VPN imellem 2 sites
Fra : Søren Sømand

Dato : 24-04-09 13:29

Hej NG. Emnet har sikkert været oppe at vende før, men jeg kan ikke se ret
langt tilbage .. Derfor kommer spørgsmålet lige igen.

Scenarie:
Et firma har 2 kontorer og vil gerne have alle PC'er på samme netværk.
Alle klienter er alm. Win XP og Vista og på site-1 er de domæne styret fra
Win SBS2003. På site-1 er der ADSL opkobling og her står den filserver(SBS
serveren) der er interesant for løsningen.
På site-2 er alle klienterne koblet op via en fiberopkobling via et system
der ikke på pilles ved (Gætter på at de er i arbejdsgruppe, med DHCP fra
router). Derfor .. Hvordan kobler man de 2 steder sammen?

Egne forslag:
Sætter en VPN-gateway boks op på site-2, så der kommer en VPN til site-1
router. Det kræver så også en switch efter gatewayen så alle PC'er kommer
samme vej ud.
- Desværre må der ikke pilles ved netværket, så denne løsning er ikke
tilladt.

Eller:
Der installeres VPN klientsoftware på alle site-2 maskiner så de alle
kobler sig på site-1 router.
- Vil det ikke være håbløst langsomt at sidde med til hverdag? Selvom ADSL
på site-1 opgraderes går al trafik jo igennem der. Hvordan med domæne
opsætningen hvis fil-serveren på site-1 opgraderes til domæne-controller?

Giver det mening?

Er der en bedre løsningen end hver klient med egen VPN for at få fælles
fil-server?????

/Søren Sømand

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 24-04-09 21:41

"Søren Sømand" <somanden@sotoq.dk> skrev i en meddelelse
news.usv4zcbtuyzims@newhost71-194.imm.dtu.dk...
> [...]
> der ikke på pilles ved (Gætter på at de er i arbejdsgruppe, med DHCP fra
> router). Derfor .. Hvordan kobler man de 2 steder sammen?

Det kunne lyde til de sidder på noget fællesnetværk af en art - er der ikke
mulighed for at få sin egen offentlige IP og sætte eget udsyr op?
Så kunne man lave det 'rigtigt'

> [...]
> - Vil det ikke være håbløst langsomt at sidde med til hverdag? Selvom ADSL
> på site-1 opgraderes går al trafik jo igennem der.

Du får spat af et trække filer igenem en ADSL opkobling - det er simpelthen
for langsomt at arbejde med i det lange løb.
Hvis der kommer en VPN op kunne der være mulighed for at sætte en server op
på lokation 2 med DFS, men test det nøje. DFS er langt fra guld og grønne
skove.

Alternativt sæt en terminalserver op på hovedlokationen (såfremt de
programmer der bruges egner sig til det). Det tror jeg der vil være den
bedste løsning i længde.
Er der overvejet muligheden for at få VDSL og/eller fiber?

--
/Dennis

Fra : Søren Sømand

Dato : 27-04-09 11:59

Hej Dennis, tak for svaret. Desværre er der ikke mulighed for at få eget
netværk på lokation 2. Det er som det er. Kunne vi bare få lov til at
sætte vores egen VPN-gateway op var problemet jo løst (Bortset fra
hastighed).

Internet på lokation 1 kan vist kun blive til ADSL, da det er ret langt
ude på landet, har dog ikke indhentet tilbud fra nogen.

Vi har 2 win SBS til rådighed, så kender du noget 3. parts software der
kan det samme som DFS? Det er jo ikke med i SBS versionen, men dette kunne
måske være vejen ud i lyset... altså en SBS som filserver på hvert site,
og så kan serveren på lokation 2 via VPN, koble sig op på lokation 1 med
nogle intervaller og synkroniserer/merge filmapperne eller hvad den nu
skal. Med det rigtige software er dette da vist umiddelbart en acceptabel
løsning.

Så mangler vi bare noget software til det ..
/Søren