MS Windows
briani 27239
Flytte partition til ny harddisk?
Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 18-04-09 08:16

På min desktop ligger der en partion med oplysninger om maskinen m.m. så den
selv kontakter MS efter formatering; kan man flytte denne partion til en ny
harddisk?

Eller kan man stoppe en ny harddisk i maskinen derudover og så kun bruge den
gamle harddisk lejlighedsvist? (den er ikke rask)
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Ole C

Dato : 18-04-09 08:57

Hans Paulin (6310) skrev blandt andet:

> [...]
>
> Eller kan man stoppe en ny harddisk i maskinen derudover og så kun
> bruge den gamle harddisk lejlighedsvist? (den er ikke rask)

Nu forstår jeg ikke helt hvad det er du har liggende, men alt indhold på en
harddisk kan flyttes over på en ny med de rette værktøjer. Ofte har
harddiskfabrikanterne gratis værktøj til øvelsen på deres side, men ellers
læs evt. tråden "kopi af harddisk" i "dk.edb.sikkerhed".
At fortsætte med en defekt harddisk lyder hasarderet, selvom den kun skal
bruges lejlighedsvis. Du risikerer at indholdet pludselig er umuligt at få
fat i.

--
vh
Ole C

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 18-04-09 09:19

Ole C skrev:

> Nu forstår jeg ikke helt hvad det er du har liggende

Det er en partion med oplysninger bl.a. til MS så man ikke skal hakke
nummeret ind hver gang man har formatteret

Jeg ville lægge en kopi på den nye.
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Ole C

Dato : 18-04-09 10:10

Hans Paulin (6310) skrev blandt andet:

> Det er en partion med oplysninger bl.a. til MS så man ikke skal hakke
> nummeret ind hver gang man har formatteret

Hm. Forstår ikke helt hvad og hvordan - men i øvrigt burde der ikke være
grund til omformatteringer i tide og utide....
Efter min mening er det bedre at lave et image af en frisk installation -
evt. på en ekstern harddisk. Og så måske følge op med en række nye images,
hvis installationen ændres.
Det er langt hurtigere at lægge et image på hareddisken end at begyunde
forfra med formattering og installation.

> Jeg ville lægge en kopi på den nye.

Så er der vel ingen grund til at gemme den gamle, defekte disk

--
vh
Ole C

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 18-04-09 10:16

Ole C skrev:

> Hm. Forstår ikke helt hvad og hvordan - men i øvrigt burde der ikke
> være grund til omformatteringer i tide og utide....

Har formateret 4 gange inden for en uge nu - troede det var
softwareproblemer der sløvede maskinen, men dét er det så ikke.

> [...]
> Det er langt hurtigere at lægge et image på hareddisken end at
> begyunde forfra med formattering og installation.

Jeg er nede på 6 timer nu - héri 2 timers søvn

> Så er der vel ingen grund til at gemme den gamle, defekte disk

Det var fordi jeg troede at der lå noget kontakt-info til MS på den
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Jesper Hedegard

Dato : 18-04-09 10:26

> [...]
>
> Jeg er nede på 6 timer nu - héri 2 timers søvn

> Det var fordi jeg troede at der lå noget kontakt-info til MS på den

Hvis du reinstallerer med noget genopretnings-fis direkte fra en skjult
partition på din HD kan dit licens-nummer til XP sagtens ligge deri. Men det
burde jo også stå på licens-klistermærket på maskinen.
Bruger du alligevel en CD til det kan nummeret faktisk ligge på CD'en.
Problemet er bare tit at nye PC'ere leveres uden CD - så skal du selv brænde
en kopi fra en skjult partition.
Det kan du så ikke med en Acer Aspire One. Partitionen er der, men du kan
ikke brænde et kopi selv ! Så når der er fejl på den partition skal du enten
sende maskinen til rep eller betale 400 til Acer for en CD ! Det diskuterer
jeg - og mange andre - med dem for tiden.

Men har du licens-nummeret "i hånden" kan du faktisk selv brænde en XP-CD
med nummeret i - samt alle opdateringer og drivere til din PC. Se på
/www.nliteos.com - der er mange muligheder i det program - bl.a. at skære
alt overflødigt af før du brænder din CD. Så undgår du at installerer en
masse ting, du alligevel ikke skal bruge - perfekt til f.eks. Netbooks.

