt en
> god ide at bruge seneste version, og ikke den som er i Ubuntu, da der
> sker temmelig meget med Wine)
> http://www.winehq.org/download/deb

Det vil jeg lige tænke lidt over. Jeg har med andre
programmer holdt mig til de "indbyggede" i stedet for andre
versioner, selvom de andre versioner er bedre (fx KompoZer
og Audacity).

> [...]
> bliver åbenbart aldrig færdig med deres H.264 projekt, så Ubuntu brugerne
> er i praksis nødt til at bruge DRs wmv streams).

Det lyder mere som noget problemløsning, og den slags
henviser jeg på hælpesiden til bl.a. ubuntudanmark og denne
gruppe.

> Et andet afsnit som kunne være relevant: mobilt internet/3G i Ubuntu.
> Teleselskaberne skriver at de ikke understøtter Linux, hvilket jo ikke er
> det samme som at det ikke virker..

Ditto.

> P.S. I stedet for dit salg af PDF filer til 50 kr/stk synes jeg at du
> skulle overveje at udgive guiden i bogform, eventuelt via en print-on-
> demand service som bod.dk.

Den kendte jeg ikke, jeg tjekker den nærmere. Men
fortjenesten er ikke særlig stor, og det er ikke sikkert,
det vil blive så populært hos Libris. Forlaget har et
Ubuntu-hæfte på vej, og et trykt hæfte vil komme til at være
en mere direkte konkurrent til deres hæfte.

Mange tak for forslagene!

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 15-04-09 00:25

Jesper Lund wrote:
> [...]
> min mening, og jeg vil tro at mange anbefalinger af FAT32 er fra før
> NTGS-3G blev mainstream (det er NTFS-3G som du bruger når du mounter dine

Jeg synes stadig der kan være fordele ved at benytte FAT32.

F.eks. kan man ikke umiddelbart mounte sin NTFS-partition, hvis man ikke
har lukket Windows rigtigt ned men blot klappet den bærbare sammen, så
systemet er gået i dvale. I det tilfælde skal man mounte med et
force-flag (eller noget i den dur), for at kunne skrive til
NTFS-partitionen.

Jeg har også været ude for, at nogle af de dokumenter, som jeg fra min
Ubuntu har redigeret på en NTFS-partition, ikke har kunnet læses. De
kunne ses i Explorer, men der var ingenting nedenuden...

--
Mvh.
Thomas

Fra : Kent Friis

Dato : 15-04-09 19:00

Den 14 Apr 2009 21:08:08 GMT skrev Jesper Lund:

> [...]
> Wine guiden som eksempel (hvis man vil benytte Wine er det generelt en
> god ide at bruge seneste version, og ikke den som er i Ubuntu, da der

IMHO ikke så relevant længere. Wine 1.0.1 har været seneste stable
i laaaang tid.

Det var mere dengang versionerne hed Wine-2070522 og lignende.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Jesper Lund

Dato : 14-04-09 22:38

Kim Ludvigsen wrote:

> Det er for at undgå misforståelser - det er ikke alle, der kender
> Ophavsretsloven.

Nu vi er ved emnet, så kan jeg ikke lade være med at nævne dette: Det er
IMHO lidt uheldigt at du på denne side (og muligvis andre steder)
http://kimludvigsen.invalid/linux/tilfoej_og_fjern_programmer.php
skriver (sidste delsætning)

"Du får også en advarsel, hvis du vil installere et program, der er ikke
er understøttet af Ubuntu eller Ubuntu-brugerne, eller som er beskyttet
af ophavsret."

Linux, Ubuntu og anden fri software er beskyttet af ophavsret i lige så
høj grad som Windows Vista. Forskellen er at ophavsretshaverne til fri
software giver dig nogle flere (eller: andre) rettigheder end Microsoft
gør, men der er også nogle betingelser som du skal respektere (pligt til
at levere source kode hvis du laver ændringer). En CD med SP2 til WinXP
kan jeg give til min nabo uden forpligtelser hvis jeg har fået den fra
Microsoft (det står der på den), men hvis jeg giver naboen en Live CD med
Ubuntu skal jeg principielt tænke på GPL betingelserne.

