SNMP OID oversigt
Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-04-09 11:50

Hej alle,

Findes der et sted på nettet, hvor man kan se en oversigt over
definerede SNMP OID's og deres funktion beskrevet for standard OID's og
specifikt Cisco's OID's.

Jeg skal gerne indrømme, at jeg ikke er nogen netværksteknikker, men er
programmør, så beskrivelserne på meget gerne være rettet mod brugen af
OID og SNMP i forbindelse med skrivning af programmer/scripts for
netværksovervågning.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-04-09 11:52

On Sat, 18 Apr 2009 12:49:54 +0200
Michael Rasmussen <mir@miras.org> wrote:

> Findes der et sted på nettet, hvor man kan se en oversigt over
> definerede SNMP OID's og deres funktion beskrevet for standard OID's og
> specifikt Cisco's OID's.

Jeg har alle de relevante MIB's, men fortolkningen af dem mangler jeg

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 18-04-09 13:56

On 2009-04-18, Michael Rasmussen <mir@miras.org> wrote:

> Jeg har alle de relevante MIB's, men fortolkningen af dem mangler jeg

man snmptranslate

--
Andreas

Fra : Hans Jørgen Jakobsen

Dato : 18-04-09 16:06

On Sat, 18 Apr 2009 12:51:42 +0200, Michael Rasmussen wrote:

> Jeg har alle de relevante MIB's, men fortolkningen af dem mangler jeg

Jeg går ud fra du med det mener at du har hentet "mib teksterne" fra ftp.cisco.com:pub/mibs/v2 eller v1.
For standard MIBerne kan der være lidt hjælp at hente i de RFCer der lægger til
grund.
Nogle af Cisco's MIBer har en omfattende beskrivelse i MIBfilen.
Hvis du er til tegninger får du det nok svært.
Det hjælper nogen gange hvis man har noget erfaring med til tilsvarende faciliteter i CLI.

Advarsel: Du kan ikke forvente at MIBs bliver anvendt ens over hele
deres produktlinie. Og det sker selvfølgeligt en vis evolution med softwareversioner.

Hvis du skal have et ordentligt svar bliver du nok nødt til at være mere konkret.
/hjj

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 18-04-09 16:06

Michael Rasmussen wrote:
> Jeg har alle de relevante MIB's, men fortolkningen af dem mangler jeg

Kan du løfte lidt af sløret for hvad der er du prøver at
opnå?

Mogens
Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-04-09 18:50

On Sat, 18 Apr 2009 12:55:46 +0000 (UTC)
Andreas Plesner Jacobsen <apj@daarligstil.dk> wrote:

> man snmptranslate

Jeg har set den, men den forudsætter "lidt", at man ved, hvad man skal
lede efter

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-04-09 19:01

On Sat, 18 Apr 2009 17:06:09 +0200
Mogens Kjaer <mk@crc.dk> wrote:

> Kan du løfte lidt af sløret for hvad der er du prøver at
> opnå?

Jeg skal lave et Perl script, der en gang i døgnet skal afvikles som
cron-job, og som har til formål at aflæse samtlige porte på alle vores
switch, routere, AP og firewalls. Resultatet skrives i en log-fil samt
hældes ind i en database.

Omfanget af jobbet:
switch: 750 stk med i gennemsnit 48 porte
routere: 52
AP: 250
Firewalls: 2

Hvad jeg er interesseret i, er følgende:
For hver port:
VLAN, MAC, IP, netværk og gateway

For routere og firewalls:
ovenstående samt NAT tabel

For firewalls:
ovenstående samt indhold af firewall regler. Jeg ved ikke lige pt.
om firewalls er pf eller iptables baseret, men produktet er følgende:
http://www.checkpoint.com/products/softwareblades/firewall.html

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Jens Fallesen

Dato : 18-04-09 21:46

Michael Rasmussen wrote:

> Findes der et sted på nettet, hvor man kan se en oversigt over
> definerede SNMP OID's og deres funktion beskrevet for standard OID's og
> specifikt Cisco's OID's.

Denne side kan måske være til hjælp:

http://tools.cisco.com/ITDIT/MIBS/servlet/index

Lidt grundviden om SNMP er dog en klar fordel for at få mest muligt ud
af værktøjerne.

Generel information om SNMP findes forskellige steder alt efter niveau,
men du kan måske finde noget information her:

http://www.dpstele.com/layers/l2/snmp_tutorials.php

--
Jens

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 24-04-09 21:47

Hej alle,

> [...]

> programmør, så beskrivelserne på meget gerne være rettet mod brugen af
> OID og SNMP i forbindelse med skrivning af programmer/scripts for

Jeg har nu fået konstrueret nedenstående Perl script, der kan udskrive
samtlige konfigurerede vlans samt de kendte MAC for et fundet vlan, ved
at kalde et vilkårlig switch gennem dens management interface:

#! /usr/bin/env perl

use SNMP;
#use Data::Dumper;

use strict;
use warnings;
#use diagnostics;

my ($session, $vars, $vlan, @vlans, $vtype, $portname, $portnum,
$macaddr, $ifnum, %ifnum, %portname, $ip);

# These are the extra MIB module files we need, found in the same
# directory as this script
SNMP::addMibFiles(
'BRIDGE-MIB.my',
'SNMPv2-TC-v1.my',
'CISCO-SMI.my',
'CISCO-TC.my',
'CISCO-VTP-MIB-V1SMI.my');

