MS Windows
briani 27239
Reetablere data fra formatteret HD ????
Fra : Kåre

Dato : 05-04-09 13:35

Hej

Den er HELT gal:
Konens arbejds PC har fungeret rigtig skidt meget længe.
IT kontoret som har "ansvaret" bliver ved med at tro de kan klare den ved at
fjernstyre den, og så bare sende en vejledning og DVD med reeinstallation
når de ikke kan finde ud af hvad der er galt.
Det har hun så prøvet 3 gange nu, uden positivt resultat.

Hun har taget backup af alt hendes arbejde på en ekstern HD.
Ved tredje reinstallation gik det så tilsyneladende galt: Den installerede
windows på den eksterne HD !!!!!
Hvordan i den hele hule helvede kan det ske? I vejledningen kan man ikke
selv vælge drev...

Nå, men problemet er at der ligger/lå års arbejde og mange billeder som jeg
nok er væk eller?

Jeg ved der findes firmaer som er eksperter i at hente data fra en
formatteteret disc.
Men jeg aner ikke med hvor godt resultat, og hvad det mon koster, og hvor
man kan få det gjort?

Og er det overhovedet muligt at genetablere data hvor windows er placeret på
disken nu?

Jeg håber inderligt der er nogen der kan hjælpe med nogle ideer til hvordan
hun kan få bare noget af det tabte igen.

På forhånd tak
Kåre

Fra : Ole C

Dato : 05-04-09 13:56

Kåre skrev blandt andet:

> [...]

> Jeg håber inderligt der er nogen der kan hjælpe med nogle ideer til
> hvordan hun kan få bare noget af det tabte igen.

Måske med PCInspector:
http://www.pcinspector.de/Sites/file_recovery/info.htm?Language=7

--
vh
Ole C

Fra : ..::jmj..::

Dato : 05-04-09 16:35

Ole C formulerede spørgsmålet:

> Måske med PCInspector:
> http://www.pcinspector.de/Sites/file_recovery/info.htm?Language=7

Ellers er det frem med læderet og kontakte Ibas... de kan det der.
Jørgen

Fra : Michael Nielsen

Dato : 05-04-09 17:06

Du kan sikkert ikke selv fremhente de filer der er overskrevet, men de filer
som ligger i området hvor der "bare" er formateret, dem kan du snildtp7 selv
finde frem igen.... - prøv om det er nok.

--

Michael Nielsen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 05-04-09 18:32

>Og er det overhovedet muligt at genetablere data hvor windows er placeret på
>disken nu?
Ja, men træerne vokser ikke ind i himlen.

>Jeg håber inderligt der er nogen der kan hjælpe med nogle ideer til hvordan
>hun kan få bare noget af det tabte igen.
Køb en ekstern disk, lav et image af de 2 eksisterende HD (uden at
boote på dem) Brug evt. en ekstern PC og lav (eller få fat i) en boot
bar CD/USB key, ved hjælp af dette laver du dine imager.
Så kan du eksperimentere med de eksisterende diske med div recovery
værktøjer, GetDataBack NTFS kan feks.benyttes.
For hvert forsøg kan du lægge imaget tilbage på disken så du altid
eksperimentere med de mest opdaterede data set i forhold til
skadestidspunktet.
Men som sagt træerne vokser ikke ind i himlen, selv IBAS kan ikke
genskabe data der er væk.

/Hans

Fra : N_B_DK

Dato : 05-04-09 18:42

"Kåre" <kaarebach@gmail.com> wrote in message
> Jeg ved der findes firmaer som er eksperter i at hente data fra en
> formatteteret disc.

Disken er ikke formateret, men overskrevet (dele af den) en formateret
disk man kan genskabe med bind for øjnene, det er ikke tilfældet med en
disk der er delvist overskrevet.

--
MVH. N_B_DK

HP MSA20 kabinet købes.

Fra : Rado

Dato : 08-04-09 19:45

On Sun, 5 Apr 2009 19:41:38 +0200, "N_B_DK" <admin@spamme.dyndns.dk>
wrote:

> [...]
>

>Disken er ikke formateret, men overskrevet (dele af den) en formateret
>disk man kan genskabe med bind for øjnene, det er ikke tilfældet med en

Og myten om at man med specialværktøj kan genskabe data der er blevet
overskrevet, selv hvis det blot er en enkelt gang, er efter alt at
dømme en - myte.

"Can data be recovered from erased hard disk drives?