Distinktionen mellem fri vs ikke-fri i Ubuntu repositories handler nok
mere om software patenter end ophavsret (relevant i andre lande end DK).

Det er ikke fordi dette hører til i din bog (slet ikke), men nu jeg ved
at du går meget op i ophavsret

--
Jesper Lund

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 14-04-09 23:12

Jesper Lund skrev:
> [...]
>
> "Du får også en advarsel, hvis du vil installere et program, der er ikke
> er understøttet af Ubuntu eller Ubuntu-brugerne, eller som er beskyttet

Du har selvfølgelig helt ret. Nu kan jeg desværre ikke lige
huske, hvad der helt nøjagtigt udløser advarslen, men jeg
har rettet til:
"... eller som ikke har fri kildekode"

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 14-04-09 23:18

Den Tue, 14 Apr 2009 23:32:26 +0200 skrev Kim Ludvigsen:

> Jeg prøver ikke at tage æren for andet end mine skriverier. Kan de føre
> til en større udbredelse af Ubuntu, er det selvfølgelig kun helt fint.
> Men jeg har det sådan med mit arbejde, at jeg ikke bryder mig om at dele
> "æren" med andre - det være sig om jeg har lavet noget godt eller noget
> skidt.

Det var egentlig også det indtryk jeg havde fået.

Hvor er det sørgeligt at et fint og ædelt projekt som Linux, forsøges
udnyttet af "ærekære" personer med hang til ego-forherligelse.

Du har jo tidligere efterlyst råd og fif ang. Ubuntu i denne gruppe -
hvordan har du tænkt dig at håndtere de "ophavsrettigheder"?

---
Karl Erik.

Fra : Jesper Lund

Dato : 14-04-09 23:21

Kim Ludvigsen wrote:

> Du har selvfølgelig helt ret. Nu kan jeg desværre ikke lige huske, hvad
> der helt nøjagtigt udløser advarslen, men jeg har rettet til:
> "... eller som ikke har fri kildekode"

Der kommer i hvert fald nogle advarsler af den type når man skal
installere (manglende) video codecs til GStreamer.

--
Jesper Lund

Fra : Kent Friis

Dato : 15-04-09 19:03

Den 14 Apr 2009 22:21:20 GMT skrev Jesper Lund:

> Der kommer i hvert fald nogle advarsler af den type når man skal
> installere (manglende) video codecs til GStreamer.

Er det ikke dem der leveres som .DLL? Altså fisket ud af Windows Media
Player og lignende programmer.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Jesper Lund

Dato : 14-04-09 23:28

Karl Erik Christensen wrote:

> Du har jo tidligere efterlyst råd og fif ang. Ubuntu i denne gruppe -
> hvordan har du tænkt dig at håndtere de "ophavsrettigheder"?

Ahem, nu er du faktisk i gang med at advokere for grumme ting som
softwarepatenter. Ophavsretten beskytter ikke ideer, kun den konkrete
udformning.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 15-04-09 21:41

Kent Friis wrote:

> Er det ikke dem der leveres som .DLL? Altså fisket ud af Windows Media
> Player og lignende programmer.

Nej, vi taler om dele af ffmpeg som er under GPL (ophavsret), men hvor
der implementeres ting som er omfattet af softwarepatenter i visse lande,
eksempelvis MPEG.

--
Jesper Lund

Fra : Kent Friis

Dato : 16-04-09 18:38

Den 15 Apr 2009 20:40:53 GMT skrev Jesper Lund:

> Nej, vi taler om dele af ffmpeg som er under GPL (ophavsret), men hvor
> der implementeres ting som er omfattet af softwarepatenter i visse lande,
> eksempelvis MPEG.

