MS Windows
briani 27239
Windows Vista Home Premium 32 Bit og 4 GB ~
Fra : Fynbo

Dato : 20-05-09 07:29

Hej.

Kan Windows Vista Home Premium 32 Bit "snydes" til at se/bruge 4 GB ram
istedet for de 3,12 GB
den kan se nu?

Fynbo

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 20-05-09 14:20

Nej, den kan rent fysisk ikke bruge mere. Du skal opgradere til 64bit
for at kunne bruge mere.

Regards Jens Peter Karlsen

Fra : Fynbo

Dato : 20-05-09 17:29

"Jens Peter Karlsen" <jpkarlsen@mvps.org> skrev i meddelelsen
> Nej, den kan rent fysisk ikke bruge mere. Du skal opgradere til 64bit
> for at kunne bruge mere.
>
> Regards Jens Peter Karlsen

Okay..

Tak for svaret..

Fynbo

Fra : dennis

Dato : 20-05-09 17:40

Fynbo wrote:
> Hej.
>
> Kan Windows Vista Home Premium 32 Bit "snydes" til at se/bruge 4 GB ram
> istedet for de 3,12 GB
> den kan se nu?

Der findes forskellige vejledninger på internettet til at ændre i
pae-kernen, således 4GB-grænsen fjernes.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 20-05-09 19:15

On Wed, 20 May 2009 08:29:11 +0200, "Fynbo" <clanusa@gmail.com> wrote:

> Kan Windows Vista Home Premium 32 Bit "snydes" til at se/bruge 4 GB ram
> istedet for de 3,12 GB den kan se nu?

Eneste metode jeg kender, er at fjerne grafikkortet. Det flytter
grænsen et godt stykke op mod de 4 GB....

Men det nok ikke den løsning, du søger...

<mlr>

Fra : Peter Larsen

Dato : 21-05-09 05:58

Fynbo wrote:

> [...]

Som det allerede er antydet, så find først ud af, om det er dit bundkort,
som begrænser det mulige. Det vil ofte være sådan, at bundkort gerne vil
have ramklodserne i par, og så ender det nemt med at man har 4 GB ram i en
maskine, som man godt kunne have nøjedes med at sætte 3 GB i.

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : Fynbo

Dato : 21-05-09 07:53

"Peter Larsen" <digilyd@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> have ramklodserne i par, og så ender det nemt med at man har 4 GB ram i en
> maskine, som man godt kunne have nøjedes med at sætte 3 GB i.

Mit bundkort supportere 4x1 GB i Dual Channel og derfor købte jeg det.

Fynbo

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 21-05-09 13:56

Det er desværre ikke det samme som at du kan udnytte 4GB med et 32bit
OS. Grunden er at alle indstikkorts addresse område mappes til området
fra 3GB til 4GB så har du et grafikkort med 512MB RAM på er allerede
halvdelen væk.
Hvis du vil vide mere om de tekniske detaljer har fabrikanten noget om
dette.
64bit OS kommer uden om dette ved at flytte adresseområdet som
indstikkort mappes til til slutningen af den fysisk tilgængelige RAM.
Bundkort til servere har typisk et andet design så de kan udnytte alle
4GB selv om Server OS'et er 32bit.

Regards Jens Peter Karlsen

Fra : Snuden

Dato : 21-05-09 12:46

> [...]

>Hej.
>
>Kan Windows Vista Home Premium 32 Bit "snydes" til at se/bruge 4 GB ram

Et 32-bit styresystem kan ikke adressere mere end 4 gigabyte RAM -
længere er den ikke. Hvis du vil udnytte mere end det, skal du over på
64-bit versionen.

Din Vista ser faktisk 4 gigabyte. Årsagen til der "kun" rapporteres
3,12 er, at systemoplysningerne kun rapporterer den mængde der
anvendes på bundkortet, mens 4 gigabyte-grænsen gælder som en total
for hele systemet - dvs. ram på bundkort, ram på grafikkort, cache på
harddiske, level 1 og 2 cache i cpu osv osv. Det tæller alt sammen.
Bliver totalen mere end 4 gigabyte bliver alt derover ignoreret.
--
Snuden

Fra : Paul-J

Dato : 21-05-09 13:14

"Snuden" <snudie@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> harddiske, level 1 og 2 cache i cpu osv osv. Det tæller alt sammen.
> Bliver totalen mere end 4 gigabyte bliver alt derover ignoreret.

Jeg kan anbefale
http://www.megaleecher.net/RAMDisk

Altså man opretter et drev i det overflødige ram.

Jeg har lavet en lille ramdisk på 128MB på mit system.
Det kører problemfrit.
Jeg bruger det til IE's Temporary internet files. Sparer lidt slid på harddisken....

Fra : dennis

Dato : 21-05-09 13:20

Snuden wrote:

> [...]
> harddiske, level 1 og 2 cache i cpu osv osv. Det tæller alt sammen.
> Bliver totalen mere end 4 gigabyte bliver alt derover ignoreret.

Ikke alt tæller med. Harddisk cache, level 1 og 2 cache er ikke noget
man kan adressere, så derfor indgår det heller ikke i den beregning.

Kig også på PAE, som gør >4GB muligt, Microsoft har bare begrænset det i
xp/vista.