Kabler til Gagabit net.
Fra : Søren Blom

Dato : 26-04-09 18:31

hej

I forbindelse med at vi skal have skiftet gulve i hele hytte, så vil jeg
benytte mig af chancen for at få lavet en gigabit netværk, hvilket
afstedkommer en del spørgsmål
Netværket skal bære datatrafik, IP telefon og Kabel-tv.Min ide er at trække
minst tre rør (et til Data, et til telefon og et til tv) fra krydsfelt ud
til hver stikgruppe jeg påtænker at placere. Regner med at placere mindst en
stikgruppe med udtag til telefon, data og radio/tv i hver værelse, i stue
regner jeg med at lave tre grupper, så vi senere kan rykke rundt på stuens
indretning, uden at det kommer til at betyde der skal lægge alt for mange
kabler på gulvene efterfølgende.

1. Hvilken netkabel skal jeg bruge, skal kablerne være skærmet eller ikke
skærmet.

2. Er der noget som taler for, at jeg trækker mere end 3 rør til hver ud til
udtag.

3. Er der nogen Gigabit switch der er bedre en andre, jeg har set mig lidt
varm på http://shg.dk/produkter/infobox.asp?varenr=2099363&lokation= En
Linksys Gigabit switch 16 port, pga antallet af porte. Men kan jeg finde
noget bedre i samme prisleje, hvilket er omkring 1400 kr.

Det bliver lagt flexrør fredag, så inden fredag, skal jeg gerne have styr
på, hvor mange rør jeg skal lægge ud til hvert punkt.
Har stur på, at jeg skal huske at trække rør fra nyværende hoved telefon
stik og antenne stik til krysfelt samt et rør til noget strøm.

Hvad har jeg glemt i mine overvejelser?

--
Venlig Hilsen

Søren Blom
soren@blom.dk
Hvis en mand siger noget, ingen kvinde høre, har han så stadig uret?

Fra : Hans Jørgen Jakobsen

Dato : 26-04-09 21:47

On Sun, 26 Apr 2009 19:30:40 +0200, Søren Blom wrote:
> [...]
> Har stur på, at jeg skal huske at trække rør fra nyværende hoved telefon
> stik og antenne stik til krysfelt samt et rør til noget strøm.

Nu skriver du telefon - Hvad slags kabel/stik? Jeg vil foreslå at du "kun"
laver data udtag (og min 2 hvert sted)
/hjj

Fra : Søren Blom

Dato : 26-04-09 22:51

"Hans Jørgen Jakobsen" <hjj@wheel.dk> skrev>
> Nu skriver du telefon - Hvad slags kabel/stik? Jeg vil foreslå at du "kun"
> laver data udtag (og min 2 hvert sted)
> /hjj

Vi har telefon fra Telsome, så jeg tænkte at lave nogen udtag med RJ11 stik.
Tak for rådet med mindst to udtag i hvert rum, det var faktisk også min
tanke, men kunen ikke finde ud af om det er overkill, men jeg laver til to
udtag hver i hvert rum. Hvorfor vil du kun lave data udtag, når det skal
laves, kan jeg kun se det smarte i, at lave udtag til telefon og tv
samtidig?.

Fra : N_B_DK

Dato : 26-04-09 22:54

"Søren Blom" <soren@blom.dk> wrote in message
>Hvorfor vil du
> kun lave data udtag, når det skal laves, kan jeg kun se det smarte i,
> at lave udtag til telefon og tv samtidig?.

Fordi RJ11 stik også kan benyttes i RJ45 stik, men ikke omvendt.

--
MVH. N_B_DK

HP MSA20 kabinet købes.

Fra : Hans Jørgen Jakobsen

Dato : 27-04-09 09:40

On Sun, 26 Apr 2009 23:51:16 +0200, Søren Blom wrote:
> [...]
> udtag hver i hvert rum. Hvorfor vil du kun lave data udtag, når det skal
> laves, kan jeg kun se det smarte i, at lave udtag til telefon og tv

Jeg ville bare være sikker på at du ikke brugte de store klodsede
"monopol stik".
Og som andre skriver ej heller RJ11. Det SKAL være fleksibelt.