Jesper Hedegaard
BMW F650ST når vejet spiller
Suzuki Jimny når det spilder

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 18-04-09 10:38

Jesper Hedegard skrev:

> Hvis du reinstallerer med noget genopretnings-fis direkte fra en
> skjult partition på din HD kan dit licens-nummer til XP sagtens ligge
> deri.

Ok

Genopretningstingen har jeg aldrig brugt ( så maskinen kom til at se ud som
oprindelig)

> Men det burde jo også stå på licens-klistermærket på maskinen.

Dér har jeg et nummer - gider bare ikke gamle dages opringning til MS hvis
man er for "kreativ"

> Bruger du alligevel en CD til det kan nummeret faktisk ligge på CD'en.
> Problemet er bare tit at nye PC'ere leveres uden CD - så skal du selv
> brænde en kopi fra en skjult partition.

Cd'en har jeg

> [...]
>
> Men har du licens-nummeret "i hånden" kan du faktisk selv brænde en
> XP-CD med nummeret i - samt alle opdateringer og drivere til din PC.

Jeg har en cd til maskinen med alle drivere på - eller rettere sagt: den
forbinder til et sted på nettet hvorfra den henter dem automagisk

> [...]
> bl.a. at skære alt overflødigt af før du brænder din CD. Så undgår du
> at installerer en masse ting, du alligevel ikke skal bruge - perfekt

Dét er nok til mere avancerede arter end undertegnede
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Ole C

Dato : 18-04-09 12:53

Hans Paulin (6310) skrev blandt andet:

> Har formateret 4 gange inden for en uge nu

Du godeste. En god grund til at bruge image i stedet.

> Jeg er nede på 6 timer nu - héri 2 timers søvn

Endnu en god grund til at bruge et image.....

Du behøver ikke engang at tage tegnebogen frem, men kan for eksempel hente
Clone Maxx:
http://www.pcinspector.de/Sites/clone_maxx/info.htm?language=1
(Har ikke selv prøvet dette program, men ellers er der andre
freeware-programmer.)

Du kan så hurtigt genoprette maskinen, hvis der er behov - og få en normal
nattesøvn.
Og hvis image'et er lavet af en lovlig og aktiveret Windows, behøver du
heller ikke mere tænke på den vanskelige opgave med at ringe til Microsofts
gratisnummer....

--
vh
Ole C

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 18-04-09 22:33

Ole C skrev:

> Du godeste. En god grund til at bruge image i stedet.

Jeg har vist formateret den maskine 7 gange på 3 år

> Endnu en god grund til at bruge et image.....

Årh, pyt

> [...]
> Og hvis image'et er lavet af en lovlig og aktiveret Windows, behøver
> du heller ikke mere tænke på den vanskelige opgave med at ringe til

Har heldigvis kun lovlige cd'er liggende

Vidste dog ikke at det var gratis at ringe! - sad sidste gang jeg
formaterede i vores fritidshus uden fastnettelefoni og havde dér ikke lyst
til at bruge en formue på mobiltelefoni
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Rado

Dato : 19-04-09 07:45

On Sat, 18 Apr 2009 23:32:32 +0200, "Hans Paulin \(6310\)"
<me@privacy.net> wrote:

>Jeg har vist formateret den maskine 7 gange på 3 år

>Årh, pyt

Det vil jeg nu også anbefale - jeg har selv gennem tiden sparet
hundredevis at timers arbejde ved at geninstallere fra images. Og så
slipper man for genaktivering, medmindre man skifter større mængder
hardware ud (udskiftning af diske betyder normalt ikke noget).

--
Rado

All the answers are already within us. It's finding the corresponding
questions that's so darned difficult. - Swami Beyondananda

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 19-04-09 08:19

Rado skrev:

> jeg har selv gennem tiden sparet
> hundredevis at timers arbejde ved at geninstallere fra images.

Jeg ville faktisk dénne gang have lavet et image, og havde bedt min
it-kyndige kammerat om at lære mig det, men af forskellige grunde blev det
så ikke til noget.

Jeg bruger også kun 9GB ialt på OS, programmer og lidt knas.

> Og så
> slipper man for genaktivering,

Normalt er genaktivering ikke noget man registrerer på dénne computer; det
var derfor jeg var lidt ked af hvis netop denne feature forsvandt (via ny
harddisk).

> medmindre man skifter større mængder
> hardware ud (udskiftning af diske betyder normalt ikke noget).

