Datoformat
Fra : Niels Rasmussen

Dato : 30-07-01 08:52

Hej
Jeg har en variabel der indeholder en dato, når jeg udskriver (echo $dato)
får jeg følgende : 2001-08-23 00:00:00
Hvordan undgår jeg at få timer,min,sek angivelsen med ? og hvordan får jeg
ændret datoen til: 23-8-01.
på forhånd tak.
Niels

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 30-07-01 11:51

Niels Rasmussen skrev:

> [...]
> $dato) får jeg følgende : 2001-08-23 00:00:00
> Hvordan undgår jeg at få timer,min,sek angivelsen med ? og hvordan får

Alt det kan ordnes med funktionen substr. Som altid, se i manualen:
http://php.net/substr

Det kunne dog se ud som om, du får variablen fra et datetime-felt i
MySQL. Hvis det er tilfældet, så kan du i stedet bede MySQL om at give
dig datoen som antal sekunder siden 1970:

mysql_query("select unix_timestamp(dato) as dato from tabelnavn");

Derefter kan du så bruge tidsstemplet i en date-funktion.

--
Venlig hilsen
Jonas Koch Bentzen

Fra : Martin Mouritzen

Dato : 30-07-01 11:59

On Mon, 30 Jul 2001 12:51:08 +0200, Jonas Koch Bentzen
<ingen.emailadresse@eksempel.dk> wrote:

>Det kunne dog se ud som om, du får variablen fra et datetime-felt i
>MySQL. Hvis det er tilfældet, så kan du i stedet bede MySQL om at give
>dig datoen som antal sekunder siden 1970:

Eller, han kunne bruge:

: select DATE_FORMAT(feltnavn,'%d-%c-%y');

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 30-07-01 12:08

Martin Mouritzen skrev:

> Eller, han kunne bruge:
>
> : select DATE_FORMAT(feltnavn,'%d-%c-%y');

Ja, men hvis man vil have en lokal tid med f.eks. "oktober" i stedet
for "October", så er PHP's strftime-funktion en god ting - og til den
skal man jo bruge et tidsstempel. Hvis man vil have danske uge- og
månedsnavne, er der ikke rigtigt noget alternativ til
unix_timestimp-måden.

--
Venlig hilsen
Jonas Koch Bentzen

Fra : Niels Rasmussen

Dato : 30-07-01 17:41

Variablen kommer fra et felt i en acces-database, og her er det ikke
lykkedes mig at anvende hverken :select DATE_FORMAT(feltnavn,'%d-%c-%y');
eller ("select unix_timestamp(dato) as dato from tabelnavn"); . Jeg fik dog
løst problemet med substr og explode, med efterfølgende sammensætning.
Niels

Fra : Jonas Delfs

Dato : 30-07-01 18:19

"Niels Rasmussen" <post@profweb.dk> skrev i en meddelelse

> Variablen kommer fra et felt i en acces-database, og her er det ikke
> lykkedes mig at anvende hverken :select DATE_FORMAT(feltnavn,'%d-%c-%y');
> eller ("select unix_timestamp(dato) as dato from tabelnavn"); .

Jeg kan se på svarene at man har antaget at du kører MySQL, så det er der
problemet ligger. :)

--
Mvh./Best Regards | Jonas Delfs, http://delfs.dk

"hehe ikke set en standart i min kode før, hvad er det for nogle dimser?" -