Ah... Ja de burde lave en EU / "rest of the world" version, så det kun
er USA og majonet-stater der har besværet med ikke at kunne afspille
MPEG, MP3 osv.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 16-04-09 09:12

On 15 Apr 2009 18:00:15 GMT
Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> IMHO ikke så relevant længere. Wine 1.0.1 har været seneste stable
> i laaaang tid.

jag-tpr50# grep -A2 wine /etc/apt/sources.list
# getting newer wine debs
# remember to "wget -q http://wine.budgetdedicated.com/apt/387EE263.gpg
-O- | sudo apt-key add -" ##deb http://wine.budgetdedicated.com/apt
dapper main #deb http://wine.budgetdedicated.com/apt etch main #WineHQ
- Debian 4.0 "Etch"

# getting even newer wine debs
# remember to "wget -O - http://www.lamaresh.net/apt/key.gpg | apt-key
add -" # wine deb http://www.lamaresh.net/apt squeeze main
deb http://www.lamaresh.net/apt sid main
jag-tpr50# grep -A3 \:\ wine /etc/apt/preferences
Package: wine
Pin: origin www.lamaresh.net
Pin-Priority: 991

--
Package: wine
Pin: origin wine.budgetdedicated.com

jag-tpr50# cat /etc/debian_version
squeeze/sid
jag-tpr50#

--
//Jacob Gaarde
//Dont reply to my (aparent) e-mail address. Instead Use

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-04-09 22:30

Jacob Gaarde skrev:

> jag-tpr50# grep -A2 wine /etc/apt/sources.list

Og en hel masse mere, som jeg ikke forstod noget af.

Til orientering har jeg opdateret guiden Tilføj
softwarekilde med installation af nøglefil. Og jeg har som
foreslået af Jesper Lund brugt Wine som eksempel i stedet
for mit gamle eksempel. Jeg har samtidig skrevet lidt om
betaversioner og softwarekilder.

http://kimludvigsen.dk/
linux/tilfoej_og_fjern_programmer.php#tilfoej_softwarekilde
(Som vanligt er der indsat mellemrum)

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Edmund

Dato : 17-04-09 16:09

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev i meddelelsen
Forslag til
> forbedringer eller oplysninger om mangler er også mere end velkomne.

Jeg har ikke forstand på linux/Ubuntu.
Men andre install vejledninger på nettet, nævner at Ubuntu skal bruge flere
partitioner, bl.a. en til "Swap"
syntes ikke lige jeg så du nævnte noget om dette.

Eller er det kun noget man skulle med ældre versiner af Ubuntu.

Mvh
Edmund

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 17-04-09 16:54

Edmund skrev:

> Men andre install vejledninger på nettet, nævner at Ubuntu skal bruge
> flere partitioner, bl.a. en til "Swap"
>
> Eller er det kun noget man skulle med ældre versiner af Ubuntu.

Nej, det skal man stadig. Men hvis man vælger at bruge hele
harddisken, eller at lade Ubuntu dele den mellem Windows og
Ubuntu, så oprettes den helt automatisk. Jeg vil lige prøve
at tjekke, hvad der sker, hvis man manuelt partitionerer
under installationen og man ikke angiver en swap-partition.
Måske der skal lidt med om swap i guiden Avanceret
partitionsredigering.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Kent Friis

Dato : 17-04-09 18:53

Den Fri, 17 Apr 2009 17:54:12 +0200 skrev Kim Ludvigsen:

> Nej, det skal man stadig.

Skal?

Linux-0.95 fik support for swap-filer, og selvom det har været anbefalet
at have minimum lige så meget swap som RAM, har det mig bekendt aldrig
været et krav.

Jeg ved så ikke hvor fleksibel Ubuntu-installeren er, men jeg kan ikke
forestille mig at den er *så* ufleksibel - selv Windows-folk har jo
nutildags en eller anden ide om hvordan en harddisk skal partitioneres
(fx C: til system, D: til data og E: til spil).

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 17-04-09 19:58

Kent Friis skrev:

> Skal?

Nej, bør. Jeg har lige prøvet at slette Ubuntu-partitionen
og swap-partitionen for at slå dem sammen og installere
Ubuntu på den nye partition. Man får en meddelelse om, at
der ikke er angivet en swap-partition, og at det anbefales
at bruge en swap-partition af hensyn til ydelsen, men man
kan rent faktisk godt fortsætte og installere uden.