Kommer vi til bundkortet smider jeg nok pc'en ud
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Rado

Dato : 18-04-09 09:39

On Sat, 18 Apr 2009 09:15:39 +0200, "Hans Paulin \(6310\)"
<me@privacy.net> wrote:

>På min desktop ligger der en partion med oplysninger om maskinen m.m. så den
>selv kontakter MS efter formatering; kan man flytte denne partion til en ny
>harddisk?

Har aldrig hørt om det før. Hvem/hvad har lavet den partition?

Fra : Mogens Nielsen

Dato : 18-04-09 09:54

Rado skrev:

> Har aldrig hørt om det før. Hvem/hvad har lavet den partition?

Han mener nok en skjult genopretnings partition.

Mogens

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 18-04-09 10:14

Mogens Nielsen skrev:

> Han mener nok en skjult genopretnings partition.

Ja, det kan være at jeg har misforstået noget.

På mine "gamle" computere skulle jeg altid selv skrive nummeret ind på min
xp-version - troede at det var dét der lå på harddisken.

Vil det sige at jeg bare kan sætte en anden harddisk i og så lægge den
oprindelige xp på hvorefter alt spiller?

Har aldrig brugt genopretningsfunktionen.
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Rado

Dato : 18-04-09 10:53

On Sat, 18 Apr 2009 11:13:32 +0200, "Hans Paulin \(6310\)"
<me@privacy.net> wrote:

> [...]
>oprindelige xp på hvorefter alt spiller?
>
>Har aldrig brugt genopretningsfunktionen.

Men hvad er "den oprindelige XP" - hvor har du den fra? Er det en du
har lavet ud fra genopretningspartitionen?

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 18-04-09 11:06

Rado skrev:

> Men hvad er "den oprindelige XP" - hvor har du den fra?

Den fulgte med maskinen - en "Fujitsu Siemens" fra Merlin.
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 18-04-09 11:16

Hans Paulin (6310) expressed precisely :
> På mine "gamle" computere skulle jeg altid selv skrive nummeret ind på min
> xp-version - troede at det var dét der lå på harddisken.

Der findes normalt to forskellige genopretningsfunktioner; én som bare
kører XP-installation og evt. efterfølgende lægger alt muligt "snask"
ind, og én som kopierer et image ind (fra CD eller skjult partition)
som evt. har alt muligt "snask" indbygget.

Ved manuel installation fra en Microsoft CD skal man indtaste
produktnøglen fra klistermærket på maskinen eller CD'en.

Ved automatisk installation fra OEM CD (HP, Dell, Lenovo osv.), ligger
installationsnøglen i i386\winnt.sif. I denne fil ligger evt. også
besked om de "snask"-installationsprogrammer der skal køre når
XP-installationen er færdig.
Windows bliver automatisk aktiveret efter installation, da der her
bruges en signatur i BIOS som sammenholdes med oembios.*-filerne på
CD'en.
Et evt. klistermærke på maskinen skal ikke bruges.

--
/klaus

Fra : Rado

Dato : 18-04-09 17:19

<me@privacy.net> wrote:

>Ja, det kan være at jeg har misforstået noget.
>
>På mine "gamle" computere skulle jeg altid selv skrive nummeret ind på min
>xp-version - troede at det var dét der lå på harddisken.

Det kan da godt tænkes at der ligger en skjult partition med
serienummer osv. som CDen forventer er der, hvis du aldrig har skullet
indtaste serienummer ved geninstallation efter formatering,

Alternativt kunne det være en CD med en XP version med integreret
serienummer, det ser man af og til med andre programmer. Har dog
aldrig hørt om det i forbindelse med Windows, men de CDer der følger
med mærkevaremaskiner er ofte specialudgaver.

>Vil det sige at jeg bare kan sætte en anden harddisk i og så lægge den
>oprindelige xp på hvorefter alt spiller?

Hvis du har fået en nøgle med til CDen burde det ikke være noget
problem. Ellers ligger den måske på den her skjulte partition. I så
fald ville jeg nok lave et image af hele disken og så kopiere det over
på den nye disk. Så burde alt komme med, også skjulte partitioner. I
alt fald hvis man bruger et image program der kopierer sektor for
sektor, som f.ex. Image for DOS:

http://www.terabyteunlimited.com/image-for-dos.htm

Herefter er det bare at formatere XP partitionen og så geninstallere
på den, vil jeg tro.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 18-04-09 22:24

Rado skrev:

> Det kan da godt tænkes at der ligger en skjult partition med
> serienummer osv. som CDen forventer er der, hvis du aldrig har skullet
> indtaste serienummer ved geninstallation efter formatering

Ok. Jeg har endnu ikke skulle indtaste noget serienummer på denne pc.

