To Switches og DHCP
Fra : christoffer.thygesen~

Dato : 01-05-09 22:40

Jeg har LAN Switch 1 og 2 begge med auto uplink:

Switch 1:
- Trådløst Access Point
- Uplink til internet/LAN
- DHCP-server
- Uplink til Switch 2

Switch 2:
- Uplink til Switch 1
- PC 1
- PC 2
- PC 3

Hvordan kan det være at pc'erne som er sat til Switch 2 ikke bliver
tildelt ip-adresser, når de er tilsluttet Switch 2, men bliver tildelt
ip-adresser, når de er tilsluttet Switch 1?

Mvh. Cht

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 02-05-09 06:48

On Fri, 1 May 2009 21:40:13 -0700 (PDT),
christoffer.thygesen@gmail.com wrote:

> [...]
>tildelt ip-adresser, når de er tilsluttet Switch 2, men bliver tildelt
>ip-adresser, når de er tilsluttet Switch 1?

Hvilke switche er der tale om ?
Uplinkkablet er det lige eller krydset ?
Er der lys i link lampen i begge ende af uplinkkavlet ?

/Hans

Fra : David

Dato : 02-05-09 10:39

> Hvordan kan det være at pc'erne som er sat til Switch 2 ikke bliver
> tildelt ip-adresser, når de er tilsluttet Switch 2, men bliver tildelt
> ip-adresser, når de er tilsluttet Switch 1?

Hvis Switch 2 ikke bare er en "dum" switch men derimod har router
funktionalitet eller ER en router kan det være derfor.

DHCP pakker kommer nemlig ikke uden mer-opsætning forbi en router.

-David

Fra : christoffer.thygesen~

Dato : 02-05-09 17:27

On 2 Maj, 10:39, David <d...@null.dk> wrote:

> [...]
> funktionalitet eller ER en router kan det være derfor.
>
> DHCP pakker kommer nemlig ikke uden mer-opsætning forbi en router.

Der er talt om 2 stk. Switches af typen: D-Link DES1005D 10/100 MBit,
5-ports, RJ45.

Der er lys ud for alle kablerne, der er forbundet.

Der er udelukkende brugt lige ikke krydsede kabler.

Der er ingen af de to Switches, som kan fungere som Router.

Mvh. Cht

Fra : Carl Verner

Dato : 03-05-09 07:10

<christoffer.thygesen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

>Der er udelukkende brugt lige ikke krydsede kabler.

>Der er ingen af de to Switches, som kan fungere som Router.

Har du samme resultat hvis du bytter om på de to ens switche

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 03-05-09 09:20

On Sat, 2 May 2009 16:26:35 -0700 (PDT),

>Der er talt om 2 stk. Switches af typen: D-Link DES1005D 10/100 MBit,
>5-ports, RJ45.

Anvender du uplink porten på en-eller-begge switches, eller er de
forbundet over de almindelige MDI-X porte ??

Er der 'hul igennem' hvis maskiner opsættes med fast ip-adresse, eller
er der absolut ingen kommunikation ?

<mlr>

Fra : christoffer.thygesen~

Dato : 04-05-09 09:27

On 3 Maj, 10:19, Michael Rasmussen <michael@invalid> wrote:

> [...]
> forbundet over de almindelige MDI-X porte ??
>
> Er der 'hul igennem' hvis maskiner opsættes med fast ip-adresse, eller

De to Switches er nu forbundet med et krydset kabel, der er nu
forbindelse og problemet er løst, de pc'er der er tilsluttet Switch 2
kan bruge de services der er tilsluttet Switch 1. Jeg havde en
opfattelse af at når der er auto uplink, så gør det ikke nogen forskel
om det er krydset eller ikke krydset, men det er åbenbart ikke
tilfældet. Tak for svarene.

Mvh. Cht