MS Windows
briani 27239
min pc kører i ring.
Fra : Bente Christensen

Dato : 25-04-09 15:04

Min PC er gået totalt ned. Det skete efter at have partioneret harddisken og
så opgradere til Internet Explorer 8.0.

Der sker det at den kører i ring
under opstart og kommer hver gang til et punkt med en sides tekst som står
alt for kort til at man kan nå at læse mere end en lille del, og den kan
tilsyneladende
ikke stoppes. Der står

"Der er fundet en fejl, og windows er lukket ned for at forhindre
beskadigelse af computeren.

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Hvis det er første gang du har set denne stopfejl, skal du genstarte
computeren. Hvis skærmbilledet vises igen skal du gøre følgende: Sørg for at
al ny
hardware eller software er korrekt installeret."

Der står en del mere, men det kræver mange nye opstartsforsøg for at læse
hele siden.

Sætter man windows xp disken i drevet og forsøger at reparere eller
installere windows ser det ud til at den ikke kan finde harddisken. Kommer
man ved opstart
ind i BIOS kommer der ikke som normalt en bjælke som man kan flytte med
piletasterne og derved komme ind for at se opsætninger.

jeg kører XP-home.

Kan jeg få maskinen op og køre igen?

Hilsen Bente C.

Fra : Ole C

Dato : 25-04-09 16:13

Bente Christensen skrev blandt andet:

> [...]
> ind i BIOS kommer der ikke som normalt en bjælke som man kan flytte
> med piletasterne og derved komme ind for at se opsætninger.

Mht. den sidste del af din beskrivelse, så gætter jeg på at du bruger et
trådløst tastatur? - og computeren ikke kan "se" det.
Prøv om ikke du kan låne et tastatur, der kan tilsluttes en evt.
PS2-indgang. (Du er jo noget sparsom med oplysninger om selve computerens
muligheder).
Kan den boote i Fejlfri tilstand? Du bør så kunne komme ind i
Kontrolpanel>System>Avanceret>Start og genoprettelse og fjerne markeringen
ud for Genstart automatisk, så du kan få bedre tid til at læse hele
fejlmeddelelsen.
Men alt tyder på en hardwarefejl - for eksempel i RAM, eller noget der gik
helt galt under partitioneringen af harddisken.

--
vh
Ole C

Fra : Leif Christensen

Dato : 25-04-09 16:30

"Ole C" <mail@FJERNolec.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Men alt tyder på en hardwarefejl - for eksempel i RAM, eller noget der gik
> helt galt under partitioneringen af harddisken.

Nu er det Leif der svarer.
DCet er ikke et trådløst tastatur.
Den kan ikke boote helt op i fejlfri tilstand. Den kommer kun til at der på
skærmen står fejlfri tilstand flere steder på skærmen og så kommer den
tidlige omtalte skærmside.
Hilsen Leif.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 25-04-09 16:45

Leif Christensen skrev:

> Den kan ikke boote helt op i fejlfri tilstand. Den kommer kun til at der på
> skærmen står fejlfri tilstand flere steder på skærmen og så kommer den
> tidlige omtalte skærmside.

Når du kommer dertil, så vælg Deaktiver automatisk genstart.
Næste gang, den går ned, bliver den stående på den blå
skærm, så du kan nå at læse hele fejlmeddelelsen. Det er
især tallet efter STOP, der er interessant. Men som Ole
skriver, så tyder IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL på, at det er et
hardwareproblem, det kan dog også være en fejl i en
hardwaredriver.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Nu med Linux (Ubuntu):

Fra : Leif Christensen

Dato : 25-04-09 17:32

Tak for svaret.
Nu har jeg så fået stoppet skærmsiden. Der står:
[...]

al ny hardware eller software er korrekt installeret. Hvis dette er en ny
installation, skal du spørge hardware- eller softwareproducenten, om der er
windows opgraderinger, som du muligvis har brug for.
Hvis problemet opstår igen, skal du deaktivere eller fjerne hardware eller
software, der er installeret for nylig. Deaktiver nogle indstillinger for
BIOS-hukommelsen, f.eks.caching eller afskygning.
Hvis du skal bruge fejlsikret tilstand til at fjerne eller deaktivere
komponenter skal du genstarte computeren og trykke på F8 for at vælge
Avavcerede startindstillinger og derefter vælge fejlsikret tilstand.
Tekniske oplysninger:

*** STOP: 0x000000D1 (0x00000030, 0x00000007, 0x00000000, 0xF75909A0)

***viamraid.sys - Adress F75909A0 base at F7586000, DateStamp 4063e304

Starter lagring af den fysiske hukommelse
Lagring af fysisk hukommelse fuldført.
Kontakt systemadministratoren eller teknisk support for at få yderligere
hjælp."

Jeg håber en læser kan få noget brugbart ud af dette.´
Hilsen fra Leif.

Fra : Ole C

Dato : 25-04-09 18:15

Leif Christensen skrev blandt andet:

> [...]
>
> Starter lagring af den fysiske hukommelse
> Lagring af fysisk hukommelse fuldført.
> Kontakt systemadministratoren eller teknisk support for at få

Hm. Prøv at læse denne tråd - tilsyneladende om det samme problem:
http://www.computerhaven.info/forum/tm.aspx?m=67499 - der kun er en af
mange, når man søger på "viamraid.sys" i Google.

Det er jo et problem, hvis I stadig ikke kan udrette noget i BIOS, for
"viamraid.sys", der omtales i fejlmeddelelsens nederste linie, er åbenbart
en raid-driver til et motherboard med VIA chipset. Så det ville have været
fint, hvis I kunne se om Raid er til- eller frakoblet i BIOS.
I ovennævnte tråd er der også (det sædvanlige) råd om at prøve med en eller
flere RAM-blokke fjernet. Det er sikkert en god idé at prøve, men
konklusionen i tråden er også, at motherboardet sandsynligvis er kaput. Om
det står så galt til hos jer, er det dog nok for tidligt at sige noget
om....

Jeres forsøg med gen-installation er faldet til jorden, fordi
installationsprogrammet ikke kunne "se" harddisken - og det lyder som om der
skal indlæses en særlig driver til jeres harddisk via F6 ved begyndelsen af
installationen. Desværre kræver XP, at det sker via et floppy-drev, som
efterhånden kun de færreste har. Men hvis I har de drivere, som fulgte med
computeren da den var ny - eller henter dem på motherboard-producentens
side - så kan en Windows CD slipstreames med driverene ved hjælp at
programmet nLite: http://www.nliteos.com/

--
vh
Ole C