Jeg har kendskab til Dell pc'er hvor man heller ikke skal efter skift af
harddisk - der er så ikke tale om private maskiner.

> [...]
> aldrig hørt om det i forbindelse med Windows, men de CDer der følger
> med mærkevaremaskiner er ofte specialudgaver.

Denne cd ligner ikke nogen af de xp og W98-cd'er jeg har i forvejen; den
hedder "Fujitsu Siemens Product Recovery CD-ROM"

> Hvis du har fået en nøgle med til CDen burde det ikke være noget
> problem.

Jeg vil gerne undgå at hakke nummeret ind hver gang (selv om det er et
luxus-problem)

> [...]
> på den nye disk. Så burde alt komme med, også skjulte partitioner. I
> alt fald hvis man bruger et image program der kopierer sektor for

Okay - må se om jeg kan finde ud af det.

> Herefter er det bare at formatere XP partitionen og så geninstallere
> på den, vil jeg tro.

Og dét er jeg så i god træning med
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Rado

Dato : 19-04-09 07:51

On Sat, 18 Apr 2009 23:24:00 +0200, "Hans Paulin \(6310\)"
<me@privacy.net> wrote:

>Jeg vil gerne undgå at hakke nummeret ind hver gang (selv om det er et
>luxus-problem)

Det undgår du også ved at bruge et image.

>Okay - må se om jeg kan finde ud af det.

Du kan iøvrigt også bruge CopyWipe når der er tale om kopiering fra
disk til disk. Den er iøvrigt gratis:

http://www.terabyteunlimited.com/copywipe.php

Vælg "Scale Size" når du kopierer.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 19-04-09 08:25

Rado skrev:

> Det undgår du også ved at bruge et image.

Okay

> Du kan iøvrigt også bruge CopyWipe når der er tale om kopiering fra
> disk til disk. Den er iøvrigt gratis:
>
> http://www.terabyteunlimited.com/copywipe.php
>
> Vælg "Scale Size" når du kopierer.

Har gemt linket til bedre tider

Tak!
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Jesper Hedegard

Dato : 18-04-09 10:17

"Mogens Nielsen" <willemoesgadeFJERNDETTE@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Han mener nok en skjult genopretnings partition.
>
> Mogens

En vej kan være at hente f.eks. Ubuntu Linux Live CD. Den kan du installere
på en USB-stick - og den har Gpart (svjh navnet) - den kan kopiere din
skjulte partition ud til en USB-harddisk - eller til din nye harddisk, hvis
du har sat den i samme PC.
Derefter kan du bruge Gpart til at oprette en Fat32 eller NTFS partition på
resten at hd'en, genstarte fra din XP-CD og installere en frisk udgave.
Alternativt kan du jo også kopiere din gamle XP-partition over på den nye
disk - også selv om den nye disk er større, du skal blot brug f.eks. Gpart
til at øge partitionen tl maks. størrelse bagefter. Men benyt lejligheden
til at få ryddet op i din XP - der er sikkert sket mange sjove ting med din
XP, så den vil køre bedre i frisk udgave. Mange programmer er ikke særligt
god til virkelig at rydde op efter sig, hvis du vælger at afinstallere dem -
du får ikke nædvendigvis genetableret de originale .dll, .sys osv. filer ved
en afinstallation.
Sad faktisk for nyligt med et program der ville køre på 2 ud af 3 af mine
pc'ere. Måtte af anden grund så reinstallere XP på den 3. - og pludseligt
kørte programmet. Jeg mistænker en eller anden uoriginal .dll eller anden
fil for at være problemet. Men det var mig umuligt sådan lige at spore
nøjagtig hvilken fil, det var galt med.
Der er faktisk mange filer at vælge mellem, når du kigger lidt i dit
Windows-bibiliotek

Fra : Mogens Nielsen

Dato : 18-04-09 10:47

Jesper Hedegard skrev:
> [...]
> skjulte partition ud til en USB-harddisk - eller til din nye harddisk, hvis

KLIP

Jeg har ikke nogle problemer med mogen partition.

Mogens

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 18-04-09 10:18

Rado skrev:

> Har aldrig hørt om det før. Hvem/hvad har lavet den partition?

Jeg har åbenbart misforstået noget
Hans
www.zofiaoghans.dk