What do data recovery experts have to say? I asked Jim Reinert, senior
director of software and services for Ontrack Data Recovery whether
any of this was possible. His answer was a blunt "No."

Reinert admitted that it is possible to read traces of previously
written or overwritten bits, but reconstructing any usable data from
them was a horse of a different color. All that's possible, he said,
is to infer that something was recorded there, but not to figure out
what that something was."

http://searchwindowsserver.techtarget.com/tip/0,289483,sid68_gci1246592,00.html
http://www.nber.org/sys-admin/overwritten-data-guttman.html

--
Rado

All the answers are already within us. It's finding the corresponding
questions that's so darned difficult. - Swami Beyondananda

Fra : Kåre

Dato : 08-04-09 20:30

> Og myten om at man med specialværktøj kan genskabe data der er blevet
> overskrevet, selv hvis det blot er en enkelt gang, er efter alt at
> dømme en - myte.

Min sunde fornuft siger mig også at når der på en given plads er skrevet en
bit, så kan man ikke gætte hvad der stod der før der blev skrevet på den
plads.

Men hvorfor skal der formatteres og alt muligt mellem 7 og 30 gange førend
"ømfindtlige data" er helt slettet og ikke kan genskabes? Kan man ikke bare
formattere disken, og skrive 0xFF på samtlige bytes?
Hvorfor skal der eksperter til for at slette en disk fuldstændig?

mvh
Kåre

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-04-09 21:45

On Wed, 8 Apr 2009 21:30:27 +0200, "Kåre" <kaarebach@gmail.com> wrote:

> [...]
>formattere disken, og skrive 0xFF på samtlige bytes?
>Hvorfor skal der eksperter til for at slette en disk fuldstændig?

En formattering sletter kun partitionens system-områder, selve data
ligger uberørt hen. Derfor er det en triviel sag, at genskabe data
noget der ligner 100 %.

Men overskrives alle sectorer (uanset om det så er 0xFF eller 0x00) så
er data tabt og forsvundet op i de evige elektronskyer.

Formattering er en quick sag, det tager sjældent mere end et par
minutter. Total overskrivning af en 500 - 1000 GB partition / harddisk
derimod, det kan godt kræve et par kopper kaffe og en god videofilm.

<mlr>

Fra : Kåre

Dato : 08-04-09 21:57

> [...]
> minutter. Total overskrivning af en 500 - 1000 GB partition / harddisk
> derimod, det kan godt kræve et par kopper kaffe og en god videofilm.

Javist tager det lang tid, men der skal vel næppe ekpserter til for at klare
det?
Der findes jo firmaer som er "certificerede og godekendte" til at fjerne
følsomme data fra en HD. Hvorfor er det nødvendigt med eksperter for at
sætte et simpelt program igang, og så slupre en kande kaffe i sig?

Kåre

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-04-09 22:28

On Wed, 8 Apr 2009 22:56:57 +0200, "Kåre" <kaarebach@gmail.com> wrote:

>Javist tager det lang tid, men der skal vel næppe ekpserter til for at klare
>det?

Nope, det kræver kun et 'Disk Wiping Tool', og der ligger i hvert fald
5 af den slags værktøjer her:

http://www.ultimatebootcd.com/

>Der findes jo firmaer som er "certificerede og godekendte" til at fjerne
>følsomme data fra en HD. Hvorfor er det nødvendigt med eksperter for at
>sætte et simpelt program igang, og så slupre en kande kaffe i sig?

Tja, de firmaer vil jo gerne tjene penge...

Personligt tror jeg det rækker med en enkelt overskrivning for at
fjerne data.

Der er dog myter om at efterretningstjenesterne kan genskabe data der
er overskrevet, og at en sikker sletning derfor kræver gentagne (mange
!!) overskrivninger med skiftende mønstre som 0xFF, 0xF0, 0x0F, etc.

Men der er sæ'følig også folk der mener, at amerikanerne aldrig nåede
til månen

<mlr>

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 08-04-09 23:27

Mythbusters har "busted" alle teorier om dette.
Google "mythbusters moon landing".

