Langsom VPN forbindelse
Fra : ronnie.ziegler@gmail~

Dato : 21-04-09 06:10

Hejsa,

jeg har en VPN forbindelse mellem et kontor i København og et i
Skanderborg. Linien er en 8/2Mb forbindelse, og diverse test af
hastigheden bekræfter dette, men af én eller anden grund, så tager det
urimelig lang tid for brugere i Skanderborg at åbne filer på
filserveren i København. Jeg har kigget på krypteringen for at se, om
dette kan være årsagen. Krypteringen er:

Encapsulation Mode: Tunnel Transport
Active Protocol: ESP
Encryption Algorithm: 3DES
Authentication Algorithm: SHA1
SA Life Time (Seconds): 28800
Perfect Forward Secrecy (PFS): DH1

I københavn står der en ZyWALL 35 router og i Skanderborg en ZyWALL 2.
Hvis jeg ændrer på krypteringen, kan jeg så forvente en forøgelse af
hastigheden mellem de to lokationer, og hvad bør krypteringen sættes
til?

På forhånd tak,
Ronnie

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 21-04-09 13:28

ronnie.ziegler@gmail.com crashed Echelon writing news:f02c8d96-0930-4ab6-
996c-faf0f2e693da@z5g2000yqn.googlegroups.com:

> [...]
> Hvis jeg ændrer på krypteringen, kan jeg så forvente en forøgelse af
> hastigheden mellem de to lokationer, og hvad bør krypteringen sættes

Hvis du har lavet test på krypteringen, der bekræfter linjens hastighed, er
det så ikke svært at få krypteringen eller linjen til at performe bedre end
max?

Ellers har jeg svært ved at forstå spørgsmålet.

--
Bjarke Andersen

Fra : ronnie.ziegler@gmail~

Dato : 21-04-09 06:57

On 21 Apr., 14:28, Bjarke Andersen <bjarke.ander...@gmail.com> wrote:
> [...]
> max?
>
> Ellers har jeg svært ved at forstå spørgsmålet.

Ok - det var rimelig uklart formuleret. Det der undrer mig, er, at det
tager så lang tid at åbne dokumenter over netværket (20-25 sek. for et
100KB Excel ark). Da hastighedstest viser ca. den forventede
hastighed, har I så nogen ide om, hvad der kan forårsage problemet med
at åbne filer? Firmaets netværk er baseret på MS Server 2003 og AD.

Mvh
Ronnie

Fra : Jens

Dato : 21-04-09 19:19

<ronnie.ziegler@gmail.com> skrev i meddelelsen
>Hejsa,
>jeg har en VPN forbindelse mellem et kontor i København og et i
>Skanderborg. Linien er en 8/2Mb forbindelse.

Er det en 8/2 Mbit/s forbindelse på begge lokationer ?
Hvis ja, så er din max. hastighed 2 Mbit/s begge veje.... København sender
med 2 Mbit/s (upstream) og Skanderborg modtager med 2 Mbit/s (downstream),
da København jo ikke kan sende hurtigere. Ligeledes omvendt. Altså laveste
nævner som max. hastighed....

Tror ikke du kan få mere hastighed ud af at tune krypteringen. Nyere udstyr
kan sagtens kryptere 2 Mbit/s og den smule overhead som 3DES giver ifht.
mindre kryptering vil ikke øge din hastighed så du kan mærke det....

Jens