Jeg må hellere få lavet en tilføjelse om swap til guiden

http://kimludvigsen.dk

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 17-04-09 18:50

On Thu, 16 Apr 2009 23:30:14 +0200
Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

> Jacob Gaarde skrev:
--SNIP--

> Og en hel masse mere, som jeg ikke forstod noget af.

det var nu også mest henvendt til Kent, der kommenterede at pakkerne
fra winehq ikke er så vanvittigt nye længere

--SNIP--

Fra : Kent Friis

Dato : 17-04-09 19:16

Den Fri, 17 Apr 2009 19:50:29 +0200 skrev Jacob Gaarde:

> --SNIP--

> det var nu også mest henvendt til Kent, der kommenterede at pakkerne
> fra winehq ikke er så vanvittigt nye længere

Kan du finde en nyere stable end 1.0.1?

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 18-04-09 00:21

On 17 Apr 2009 18:15:34 GMT
Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

--SNIP om kilder til wine debs --

> Kan du finde en nyere stable end 1.0.1?

det tror jeg ikke lige, backports har en 1.0-rc1-1~bpo40+1 , men det er
vist cirka det samme som 1.0.1.
det er nu heller ikke så interessant for mig at finde en stable, når
jeg kører testing/unstable på min stinkpad
anyhow, "stable" har vel ikke meget at gøre i en tråd, med "ubuntu" i
subject ...

nåmmen , på http://www.lamaresh.net/ skriver han :

"
su #to log as root
apt-get remove libwine wine #to remove outdated version of wine

su #to log as root
gedit /etc/apt/sources.list #to open repository file with a text editor
(you can use gedit or another) Add this line if you use lenny: deb
http://www.lamaresh.net/apt lenny main
Save and close sources.list
wget -O - http://www.lamaresh.net/apt/key.gpg | apt-key add - #to add
gpg key apt-get update #to update package list
apt-get install wine #to install latest wine version
"

det kan du jo prøve, dog uden "apt-get remove..." , og uden "apt-get
install ..."

og så kan du jo se hvad "apt-cache policy wine" siger

jeg har ikke en debian stable (lenny) ved hånden, og jeg gider ikke
fedte med Virtualbox bare for at finde ud af det
("http://www.lamaresh.net/apt" og "http://www.lamaresh.net/apt/dists"
giver en "403 Forbidden" , så jeg kan ikke nemt finde ud af det )

Fra : Kent Friis

Dato : 18-04-09 00:53

Den Sat, 18 Apr 2009 01:21:08 +0200 skrev Jacob Gaarde:
> [...]
> jeg kører testing/unstable på min stinkpad
> anyhow, "stable" har vel ikke meget at gøre i en tråd, med "ubuntu" i

Er Ubuntu da generelt ustabilt? Skal man forvente at få kernel
2.6.30-rc2-git3? Firefox 3.5 nightly?

<cut en masse Ubuntu-ting>

> [...]
> ("http://www.lamaresh.net/apt" og "http://www.lamaresh.net/apt/dists"
> giver en "403 Forbidden" , så jeg kan ikke nemt finde ud af det )

Øh, snakker vi forbi hinanden? Jeg snakker om Wine stable.
http://www.winehq.org/ - højre side "Latest Releases".

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 18-04-09 00:32

On Sat, 18 Apr 2009 01:21:08 +0200
Jacob Gaarde <-dont@dev.null.invalid> wrote:

> On 17 Apr 2009 18:15:34 GMT
> Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:
>
> --SNIP om kilder til wine debs --

--SNIP en masse vrøvl (fra min egen hånd) om ikke at kunne teste stable
sources på en testing/unstable" --

Og der vrøvlede jeg så helt vildt.
jeg kan da bare føje en "lenny" linie til min sources.list og apt-get
-f update, og så :

jag@jag-tpr50$ apt-cache policy wine | grep -B2 lenny
Version table:
1.1.19~winehq1-1 991
750 http://www.lamaresh.net lenny/main Packages
*** 1.1.18~winehq1-1 991
850 http://www.lamaresh.net squeeze/main Packages
750 http://www.lamaresh.net lenny/main Packages
--
1.1.17~winehq1-1 991
850 http://www.lamaresh.net squeeze/main Packages
750 http://www.lamaresh.net lenny/main Packages
1.1.16~winehq1-1 991
850 http://www.lamaresh.net squeeze/main Packages
750 http://www.lamaresh.net lenny/main Packages
--
200 http://ftp.fi.debian.org experimental/main Packages
1.1.15~winehq1-1 991

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 18-04-09 01:13

On 17 Apr 2009 23:52:37 GMT
Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> Er Ubuntu da generelt ustabilt? Skal man forvente at få kernel
er debian testing specielt ustabilt ?