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 08-04-09 23:20

Hvis man kun overskriver med en bestemt byte er det stadig muligt at
genskabe noget data. Det er bedre med en random sekvens.
For menigmand vil det utvivlsomt være nok med en overskrivning det vil
kræve professionelle at genskabe noget som helst.
Standarden for den amerikanske hær er at overskrive 3 gange med Random
Data og derefter køre dem til omsmeltning.
I min egenskab af Supporter var jeg ude for dette:
To diske i RAID 0.
Low Level formateret.
Highlevel formatering.
Installering af OS.
Al data restoret af IBAS til en pris af 28.000.
Firmaet syntes det var billigt.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 09-04-09 06:40

On Thu, 09 Apr 2009 00:19:31 +0200, Jens Peter Karlsen
<jpkarlsen@mvps.org> wrote:

> [...]
>Highlevel formatering.
>Installering af OS.
>Al data restoret af IBAS til en pris af 28.000.

OK, nu begynder jeg at tro, at IBAS virkelig kan udrette mirakler, Og
så endda til en overkommelig pris....

Dvs 28.000 kroner ville nok tære hårdt på mit husholdningsbudget, men
for et firma hvis eksistens er truet pga datatab er det jo peanuts...

<mlr>

Fra : N_B_DK

Dato : 09-04-09 17:07

"Michael Rasmussen" <mlr@invalid> wrote in message
> Dvs 28.000 kroner ville nok tære hårdt på mit husholdningsbudget, men
> for et firma hvis eksistens er truet pga datatab er det jo peanuts...

Kender til et Dansk firma der sendte en medarbejder til norge med privat
fly, afleverede disken, ventede, og fløj tilbage, pris, over 250000 (og
det er for +10 år siden), disken sad i noget maskineri i en
produktionshal....

--
MVH. N_B_DK

HP MSA20 kabinet købes.

Fra : Allan Vebel

Dato : 09-04-09 22:52

N_B_DK skrev:

> Kender til et Dansk firma der sendte en
> medarbejder til norge med privat fly, afleverede
> disken, ventede, og fløj tilbage, pris, over
> 250000 (og det er for +10 år siden)

De købte senere en backup-løsning i mit firma,
jeg kender udmærket sagen

--
Allan Vebel

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 09-04-09 08:31

<jpkarlsen@mvps.org> wrote:

> [...]
>Highlevel formatering.
>Installering af OS.
>Al data restoret af IBAS til en pris af 28.000.
Jeg har prøvet fgl. med IBAS.
2 diske i RAID1.
Serveren kunne ikke kom komme i luften, ej heller ved det muligt at
komme i kontakt med diskene.
Vi skulle bruge en fil på ca 100 mb, og IBAS fandt den frem på 4-6
timer og efter mange spørgsmål til filens opbygning (Jeg sad selv og
ventede i deres sofa og på det lokale hotel i Kongsvinger).
Pris 18.000 kr. for forundersøgelse og 60.000 kr. for
datagenskabelsen.

Da jeg kom hjem efter ferie og havde tid satte jeg en af diskene på en
alm. SCSI controller bus og vupti alle data var ok og der kunne bootes
op, og sørme om det ikke var tilfældet med den anden disk også.
Konklusion, raidcontrolleren havde smidt konfigureringen, hvilket
efterfølgende blev bekræftet af leverandøren, når controlleren blev
omkring de 5-6 år gammel smed de konfigureringen.
Vi havde flere af disse maskiner med samme controller i og de gjorde
samme nummer.
IBAS har også opgaver der er rene pengemaskiner for dem, ikke at det
er galt at de gør sådan, for vores data var vigtige, vi var under
tidspres, og særlige omstændigheder gjorde at der ikke endnu var
blevet etableret backup.
Så kan man lære det: BACKUP.

/Hans

Fra : Kåre

Dato : 09-04-09 09:55

> [...]
> er galt at de gør sådan, for vores data var vigtige, vi var under
> tidspres, og særlige omstændigheder gjorde at der ikke endnu var

OK, det lyder jo som om at der er håb!
Priserne lyder i mine ører meget fornuftige nr man tænker privat virksomhed.
I dette tilfælde er det statsligt ansat, og der tæller man altså ikke
timer/timeløn på samme måde...
Det billigste for dem er jo at hun selv laver det hele forfra. Det koster
kun min kone flere arbejdstimer, men det koster ikke staten noget...
Jeg håber inderlgt at de kan finde ud af noget når ferien er forbi.

> Så kan man lære det: BACKUP.

Bestemt.
I min kones tilfælde er det så backup'en der er slettet...Og de oprindelige
data ligeså. Det var så også meningen Men det er noget shit når den nye
installation æder ens backup.

