MS Windows
briani 27239
Win XP vil ikke lukke
Fra : Ukendt

Dato : 12-05-09 15:08

Jeg bruger Win XP Home DK SP2 med de seneste opdateringer (pånær samlet SP3
og Live-halløj) men nu vil min maskine pludselig ikke lukke ned når jeg
klikker på Luk. Den ignorerer fuldstændig handlingen. Der foregår ingen
arbejdsprocesser. Hvad kan der være galt?

Fra : kk

Dato : 12-05-09 16:24

"Stone" <-> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg klikker på Luk. Den ignorerer fuldstændig handlingen. Der foregår
> ingen arbejdsprocesser. Hvad kan der være galt?

Prøv at gå ind i C:\windows\system32 og find "shutdown.exe", kopier den til
skrivebordet og dobbeltklik på den.
Windows skulle da lukke ned. Du kan derefter have den på skrivebordet til
brug ved alle nedlukninger.
mvh
kk

Fra : Ukendt

Dato : 12-05-09 22:29

kk wrote:
> Prøv at gå ind i C:\windows\system32 og find "shutdown.exe", kopier
> den til skrivebordet og dobbeltklik på den.
> Windows skulle da lukke ned. Du kan derefter have den på skrivebordet
> til brug ved alle nedlukninger.

Der sket ikke noget når jeg dobbeltklikker på Shutdown.exe andet end et
DOS-vindue kommer op i ½ sekund og forsvinder igen.

Fra : Max

Dato : 13-05-09 06:52

Hej Stone

> Der sket ikke noget når jeg dobbeltklikker på Shutdown.exe andet end
> et DOS-vindue kommer op i ½ sekund og forsvinder igen.

Shutdown skal køres med en switch for at virke, f.eks. sådan:

shutdown -s

--
Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 13-05-09 00:25

kk wrote:
> Prøv at gå ind i C:\windows\system32 og find "shutdown.exe", kopier
> den til skrivebordet og dobbeltklik på den.
> Windows skulle da lukke ned. Du kan derefter have den på skrivebordet
> til brug ved alle nedlukninger.

Nå øv, det var en Trojansk virus der har hærget min pc i 1½ måned.
Den er fjernet nu.

Fra : Vidal

Dato : 13-05-09 09:49

Stone skrev:
> [...]
> klikker på Luk. Den ignorerer fuldstændig handlingen. Der foregår ingen
> arbejdsprocesser. Hvad kan der være galt?

Jeg vil lige koble mig på denne tråd.

På det seneste har min computer fået det sværere
og sværere ved at lukke ned. Det kan nemt tage
et kvarter til en halv time at lukke den ned.

Jo længere den har været tændt, jo længere varer
det, generelt. Hvis jeg kun har haft den tændt en
halv time, ja så går det rimeligt, men har den været
tændt et par dage, så bliver Windows ved med at smide
små meddelelser op på skærmen - kan ikke lukke dit -
kan ikke lukke dat og så skal jeg klikke på luk nu for
til sidst at slukke. Sommetider når den når til den
blå nedlukningsskærm er jeg nødt til at bruge ctrl-
alt-delete for at den lukker helt.

Jeg er næsten sikker på, computeren ikke har virus.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Allan Vebel

Dato : 13-05-09 22:40

Vidal skrev:

> På det seneste har min computer fået det sværere
> og sværere ved at lukke ned. Det kan nemt tage
> et kvarter til en halv time at lukke den ned.

Det lyder helt urimeligt - den trænger sikkert til en
omfattende renseproces.

> Jeg er næsten sikker på, computeren ikke har virus.

Hvad med spyware - har du tjekket noget her?

Jeg ville starte med en Ccleaner og en Eusing, bare
for at se hvad de finder - herefter en SuperAntiSpyware.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Vidal

Dato : 14-05-09 10:56

Allan Vebel skrev:

> [...]
>
> Jeg ville starte med en Ccleaner og en Eusing, bare
> for at se hvad de finder - herefter en SuperAntiSpyware.

Jeg har kørt CCleaner og der var intet.

Superantispyware siger: There are no recognized
UNSAFE applications running on your computer.

Jeg kender ikke Eusing, kan den noget Ccleaner ikke
kan?

Jeg vil under ingen omstændigheder geninstallere,
dertil har jeg for meget installeret, det vil tage
migen uge, så måske må jeg lære at leve med det.
--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Rado

Dato : 14-05-09 11:41

On Thu, 14 May 2009 11:55:34 +0200, Vidal <vidal@webspeed.dk> wrote:

>Jeg vil under ingen omstændigheder geninstallere,
>dertil har jeg for meget installeret, det vil tage
>migen uge, så måske må jeg lære at leve med det.

Hvad med systemgendannelse?

Næste gang du installerer Windows så lav et image af systemet når alt
er installeret, så kan systemet genoprettes på få minutter i frisk
tilstand.

