MS Windows
briani 27239
Print scrn
Fra : Georg

Dato : 10-04-09 08:39

På mit HP-tastatur er der tre knapper der
tilsyneladende ikke virker. De sidder i forlængelse af
F-tasterne øverst til højre.
1. Print scrn / SysRq
2. Scroll Lock
3. Pause / Break

Jeg rejser spørgsmålet mest fordi jeg gerne vil kunne
lave et skærmdump, men også fordi jeg gerne vil vide
hvad knapperne er beregnet til at gøre, hvis de ellers
virkede.

Er der et eller andet sted hvor man skal aktivere eller
definere tasterne ?

Jeg kører Vista Home Premium 32.

George

Fra : sniper_Nolight

Dato : 10-04-09 08:54

> 1. Print scrn / SysRq

hvis du trykker på den kan du så ikke 'sæt ind' i feks paint?

dit screendump burde da være kopieret...

Ellers ved jeg ikke.
--
sniper_Nolight

Fra : Georg

Dato : 10-04-09 09:13

sniper_Nolight skrev:

> hvis du trykker på den kan du så ikke 'sæt ind' i feks paint?
> dit screendump burde da være kopieret...

Så vidt jeg kan se sker der intet ved at trykke Print
Scrn/SysRq, hverken med Caps, Ctlr, Alt eller Alt Gr.

Når jeg trykker på Scroll Lock er der en (af tre)
lamper der tænder eller slukker, men anden effekt har
jeg ikke bemærket.

George

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 10-04-09 09:42

"Georg" <georgeoftheseas@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Når jeg trykker på Scroll Lock er der en (af tre) lamper der tænder
> eller slukker, men anden effekt har jeg ikke bemærket.

Print sreen fungerer ikke ved at starte en udprintning, det er en kopi
af skærnbilledet som ved hjælp af en paste (indsæt) komando indsætter
kopien i f.eks. paint eller word.
--
Med Venlig Hilsen
paul at sorensen.as

Fra : Lars E. P.

Dato : 10-04-09 10:35

Fri, 10 Apr 2009 10:42:14 +0200, skrev "Paul Østerby Sørensen"
<paulsmail@ofir.dk Fjern mail> :

>Print sreen fungerer ikke ved at starte en udprintning, det er en kopi
>af skærnbilledet som ved hjælp af en paste (indsæt) komando indsætter
>kopien i f.eks. paint eller word.

Eller sagt på en anden måde: Når du trykker på Print Screen, bliver
der lagt en kopi af skærmbilledet ind i Udklipsholderen.

Hvis du samtidig holder Alt-tasten nede, er det kun det aktive vindue
der bliver kopieret.

Hilsen Lars

Fra : John V.

Dato : 10-04-09 14:24

"Lars E. P." <larsep@SLETnypost.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> der lagt en kopi af skærmbilledet ind i Udklipsholderen.
>
> Hvis du samtidig holder Alt-tasten nede, er det kun det aktive vindue

Så lærte jeg det (Alt-tasten), smart. Underligt windows ikke automatisk
gemmer i en mappe til formålet, kan man få det til at gøre det?

John

Fra : Lars E. P.

Dato : 11-04-09 07:58

Fri, 10 Apr 2009 15:23:40 +0200, skrev "John V."
<nyhedsgrupper.sparm@loveletters.dk> :

>Så lærte jeg det (Alt-tasten), smart. Underligt windows ikke automatisk
>gemmer i en mappe til formålet, kan man få det til at gøre det?
>
>John

Nej, men der findes sikkert nogle programmer der kan gøre det.

Hilsen Lars

Fra : KS

Dato : 11-04-09 08:03

"Lars E. P." <larsep@SLETnypost.dk> skrev i meddelelsen
> Fri, 10 Apr 2009 15:23:40 +0200, skrev "John V."
> <nyhedsgrupper.sparm@loveletters.dk> :

> Nej, men der findes sikkert nogle programmer der kan gøre det.

Det er vel ikke "underligt" - det er "made by design" og du vil bare
"designe" det på en anden måde, men

du kan da bare starte f.eks. Paint, indsætte og så gemme, hvor du
lyster.

Mvh KS

Fra : Max

Dato : 11-04-09 08:22

Hej John

> Så lærte jeg det (Alt-tasten), smart. Underligt windows ikke
> automatisk gemmer i en mappe til formålet, kan man få det til at gøre
> det?