Kåre

Fra : N_B_DK

Dato : 09-04-09 17:09

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote in message

> [...]
> er galt at de gør sådan, for vores data var vigtige, vi var under
> tidspres, og særlige omstændigheder gjorde at der ikke endnu var

Sådan er det med alle konsulent firmaer, hvis alle opgaver var problem
opgaver, ville de gå konkurs, og kunden er ofte kun interesseret i en
ting, at få problemet løst, prisen er knap så vigtig.

--
MVH. N_B_DK

HP MSA20 kabinet købes.

Fra : Morten Christensen

Dato : 10-04-09 12:02

Hans Kjaergaard skrev den 09-04-2009 09:31:

> [...]
> ventede i deres sofa og på det lokale hotel i Kongsvinger).
> Pris 18.000 kr. for forundersøgelse og 60.000 kr. for

Jeg har også engang været med til at betale 25.000 til IBAS for noget,
der nok kun var 1 times genskabelse af en partitionstabel.

Til gengæld havde jeg engang en kritisk fejl i filsystemet på en
flserver-harddisk med Reiserfs på. Jeg opdagede fejlen for sent, så den
sidste fejlfri backup var temmelig gammel. Reisers firma (Namesys) havde
en hjemmeside hvor man kunne betale 50 $ over PayPal for en fejlfinding,
men der var et problem med link'et,så jeg ikke kun e komme til at
betale. Jeg emailede til Reiser om betalingsproblemet. Han svarede
tilbage, at jeg skulle uploade et dump fra min disk på en hjemmeside og
kort tid efter kunne jeg downloade en repareret fil igen, hvorefter
filsystemet var repareret, og betaling blev der slet ikke snakket om.

Je endte med at sende 100 $ i sedler i en kuvert til Reiser/Namesys.
Havde Hans Reiser været smart nok til at tage 25.000 (kr) for indsatsen,
havde han nok ikke siddet i fængsel for mord idag.

> [...]
> er galt at de gør sådan, for vores data var vigtige, vi var under
> tidspres, og særlige omstændigheder gjorde at der ikke endnu var

Backup er nemt nok. Det svære er at sikre, at backup'en er komplet og
kan restores.

--
Morten Christensen

Fra : N_B_DK

Dato : 09-04-09 17:05

"Jens Peter Karlsen" <jpkarlsen@mvps.org> wrote in message

> Standarden for den amerikanske hær er at overskrive 3 gange med Random
> Data og derefter køre dem til omsmeltning.

Hvofor dog bruge til på at overskrive disken, for så at kaste den i en
smelte digel (udover hvis disken forsvinder under turen)

--
MVH. N_B_DK

HP MSA20 kabinet købes.

Fra : Henning

Dato : 05-04-09 20:43

> [...]
>fjernstyre den, og så bare sende en vejledning og DVD med reeinstallation
>når de ikke kan finde ud af hvad der er galt.
Ikke kan finde ud af hvad der er galt? Det er en arbejds-pc, at du og
konen installerer alt muligt på den som gør at den ikke fungerer, er
del ikke deres skyld? Deres job er at løse arbejdsrelaterede
problemer, det gøres nu en gang nemmere ved at reetablere systemet.

> [...]
>windows på den eksterne HD !!!!!
>Hvordan i den hele hule helvede kan det ske? I vejledningen kan man ikke
Åbenbart fordi både du og konen er fjolser, undskyld mig! Men hvad
laver en backup disk tilsluttet et system, du er ved at reinstallere?
Hvorfor tager hun ikke backup til et netværksdrev?

>Nå, men problemet er at der ligger/lå års arbejde og mange billeder som jeg
>nok er væk eller?
Tja, så kan hun lære det! Hvis det er arbejdsrelateret ligger det
formodentlig også på firmaets netværksdrev. Er det privat - hvad laver
det på en arbejds-pc?

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-09 20:52

Henning wrote:

> Tja, så kan hun lære det! Hvis det er arbejdsrelateret ligger det
> formodentlig også på firmaets netværksdrev. Er det privat - hvad laver
> det på en arbejds-pc?

Opvask

Fra : Kåre

Dato : 05-04-09 21:55

<Just> skrev i en meddelelse

> Opvask

Æææææhhhh ???

Kåre

Fra : Kåre

Dato : 05-04-09 21:55

> [...]
> del ikke deres skyld? Deres job er at løse arbejdsrelaterede
> problemer, det gøres nu en gang nemmere ved at reetablere systemet.

