Funktionen Max()
Fra : Kent Andersen

Dato : 30-07-01 08:50

Hvis jeg i en mysql-prompt skriver: select max(ID) from tabelnavn;
får jeg det ønskede max-ID.
Men når jeg connecter via PHP og skriver følgende:
$result = mysql_query("select max(ID) from tabelnavn");
$udskriv = mysql_fetch_array($result);
echo $udskriv[ID];

Så får jeg intet ud på skærmen.

ER det korrekt at bruge mysql_fetch_array når der kun er tale om et enkelt
tal?

M.v.h.

Kent

Fra : Henrik Hansen

Dato : 30-07-01 09:29

"Kent Andersen" <kent.and@get2net.dk> wrote:

> [...]
>
> Så får jeg intet ud på skærmen.
>
> ER det korrekt at bruge mysql_fetch_array når der kun er tale om et enkelt

ja, men dit felt navn skal ikke hedde ID men max(ID), derfro kan du
gøre noget alla:

$result = mysql_query("select max(ID) AS ID from tabelnavn");
$udskriv = mysql_fetch_array($result);
echo $udskriv["ID"];

dette vil gøre at din værdi får et alias som ID istedet for max(ID)

håber det hjælper.

--
Henrik Hansen

Fra : Johan

Dato : 30-07-01 09:27

> [...]
>
> Så får jeg intet ud på skærmen.
>
> ER det korrekt at bruge mysql_fetch_array når der kun er tale om et enkelt

Prøv

$udskriv = mysql_fetch_row($result);
echi $udskriv[0];

mvh