Tænk på lydbokse (Sonos, Squeezebox) Tv, blu-ray afspillere, der gerne vil
på nettet. Distribution af lyd: enten på højtalerniveau eller
på småsignalniveau. Spillekonsoller.

Og så et ekstra oveni til det uforudsete. Eller lidt flere i hvert rum, så der
lidt kortere til nærmeste stik.

Hvad med video distributon( i HDMI form) Måske et eksta rør der ikke udnyttes
i første omgang.

(Og ud over hvad der er talt om her, et kable-tv signal)
/hjj

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 27-04-09 08:07

> 1. Hvilken netkabel skal jeg bruge, skal kablerne være skærmet eller ikke
> skærmet.

De fleste ville nok vælge Cat6 - men mig bekendt ligger Cat6 standarden ikke
endeligt fast endnu ! - Med Cat5E kan du køre gigabit - med når 10Giga om 5
år er normen vil du nok ønske du havde trukket Cat6...

> [...]
> Linksys Gigabit switch 16 port, pga antallet af porte. Men kan jeg finde
> noget bedre i samme prisleje, hvilket er omkring 1400 kr.

Jeg ville undgå Linksys - jeg købte selv 2 fra SLM serien og de har begge
været sendt ind til ombytning efter mindre end et år - de er håbløst ringe.
Kig efter HP's managed gigabit serie (1800-G serien så vidt jeg husker) de
koster ikke væsentligt mere.

Fra : N_B_DK

Dato : 27-04-09 08:17

"Uffe S. Callesen" <anon@anon.local> wrote in message
>Kig efter HP's managed gigabit serie (1800-G serien så
> vidt jeg husker) de koster ikke væsentligt mere.

Jeg ville så ikke anbefale lige præcis den serie, synes det er noget af
det værste skrammel HP har lavet, 2626 som minimum, og skal det være
1Gbe så 28xx serien.

--
MVH. N_B_DK

HP MSA20 kabinet købes.

Fra : Arne Keller

Dato : 28-04-09 10:53

Søren Blom wrote:
> [...]
> der skal lægge alt for mange kabler på gulvene efterfølgende.
>

> 1. Hvilken netkabel skal jeg bruge, skal kablerne være skærmet eller

Hvis du vil have Gigabit Ethernet skal du mindst have Cat5E, men Cat6
giver større sikkerhed for optimal kvalitet.

Hvis du vil forberede dig til den næste generation Ethernet som er 10
Gigabit Ethernet skal du have Cat6A kabling.

Alle de ovennævnte standarder er vedtaget.

Du skal helt klar anvende et uskærmet system da det er meget enklere at
installere og ikke giver risiko for jordstrømme i installationen.

> 2. Er der noget som taler for, at jeg trækker mere end 3 rør til hver ud
> til udtag.

Til TV er du nød til at anvende coax med mindre du har IPTV.

Til telefoni og data anvender du samme stik (RJ45) hvis du laver 2 af
disse hvert sted kan du selv vælge hvad du vil bruge det til i hvert
tilfælde ved at patche om i krydsfeltet.

> Hvad har jeg glemt i mine overvejelser?

Husk at købe komponenter som indgår i det samme system for at få en
rimelig ydelse, produkter fra forskellige leverandører fungerer ofte
ikke optimalt sammen.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 30-04-09 01:49

On 26 Apr., 19:30, Søren Blom <so...@blom.dk> wrote:

> Det bliver lagt flexrør fredag, så inden fredag, skal jeg gerne have styr
> på, hvor mange rør jeg skal lægge ud til hvert punkt.

> Hvad har jeg glemt i mine overvejelser?

Ud over de svar du allerede har fået, så skal du huske når du lægger
flexrør under gulvet at fastgøre dem ordenligt HELE vejen... Ud over
det ville jeg nok hellere trække 20mm flexrør og så måske 2rør så er
du sikret godt...

Jeg har selv trukket 20mmflexrør, og der kunne godt komme 2cat6 og
1coax sat2h igennem.. Netop fordi det var godt fastgjort... Her støbt
ned i beton.. Hvis det ikke er fastgjort er det svært at få noget
igennem flexrør..

Ellers køb fastrør og bukkefjeder, der er større inderdiameter. Mener
fx et 16mm flexrør, kun er 10mm indvendigt mens et stivrør er 14mm.

Mvh. Bjarke