Slap lige af, verdensmester!
Hverken jeg eller min kone har installeret "alt muligt" på den PC.
IT-kontoret nægter at sende en mand ud for at se på den (bærbar til
hjemmearbejdsplads).
De har brugt TIMER på at sidde i telefonen og løse problemet. Prøver at
koble på hendes PC for at fjernstyre den. Det dur som regel ikke, eller de
kan ikke finde ud af hvad der er galt.
De skyder skylden på TDC og alle mulig andre. TDC ringer og kan ikke se der
er noget galt med internetforbindelse.
Problemet er at PC'en 90% af tiden står og tæsker løs med CPU forbrug på
90-100%.
Da de ikke kunne løse problemet fik hun en reetablerings CD.
Hun købte en ekstern HD og lavede backup ("firmaet" har ikke backup
service".
Fulgte vejledningen og fuldstændig det samme problem med total ren PC.
Hun prøvede igen (IT kontorets forslag_ prøv igen....).
Stadig samme problem.
IT kontoret mener så at der er fejl på den DVD hun har fået da de stadig
ikke kan finde ud af problemet.
Så hun får en ny DVD, og geninstallerer så skidtet for tredje gang. Og så
installerede den squ på den eksterne HD...
Det er muligt det er dumt at have den koblet til, men det er da mere dumt at
installationen installerer på den.
Det står der intet om i vejledningen. Og man har ingen mulighed for selv at
vælge hvor den skal installeres.
Det eneste der står er at PC'en vil være fuldstændig som da hun fik den i
sin tid. Og det er den ikke når der installeres på en ekstern disk.
Så altså: Fint nok hvis der skal en reinstallation til, men det har ikke
løst problemet.

> Åbenbart fordi både du og konen er fjolser, undskyld mig! Men hvad
> laver en backup disk tilsluttet et system, du er ved at reinstallere?
> Hvorfor tager hun ikke backup til et netværksdrev?

Jeg håber du mener dit "undskyld" !
"Virksomheden" har ikke noget netværksdrev.
Hun har til dels brugt en FTP server som jeg havde stillet til rådighed, men
den er væk nu.
Så hun har brugt den eksterne disk.
Og jeg mener stadig det er dummere at installationen installerer på eksternt
drev.
De første to gange pillede hun den også fra for en sikkerhedsskyld. Tredje
gang glemte hun det jo så.
Men jeg fatter stadig ikke hvorfor den pludselg vælger eksternt drev...

> Tja, så kan hun lære det!
Lære hvad?

> Hvis det er arbejdsrelateret ligger det
> formodentlig også på firmaets netværksdrev. Er det privat - hvad laver
> det på en arbejds-pc?

Det er rent arbejdsrelateret.
Og "firmaet" har altså ikke noget netvrksdrev.
Men undskyld mig: du lyder fuldstændig lige så umulig som de folk hun
snakker med på IT-kontoret. Total manglende fokus på hvad det går ud på: at
få PC'en god igen (jeg tror det er noget hardware, geninstallationen tager
mange timer), og få genskabt de data som deres reetablerings DVD har
snuppet.

Kåre

Fra : N_B_DK

Dato : 06-04-09 06:59

> Det er rent arbejdsrelateret.
> Og "firmaet" har altså ikke noget netvrksdrev.

Sikker på de overhoved har en IT afdeling?

og få genskabt de data som
> deres reetablerings DVD har snuppet.

De data (mange af dem) er tabt, det kan du ikke gøre noget ved.

--
MVH. N_B_DK

HP MSA20 kabinet købes.

Fra : Erik Olsen

Dato : 06-04-09 08:39

Kåre wrote:

> [...]
> at koble på hendes PC for at fjernstyre den. Det dur som regel ikke,
> eller de kan ikke finde ud af hvad der er galt.

Hvis det var min hjemmearbejds-pc ville jeg aflevere den på IT-kontoret.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Kåre

Dato : 07-04-09 00:33

"Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis det var min hjemmearbejds-pc ville jeg aflevere den på IT-kontoret.

Det har hun vist også fået dem overbevist om nu. Endelig. De har ikke været
særlig villige til at deltage med fysisk hjælp.
De mener ikke det burde kunne ske at den installerer ny windows på ekstern
HD, så de er vist ikke så stolte ved det...
Nu må vi se om de kan/vil få reetableret så mange data som muligt.
Det er godt nok nogle noget forskellige meninger der kommer herinde, men det
lader da til at der er en hvis chance for at hente noget af det tabte
tilbage igen.

mvh
Kåre