IMHO er testing/unstable fint til "workstations" - maskiner, hvor der i
den overvejende del af anvendelsen sidder nogen ved konsollen - og til
dels "hjemme-servere"
til "rigtige servere" bør man bruge stable med opdateringer fra
security.debian.org og evt med backports
til servere, man ikke vil/kan komme fysisk til kan man overveje
old-stable

> <cut en masse Ubuntu-ting>

nej det var nu debian

--SNIP om at finde nyere wine debs til debian stable --

> Øh, snakker vi forbi hinanden? Jeg snakker om Wine stable.
> http://www.winehq.org/ - højre side "Latest Releases".

ja så snakker vi forbi hinanden
din oprindelige kommentar var svar på Jesper Lund's

"
(hvis man vil benytte Wine er det generelt en
god ide at bruge seneste version, og ikke den som er i Ubuntu, da der
sker temmelig meget med Wine)
"
så jeg mener mig i god tro, da jeg tolkede "stable" som "debian stable"
og ikke som "stable wine release", især, da mit første indlæg i tråden
viste, at jeg kører debian testing/unstable

Fra : Kent Friis

Dato : 18-04-09 01:26

Den Sat, 18 Apr 2009 02:13:00 +0200 skrev Jacob Gaarde:

> [...]
> og ikke som "stable wine release", især, da mit første indlæg i tråden
> viste, at jeg kører debian testing/unstable

Det jeg skrev var: "Wine 1.0.1 har været seneste stable i laaaang tid."

Wine er ikke Debian, derfor kan Wine heller ikke være Debian Stable.

Min pointe var såmænd bare at de fleste begyndere nok vil være mere
interesseret i en Wine version der virker, og virker lige så godt
imorgen, som den gjorde igår. Og det burde man opnå ved at holde
sig til Wine-1.0.1, som efterhånden er så gammel at jeg vil forvente
at alle nye distroer har den med. Bruger man en development version,
som måske skifter hver eneste dag, ved man aldrig hvornår de programmer
man bruger holder op med at virke, fordi de bruger lige præcis den
feature der er ved at blive skrevet om idag.

Førhen - før Wine-1.0 - var det anbefalet at tage den nyeste version,
i forventning om at det virker lidt bedre end i versionen før. Det var
ikke altid tilfældet, men i gennemsnit gik det da den rigtige vej.

Derfor mener jeg ikke længere der er nogen grund til at anbefale
en begynder at begynde at tilføje ekstra repositories, for at få en
development-udgave af Wine. Bare han kan spille WoW, og det kan man
mig bekendt i 1.0.1

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 18-04-09 01:42

On 18 Apr 2009 00:26:23 GMT
> [...]

> en begynder at begynde at tilføje ekstra repositories, for at få en
> development-udgave af Wine. Bare han kan spille WoW, og det kan man

jeg har ikke advokeret for at bruge senere release af wine end 1.0.1,
men baseret på den oprindelige misforståelse gav jeg anvisning på en
måde at få det (en nyere wine) med apt-systemet.

Fra : Kent Friis

Dato : 18-04-09 01:56

Den Sat, 18 Apr 2009 02:41:53 +0200 skrev Jacob Gaarde:
> On 18 Apr 2009 00:26:23 GMT
> Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:
>
> --SNIP--

> jeg har ikke advokeret for at bruge senere release af wine end 1.0.1,

Nej, det var Jesper Lund.

Men det var dig der misforstod hvad jeg oprindeligt skrev, derfor
forklarer jeg hvad jeg mente.

Mvh
Kent

.... for katten.