# Connect and get the list of VLANs on this switch
$session = new SNMP::Session(DestHost => $ARGV[0],
Community => $ARGV[1],
Version => 1);
die "session creation error: $SNMP::Session::ErrorStr" unless
(defined $session);

# ifIndex: 1.3.6.1.2.1.2.2.1.1
# ifType: 1.3.6.1.2.1.2.2.1.3
# in IF-MIB
$vars = new SNMP::VarList(['vtpVlanState']);

$session->getnext($vars);

die $session->{ErrorStr} if ($session->{ErrorStr});
# Only continue if no errors are detected and
# as long as a we are dealing with a vtpVlanState
while (!$session->{ErrorStr} && $$vars[0]->tag eq "vtpVlanState"){

$$vars[0]->iid =~ /\.(\d+)/;

# VLANS 1000 and over are not "real" ON A CISCO CATALYST 2XXX - 5XXX
# (this limit is likely to be different on different switches)
push(@vlans,$1) if $1 < 1000;

$session->getnext($vars);
};

# for each VLAN, query for the bridge port, the interface number
# associated with that port, and then the interface name for that
# port number

foreach $vlan (@vlans){
print "Probing VLAN $vlan\n";
print "-------------------------------------\n";

# note our use of "community string indexing" as part
# of the session setup

$session = new SNMP::Session(DestHost => $ARGV[0],
Community => $ARGV[1]."@".$vlan,
UseSprintValue => 1,
Version => 1);

die "session creation error: $SNMP::Session::ErrorStr"
unless (defined $session);

# from transparent forwarding port table at
# dot1dBridge.dot1dTp.dot1dTpFdbTable.dot1dTpFdbEntry
# in RFC1493 BRIDGE-MIB
$vars = new SNMP::VarList(
['dot1dTpFdbAddress'],
['dot1dTpFdbPort']);

($macaddr,$portnum) = $session->getnext($vars);
die $session->{ErrorStr} if ($session->{ErrorStr});

while (!$session->{ErrorStr} and
$$vars[0]->tag eq "dot1dTpFdbAddress"){

# dot1dBridge.dot1dBase.dot1dBasePortTable.dot1dBasePortEntry
# in RFC1493 BRIDGE-MIB
$ifnum =
(exists $ifnum{$portnum}) ? $ifnum{$portnum} :
($ifnum{$portnum} =
$session->get("dot1dBasePortIfIndex\.$portnum"));

# from ifMIB.ifMIBObjects.ifXTable.ifXEntry in RFC1573 IF-MIB
$portname =
(exists $portname{$ifnum}) ? $portname{$ifnum} :
($portname{$ifnum}=$session->get("ifName\.$ifnum"));
# Example output from a single Cisco 2940 Catalyst switch
#Probing VLAN 1
#-------------------------------------
#"00 21 91 F4 6B D5 " on VLAN 1 at Fa0/8
#"00 40 63 D6 2C 63 " on VLAN 1 at Fa0/8
#"00 80 77 C6 39 67 " on VLAN 1 at Fa0/8
#"00 E0 4C 81 05 1C " on VLAN 1 at Fa0/8
#-------------------------------------
#Probing VLAN 20
#-------------------------------------
#"00 48 54 74 B2 D4 " on VLAN 20 at Fa0/3
#"CC 00 00 7D F8 77 " on VLAN 20 at Fa0/3
#-------------------------------------

# Filter out noise
if ($macaddr =~ /[0-9,A-F,a-f,\s]{6}/) {
print "$macaddr on VLAN $vlan at $portname\n";
}

($macaddr,$portnum) = $session->getnext($vars);
};
print "-------------------------------------\n";

}

Det jeg mangler er følgende:

- Find next hop for hvert vlan

En mulig algoritme:

Oversæt de fundne MAC til IP -
1) MAC uden IP må være Switchens port
2) Eksisterer kun en IP for en given port, må denne være next hop
3) Findes flere IP for en given port, kan next hop findes på følgende
måde:
a) Ping alle fundne IP for en given port fra en host udenfor
netsegment
b) Når en MAC fremtræder med to forskellige IP, har vi next hop

Så mit spørgsmål er, om man via SNMP og en Cisco Catalyst kan få
oversat MAC til IP på andre vlan end management vlan?

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Jens Fallesen

Dato : 25-04-09 00:45

Michael Rasmussen wrote:

> 1) MAC uden IP må være Switchens port

Eller måske en eller anden netvækrsdims, der ikke taler IP. Der er dog
næppe mange af den slags nutildags.

> 2) Eksisterer kun en IP for en given port, må denne være next hop

Eller også er der kun en enkelt host tilsluttet porten.

> b) Når en MAC fremtræder med to forskellige IP, har vi next hop

Du kan ikke automatisk antage, at en router har flere IP-adresser med
samme MAC-adresse, hverken i samme VLAN eller forskellige VLANs.

Den omvendte antagelse holder i øvrigt heller ikke. En host kan sagtens
have flere IP-adresser på samme interface.

> Så mit spørgsmål er, om man via SNMP og en Cisco Catalyst kan få
> oversat MAC til IP på andre vlan end management vlan?

På en lag 2-switch nej. På en lag 3-switch kan du gøre det for alle
VLANs, som switchen har en IP-adresse i.

--
Jens