Hent Gadwin Printscreen 4.4 her, så får du en PrintScreen der dur
til noget.

http://www.gadwin.com/

--
Mvh Max

Fra : Georg

Dato : 11-04-09 11:43

Tusind tak for alle de interessante og nyttige indlæg
der (foreløbig) er kommet.
Der er åbenbart flere end mig der har lært noget.

George

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 10-04-09 09:45

> [...]
>
> Når jeg trykker på Scroll Lock er der en (af tre) lamper der tænder
> eller slukker, men anden effekt har jeg ikke bemærket.

Scroll lock kan du læse om her http://en.wikipedia.org/wiki/Scroll_lock
og husk at google er din bedste ven hvis du har problemer.
--
Med Venlig Hilsen
paul at sorensen.as

Fra : AB

Dato : 10-04-09 09:45

Tryk CTRL+Prnt Screen
Åben Paint
Ctrl+V

AB

Fra : Henning

Dato : 10-04-09 10:19

On Fri, 10 Apr 2009 10:12:58 +0200, Georg
<georgeoftheseas@hotmail.com> wrote:

>Så vidt jeg kan se sker der intet ved at trykke Print
>Scrn/SysRq, hverken med Caps, Ctlr, Alt eller Alt Gr.

Er det ikke en laptop? Brug Fn-knappen i stedet.

Fra : Mogens

Dato : 10-04-09 14:33

Georg tastede følgende:

> [...]
>
> Når jeg trykker på Scroll Lock er der en (af tre) lamper der tænder eller
> slukker, men anden effekt har jeg ikke bemærket.

Du kan hente og bruge dette lille program, så kan du printe direkte
eller gemme som billede:
http://www.provtech.co.uk/software/screenprint32.asp

Mogens
mohen@SLETc.dk

Fra : -= JF =-

Dato : 10-04-09 11:05

Georg skrev:
> På mit HP-tastatur er der tre knapper der tilsyneladende ikke virker. De
> sidder i forlængelse af F-tasterne øverst til højre.
> 1. Print scrn / SysRq
Tryk på denne knap. Åbn f.eks. word, og indsæt - så skulle dit
screendump gerne dukke op.

> 2. Scroll Lock
Hvis du f.eks. bruger Excel, kan du trykke på denne knap.
Når du derefter pruger piletasterne vil du scrolle (rulle) hele dit
regneark, i stedet for at køre cursoren op og ned i regnearket.

> 3. Pause / Break
Jeg er faktisk ikke sikker på om denne tast har en funktion længere?
I yngre stenalder brugte vi den til at pause visse DOS- og vistnok også
BASIC-programmer.

Mvh John

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 10-04-09 15:35

-= JF =- <invalid@invalid.invalid> skrev :

>Jeg er faktisk ikke sikker på om denne tast har en funktion længere?

Man kan pausere loadningen af Windows, så man kan nå at se, hvad
der står på skærmen under opstart.
--
Kerim

Fra : -= JF =-

Dato : 10-04-09 16:17

Kerim Ellentoft skrev:

> Man kan pausere loadningen af Windows, så man kan nå at se, hvad
> der står på skærmen under opstart.

Det var jeg ikke klar over, men er praktisk nok til at skrive sig bag øret!
Tak for tippet!

Mvh John

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 10-04-09 13:01

"Georg" <> skrev i meddelelsen ...

> Jeg rejser spørgsmålet mest fordi jeg gerne vil kunne lave et skærmdump,
> Jeg kører Vista Home Premium 32.

I Vista er der et ganske udmærket klippe værktøj
indbygget, men ikke slået til fra starten. Hvis du
ofte har brug for at klippe fra skærmen vil jeg
anbefale dette værktøj.

Findes ved at gå i kontrolpanelet
Programmer og funktioner
Slå Windowsfunktioner til eller fra
Sæt flueben ved Taplet PC Valgfrie komponenter
og klik ok.

Nu kan du finde klippeværktøjet i
Start>Alle programmer>Tilbehør>Klippeværktøj.

mvh
Henning

Fra : Edmund

Dato : 10-04-09 18:23

"Henning Præstegaard" <onkelhenning@not.vallid> skrev i meddelelsen

> Nu kan du finde klippeværktøjet i
> Start>Alle programmer>Tilbehør>Klippeværktøj.

Tak for det.
Hvorfor har du ikke fortalt det noget før
I min præinstallerede Vista er det endda allerede slået til.

Mvh Edmund