--
Rado

All the answers are already within us. It's finding the corresponding
questions that's so darned difficult. - Swami Beyondananda

Fra : Vidal

Dato : 14-05-09 12:37

Rado skrev:

> Hvad med systemgendannelse?
>
> Næste gang du installerer Windows så lav et image af systemet når alt
> er installeret, så kan systemet genoprettes på få minutter i frisk
> tilstand.

Det lyder også som en god ide. Men er jeg nødt
til at lave et nyt image, hver gang jeg installerer
et nyt program?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Rado

Dato : 14-05-09 15:17

On Thu, 14 May 2009 13:36:57 +0200, Vidal <vidal@webspeed.dk> wrote:

>Det lyder også som en god ide. Men er jeg nødt
>til at lave et nyt image, hver gang jeg installerer
>et nyt program?

Du kan lave incremental og differential images, dvs. tilføjelser til
det originale image hvor kun det nye er taget med.

Jeg bygger selv mit system op ved først at lave et image af Windows
med de mest nødvendige drivere samt aktivering, derefter tilføjer jeg
diverse Windows updates plus en håndfuld programmer, laver et
differential image, tilføjer flere programmer, laver et nyt
differentiel image osv.. På den måde behøver man ikke starte helt
forfra hvis der går kuk i et eller andet under eller efter
installation af et eller andet, men kan blot køre det seneste image
ind igen og starte igen derfra. Jeg vil absolut anbefale det ved store
systemer.

Det gør det også lettere at finde fejl (primært konflikter mellem
programmer) man opdager senere - man går bare baglæns i image rækken
indtil fejlen ikke længere optræder. Dvs. den må så findes i det
efterfølgende image. Man installerer så de programmer der er tilføjet
i det, indtil fejlen dukker op, så har man programmet der skaber
konflikt. Hvis det blot er en tilfældig fejl der ikke kommer igen ved
proceduren her, geninstallere man bare resten af systemet igen herfra.

Det kræver så også at man skriver ned hvilke programmer der er
tilføjet i hvert image.

Fra : Vidal

Dato : 14-05-09 20:08

Rado skrev:

> [...]
> proceduren her, geninstallere man bare resten af systemet igen herfra.
>
> Det kræver så også at man skriver ned hvilke programmer der er

Hvilket program bruger du til at lave imaget?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Rado

Dato : 14-05-09 21:01

On Thu, 14 May 2009 21:07:39 +0200, Vidal <vidal@webspeed.dk> wrote:

>Hvilket program bruger du til at lave imaget?

Image for DOS:

http://www.terabyteunlimited.com/image-for-dos.htm

Den kan dog p.t. kun lave fuld og differential backup, vil du også
have incremental skal du have fat i noget som Acronis True Image:

http://www.acronis.com/homecomputing/products/trueimage/

Forskellen på incremental og differential backup kan du læse på side
17 i filen her:

http://tinyurl.com/q6vu3g

Image for DOS har til gengæld byte-for-byte verify (efterfølgende
compare af disk og image) både når man laver et image og laver en
restore af et image, Acronis har kun verify når image bliver lavet..
Dvs. man er sikker på at data på disken efter en restore er 100%
identiske med data da image blev lavet.

Fra : Vidal

Dato : 15-05-09 14:14

Rado skrev:

> [...]
> restore af et image, Acronis har kun verify når image bliver lavet..
> Dvs. man er sikker på at data på disken efter en restore er 100%

Tak, jeg vil se på det.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Rado

Dato : 14-05-09 11:39

On Wed, 13 May 2009 10:49:03 +0200, Vidal <vidal@webspeed.dk> wrote:

>På det seneste har min computer fået det sværere
>og sværere ved at lukke ned. Det kan nemt tage
>et kvarter til en halv time at lukke den ned.

Prøv evt. Active Shutdown og sæt den til at forcere nedlukning af
programmer:

http://www.devicelock.com/freeware.html

Fra : Vidal

Dato : 14-05-09 12:36

Rado skrev:

> Prøv evt. Active Shutdown og sæt den til at forcere nedlukning af
> programmer:
>
> http://www.devicelock.com/freeware.html

Det lyder som en god ide. Kan den også lukke XP?

Der står 95/98/ME/NT/2000.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Max

Dato : 14-05-09 13:30

Hej Vidal

> Det lyder som en god ide. Kan den også lukke XP?

Det vil da være beder at finde ud af hvorfor maskinen
har et problem med at lukke.

--
Mvh Max

Fra : Vidal

Dato : 14-05-09 20:40

Max skrev:
> Hej Vidal

> Det vil da være beder at finde ud af hvorfor maskinen
> har et problem med at lukke.

Derfor skriver jeg her.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Rado

Dato : 14-05-09 14:44

On Thu, 14 May 2009 13:35:31 +0200, Vidal <vidal@webspeed.dk> wrote:

>Det lyder som en god ide. Kan den også lukke XP?

Fungerer fint her.